Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Vetoautot => Aiheen aloitti: Rauzi - 1.02.2017 kello on 12:43
-
Oon jostain ymmärtänyt ettei suomessa saa ajaa yli 120 km/h. Näin olen antanut itseni ymmärtää. Tarkoittanee sitä että nopeusluokista ei niin väliä, saako nyt renkaalla ajaa 160km/h vai 200 km/h. Ihan sama.
Mutta näinhän se ei olekkaan. Olin ymmärtänyt ihan väärin. Se on oltava auton maksiminopeutta vastaavat renkaat. Miksi?
Ei kun renkaitten maksiminopeutta osoittavia tarroja ohjaamoon. Älytöntä. Ja jos tarroin saan laittaa kesärenkaat auton huippunopeutta alemmalle tasolle, niin talvirenkaita ei. Talvirenkaat on oltava auton maksiminopeuden mukaiset. Jos joku ymmärtää niin kertokaa mullekkin.
Euroopan yhteisön direktiivi 92/83 määrää, että autoon on asennettava sen huippunopeutta vastaavat renkaat. Tähän on kuitenkin Suomen lainsäädännössä annettu poikkeus kesärenkaiden osalta.Liikennemini steriön päätöksen nro 779 auton rakenteiden muuttamisesta 10. pykälän 5. momentissa sallitaan autoon asennettavaksi sen rakenteellisesti sallittua suurinta nopeutta alemman nopeusluokan renkaat. Vaihtaminen on sallittu silloin, kun autoon asennettavat renkaat ovat vähintään Q-nopeusluokkaa ja auton ohjaamoon on kuljettajalle helposti näkyvään paikkaan pysyvästi kiinnitetty kilpi tai tarra, josta käy selvästi ilmi suurin sallittu renkaiden rajoittama nopeus.
-
Olisko noilla alemman nopeusluokan (huonommilla?) renkailla jotain vaikutusta kyseisen ajoneuvon ajo-ominaisuuksiin ja sitämyöten esim. ajovakautuksen toimintaan??
tuo nyt ekana tuli mieleen :-\
-
Oon jostain ymmärtänyt ettei suomessa saa ajaa yli 120 km/h. Näin olen antanut itseni ymmärtää. Tarkoittanee sitä että nopeusluokista ei niin väliä, saako nyt renkaalla ajaa 160km/h vai 200 km/h. Ihan sama.
Mutta näinhän se ei olekkaan. Olin ymmärtänyt ihan väärin. Se on oltava auton maksiminopeutta vastaavat renkaat. Miksi?
Ei kun renkaitten maksiminopeutta osoittavia tarroja ohjaamoon. Älytöntä. Ja jos tarroin saan laittaa kesärenkaat auton huippunopeutta alemmalle tasolle, niin talvirenkaita ei. Talvirenkaat on oltava auton maksiminopeuden mukaiset. Jos joku ymmärtää niin kertokaa mullekkin.
Euroopan yhteisön direktiivi 92/83 määrää, että autoon on asennettava sen huippunopeutta vastaavat renkaat. Tähän on kuitenkin Suomen lainsäädännössä annettu poikkeus kesärenkaiden osalta.Liikennemini steriön päätöksen nro 779 auton rakenteiden muuttamisesta 10. pykälän 5. momentissa sallitaan autoon asennettavaksi sen rakenteellisesti sallittua suurinta nopeutta alemman nopeusluokan renkaat. Vaihtaminen on sallittu silloin, kun autoon asennettavat renkaat ovat vähintään Q-nopeusluokkaa ja auton ohjaamoon on kuljettajalle helposti näkyvään paikkaan pysyvästi kiinnitetty kilpi tai tarra, josta käy selvästi ilmi suurin sallittu renkaiden rajoittama nopeus.
Tuohon propleemaan on aivan tiletantille looginen vastaus.
Rajaton eu alue.
P.s. ainakin muualla rajattomalla eu alueella vaaditaan oli sitten talvi tai kesä renkaat, niin jos nopeus luokka on alle auton oman tarra pitää olla. Yleensä se näkyy siinä vasemmassa yläkulmassa tuulilasia tai aurinkolipassa. Vilkuile kun germaanien maallla kuleksit, niin niitä näkyy paljon tähän aikaa vuodesta, niitä tarroja ;)
-
Oon jostain ymmärtänyt ettei suomessa saa ajaa yli 120 km/h. Näin olen antanut itseni ymmärtää. Tarkoittanee sitä että nopeusluokista ei niin väliä, saako nyt renkaalla ajaa 160km/h vai 200 km/h. Ihan sama.
Mutta näinhän se ei olekkaan. Olin ymmärtänyt ihan väärin. Se on oltava auton maksiminopeutta vastaavat renkaat. Miksi?
Ei kun renkaitten maksiminopeutta osoittavia tarroja ohjaamoon. Älytöntä. Ja jos tarroin saan laittaa kesärenkaat auton huippunopeutta alemmalle tasolle, niin talvirenkaita ei. Talvirenkaat on oltava auton maksiminopeuden mukaiset. Jos joku ymmärtää niin kertokaa mullekkin.
Euroopan yhteisön direktiivi 92/83 määrää, että autoon on asennettava sen huippunopeutta vastaavat renkaat. Tähän on kuitenkin Suomen lainsäädännössä annettu poikkeus kesärenkaiden osalta.Liikennemini steriön päätöksen nro 779 auton rakenteiden muuttamisesta 10. pykälän 5. momentissa sallitaan autoon asennettavaksi sen rakenteellisesti sallittua suurinta nopeutta alemman nopeusluokan renkaat. Vaihtaminen on sallittu silloin, kun autoon asennettavat renkaat ovat vähintään Q-nopeusluokkaa ja auton ohjaamoon on kuljettajalle helposti näkyvään paikkaan pysyvästi kiinnitetty kilpi tai tarra, josta käy selvästi ilmi suurin sallittu renkaiden rajoittama nopeus.
Voiko tuon lainkohdan ymmärtää myös niin, alemman nopeusluokan tapauksessa kesärenkailla pitää olla tarra ohjaamossa, mutta tarrasääntö ei koske m+s rengasta.?
779/1998 10§ 5.
5. Autoon saa vaihtaa sen rakenteellisesti sallitun suurimman nopeuden edellyttämää nopeusluokkaa alemman nopeusluokan renkaat. Vaihtaminen on sallittu ehdolla, että autoon vaihdettavat renkaat ovat vähintään nopeusluokkaa Q (160 km/h) ja että auton suurimman rakenteellisen nopeuden edellyttämää nopeusluokkaa alemman nopeusluokan kesärenkaista on ohjaamossa kuljettajalle helposti näkyvään paikkaan pysyvästi kiinnitetty kilpi tai tarra, josta selvästi ilmenee suurin sallittu renkaiden rajoittama ajonopeus.
-
Oisko että suomessa ei tarvitse niille talvirenkaille sitä tarraa siitä syystä että hyvin harva talvirengas yltää normaali henkilöauton nopeusluokkaa. Ja nastarenkaista ei yksikään ja syynhän tietää kaikki muut paitsi nasta uskovaiset ;)
-
hyvin harva talvirengas yltää normaali henkilöauton nopeusluokkaa. Ja nastarenkaista ei yksikään
Mutta siis siihen tarrattomuuteenhan riitti "jo" Q-luokan renkaat, joita löytyy kyllä piikeilläkin ihan hyvin ???
-
Näkyy suurimassa osassa olevan esimerkiksi volvoissa H luokan renkaat ja talviset löytyy Q luokasta.
Ja taitaa Volvo olla aika suosittu suomessa.
Datsunit wannabe maasturina on eri asia.
-
Mutta siis siihen tarrattomuuteenhan riitti "jo" Q-luokan renkaat, joita löytyy kyllä piikeilläkin ihan hyvin ???
Lueppa tarkemmin. Oltava aina vähintään Q-luokaa. Tarrattomuus kesärenkaalla vain riittävällä nopeusluokalla.
-
Taitaa olla H-luokka jo 90-lukua hlöautoissa - en kyllä muista edes 2000 luvun volvoissa otteessa noin hitaita renkaita olevan..
Samoin ei ole hlöautoihin nastoissa Q-luokkaa kyllä ole kuin jotain jämiä. T näkyy olevan ja pakun nastallisia R:ää..
Tässä makuuautossa R otteessa, ja sama Noxun piikeissäkin..
Niin, toi että Suomessakin Eun yhteneviä säädöksiä viedä kansalliselle tasolle, ymmärtää vaikka sen takia kun näillä Fin-kilvillä ajellaan ulkomailla.
Vastaava, esimerkki tulee vaikka Trafin veneilypuolelta - Suomessakin myönnetää eu-maissa pätevää kansansainvälistä huviveneenkuljettan lupakirjaa. Yhtälailla tutkintolaskuissa lasketaan vuorovesivirtoja vaikka meidän vesialueilla ei sellaisia ole. Vaan olisi se säälittävää, että suomalaiset ei niitä osaisi tehdä ja toikkaroisivat vaikka kanaalissa...
-
eikö tämä ole jo vanha juttu? en ole kuullut että jollain olisi ollut ongelmia tarran puutumisesta suomessa. saksa on eri asia, sieltä tämä säädös on lähtöisin ja ymmärrän hyvin heidän tarkoituksen.
-
Vanhaa ja täysin joutavaa spekulointia. Tietysti jos pitää asiasta tehdä ongelma jota voi sitten päivitellä niin sen asian tämä tietysti ajaa. Mutta ongelma se tuolla liikenteessä ei ole jos pysyy tämän maan rajojen sisällä. Ei edes katsastuskonttorill a.
-
Jep, renkaan kantavuusluokkaan sensijaan kannattaa kiinnittää huomiota ja se tuntuu kiinnostavan katsastuksessakin.
-
Onko tietoa siitä jos haluaisi laittaa pienemmän kantavuuden omaavat renkaat.
voiko saada esim.rek otteesen merkinnän alennettu kantavuus kyseisillä renkailla.
-
Onko tietoa siitä jos haluaisi laittaa pienemmän kantavuuden omaavat renkaat.
voiko saada esim.rek otteesen merkinnän alennettu kantavuus kyseisillä renkailla.
Erikoinen yhdistelmä, jos renkaiden kantavuus alle akselimassan - sehän olis turvallisuus riski jo oikeasti.. ykköspyörissä, varsinki edessä vajaa kantavuus saa renkaan lämpenemistä aikaa. Sitten lämmetessää löystyy entisestää, ja lämpenee taas lisää sen takia..paine kasvaa kudokset pettää..
Vai onko akselimassa, niin iso, että auton kok.massalla koskaan tavoiteta? Kuten mulla paripyöräTransussa takana 2.6tn (kok.massa 3.5tn) etupään ollessa tyhjänäkin yli 1.3tn - hikiseen saa 2tn taka-akselille tuon kok.massan puitteissa..
-
Onko tietoa siitä jos haluaisi laittaa pienemmän kantavuuden omaavat renkaat.
voiko saada esim.rek otteesen merkinnän alennettu kantavuus kyseisillä renkailla.
Ei onnistu. Ainut mahdollisuus on katsastaa koko vehje pienemmille painoille.
Onhan näitä matkaautojakin alle 3500 kg ja 4500kg samalla alustalla ja korilla.
-
Kysymyksessä on pieni pakettiauto jota ajetaan lähes tyhjnä.
eli kantavuus ei ole koskaan käytössä.
vähän niin kuin tää nopeusluokka juttu.
alkuperäiset renkaat ovat 185/75R14C ja ajateltu koko olisi 195/65R15.
takaakselilla tuo kantavuus putoaisi noin 190kg.
käytännössä kun sitä ei tarvita niin olisiko tuo mahdollista saada ns.vaihtoehtoinen rengaskoko/kantavuus.
-
Kysymyksessä on pieni pakettiauto jota ajetaan lähes tyhjnä.
eli kantavuus ei ole koskaan käytössä.
vähän niin kuin tää nopeusluokka juttu.
alkuperäiset renkaat ovat 185/75R14C ja ajateltu koko olisi 195/65R15.
takaakselilla tuo kantavuus putoaisi noin 400kg.
käytännössä kun sitä ei tarvita niin olisiko tuo mahdollista saada ns.vaihtoehtoinen rengaskoko/kantavuus.
Kantavuus lukema on se tärkein näissä renkaan kyljessä eli http://verkkokauppa.harline.com/showpage.php?id=10
Noista sinun antamista se ei selviä käykö vai ei.
-
C renkaana en löytänyt mainittua ajateltua kokoa. Onko tarkoitus siirtyä ha- renkaisiin?
-
Onko siellä otteessa mainittu noiden 185/75R14C kokoisten perässä 102 Li (850kg), niin kuin yleensä tuolla koolla on?
Vähän pienihän 195/65R15 tyypillinen 91 (615kg) on.. mutta jos korvaa tuon 205/65R15C, niin sama 102. Hintaluokkakin liki sama.
Toki, jos pehmeyttä vain haet. Vaikeampi juttu, kääntöpuoli?.. ja toisethan tekevät kyselemättä :-[
-
Kysymyksessä on pieni pakettiauto jota ajetaan lähes tyhjnä. eli kantavuus ei ole koskaan käytössä.
Itsellä oli myös aikanaan Pökö Partner ja taka-akselille piti laittaa ihan pakun C-kiekot vaikka kuinka tuolla ei ha:na ikinä täysi kantavuus ollutkaan käytössä :-\
-
Siihen löytyy195 65 15 li95 eli kantavuudesta jää vajaaksi takana se 190kg.
mut ei tolla mopolla uskalla ajaa täyteen kuormattuna hyvä kun uskaltaa ajaa tyhjänäkään.
ideahan tossa on se kun noita renkaita pyörii vanteineen niin ei viitsisi perheeseen ostaa tommoista harvinaista kokoa.
mielummin vaikka muutoskatsastaa sen kevyemmäksi.
löytyisi tuolta 215/55 17 mut se menee jo pimppaamiseksi
-
Onko tietoa siitä jos haluaisi laittaa pienemmän kantavuuden omaavat renkaat.
voiko saada esim.rek otteesen merkinnän alennettu kantavuus kyseisillä renkailla.
Renkaan kantavuus pitää olla vähintään puolet rekisteriotteen akselimassasta. Muuten tulee putkaa linnaa vankilaa ja hirmu sakot.
-
Mulla oli aikoinaan kevyet akselimassat Toyota Liteacessa....
Ostin sen uutena vuonna -87 ja automyyjä kysyi minkälaiset akselimassat haluan. Sanoin, että kuljetan lähinnä terveisiä.
Rekisteröitiin sitten kevyeksi ja ajelin sen auton koko elinkaaren henkilöauton kantavuusluokan renkailla ilman C merkintää.
-
ideahan tossa on se kun noita renkaita pyörii vanteineen niin ei viitsisi perheeseen ostaa tommoista harvinaista kokoa.
On meilläkin ollut joskus useampia autoja talossa, mutta aina niissä on kuitenkin olleet ne ihan omat 2x rengas-sarjansa per auto vaikka kuinka olisikin jopa vanteet ristiin sopineet. Itse asiassa joku auto oli joskus jopa 3x rengasarjoin, kun oli nin kitkat kuin piikit samaan kotteroon kesäkumien lisäksi ;D
-
Saiko liteacea edes niin suurella kantavuudella että olisi vaatinut C-renkaat. Nimimerkki itsekin 1,8d lite-acen omistanut.
Sent from my iPad using Tapatalk Pro
-
Saiko liteacea edes niin suurella kantavuudella että olisi vaatinut C-renkaat. Nimimerkki itsekin 1,8d lite-acen omistanut.
Sai.