Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuautot => Kori ja alusta => Aiheen aloitti: aapeli - 4.02.2017 kello on 23:30
-
Hyvää iltaa. Vasta foorumille liittyneenä lähdin neuvoa kyselemään. Asuntoautosta on nyt pari päivää hierottu kauppoja eräässä liikkeessä, kun mieleinen löytyi, mutta hieman mietityttää autossa oleva pieni vika.
Takaosassa oleva tavaratilan (vai millä nimellä ammattilaiset sitä kutsuu) ovi on hieman murtunut saranoistaan. Siis se tila, jossa varmaan tulisin säilyttämään esim. pöytää ja tuoleja ulkokäyttöön. Ovi on ylöspäin aukeava ja siinä on alkuperäisellään neljä saranaa, joista kaksi on murtunut. Sain vinkiksi, että halvimmalla pääsisi, jos sen korjaisi niin, että lisäisi vain uudet ns. yleis saranat kokonaan entisten tilalle ruuvaamalla esim sisäpuolelta kiinni.
Mutta nyt itse kysymykseen - onkohan tuollaisia ovia saranoineen ja "karmeineen" saatavilla jostain varaosana? En oikein keksinyt hakusanaa, jolla sitä etsisin. Koko ovi olisi melko helponnäköinen vaihtaa, se kun on vain ruuvattu noin 30 ruuvilla kiinni ja tiivisteet välissä.
Voisihan se kestää vielä vuosia tuossakin kunnossa, mutta huolettaa, että se joku kerta vauhdista repeää lopullisesti ja on pahimmillaan takana ajavan tuulilasissa, jonka jälkeen "karavaanari ei ole kaikkien kaveri".
(https://karavaanari.org/kuvat/1486244119.jpg)
-
Olisiko tuolla
http://www.vapaa-aika.com/epages/vapaa-aika.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2015091804/Categories/Alusta_ja_Kori/Koritarvikkeet/Huoltoluukut
mitään sinne päinkään? Ainakin nimike "huoltoluukku" löytyy.
-
Voisihan se kestää vielä vuosia tuossakin kunnossa, mutta huolettaa, että se joku kerta vauhdista repeää lopullisesti ja on pahimmillaan takana ajavan tuulilasissa, jonka jälkeen "karavaanari ei ole kaikkien kaveri".
Helppohan siihen on luukun sisäpintaan liimata/teipata jotkut palikat s.e. luukku ei saranapuolelta irti lähde suoraan ulospäin vetämällä (vrt. ns. turvatapit talojen ulko-ovissa). Ja sen alareunanhan pitää nuo lukot vastaavasti kiinni 8)
Jos sitten kuitenkin kaupoille päädyt ja luukun uusimaan karmeineen, niin samalla pyöräyttäisin sen ympäri s.e. se aukeaa jatkossa alaspäin. Helpottaa kummasti tuon luukun kautta asiointia, vaikka tällöin pitääkin hieman varoa luukun maakontaktia ja samanaikaista auton heilautusta = joutuisi saranat koville autoa kannatellessaan :-\
-
Eikö noihin oikeasti saa merkkikohtaisia varaosia...?
Ainakin autoihin on varaosavelvoite tiettyyn ikään asti. Usein ainakin suosituimmille merkeille saa varaosia uustuotantonakin.
Hinta sitten saattaa olla mikä vaan.
-
Eikö noihin oikeasti saa merkkikohtaisia varaosia...?
Viikon tyhmä kysymys: Onko perusautoissa 'merkkikohtaisia' luukkuja?
-
Hyvää iltaa. Vasta foorumille liittyneenä lähdin neuvoa kyselemään. Asuntoautosta on nyt pari päivää hierottu kauppoja eräässä liikkeessä, kun mieleinen löytyi, mutta hieman mietityttää autossa oleva pieni vika.
Takaosassa oleva tavaratilan (vai millä nimellä ammattilaiset sitä kutsuu) ovi on hieman murtunut saranoistaan. Siis se tila, jossa varmaan tulisin säilyttämään esim. pöytää ja tuoleja ulkokäyttöön. Ovi on ylöspäin aukeava ja siinä on alkuperäisellään neljä saranaa, joista kaksi on murtunut. Sain vinkiksi, että halvimmalla pääsisi, jos sen korjaisi niin, että lisäisi vain uudet ns. yleis saranat kokonaan entisten tilalle ruuvaamalla esim sisäpuolelta kiinni.
Mutta nyt itse kysymykseen - onkohan tuollaisia ovia saranoineen ja "karmeineen" saatavilla jostain varaosana? En oikein keksinyt hakusanaa, jolla sitä etsisin. Koko ovi olisi melko helponnäköinen vaihtaa, se kun on vain ruuvattu noin 30 ruuvilla kiinni ja tiivisteet välissä.
Voisihan se kestää vielä vuosia tuossakin kunnossa, mutta huolettaa, että se joku kerta vauhdista repeää lopullisesti ja on pahimmillaan takana ajavan tuulilasissa, jonka jälkeen "karavaanari ei ole kaikkien kaveri".
(https://karavaanari.org/kuvat/1486244119.jpg)
Kuva ei kerro vian laajuutta. Mutta katso käykö siihen pianosarana.
Vaikka tämmönen rosterinen: https://www.k-rauta.fi/rautakauppa/pianosarana-prof-ruostumaton-32-870mm
-
Viikon tyhmä kysymys: Onko perusautoissa 'merkkikohtaisia' luukkuja?
Tyhmä vastaus...
Nyt en ymmärtänyt.
-
Tyhmä vastaus...
Nyt en ymmärtänyt.
:D
Rautalangasta: Moniko valmistaja tekee itse luukkunsa, kun niitä saa 'kaupastakin'?
-
:D
Rautalangasta: Moniko valmistaja tekee itse luukkunsa, kun niitä saa 'kaupastakin'?
No nythän mä hokasin...
Poistaako se tuotteen, elikä matkailukorin varaosatakuun?
Tuohon mun ikivanhaan Westfaliaankin saa varmaan kaikki mahdolliset osat, mitkä Westfalia on sinne Volkkarin uumeniin rakentanut.
-
No nythän mä hokasin...
Poistaako se tuotteen, elikä matkailukorin varaosatakuun?
Tuohon mun ikivanhaan Westfaliaankin saa varmaan kaikki mahdolliset osat, mitkä Westfalia on sinne Volkkarin uumeniin rakentanut.
Jos jotain takuita on, nehän on voimassa riippumatta siitä, kuka osat on tehnyt.
Autoissa/vaunuissahan kaikki rihkama, lukot, saranat, pistorasiat, etc. on yleensä jonkun erikoistuneen pajan tekemiä.
-
Jos jotain takuita on, nehän on voimassa riippumatta siitä, kuka osat on tehnyt.
Autoissa/vaunuissahan kaikki rihkama, lukot, saranat, pistorasiat, etc. on yleensä jonkun erikoistuneen pajan tekemiä.
Esitin asiani ehkä huonosti....
Tarkoitin siis varaosien saatavuustakuuta, joka autoissa on yleensä 10 vuotta.
Koskeeko tämä myös matkailuautojen korinrakentajia. Tuo itselläni oleva verrokki Westfalia on jo 20 vuotias ja kaikki osat tuntuvat olevan saatavilla ainakin uusituotantona. Wanhat jopa -60 luvun Westfaliat ovat jo kulttiautoja, joten niihin saa jo paljon uustuotanto osia.
Esimerkkinä, jos tulee kolari 2000 luvun alun normi matkailuatolla ja kylki luukkuineen menee remonttiin, niin saako alkuperäisiä vastaavia osia varmasti?
-
Nuo huoltoluukuthan ovat vain kehyksiä reikään joka leikataan m-kulkineen seinään ja leikatusta palasta saadaan sisältö ko. luukkuun.
-
^
Entäs halkeilleet puskurit, tuulenohjaimet, ikkunasalvat ym. yli 10 vuotiaisiin kulkimiin...?
Tämä kysely ei nyt ole inttämistä, tai vähättelyä, vaan puntarissa on tuollaisen integroidun tai vastaavankin hankinta.
Miten käy, jos esimerkiksi integroitu takapää muotoilluilla puskureilla menee päreiksi.
-
Voi tulla äitiä ikävä niitten osien etsinnässä. Varsinkin harvinaisempien merkkien/mallien.
-
Kyllä tuollaisen luukun saa ostettua esim. Teuvan caravanpalvelulta olen tse ostanut. Thetford luukkuja noi pääsääntöisesti on. Saa myös irto-osana esim lukkopesää saranatappia yms. Jos täysin identtistä ei ole niin voi vaihtaa koko paketin kehyksineen. Tuolla caravanpalvelulla oli myös trukkilavallinen ns. 2 luokan luukkuja eli vaihdettu pienen vian takia. Monessa oli jompikumpi ehjä luukku tai kehykset. Kokonaan rikkinäisiä ei tietenkään ollut säästetty.
-
Hyvää iltaa. Vasta foorumille liittyneenä lähdin neuvoa kyselemään. Asuntoautosta on nyt pari päivää hierottu kauppoja eräässä liikkeessä, kun mieleinen löytyi, mutta hieman mietityttää autossa oleva pieni vika.
Takaosassa oleva tavaratilan (vai millä nimellä ammattilaiset sitä kutsuu) ovi on hieman murtunut saranoistaan. Siis se tila, jossa varmaan tulisin säilyttämään esim. pöytää ja tuoleja ulkokäyttöön. Ovi on ylöspäin aukeava ja siinä on alkuperäisellään neljä saranaa, joista kaksi on murtunut. Sain vinkiksi, että halvimmalla pääsisi, jos sen korjaisi niin, että lisäisi vain uudet ns. yleis saranat kokonaan entisten tilalle ruuvaamalla esim sisäpuolelta kiinni.
Mutta nyt itse kysymykseen - onkohan tuollaisia ovia saranoineen ja "karmeineen" saatavilla jostain varaosana? En oikein keksinyt hakusanaa, jolla sitä etsisin. Koko ovi olisi melko helponnäköinen vaihtaa, se kun on vain ruuvattu noin 30 ruuvilla kiinni ja tiivisteet välissä.
Voisihan se kestää vielä vuosia tuossakin kunnossa, mutta huolettaa, että se joku kerta vauhdista repeää lopullisesti ja on pahimmillaan takana ajavan tuulilasissa, jonka jälkeen "karavaanari ei ole kaikkien kaveri".
(https://karavaanari.org/kuvat/1486244119.jpg)
Tuon kuvan mukaan luukun saranat saattavat olla muoviset kuten pienemmissä wc-kasetin huoltoluukuissa.. mahtaakohan olla pitkäikäinenkin? Talvikäytössä vielä yläsaranan kiusaksi saattaa saada jäätä, joka murtaa luukun kehyksen ulkonemalla saranaa.
Jos tuo luukku on edellä olleiden linkkien mukaisissa mitoissa, niin kehys saranoineen ja raameineen vaihtoon. Kehyksen sisällä oleva kirjava seinänpalanen tietty vanhasta. Käytön kannalta voisi olla helpompi, jos kääntäisi alasaranoiduksi - mutta kestääkö paremmin vai huonommin.. varmaan enempi käyttäjästä kiinni. Kerran sen korjannut/korjauttanut osaa varmaan paremmin varoa ::)
-
^
Entäs halkeilleet puskurit, tuulenohjaimet, ikkunasalvat ym. yli 10 vuotiaisiin kulkimiin...?
Tämä kysely ei nyt ole inttämistä, tai vähättelyä, vaan puntarissa on tuollaisen integroidun tai vastaavankin hankinta.
Miten käy, jos esimerkiksi integroitu takapää muotoilluilla puskureilla menee päreiksi.
Ei se mitään pelottelua ole jos sanoo ettei osia saa. Oma Granduca menetti takasivuhelman Slovakiassa joulukuussa. Uusia osia ei saa, ei seinää eikä edes sivuhelmaa ja pyöränkaarta. auto meni "lunastukseen" osien puutteessa.
-
Kiitoksia paljon hyvistä vastauksista. Kerrankin keskustelufoorumi, jossa vastaukset ovat asiallisia, ja keskustelua on mukava seurata. Työkiireiden vuoksi vasta näin viiveellä pääsin syventymään ja vastaamaan.
Tosiaan jälkiviisaana itsekin mietin, että olisi pitänyt ottaa parempi kuva vauriosta, sekä myös mitat tuosta luukusta. Tuolla aiemmin joku linkitti yhden verkkokaupan sivun, jossa noita luukkujen kehyksiä olikin useita ja hinnat oli jopa yllättävän halvat. Äkkiseltään tuollainen luukku voisi olla erittäin kalliskin, kun ns. erikoisosa on, eikä niitä joka motonet myy.
Auto on siis yhä vielä kaupassa, tuon luukun lisäksi kun katsastus aikakin oli päällä ja myyjä lupasi sen hoitaa ennen ostopäätöstä. Samoin, kun koeajossa huomaamani raidetangon suojakumin rasvavuoto (vetoakselit oli vaihdettu kuulemma muutama kk aiemmin, olisiko joku kohta jäänyt huonosti paikoilleen laitettaessa?).
Ensimmäistä omaa asuntoautoa kun on ostamassa, niin ei kannata hätäillä valinnan suhteen. Vaihtoehtoja näkyy olevan paljon saatavilla nykyään ihan kotisuomessakin. Tämä kyseinen auto on kyllä muilta osin hyväkuntoinen ja siisti, eikä koeajon välillä nosturillakaan näkynyt ongelmia pohjan osalta, vaikka vuosimalli olikin 2002. Lottovoittoa ei vielä kovasta yrityksestä huolimatta ole näkynyt, niin muutaman muun kriteerin osalta, myös hinta on vaikuttava tekijä valintaa tehdessä.
-
Kiitoksia paljon hyvistä vastauksista. Kerrankin keskustelufoorumi, jossa vastaukset ovat asiallisia, ja keskustelua on mukava seurata. Työkiireiden vuoksi vasta näin viiveellä pääsin syventymään ja vastaamaan.
Tosiaan jälkiviisaana itsekin mietin, että olisi pitänyt ottaa parempi kuva vauriosta, sekä myös mitat tuosta luukusta. Tuolla aiemmin joku linkitti yhden verkkokaupan sivun, jossa noita luukkujen kehyksiä olikin useita ja hinnat oli jopa yllättävän halvat. Äkkiseltään tuollainen luukku voisi olla erittäin kalliskin, kun ns. erikoisosa on, eikä niitä joka motonet myy.
Auto on siis yhä vielä kaupassa, tuon luukun lisäksi kun katsastus aikakin oli päällä ja myyjä lupasi sen hoitaa ennen ostopäätöstä. Samoin, kun koeajossa huomaamani raidetangon suojakumin rasvavuoto (vetoakselit oli vaihdettu kuulemma muutama kk aiemmin, olisiko joku kohta jäänyt huonosti paikoilleen laitettaessa?).
Ensimmäistä omaa asuntoautoa kun on ostamassa, niin ei kannata hätäillä valinnan suhteen. Vaihtoehtoja näkyy olevan paljon saatavilla nykyään ihan kotisuomessakin. Tämä kyseinen auto on kyllä muilta osin hyväkuntoinen ja siisti, eikä koeajon välillä nosturillakaan näkynyt ongelmia pohjan osalta, vaikka vuosimalli olikin 2002. Lottovoittoa ei vielä kovasta yrityksestä huolimatta ole näkynyt, niin muutaman muun kriteerin osalta, myös hinta on vaikuttava tekijä valintaa tehdessä.
Nuo mainitsemasi viat kuulostavat aika harmittomilta tuo luukku ja raidetangon vuotaminen (ei ole kovin kallis ainakaan fiatin alustaan). Mutta mitenkä kosteus? "hajuttomuuteen" ei kannata luottaa auto voi olla läpeensä märkä jo siinävaiheessa mikäli on foam eristeillä (en tunne tätä koria että mikä eriste sielä on). En haluasi olla ilonpilaaja mutta juuri hiljattain tuttu osti -07 mallisen vähänajetun (alle 100tkm) auton ja oli kosteusmitattu myyjäliikkeen toimesta. Kaikki oli paperilla ok ja päätti käyttää vielä ulkopuolisella mittauksessa. Tuli noin 7000e remontti myyjäliikkeen piikkiin kun takatalli ja helmat on märät. Eli jos mahdollista niin lainaa pintakosteusmittari jostakin ja mittaa ensin esim. kalusteesta tai aivan keskeltä seinää missä ei ole likimainkaan ikkunaa tai luukkua niin "referenssi" arvo ja senjälkeen käy läpi ikkunoiden ympärystät, kattoluukkujen ympärystät ja oven karmin seutu ja itse ovi myös. Keskeltä seinää mittaaminen ei oikeastaan kerro mitään jos foam eriste se kun ei ime kosteutta. Tällöin pitää osata mitata siitäkohtaa missä puurimoitus kulkee. Eli tiivistettynä riskipaikkoja on kaikki ne missä menee läpivienti ulos asti ja sitten katon ja seinän välinen sauma. Jos kosteusmittaus on ok ja hinta kukkarolle sopiva niin eikun kaupoille Thumb
-
No niin. Tänään se sitten otettiin askel eteenpäin ja maksettiin liikkeeseen käsiraha. Auto ei lähtenyt vielä mukaan, kun oli poistettu liikenteestä, eikä enää keretty hoitaa asioita, kun oltiin paikalla 10min ennen sulkemisaikaa. Kauppiastahan ei olisi haitannut ylityöt, mutta pankki, joka osaltaan tulee mukaan kuvioihin myös sattuneesta syystä (Ässä-arpa ei tuonut toivottua tulosta menomatkalla) oli jo kiinni ja loppurahoituksen saanti jäi huomiseen. Toivossa on hyvä elää ja jos ei mitään merkittävää viivästystä tule monen asiaan vaikuttavan tason osalta, niin huomenna auto pääsisi jo ensimmäiselle reissulleen meidän kanssa. Muussa tapauksessa joudumme lähtemään matkan päälle vielä pienellä henkilöautollamme, joka ei kyllä houkuttelisi lapsi perheenä, kun tietää mikä voisi olla vaihtoehtona.
Eli summa summarum - saatan alkaa enemmänkin kysellä apuja ja vinkkejä tulevaisuudessa, kunhan pääsen autoon sinuiksi.
Ensimmäisenä varustehankintalist alla on peruutuskamera (työn suomia etuja) ja joko webasto, tai ebersbächer (vai-miten-se-nyt-olikaan). Noiden kahden väliltä valinta on kai vähän fiilispohjainen, mitä olen lukenut juttuja.
-
Tuohon moottorilämmittimee n haluan kertoa oma kokemukseni. Yhteen autoon laitatin Eberin ja toista ei tule. Ei toiminut pakkaselle, eli silloin kun olis pitänyt toimia.
Tähän nykyiseen kulkimeen laitoin aidon Webaston ja on toiminut niin kuin pitääkin.
Osta oikea webasto! Etkä joudu katumaan. Kirjoitan vain kokemuksesta, en ole mitenkään sidoksissa kumpaankaan firmaan.
-
Tuohon moottorilämmittimee n haluan kertoa oma kokemukseni. Yhteen autoon laitatin Eberin ja toista ei tule. Ei toiminut pakkaselle, eli silloin kun olis pitänyt toimia.
Tähän nykyiseen kulkimeen laitoin aidon Webaston ja on toiminut niin kuin pitääkin.
Osta oikea webasto! Etkä joudu katumaan. Kirjoitan vain kokemuksesta, en ole mitenkään sidoksissa kumpaankaan firmaan.
Meillä eberi 2010 vuodesta asti lämmittänyt mukisematta eli seitsemäs talvi sillä nyt menossa.
-
@Pohjanperän pappa, vast #21 "Tuohon moottorilämmittimee n haluan kertoa oma kokemukseni. jne.."
- Esität kärjekästä kritiikkiä yhden tapauksen perusteella josta siitäkään et kerro mikä
tarkka vikadiagnoosi oli.
En ole milloinkaan tullut korjanneeksi yhtäkään Eberiä (mikä lienee vain outo sattuma)
mutta sen verran olen seurannut tapahtumia muitten kokemuksista että en vetäisi näin
yksioikoista päätelmää. Niin Webastoissa kuin Ebereissä on esiintynyt häiriöitä joista
merkittävä osa selvästi näistä varsin tunnetuista ja käyttäjästä/asennuksesta johtuvista
syistä joita tälläkin foorumilla on käsitelty. Osa sitten jäänyt eri syistä hämärän peittoon.
Varaosien saatavuudessa ei ole itselläni ollut koskaan ongelmaa Webastoissa mutta en
ole kuullut sellaisesta Ebereissäkään. Hinta onkin ollut sitä suurempi ongelma ja joskus olenkin
tehnyt melkoisia elvytyksiä ilman varaosia juuri tuosta syystä. Silloin on vaan täytynyt tarkkaan
miettiä kokonaisuuden jäljellä olevaa elinikää, onneksi ratkaisut ovat osoittautuneet myöhemmin
oikeiksi. (Kysymys raskaan kaluston lämmittimistä, niissä varaosahinnat jokseenkin suolaisia)
@Pohjanperän pappa: "laitoin aidon Webaston", "Osta oikea webasto(huutomerkki)"
- Aidon...? Vertaatko johonkin piraattituotteeseen? Kaikki näkemäni Webastot (webastot?) ovat
olleet oikean oloisia. Niitä olisi tuolla varastossa melkoinen määrä(1) tutkittavaksi jos tietäisi
mitä tarkastella.
(1) Ajatus on ollut että joskus tekisin niihin aivan oman ohjausjärjestelmän. Toistaiseksi vaan
ei ole näköpiirissä aikaa tuon toteuttamiseen.
-
Pakkasella Eberi ei käynnistynyt, yritti ja yritti ja aikansa yritettyään tyhjensi auton akun. Sitten auto lähti käymään kevväämmllä.
Auto oli uusi Vw Passat diesel ja myyjäliike asensi heti uutena siihen eberin. Eivät saaneet koskaan eberiä toimimaan vaikka yrittivät. Sanoivat, että polttoaine putket ovat liian ohuet Suomen oloihin.
Ei ole ollut sen jälkeen eberiä, eikä tulekaan. Tai jos tulee niin sitten olen ruvennut houraamaan ja minut saa viedä saunan ja lopettaa.
-
Tuohon moottorilämmittimee n haluan kertoa oma kokemukseni. Yhteen autoon laitatin Eberin ja toista ei tule. Ei toiminut pakkaselle, eli silloin kun olis pitänyt toimia.
Tähän nykyiseen kulkimeen laitoin aidon Webaston ja on toiminut niin kuin pitääkin.
Osta oikea webasto! Etkä joudu katumaan. Kirjoitan vain kokemuksesta, en ole mitenkään sidoksissa kumpaankaan firmaan.
Minulla on ollut 3 Transporteria, kaikissa Eberit. Viimeisessä kaksi kappaletta. Vesi ja Ilma. Tuo viimeinen auto oli 6v ja lämppäreille ei tehty mitään sinä aikana ja toiminnassa kaikkina päivinä kun ilma oli tarpeeksi viileätä. Tuo vesiweba toimi vielä automaattisesti, halusi tai ei ;)
Pakkasella Eberi ei käynnistynyt, yritti ja yritti ja aikansa yritettyään tyhjensi auton akun. Sitten auto lähti käymään kevväämmllä.
Auto oli uusi Vw Passat diesel ja myyjäliike asensi heti uutena siihen eberin. Eivät saaneet koskaan eberiä toimimaan vaikka yrittivät. Sanoivat, että polttoaine putket ovat liian ohuet Suomen oloihin.
Ei ole ollut sen jälkeen eberiä, eikä tulekaan. Tai jos tulee niin sitten olen ruvennut houraamaan ja minut saa viedä saunan ja lopettaa.
Ei pitäisi asentaa jos ei osaa, nuo tarttee oman putken tankista lähtien
-
^
Noista polttoaineputkista on ollut juttua. Asentajan moka, jos ei oikeita putkia ole asentanut. Talvella on diesellämittimessä syytä myös kiinnittää huomiota polttoaineen pakkaskestävyyteen. Se on lisälämmitin joka ottaa ekana nokkiinsa....
Mulla on joka autossa Webasto, tai Eberi toiminut.
Webastolla lämpötila ja kellokäyttöisenä ajoin 10 vuotta ja 420 tuhatta ilman mitään vikaa.
Nyt retkuiluautossa pari Eberiä, eikä vielä 10 vuoden aikana mitään vikaa. Tällä hetkellä parissa käyttöautossa Webastot. Toinen sisääajossa, alle 100 tuhatta ajettu ja toisella 220 tuhatta ja 10 vuotta ilman vikoja.
Ymmärtääkseni Webaston osat ovat kalliimpia ja siihen on vaikeampi saada yksittäisiä varaosia suhteessa Eberiin.
-
Lämppäreistä meillä oli as.autossa Eberi eikä sen toiminnassa ongelmia ollut. Samaten ex. käyttöautossa oli puolestaan Weba eikä siinäkään ongelmia ollut. Joten eiköhän nuo molemmat oikein asennettuina ole ihan toimivia värkkejä Thumb
Kauppiastahan ei olisi haitannut ylityöt, mutta pankki, joka osaltaan tulee mukaan kuvioihin myös sattuneesta syystä (Ässä-arpa ei tuonut toivottua tulosta menomatkalla) oli jo kiinni ja loppurahoituksen saanti jäi huomiseen.
Meillä on asiat aina laitettu kauppiaan kanssa vaan paperille ja se rahaliikenne on hoitunut sitten aikanaan = ihan hyvin siis tässäkin tapauksessa olisitte vaan laittaneet paperit kondikseen, maksuaikaa vaikka viikko tahi pari ja jos pankista ei rahaa tuohon mennessä irtoa, niin sitten palataan juttusille ja muutetaan tuo paperi vaikka autoliikkeen omalle pätkälle. Näin pääsette sille reissullenne uudella autolla ja on yksi huoli vähempi lomafiiliksiä pilaamasta :)
Niin juu ja kait onnittelut uudesta autosta lienevät tässä kohtaa jo paikallaan Thumb
-
Noista polttoaineputkista on ollut juttua. Asentajan moka, jos ei oikeita putkia ole asentanut. Talvella on diesellämittimessä syytä myös kiinnittää huomiota polttoaineen pakkaskestävyyteen. Se on lisälämmitin joka ottaa ekana nokkiinsa....
Minä en ollenkaan ymmärrä tuota juttua polttoaineputkista.
Piti oikein könytä komerolle katsomaan.
Weban alkuperäinen putki on kyllä aika pientä, 3mm ruuvi ei sopinut siihen reikään.
Jos joku löytää pienempää ja käyttökelpoista, on kyllä aika mestari...
Sen putken myös PITÄÄ OLLA PIENTÄ, koska polttoainemäärä, jota annospumppu liikuttaa yhdellä iskulla, on myös pieni.
Pieni reikä, jotta löpö liikkuu tasaisesti ja kova vaippa, joka ei anna periksi.
Kerran on Weba temppuillut, suorastaan pysähtyi.
Oli 46 pakkasta ja tankissa puolet kesälöpöä. 8)
Jäi tarkistamatta, jämähtikö aine matkalle, vai vasta siihen suodattimeen, jonka olin laittanut ennen lämmitintä.
-
Kyllähän näihin vehkeisiin voi vikoja tulla - Eberiin siinä missä Webaanki. Tämän päivän diagnoosi >900 tuntia käytettyyn (eka vika).. osa tilaukseen ;)
(https://karavaanari.org/kuvat/1486726241.jpg)
-
Minä en ollenkaan ymmärrä tuota juttua polttoaineputkista.
Piti oikein könytä komerolle katsomaan.
Weban alkuperäinen putki on kyllä aika pientä, 3mm ruuvi ei sopinut siihen reikään.
Jos joku löytää pienempää ja käyttökelpoista, on kyllä aika mestari...
Sen putken myös PITÄÄ OLLA PIENTÄ, koska polttoainemäärä, jota annospumppu liikuttaa yhdellä iskulla, on myös pieni.
Pieni reikä, jotta löpö liikkuu tasaisesti ja kova vaippa, joka ei anna periksi.
Kerran on Weba temppuillut, suorastaan pysähtyi.
Oli 46 pakkasta ja tankissa puolet kesälöpöä. 8)
Jäi tarkistamatta, jämähtikö aine matkalle, vai vasta siihen suodattimeen, jonka olin laittanut ennen lämmitintä.
sitä veban muoviputkea on kahdella eri sisäreijällä ja se pienempi ei sovellu koviin pakkas oloihin. monesti ei edes myyjät tiedä kumpaa putkea on asennus sarjassa mikä tulee lämmitimen matkassa
-
sitä veban muoviputkea on kahdella eri sisäreijällä ja se pienempi ei sovellu koviin pakkas oloihin. monesti ei edes myyjät tiedä kumpaa putkea on asennus sarjassa mikä tulee lämmitimen matkassa
Näyttäis olevan 2 mm reiällä alkuperäinen...
Tarvikkeena saa jopa 5 mm sisähalkaisijalla Webastolle myytävää letkua.
-
Niin eberiä kuin webastoa ollut rekoissa, niin neste kuin ilma vehkeenä. Molemmat toimii kun niitä käytetään paljon, molemmissa alkaa ongelmat vähällä käytöllä. Ja jos ei uudesta pelaa, niin asennus on se mikä on vikana molemmissa.
Mutta yksi ero niissä on, eberin huoltokulut on pienemmät pitkässä juoksussa kuin webaston.
-
sitä veban muoviputkea on kahdella eri sisäreijällä ja se pienempi ei sovellu koviin pakkas oloihin. monesti ei edes myyjät tiedä kumpaa putkea on asennus sarjassa mikä tulee lämmitimen matkassa
Ai... :o Ja miten niin ei tiedä? Jos Suomeen tulee lämppäri, niin kyllä se pitää olla tänne sopiva.
Mitäköhän kokoa ne putket muuten sitten on?
-
Ai... :o Ja miten niin ei tiedä? Jos Suomeen tulee lämppäri, niin kyllä se pitää olla tänne sopiva.
Mitäköhän kokoa ne putket muuten sitten on?
muistaakseni 1.5mm ja 2mm sisä halkasia, toki siit ku töitten puolesta noita ropasin on reilu 15 vuotta...
-
muistaakseni 1.5mm ja 2mm sisä halkasia, toki siit ku töitten puolesta noita ropasin on reilu 15 vuotta...
Piti taas könytä nurkkia...
Leikkasin siitä kirkkaasta putkesta palan pois jotta tuli neitseellinen pinta, näkyi olevan tasan 3mm reikä.
Löysin mustaakin. Leiman mukaan 1,5mm reikä, todellisuudessa ehkä kympin suurempaa.
Hymerissä on sitä 1,5mm putkea.
N. -35:ssä autoa on lämmitetty useamminkin, joten ei se putki varmaan ole kriittinen kohta.