Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuautot => Kori ja alusta => Aiheen aloitti: velnum - 12.04.2017 kello on 19:46
-
lähtötilanne 06.04 2017 ::)
Minulla ilmeni seuraavanlainen ongelma.Irroitin molemmat olkatuet viime kesänä ,tuli ostettua tamgeeristä laadukkaat etupyörän laakeri setit molemmille puolille.Paikalline n raskaan kaluston korjaamo asensi pyöränlaakerit olkatukeen .Itse asensin olkatuki setit paikoilleen tämän jälkeen .Nyt katsastuksessa käydessäni ilmoitettiin molemmissa etupyörän laakereissa on liikaa klappia. A katsastus Lahti ::)
Nyt on käytännössä kaksi vaihtoehtoa purkaa toi setti uudelleen auki, tai vaihtaa kokonaan vähän ajetut olkatuet
tilalle.suoraan sanoen vähän v******* tilanne .
10.04.2017
Paikallinen raskaan kaluston korjaamo tarkisti etupyörän laakerit sanot ihan kunnossa on. Eikö heidän mielestään ole missään tapauksessa liikaa klappia.
Tämän jälkeen tapahtunutta mietittyäni harkittuani hetken aikaa, päätin viedä matkailuauton toiselle asemalle.
12.04.2017 . ja loppu sessio Thumb :D
Piti oikeen auto viedä lahdessa k-katsastusasemalle vanhemmalle katsastusinsinööril le katsottavaksi .Mikä on nimenomaan erikoistunut raskaan kaluston ajoneuvoihin.Siellä kyllä hyväksyttiin etupyörän laakerit.Ilmoittiva t että löytyy pientä klappia normaalistikin ja hyvin ovat Fiat tehtaan antamien arvojen mukaiset .Nyt on sitten leimassa auto.Sano että on useita samanlaisia tapauksia,lähetään aivan kunnosa olevia osia vaihdattamaan tiedon ja kokemuksen puuteesta kevyt kuorma autoista.
Nyt ainaki jatkossa tiedä missä käytän matkailuauton on seuraavan kerran katsurilla.
-
Tehtaan ohjeen mukaan etulaakereissa kuuluu olla välystä. Jos katsuri aikoo asiasta huomauttaa, käske lukea tehtaan ohje.
-
Vähän aiheeseen liittyen mulla on jäänyt kuleksimaan uusi kuvan mukainen etupyörän laakeri. Toisen sain aikanaan vaihdettua -92 J5:een.
Postikuluja vastaan eniten tarvitsevalle
(https://karavaanari.org/kuvat/1492076491.jpg)
-
Mitenkäs, Velinum, kun joskus muistaakseni kerroit jurinoista käännöksissä. Hävisivätkö ne, ja kun nyt olet tehnyt vaihdelaatikko- ja peräremontin sekä pyöränlaakeriremont in, niin kumpiko ne hävitti?
Katsastajan pyynnöstä minäkin vaihdoin toisen etupyörän laakerin, vaikkei siinä vikaa ollutkaan ja uusi on hieman edellistä väljempi ilman säätörenkaitakin. Toiselta puolen on pitkään kuulunut, ei nyt jurina, mutta jonkinlainen resonointi, jonka vuoksi voisin ilmoittautua Valtterin tarjoaman laakerin jonoon hännille, jos ei kukaan sitä enemmän tarvitse. (matmik (ät) saunalahti.fi)
-
Entistäkin kehottaisin kaikkia harkitsemaan ,valitsemaan hyvätasoisen (esim:SKF ,koyo, ) laakeri setin .Perustelen asiaa koska vaihtotyön aika haastava ja aikaa vievä kokonaisuus. Kun hyvin ja huolella tekee asennuksen, kestäisi ajossa hyvin käyttö aikaa ja olisi pitkässä juoksussa taloudellisesti järkevää.
Sitten mennään ongelman syy problematiikkan;
Mitä itselleni ilmeni juuri noissa kaartessa ajaessa jurinaa . Ongelma kulminoitu varmasti ja todennäköisesti tohon pyöränlaakerin kuluneisuuten ja vaseliini rasvan puutteeseen. Pyöränlaakerissa sekä olkanivelen pesässä mikä toden näköstä on aika yleistä ajan myötä näköjään tapahtuu vaseliin katoamista . Huomasin ainakin itselläni kun purin olkavarren irti vaseliini oli lähes kadonnut tyystin.Vaseliinin saaminen sinne ajoittain olisi aika suotavaa mielestäni ::)
Kannattaa myös muistaa ja huominoida vetonivelten ristikko laakereiden kunto ja vaseliinin ettei ole päässyt kovettumaan ajan myötä palje kumin sisällä jolloin voitelu häiriintyy ristikko nivelessä.
Huomioitava myös ajoittain tarkistaa vetonivelien paljekumin kunto pykimisen varalta. Huomasin Ja panin merkille itselläni että kun menee määrätyn ajan yli, kehittyy tosi äkkiä pykimis jäljet vetarinpalje kumiin jostain syystä näköjään ::).
-
Saattaa vika olla vetonivelissäkin. Ainakin näin meillä oli 02 ducatossa. Laakerit siitäkin vaihdettiin molemmin puolin, mutta jurnutus lähti kuskin puolen vetonivelen vaihdolla.