Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuautot => Aiheen aloitti: henri_hokkan - 2.03.2017 kello on 13:34
-
Löytyisikö täältä ammattilaisten apua, eli mitkä matkailuautot ovat takatalliltaan niin suuria että isoa crossipyörää voi kuljettaa ilman eturenkaan vaihtamista kottarin renkaaseen tms? Pyörän korkeus on korkeimmalta kohdaltaan noin 125cm ja tangon leveys noin 83cm. Pyörähän painuu jousista alaspäin lastauksen aikana tarvittaessa, mutta korkeutta tallissa olla kuitenkin se 125cm ettei pyörän jouset väsy.
Kiitos etukäteen kommenteista, varsinkin ne jotka crossipyörien kuljettamista matkailuautolla ovat harrastaneet.
-
Rakentelet sellaisesta alkovimallista jossa on parisänky perässä poikittain. Takasänky pois kokonaan, oikeaan sivuun n. 160 cm korkea ja 120cm leveä luukku yläreunasta saranoituna. Yläreunaan kiertämään vaunun tai auton kapeat yläkaapit tarvikkeille, varaosille ym. näin saat tilan jonne sopii myös pukki pyörälle, työkalupakit, bensakannut, ajovarusteet ym tarvittava. Näin asunto-osa jää asumiskäyttöön ja tarvittaessa takaosasta saa vieläkin vuoteen kun laittaa seiniin kiinnikkeet vanereille esim. 140cm:n korkeudelle ja silloin jää vielä reilu tallitilakin alapuolelle. Näitä joskus tällälailla Saksassa rakentelivat crossi- ja supermotokäyttöön.
-
Pieni ongelma tuon ajan kanssa, rakentelu on kyllä mukavaa, mutta kun ei aika muulta riitä. Hakusessa on siis jo valmiiksi isolla tallilla ja ovella varustettu auto hintaluokassa 25K€- 35K€. Ja jos ei markkinoilta löydy niin sitten menee rakenteluksi mutta vasta ensi syksynä. Kiitos kuitenkin kommentista.
-
Siis jotain tämmöistä. http://www.lemondeducampingcar.fr/guide-d-achat/oxygen-7000c.html
http://www.lemondeducampingcar.fr/guide-d-achat/oxygen-7000c.html
Grossipyörä normaalin matkailuauton takatallissa tarkoittaa kovaa takapainoisuutta ja koko auton haisemista bensalle.
Ne kun ovat samaa ilmatilaa matkustamon kanssa eli rakentelua on tiedossa.
Paras vaihtoehto on varmaan joku Ford Transitin takavetoisen mallin päälle tehty alkovi malli.
Omassa on takatallin ovien koko K 110 cm L 98 cm. Ja talli korkeus kun sänky on yläasennossa 135 cm.
-
Peräkärry paras vaihtoehto. Ei haise polttoaine ja kulkee kaikki tarpeellinen mukana hyvässä järjestyksessä.
-
Peräkärry paras vaihtoehto. Ei haise polttoaine ja kulkee kaikki tarpeellinen mukana hyvässä järjestyksessä.
Tuo on yksi parhaimpia jos ei paras tapa. Täällä eräs kirjoittaja on kertonut matkastaan jolla mukana oli mönkkäri peräkärryssä. Kertokoon itse kokemuksistaan.
Toinen vaihtoehto voisi olla poikittainen prätkäteline takana. Pyörä on ulkotilassa ja nopeasti lastattavissa. Lyhyt peräylitys on eduksi tässä tapauksessa. Näitä näkee silloin tällöin saksassa myytävissä.
Mitä muita kriteerejä ja kuinka isolla kokoonpanolla aloittaja aikoo reissata?
-
Tällainen moottoripyöräteline myytävänä, sakemanni tekemään nimenomaan moottoripyörän kuljetukseen.
Skootteri varmaan sopii takatallin, mutta moottoripyörällä alkaa oleen jo liian korkea todennäkösesti sopiakseen.
Siksi todennäköisesti täytyy varmaan erillinen kuljetusteline auton perään ,integroituna kiinitys vetokoukku telineeseen.
(https://karavaanari.org/kuvat/1488468694.jpg)
-
Samaa ratkaisua olen minäkin etsinyt motskarin kuljettamiseen ja korkeimpia takatalleja olen löytänyt
https://www.nettikaravaani.com/knaus/sun-liner-655/1468192 (https://www.nettikaravaani.com/knaus/sun-liner-655/1468192)
https://www.nettikaravaani.com/knaus/s-liner/1447315 (https://www.nettikaravaani.com/knaus/s-liner/1447315)
noista Knausseista ja yhdestä Adriasta joka ei muuten herättänyt kiinnostusta
https://www.nettikaravaani.com/adria/stargo-690-dp/1464500 (https://www.nettikaravaani.com/adria/stargo-690-dp/1464500)
Nämä suomalaiset kauppiaat ei saa mistään tietoja takatallin kantavuudesta niin kuin Sakemannit kyllä saa .
On se ihme kun autot ovat samoja.
No poikkeuksena sitten tietysti uudet LMC autot mutta hintaluokka vähän pompsahtaa.
Eikä se nykyaikainen pyörä mulla ainakaan haise yhtään miltään .
Tuossa se olohuoneessa oli talvisyännä pitkät ajat tuunattavana.
(https://karavaanari.org/kuvat/1488471096.jpg)
-
Eikä se nykyaikainen pyörä mulla ainakaan haise yhtään miltään .
Tuossa se olohuoneessa oli talvisyännä pitkät ajat tuunattavana.
(https://karavaanari.org/kuvat/1488471096.jpg)
Meidän emäntä sais kyllä paskahalvauksen jos mää olohuoneeseen toisin jonkun vehkeen tuunattavaksi. Kyllä siinä lähtis äijä ja härveli pihalle ja sassiin. Ei kyllä mulla tosin tulisi mieleenikään tuoda jotain moottorihärveliä asuintilaan rassattavaksi.
-
Meidän emäntä sais kyllä paskahalvauksen jos mää olohuoneeseen toisin jonkun vehkeen tuunattavaksi. Kyllä siinä lähtis äijä ja härveli pihalle ja sassiin.
Kaverin kaveri aikoinaan kasasi Volkkarin konetta. Emäntänsä sitten näki kylillä toisen 'moottorilesken' ja alkoi tälle avautua:
-Meillä tehdään koneremonttia ja taas on olohuone monta viikkoa varattu...
-????
-No eks sä tiedä, että se on niin tarkkaa ja siistiä hommaa. Sillä on siellä teltta, josta imetään pölynimurilla ilmaa pois, jottei tule
pölyä niihin laakereihin!
-Ai jaa, meidän isäntä kyllä tekee tommoset hommat autotallissa, eikä siellä mitään telttaa ole...
Oli isäntä ja moottori harvinaisen nopeasti ulkoruokinnassa!
:laugh:
-
Tuo on yksi parhaimpia jos ei paras tapa. Täällä eräs kirjoittaja on kertonut matkastaan jolla mukana oli mönkkäri peräkärryssä. Kertokoon itse kokemuksistaan.
Toinen vaihtoehto voisi olla poikittainen prätkäteline takana. Pyörä on ulkotilassa ja nopeasti lastattavissa. Lyhyt peräylitys on eduksi tässä tapauksessa. Näitä näkee silloin tällöin saksassa myytävissä.
Mitä muita kriteerejä ja kuinka isolla kokoonpanolla aloittaja aikoo reissata?
Ilmeisesti tarkoitit minua?? Kertomus matkasta oli aikoinaan infossa, jota ei enää ole. Mutta mitä mulla tulee mieleen asiasta niin:
Vaikka se pyörä sinne talliin sopisi, niin millainen se on sinne työntää? Ovi on kuitenkin hieman ahtaanlainen. Ja vaikka kantavuus riittää, niin miten on renkaitten aiheuttama pistekuormitus lattialle? Entä sitominen?
Sitten taakse ulos tuleva teline. Onko reissuja ulkomaille? Pyörä taitaa painaa jonkin verran? Noin takana oleva lastin aiheuttama paino taka-akselille on huomattavasti suurempi kuin vain telineen ja pyörän paino. Riittääkö akselin kantavuus? Ainakaan omistamissani Fiateissa tuskin kantavuus riitäisi tuollaiseen lastiin. Nykyisessä etuvetoisessa Fordissa ilmeisesti riittäisi, koska taka-akselin lastattavuus on yli 700kg.
Peräkärryä, jota vedin Espanjaan ja takaisin, pidän hyvänä ratkaisuna. Huonoja puolia on tietenkin mahdollinen nopeusrajoitus jos veturina on satasen auto. Lisäksi jos ulkomailla käy, niin kohonneet lauttamaksut. Eckeröline on ehkä edullisimmasta päästä koska siellä ei pikkuperäkärrystä tarvitse maksaa korkean hintaa. Ja ilmeisesti Navirail on edullinen. Lisäksi peruuttaminen on hankalaa ilman peruutuskameraa. Kärryä kun ei näe ennenkuin se on linkussa. Vielä jos kärryssä on kuomu, niin pyörä ei sotkeudu niin helposti kuin jollakin pressuviritelmällä. Ja on helpompi käyttää kuomua.
Näiden aatoksien jälkeen minun valintani olisi peräkärry.
-
Eckeröline on ehkä edullisimmasta päästä koska siellä ei pikkuperäkärrystä tarvitse maksaa korkean hintaa
? ? ? Onko todella noin? Äsken katselin Eckerön hintoja ja tulin siihen tulokseen, jos vetoauto vaatii korkean paikan, niin kyllä sama hinnoittelu jatkuu myös kärryn osalta. Näinhän se luonnollista onkin? Toivottavasti olen väärässä?
-
Olet väärässä, heidän hinnoittelu on vähän kummallinen. Ostin itse äskettäin a-vaunulle ja vetoautolle. Vetoautosta maksettiin matala hinta vaikka käytännössä se sijoittuu korkeaan tilaan.
-
Prätkä kulkee takatallissa mukavasti. Eikä bensa haise, ainakaa minulla http://www.nieppi.com/n/wp-content/gallery/mopo/DSC_2817.jpg
-
? ? ? Onko todella noin? Äsken katselin Eckerön hintoja ja tulin siihen tulokseen, jos vetoauto vaatii korkean paikan, niin kyllä sama hinnoittelu jatkuu myös kärryn osalta. Näinhän se luonnollista onkin? Toivottavasti olen väärässä?
Toki siitä on aikaa kun olen katsellut Eckerön hintoja, mutta aikoinaan oli niin.
E: Sivut eivät tältä osin enää niin selkeät kuin ennen.
-
?
https://urly.fi/JOO
?
-
?
https://urly.fi/JOO
?
Jos on matkailuauto ja pikkuperäkärry, niin tila3 (jos alle 7m.) ja tila1. Mutta mitäpä tästä kinaamaan, ei se selviä muuta kuin soittamalla tai s-postia lähettämällä ja kysymällä.
Jos nuo hinnaston mitat ylittyvät, niin lipputilaus soittamalla tai s-postilla.
-
Sehän on helppoa, varaa a-autolle paikka merkkaa hinta ylös , lisää peräkärry laske summa ja muista perua tilaus jos et menossa.
-
Meidän emäntä sais kyllä paskahalvauksen jos mää olohuoneeseen toisin jonkun vehkeen tuunattavaksi. Kyllä siinä lähtis äijä ja härveli pihalle ja sassiin. Ei kyllä mulla tosin tulisi mieleenikään tuoda jotain moottorihärveliä asuintilaan rassattavaksi.
Jos pikkuhuoneessa on kangaspuut jotka pölyää niin perkeleesti niin tuollainen bolton osien kiinnittely on siistiä sisähommaa.
Eihän tämole sen kummempaa kun ennenvanhaan kun isännät teki reet ja muuta puuhommaa tuvan nurkassa että lattialankut tömisi.
Aika paloj motskari purukoissa pyörä on tuvassa säilytyksessä ja remontissa ainakin osan talvesta.
Eikä se johdu kun köyhyydestä vain ettei ole lämpöstä tallia mulla :-X
(https://karavaanari.org/kuvat/1488483852.jpg)
ajat muuttuu kun ei enää ajeta läpi talvea
-
Jos pikkuhuoneessa on kangaspuut jotka pölyää niin perkeleesti niin tuollainen bolton osien kiinnittely on siistiä sisähommaa.
Eihän tämole sen kummempaa kun ennenvanhaan kun isännät teki reet ja muuta puuhommaa tuvan nurkassa että lattialankut tömisi.
Eikä se johdu kun köyhyydestä vain ettei ole lämpöstä tallia mulla :-X
Aivan. Monessa pirtissä hevonenkin kengitettiin talviaikaan.
-
(http://www.motorrad.net/sites/default/files/bilder_redaktion/szene/2010/Caravan%20HRZ-Biker.jpg)
Keski-Euroopan poijilla on paaljon juttuja kuinka kuljettaa motskaria mukana asuntoautossa
-
Ilmeisesti tarkoitit minua?? Kertomus matkasta oli aikoinaan infossa, jota ei enää ole. Mutta mitä mulla tulee mieleen asiasta niin:
Kyllä, sinua tarkoitin. Noinko kauan aikaa tuosta reissusta on, olisin itse arvioinut luokkaa 3 vuotta sitten.
Itsekin ilman kokemusta pitäisin kättyä hyvänä vaihtoehtona, Nieppi tosin osoitti, että sopii se talliinkin.
Crossipyörä voi käytön jälkeen olla lievästi likainen ja kärryn huuhteleminen on helppoa verrattuna tallin siivoamiseen, aina ei kuitenkaan ole mahdollista saada pyörä puhtaaksi. Tähänkin Niepillä saattaa hyvinkin erilainen näkemys ja omaa kokemusta.
Oman mielipiten perustan tässä täysin mielikuvalle
-
https://www.gaskutsche.de/motorrad_im_t4_fvd.php (https://www.gaskutsche.de/motorrad_im_t4_fvd.php)
Jonkun tällaisen monikäyttöauton teko tässä pyörii päässä ihan sen pyörän kuljettamisen vuoksi minullakin.
Mutta kun satumme asumaan Suomi merkkisessä maassa missä sitä ei voi tehdä helpoimmalla tavalla niin mietintämyssystä nousee savu vielä aika kovin :-\
-
Jos isoa takatallia kaipaa, kannattaa katsellä löytyykö Niesmann+Bischoff kulkimista.
-
Täällä varmaan suurin osa ajattelee tätä aloituksen kuljetustarvetta matkailuauton käytön vinkkelistä, jossa keskiössä on asuminen. Tällöin ykkösenä varmasti tulee mieleen; "mitä ****.. tuo törky tekee kämpässä.." Takatallikin on ilmanvaihdollisesti asuintilaa..
Jos elää kotonakin rasva/pakokaasulumpuissa,eli haisee "korjaamolle" luonnostaakin (tällaisia tunnen :laugh:), ei asiassa ole ihmeteltävää. Mutta muussa tapauksessa, koppiperäkärry taitaa olla ainoa vaihtoehto.. ;)
-
Täällä varmaan suurin osa ajattelee tätä aloituksen kuljetustarvetta matkailuauton käytön vinkkelistä, jossa keskiössä on asuminen. Tällöin ykkösenä varmasti tulee mieleen; "mitä ****.. tuo törky tekee kämpässä.." Takatallikin on ilmanvaihdollisesti asuintilaa..
Jos elää kotonakin rasva/pakokaasulumpuissa,eli haisee "korjaamolle" luonnostaakin (tällaisia tunnen :laugh:), ei asiassa ole ihmeteltävää. Mutta muussa tapauksessa, koppiperäkärry taitaa olla ainoa vaihtoehto.. ;)
Olen samaa mieltä tuon peräkärryn kanssa jos kyseessä on isompi raskasta pyörä,mut jos kyseessä on kevyt 125 skootteri tai joku muu kevytmoottoripyörän onnistu kuljettaminen perään liitettävä moottoripyörä telineellä myös loistavasti.
Sanoisin näin että 100 ja 150 kilon paketti kyllä menee perässä telineellä ,kun lisä taka jouset autossa on huomioitu asian mukaisesti.
Kannattaa huomioida öljyn ja polttoaineen käryt alkaa kuumalla kesäpäivillä leijuu suljetussa taka tallissa ja tarttuu ja kulkeutuu aikaa myöden myös asuin tiloihin aivan varmasti.Kun kerran polttoaine ja öljyn käryt hurahtaa pehmusteisiin se on siellä sitte ja pysyy.
Auton jälkimarkkinoinnin kannalta öjyn ja polttoaine käryt asuintilassa ovat selvä arvoa laskevat tekijä .Etenkin naiset on ihan hiivatin tarkkoja nosta kärryistä.
-
Kumpaan käyttöön auto tulisi? Matkailu jos on toissijainen käyttötarkoitus niin extra pitkä sprintteri tai crafteri ja sinne esim fixten tms jatko-ohjaamo vähän laajennetulla keittiövarustuksell a. Tällöin on rehti tavaratilassa asuintilat missä asuu 2 henkiä ihan täysin. Ja voihan se alusta olla toki joku muukin tuo sprinter ja crafter vain esimerkkejä. Vessan sijoitus vähän tuottaa vaivaa tuossa jatko-ohjaamossa muttei se tekemätön paikka kummiskaan ole. Sitten jos enemmän ja isompi porukka reissaa niin ei muutakuin kuomukärry perään.