Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Lämmitys ja ilmastointi => Primus => Aiheen aloitti: Kafi-580 - 25.01.2017 kello on 14:26
-
Eli nyt tuo vanhus ei suostu lämpiämään enään millään.
Sähköpatruunalla 2kw päällä ja patteriputket ympäri vaunun niin kuumia, ettei käsin pysty piteleen...
Primuksella kun lämmittää, niin keittää melkein heti.
Uusi TOIMIVA pumppu ja kierto pelaa hyvin, eli patterit lämpiää ympäriinsä.
Miksi vaunu ei lämpiä, toisinsanoen miksi neste ei jäähdy pattereissa?
Ilmasolat ovat alkuperäiset... Onko ne vaan niin surkeet Saksalaiset keksinnöt vai mistä ettiä vikaa 😉😇
Ei ole moista ongelmaa ennen näkynyt.
-
Eli nyt tuo vanhus ei suostu lämpiämään enään millään.
Sähköpatruunalla 2kw päällä ja patteriputket ympäri vaunun niin kuumia, ettei käsin pysty piteleen...
Primuksella kun lämmittää, niin keittää melkein heti.
Uusi TOIMIVA pumppu ja kierto pelaa hyvin, eli patterit lämpiää ympäriinsä.
Miksi vaunu ei lämpiä, toisinsanoen miksi neste ei jäähdy pattereissa?
Ilmasolat ovat alkuperäiset... Onko ne vaan niin surkeet Saksalaiset keksinnöt vai mistä ettiä vikaa 😉😇
Ei ole moista ongelmaa ennen näkynyt.
ei riitä että patterista ylöspäin on sola auki , pitää olla myös penkin alta patterille jott ilma kiertää kunnolla, eihän vaan oo tukossa nimenomaan penkin aluset /taustat lattian rajasta
-
Onko patterien jäähdytysritilät myös kuumat? Onko ne tukevasti kiinni putkissa? Onko välissä korroosiota?
Sää on lämpenemässä ;)
-
Eli nyt tuo vanhus ei suostu lämpiämään enään millään.
Sähköpatruunalla 2kw päällä ja patteriputket ympäri vaunun niin kuumia, ettei käsin pysty piteleen...
Primuksella kun lämmittää, niin keittää melkein heti.
Uusi TOIMIVA pumppu ja kierto pelaa hyvin, eli patterit lämpiää ympäriinsä.
Miksi vaunu ei lämpiä, toisinsanoen miksi neste ei jäähdy pattereissa?
Ilmasolat ovat alkuperäiset... Onko ne vaan niin surkeet Saksalaiset keksinnöt vai mistä ettiä vikaa 😉😇
Ei ole moista ongelmaa ennen näkynyt.
Kokeilitko pattereita joka puolella vaunua vai vaan pannun lähtö ja tuloputkea?
-
Minulla oli vm 1991 ruskea Hobby 610, jossa patterit olivat käytännössä kiinni lattiassa.
Kaikkia pattereita nostettiin 10-15 cm lattiasta ylemmäs, ja parannettiin reunan ilmankiertoa vähän isommaksi ja katsottiin, että penkin pohjavenereiden välissä oli vähän 2 cm ilmaraot lattiaan ja penkkiä siirrettiin vähän kauemmaksi seinistä, niin avot, alkasi lämpenemään.
Ilman vapaa kiertäminen on patterin ympärillä kaiken a ja o, jos vaan patterit yleensä lämpenevät.
-
Patterit, putket ja rivat joka puolella kättä polttavia.
Penkkien aluset tyhjiä, eli solat auki. Patjat tietysti paikallaan. Patjan ja kasetti verhon välissä vain sormen mentävä rako???....
Täytyy tuota pamauksen mainotsemaa kokeilla 😉
Muuten alkaa ideat loppumaan.
-
Taas kurkittu lisää ja paria patteria kokeilin nostaa, meni vaan huonommaks.
Susi mikä susi 😠
-
Minullakin on ollut Hobby 610 ja ja ei ole ollut kierto-ongelmia.
(https://karavaanari.org/kuvat/1485536466.jpg)
-
Taas kurkittu lisää ja paria patteria kokeilin nostaa, meni vaan huonommaks.
Susi mikä susi 😠
Älä vaunua hauku sudeksi, jos lämmityksessä on ongelmia. ;)
-
No eiköös se valmistajan moka ole jos solat ei toimi niinku pitäs 😇 En oo missään näillä keleillä törmännyt noin kuumiin pattereihin, muuta kuin lämmön nosto vaiheessa 😐 Tuota ny 1.5 vuotta yrittäny saada toimimaan.... Mutta onneksi on tuo luottopeli Kafi 😉
Kai se täytyy luovuttaa ja antaa mokoman olla ja jättää talvireissut pois 😕
-
Onkos tuossa vaunussa Primus 2480:nen?
-
No eiköös se valmistajan moka ole jos solat ei toimi niinku pitäs 😇 En oo missään näillä keleillä törmännyt noin kuumiin pattereihin, muuta kuin lämmön nosto vaiheessa 😐 Tuota ny 1.5 vuotta yrittäny saada toimimaan.... Mutta onneksi on tuo luottopeli Kafi 😉
Kai se täytyy luovuttaa ja antaa mokoman olla ja jättää talvireissut pois 😕
Tuohon aikaan primus lämppärit asennettiin yleensä täällä Suomessa ja patterimetrejä ei asennettu yhtä monta metriä kuin kotimaisiin vaunuihin,käytettiin paljon kumiletkuja ja lämpösolat eivät toimineet,tyynyjen selkänojat piti vetää yöksi irti seinästä ,jos pakkasta oli ennemmän.
-
^ Tämä oli erittäin hyvä huomautus. Thumb Jos kysytte, että mistä minä olen saanut paljon faktatietoa Primuksista, niin yllä oleva kaveri on autanut todella paljon. Thumb
-
^ Tämä oli erittäin hyvä huomautus. Thumb Jos kysytte, että mistä minä olen saanut paljon faktatietoa Primuksista, niin yllä oleva kaveri on autanut todella paljon. Thumb
tästä pääteltynä, huonosti suuniteltu vesikiertoinen lämmitys on yhtä huono kuin huonosti suuniteltu ilma lämmitys?
-
tästä pääteltynä, huonosti suuniteltu vesikiertoinen lämmitys on yhtä huono kuin huonosti suuniteltu ilma lämmitys?
Saksalaiset vaunut olivat -80 luvulla haluttuja ,koska ne olivat halvempi ja näyttävämpiä kuin kotimaiset.
Suomalaisessa vaunussa oli kaksi kertaa enemmän patterimetrejä ja kumiletkulla käytettiin vain patterien liittämiseen toisiinsa.
Tuossa vaunussa koko patteriverkoston pituus on noin 15 metriä, onkohan ripapatteria edes 7 metriä :)
-
Sepä se suurin ongelma onkin kun liikaan päätellään asioita ja ei tiedetä.
-
^ Tämä oli erittäin hyvä huomautus. Thumb Jos kysytte, että mistä minä olen saanut paljon faktatietoa Primuksista, niin yllä oleva kaveri on autanut todella paljon. Thumb
Tulihan noiden Primusten kanssa touhuttua yli 30 vuotta.
Kun sitten tutustuin mjo 33400 olen kertonut Hänelle kokemuksia vuosien varrelta ,jotta Hän pystyy auttamaan Teitä "nuorempia " näissä lämppäri asioissa ;)
-
Mjo.... 2450 pannu tuossa.
Sieltä tulikin hyvää tietoa. Thumb
Tuota patterien vähyyttä olen itsekin ajatellut syyksi.
Mutta ihmetyttää silti, että jopa 2kw päällä meinaa porista patruuna. Taytynee jotain hiljaisia puhaltimia laittaa pari kpl 😁😄
-
Kun on noinkin vanhasta vaunusta kysymys niin oletko tarkistanut pattereiden putki ja kumiputki liitosten kohdalla, ettei ole hapettunut umpeen eli estää kiertoa, mutta patterit kumminkin kuumana liruttelusta johtuen. Tämmöisiä tapauksia joutunut korjailemaan muutamia.