Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuautot => Aiheen aloitti: jus66si - 1.03.2017 kello on 17:21
-
Tuli tämmöinen miniprojekti. Katsastuksessa havaittiin että rekisterivalo pimeä.No kotona sitten ajattelin polttimon vaihtaa. Ajan hammas oli kuitenkin tehnyt tehtävänsä ja oli aika päivittää valot uusiin.Alkuperäiset Hella merkkiset olisi maksaneet päälle 20 euroa kipale joten heti kättelyssä päätin laittaa jotain muuta.
(https://karavaanari.org/kuvat/1488379914.jpg)
Halkeamia, "kadonnut" lampun kosketin ... Toinen ihan yhtä huonossa kunnossa. :(
No ei muuta kuin mars motonettiin ja katsomaan vaihtoehtoja.
Päädyin näihin. Vaikka ehkä on wanhan aikaiset, mutta hinta ei päätä huimannut. Ledit voi nihinkin asentaa myöhemmin jos haluaa ja helpommin kuin vanhoihin linsseihin.Samalla ostin uusia abikot ja pari kappaletta osramin lamppuja.
http://www.motonet.fi/fi/tuote/481216/Rekisterikilven-valo-musta
Kotona purin valot osiksi, asensin johtimiin uudet abikot tinaamalla ja kutistesukat ..
(https://karavaanari.org/kuvat/1488380273.jpg)
(https://karavaanari.org/kuvat/1488380322.jpg)
Lampuiksi uudet osramit (olis tehdasasennettunaki n lamput ollut, mutta laitoin heti saman tien uudet)
(https://karavaanari.org/kuvat/1488380421.jpg)
Silikonilla tiivistin roisketiiviiksi. Harmitti kun en löytänyt messinkiruuveja mutta otin sitten sinkityt kuitenkin. Tais olla euron pussi. Silikooni oli alle vitosen ja jäi vielä muuhunkin käyttöön.Kätevä korkillinen tuubi jossa myös oli suutin mukana.
(https://karavaanari.org/kuvat/1488380560.jpg)
Sitten porasin puskuriin rekisterikilven molemmille puolille johtimien ja ruuvien reijät, kytkin liittimet vaihdettuani uudet abikot myös auton puolelle, sekä lämmitin kutistesukat kiinni.
Sitten pohjien asennus ruuveilla paikalleen, lamput koskettimiin ja kansi kiinni ruuvilla.
Samalla uusin rekisterikilven ruuvit. Johtojen pujotuksessa on kätevä apu esim. taipuista pitkä ruostesuoja-aine pilli joita tulee spray pullojen ohessa. Siihen kun teippaa johtimen pään kiinni, niin tulee pillillä vetämällä ilman hammasten kiristelyä ahtaistakin paikoista.
(https://karavaanari.org/kuvat/1488380882.jpg)
Toinen puoli on samanlainen.
Tämän jälkeen laitoin vanhat linssit entisille paikoilleen aukkoihin kilven yläpuolelle. Muuten olisi jäänyt tyhjät reijät ammottamaan sinne.
-
Käyhän se noinki, mutt kauhiast vaivaa :D
Liekö vielä kokonaisuus kalliimpi kuin http://www.motonet.fi/fi/tuote/481214/Rekisterikilven-valo-muovia-LED-12V
..ei ainakaan polttimon vaihtoa enää. Ainakin ledit voi olla paikallaan katsastuksessa.
Aikoinaan laitoin vähän lisää led-valoa rekkariin ja muuallekin..
(https://karavaanari.org/kuvat/1488383316.jpg)(https://karavaanari.org/kuvat/1488383450.jpg)
-
Tuo kilven ja niiden valo on kyllä ehdoton että näkyy, sama vaikka muut perävalot onkin sitten lumen peitossa.
-
Tuo kilven ja niiden valo on kyllä ehdoton että näkyy, sama vaikka muut perävalot onkin sitten lumen peitossa.
Lievää sarkasmia havaittavissa. :)
-
Yksi ratkaisu on tinata entisen paikalle ledipoltin, aina sieltä sen verran tervettä metallia löytyy.
-
Lievää sarkasmia havaittavissa. :)
Tuli vaan mieleen kun joskus oli kirjoitusta kilven näkymisestä tuiskukelilläkin. Ja eräässä autossa oli kilpi puhdistettu mutta takavalot muuten lumen haittaamat. ;D
-
Yksi ratkaisu on tinata entisen paikalle ledipoltin, aina sieltä sen verran tervettä metallia löytyy.
Tuhlata työaikaa putsaamalla vanhasta vetisestä valaisimesta etsimään tervettä metallia, puhdistamaan se, kuumentamalla ei tinasulaksi huomaten että muovi ympärillä suli eikä tina tarttunut. Kolvi on tehoton sulattamaan tinaa lediin, ja kun viimein tina tarttui onkin ledi jo pilalla.
Säästyy rahaa kun itte tekee :o
-
^
Niimpä kun alle kympillä saa uuden rekkarikilpivalon, jossa ledit valmiina sekä hyväksyntä sille :D
-
Tuli vaan mieleen kun joskus oli kirjoitusta kilven näkymisestä tuiskukelilläkin. Ja eräässä autossa oli kilpi puhdistettu mutta takavalot muuten lumen haittaamat. ;D
Aiheeseen liittyen tuli ihan fiksut kilpivalot Thumb Viime torstaina ajoin työmatkalla Sodankylästä Rovaniemelle, Ala-Kitisen liittymän lähellä oli ollut säiliöautoon peräänajo n. 5 meidän ohitettua paikka. Siinä kauheassa lumipöllyssä ajellessa seurailin muun ohessa autojen takavaloja, liian monella oli päiväajovalot päällä ja takavalot pimeänä. Valoisaa oli mutta pöllyävää lunta tiellä johtuen sankasta lumisateesta.
-
Ainoa oikea teko, myös rekkakuskilta, olisi siis ollut laittaa tietoisesti se takasumari päälle - sehän ei onnistu päivävaloilla vaan ne ajovalot olisi pitänyt pakkokytkeä.. valitettavan harvoin tuo raskaskalusto ajattelee takanatulijoitaan.
Ihan vastaavissa pöllyävissä olosuhteissa tuli viimeviikolla etelästä PohjoisSavoKarjalaa n ja takaisin.. henkilöautoissa paloi takasumaria, mutta ei yhdessäkään isossa. Ei edes niissä hannaripolakoissa, jotka vt5:lla vetivät letkaa 55-70 kmh taulussa..
-
Niimpä kun alle kympillä saa uuden rekkarikilpivalon, jossa ledit valmiina sekä hyväksyntä sille :D
Aivan, jos se kympin valo sinne mukavasti käy. Monesti vain ovat semmosessa kolossa, että vaikea on tarvikevaloa siihen ährätä.
-
liian monella oli päiväajovalot päällä ja takavalot pimeänä. Valoisaa oli mutta pöllyävää lunta tiellä johtuen sankasta lumisateesta.
Valitettavan totta. Kiitos EU tästäkin järkevästä valojen toiminnasta. Suuremmat kiitokset id*oottiautoilijoille joilla ei ole käsitystä miten autonsa valot toimivat. Eivätkö huomaa muita pimeäperseitä ja mieti omaa valaistustaan.
"Kuinka tuokin ajaa noin lähellä takana ja nyt lähtee ohittamaan"
-
Ainoa oikea teko, myös rekkakuskilta, olisi siis ollut laittaa tietoisesti se takasumari päälle - sehän ei onnistu päivävaloilla vaan ne ajovalot olisi pitänyt pakkokytkeä.. valitettavan harvoin tuo raskaskalusto ajattelee takanatulijoitaan.
Ihan vastaavissa pöllyävissä olosuhteissa tuli viimeviikolla etelästä PohjoisSavoKarjalaa n ja takaisin.. henkilöautoissa paloi takasumaria, mutta ei yhdessäkään isossa. Ei edes niissä hannaripolakoissa, jotka vt5:lla vetivät letkaa 55-70 kmh taulussa..
Juu, en tiedä sen nupin valoista muuta kuin että kohtuu uusi veturi. Oli tullut hakemaan säiliövaunua levikkeeltä ja siinä oli ulkomaalaiset (venäläiset) ajaneet vasempaan takakulmaan. Hlö auto oli levikkeelä kun tulin pohjoiseen päin, samoin säiliövaunu. Illemmalla tankilla käydessä huomasin nupin ja vaunun aseman pihalla. Oli hinattu asianmukaisesti sinne, säiliöt tyhjäksi (ei vuotoja kummassakaan) ja nuppi hinurilla korjattavaksi, säiliövaunu jäi. Veturin takakulmassa oli puskuri vääntynyt aika pahasti, ei muita vaurioita siinä. Eli eiköhän se ole parempi että korjaillaan niitä takavaloja, tyylillä tai toisella.
-
Tuli tämmöinen miniprojekti. Katsastuksessa havaittiin että rekisterivalo pimeä.No kotona sitten ajattelin polttimon vaihtaa. Ajan hammas oli kuitenkin tehnyt tehtävänsä ja oli aika päivittää valot uusiin.Alkuperäiset Hella merkkiset olisi maksaneet päälle 20 euroa kipale joten heti kättelyssä päätin laittaa jotain muuta.
(https://karavaanari.org/kuvat/1488379914.jpg)
Alkuperäisiä rekisterikilven valoja saa ainakin Best Caravanista alle kympillä. http://bestcaravan.fi/verkkokauppa/rekisterikilven%20valo
Tuohon rekisterikilvenvalo on on saatavilla sopivia LED-polttimoita.
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autonvaraosat/Valaistus/LED-polttimot/LED-POLTTIMOT12V5W-S85-X-42-2000034660/
Alkuperäinen rekisterikilven valo ei siedä murtumatta juurikaan kiristämistä. Vain kevyt tiukkaus, että kumitiiviste on kauttaaltaan tiiviisti kiinni alustassaan. Taitaa kovilla pakkasillakin lasikuidun ja muovin kutistuminen ja lämpölaajeneminen olla erilasta, kun ainakin itsellä huomasin kireän pakkasjakson jälkeen valon "lasissa" murtumia ruuvinreikien kohdalla.
-
Nuo alkuperäiset Hellat oli niin täynnä ryönää, etten siksi ostanut samanlaisia. Ne on sieltä yläpäästä auki ja keränny täys sellasta savimaista märkää moskaa. Tuossa kuvassa jonka laitoin, ko. valaisin on pesty. Metalliosat pitkälle vihreäksi hapettuneita ja lampun kannat myös. Toista lamppua ei edes ollut enää jäljellä. Ilmeisesti pudonnut jonnekkin kun kosketin lahonnut pois.Mietin ensten tuota kolvaamista myös, mutta päädyin ostaan suht pikkurahalla nuo uudet. Noissa jotka nyt asensin on näppärästi tuo ruuvi boksin päällä, niin saa avattua ja huollettua helpommin. Tuo Bilteman ledi onkin mielenkiintonen. Kiitti linkistä.
Rimori näkyy hyvin Thumb
-
Mulla on kans tuollaisten hellan rekisteri tuikkujen lasit säröillä ja kosteutta niissä näkyy sisällä olevan. Tosin toimivat kyllä vielä vaikkakin toinen hiukan himmeämpi.
Pitänee kurkata niitä kun nuo kelit vielä tästä kohta lämpenee. :)