Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Lämmitys ja ilmastointi => Truma => Aiheen aloitti: SFC52815 - 4.04.2017 kello on 08:49
-
Tein kaupat vuoden 2001 Rimor Super Brig 748- autosta ja kotio se saadaan pääsiäisen jälkeen.
Kuvissa mietityttää mikä on tuo luukku tuossa keskellä auton seinää missä lukee Truma ja siinä on jonkin näköinen putki sisällä ?
Lämmitin autossa on S3002, mutta sen pakoputki on mielestäni toisella puolen autoa missä lämmitinkin on, ainakin se on samannäköinen kun edellisen auton Truman pakoputki.
Toisaalta lämmitin ei ole ihan pakoputken kohdalla, sen alapuolella on auton pohjassa bensa-aggregaatti.
TERO
-
Ylempi kuva vaikuttaa Truma vedenlämmittimen pako/ ilmanotolta.
-
Alempi truman lämmittimen ilmanotto/pakoputki.
-
^
Truma 3002/5002 kaminaa eikat pidä/saa liittää "koksiputkella"... kaminassa ei ole paloilmapuhallinta vaan homma perustuu hormin vetoon. Paloilma otetaan siksi aina alta ja pakokaasut katolle..
Pakoputki katolle tosin on kyllä 3002/5002:ssa tulpaputkea (eristeenä toinen vaippa).
Niin kuin, mjo mainitsi, eka kuva on Truma Boilerin 10 tai 14 litraisen "hengitystiehye". ;)
Toivottavasti auton mukana tuli tuon päälle kuulu suojakansi (kokonaan umpinainen). Estää, ettei käyttämättömän mene törkyä sisää tai perhoset/ötökät pesi sisään.. Mulla tuo kansi on käytännössä aina päällä, jos ei vettä tarvii lämmittää.. siis ihan siirtymätaipaleilla kin.
(http://i.ebayimg.com/00/s/MTIwMFgxNjAw/z/38wAAMXQBwlRL3Mc/$(KGrHqFHJFIFEeUhTE,qBRL3Mce51!~~60_1.JPG)
E: Ja tervetuloa Rimor-autoilijoiden joukkoon :D
-
Kysympä aiheeseen liittyen,onko ylemmän kuvan tilanne normaali,oikea käyttöä ajatellen?Pitäisikö siinä olla jonkinlainen suojakansi?
Siihenhän on olemassa talveksi suojakansi,mutta boileria käytettäessä se tulee olla pois.
Vaikuttaa jotenkin avonaiselta tuo hormi.Avasin kerran kyseisen mallisen boilerin , niin palopesässä oli hiekkapölyä imuroida asti.
-
^
Truma 3002/5002 kaminaa eikat pidä/saa liittää "koksiputkella"... kaminassa ei ole paloilmapuhallinta vaan homma perustuu hormin vetoon. Paloilma otetaan siksi aina alta ja pakokaasut katolle..
Pakoputki katolle tosin on kyllä 3002/5002:ssa tulpaputkea (eristeenä toinen vaippa).
Niin kuin, mjo mainitsi, eka kuva on Truma Boilerin 10 tai 14 litraisen "hengitystiehye". ;)
Toivottavasti auton mukana tuli tuon päälle kuulu suojakansi (kokonaan umpinainen). Estää, ettei käyttämättömän mene törkyä sisää tai perhoset/ötökät pesi sisään.. Mulla tuo kansi on käytännössä aina päällä, jos ei vettä tarvii lämmittää.. siis ihan siirtymätaipaleilla kin.
(http://i.ebayimg.com/00/s/MTIwMFgxNjAw/z/38wAAMXQBwlRL3Mc/$(KGrHqFHJFIFEeUhTE,qBRL3Mce51!~~60_1.JPG)
E: Ja tervetuloa Rimor-autoilijoiden joukkoon :D
Itseasiassa en kyllä tuollaista suojakantta autossa nähnyt kun käytiin sitä katsomassa.
Ilmeisesti löytyy kuitenkin varaosana, Trumaanhan kait löytyy kaikennäköistä rompetta erikseen.
TERO
-
^^
^
Kyllä suojakantta pitäisi käyttää aina, paitsi jos vettä lämmitetään http://www.atstuonti.fi/kayttoohjeet.html?ATS_GET_FILE=1&file_id=32
Kansi löytyy esim. http://www.vapaa-aika.com/epages/vapaa-aika.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2015091804/Products/2113420
-
Edellisessä autossa ei kantta ollut kaikkina niinä 8:na vuotena mitä auto meillä oli. Mitään ongelmaa ei boilerin kanssa ollut. Olisi rasittavaa aina olla irrottamassa/asentamassa kantta.
Aika kova hinta muovikappaleesta.
-
Sainkin myyjältä vastauksen, että suojakotelo löytyy autosta, eli ei tarvitse tarvikkeena ostaa uutta.
TERO