Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Kaasulaitteet => Aiheen aloitti: Pohjanperän pappa - 24.01.2017 kello on 21:58
-
Ostien eilen Oulun Ruskossa Puuilosta sivuventtiilini pullon vaihdon, hinta 19,90.
Tänään kun rupesin pulloa vaihtamaan, niin eipä onnistunutkaan. Kaasuletkun liitin ei mahtunut pullon säätimessä olevaan reikään.
Onneksi olin vielä Oulussa ja vaihdettua pullon sopivaan.
Olishan se ollut mukava jossain puskassa -25 pakkasessa ilman kaasua normaaliin vaihtoaikaan klo 2-4 yöllä.
Näköjään pitää ruveta heti ostaessa mittaamaan säätimen reiän halkaisija.
-
Näistä on jonkun verran valituksia. Ei muuta kuin säädin taskuun, kun menee kaasuostoksille ja tarkistus heti kaupan pihassa myyjän nähdessä. Säästyy vaihtoreissu.
-
Sitä tulee nykyään aina laitettua auton letkut (kun on vaihtajakin nyk. :D) kiinni jo pullohäkin vieressä (ostopaikassa) - toivotonta ährätä sinettiä pois kaapin perimmäisestä paikasta. Ja pullohanaakin tulee auottua kun välillä vaatii nahkarukkasen käteen kun Innogas'ulla on väännetty hana ihan momenttiin.. :-X
Nyt tuli yksi syy lisää laittaa pullo toimintakuntoon heti.
-
Onko jollain firmalla liian ahtaat liittimet, vai onko liikkeellä hieman isoja paineensäätimiä?
-
Onko jollain firmalla liian ahtaat liittimet, vai onko liikkeellä hieman isoja paineensäätimiä?
Liian pienireikäisiä venttiilejä.
-
Kerran vastaava sattunut. Pyöräytin viilalla paineenalentimen pillin päätä pyöreämmäksi. Toimi.
-
Liikkelle päässyt liian pienireikäisiä pulloventtilejä. Kannattaa testata venttiili vaikkapa vanhalla pulloletkulla ennen asentamista paikoilleen. Saapi vaihtaa sillon epäkurantin pullon uuteen. Aiheesta etuteltassa ollut koko syksyn juttua.
-
Kerran vastaava sattunut. Pyöräytin viilalla paineenalentimen pillin päätä pyöreämmäksi. Toimi.
Onko tämä sinusta ihan relevantti neuvo, jos vaikka joku aloitteleva karavaanari tätä lukee? Minusta ei, koska kaasulaitteet
on sen verran herkkä alue.
Edit. Sitäpaitsi jos kaikki väärän koon saaneet tekisivät noin , niin silloin virhe jäisi "elämään".
-
Kannattaa mennä kulkineen kanssa vaihtamaan, niin voi heti sovittaa. Mulla ainakaan vanhoja letkuja nurkissa pyöri.
Vaunun kanssa tietenkin vähän työläämpää, etenkin kausipaikkavaunun. :o
-
Onko tämä sinusta ihan relevantti neuvo, jos vaikka joku aloitteleva karavaanari tätä lukee? Minusta ei, koska kaasulaitteet
on sen verran herkkä alue.
Edit. Sitäpaitsi jos kaikki väärän koon saaneet tekisivät noin , niin silloin virhe jäisi "elämään".
Tässähän kyse oli siitä säätimen 'tapista'. Jos sitä viilailee pienemmäksi, se ei vaikuta muiden tekemisiin. Eikä ole mitenkään 'herkkä' paikka.
Kävin mittailemassa: Yksi oli 6,3 toinen 6,9 ja pullon reikä varmaan 7mm.
Joissain säätimissä ei ole tappia ollenkaan. Sen tarkoitus lienee helpottaa asentamista.
-
Kannattaa mennä kulkineen kanssa vaihtamaan, niin voi heti sovittaa. Mulla ainakaan vanhoja letkuja nurkissa pyöri.
Vaunun kanssa tietenkin vähän työläämpää, etenkin kausipaikkavaunun. :o
Outoa tässä on se, että kaasunpullotusfirmo ile on asiasta reklamoitu jo useita kuukausia sitten ja vielä noita kiertää myynnissä. Luulisi heidän olevan helppo kerätä nuo pullotusvaiheessa pois. Tehtaalla lienee erilainen liitin kun sopii noihin ??? ilmeisesti tuo tappi puutuu.
-
En ole koskaan päässyt jyvälle koko "tapista" Oli tappia tai ei, niin näissä liittimissä on ensteks se W21.8LH (whitworth erikoiskierre, vasen sellainen) joka kiinni kierrettäessä tapaa lujan tiivisteen. Muuta ei sitten tarvitakaan. Ja jos se tppi ei suosiolla mene pullon reikään, niin rautasahalla veks vaan koko tappi.
-
Onko tämä sinusta ihan relevantti neuvo, jos vaikka joku aloitteleva karavaanari tätä lukee? Minusta ei, koska kaasulaitteet
on sen verran herkkä alue.
Edit. Sitäpaitsi jos kaikki väärän koon saaneet tekisivät noin , niin silloin virhe jäisi "elämään".
Silloin kun on korpipuskassa, kaasulaitteet on vain saatava pelaamaan. En sorvannut koko pilliä pienemmäksi, vain pyöristin pään. Pitäen avonaisen putken alapäin metallin sisäänpääsyn estämiseksi. Lopuksi puhdistin viilauksen jäljet. Tiiviste oli kaasuyhtiön asentama.
Paineenalennin asettui paikalleen tarkoitetulla tavalla, tiivistykseen ei kajottu.
-
Kannattaa mennä kulkineen kanssa vaihtamaan, niin voi heti sovittaa. Mulla ainakaan vanhoja letkuja nurkissa pyöri.
Vaunun kanssa tietenkin vähän työläämpää, etenkin kausipaikkavaunun. :o
Mulla on kolme pulloa, yksi kotigrilliin, niin enimmäkseen käyn vaihtamassa irtopullon. Vaikka kävisin kulkineella, niin on sen verran hankala operaatio, että ei tulisi välttämätt kokeiltua.
Näin talviajaksi voin irroittaa grillin säätimen testauksia varten. Kesällä tarvii harvoin vaihtaa pulloa.
-
"tappi", oikeammin putki tai pilli (reikä siinä vie kaasua eteenpäin).. mulla 6.85..6.90 mm oli 3. eri letkurikon korkeapaine pään ja 1. säätimenpään luvut.
Missään nimessä sitä putkenpätkää en lähtisi sahailee pois. Lienee varmistaa, ettei liitokseen kohdistu liikaa vääntäviä voimia>vuotava tiiviste. Siksi kait sen pitää olla suht. hyvä sovite ilman millien toleranssia.
.. Tiiviste oli kaasuyhtiön asentama.
Paineenalennin asettui paikalleen tarkoitetulla tavalla, tiivistykseen ei kajottu.
Viittaat varmaan pullossa olevaan tiivisteesee? Letken/säätimen puolessa ei suomi-mallissa ole tiivistettä..
-
Silloin kun on korpipuskassa, kaasulaitteet on vain saatava pelaamaan. En sorvannut koko pilliä pienemmäksi, vain pyöristin pään. Pitäen avonaisen putken alapäin metallin sisäänpääsyn estämiseksi. Lopuksi puhdistin viilauksen jäljet. Tiiviste oli kaasuyhtiön asentama.
Paineenalennin asettui paikalleen tarkoitetulla tavalla, tiivistykseen ei kajottu.
Ymmärän Thumb Kiitos hyvästä tarkennuksesta.
-
Viittaat varmaan pullossa olevaan tiivisteesee? Letken/säätimen puolessa ei suomi-mallissa ole tiivistettä..
Duomaticissa on kyllä omakin tiiviste ja se 'tappi' on niin lyhyt, ettei mitään tue...
-
Minulle oli ensimmäinen kerta, mutta onhan näistä netin eri sivuilla kirjoiteltu ainakin lähes vuoden.
Eli eivät ilmaisesti ole kaasuyhtiöt tehneet yhtään mitään.
Mielenkiintoistahan tuo oli rassailla -15 pakkasessa ja vielä mukava vinkka lisäksi.
Minäkin ajattelin noista luettuani, että eihän se minun kohdalle satu. Mutta sattuipa ja opetti minua. Mutta jokainen taaplaa tyylillään. Hyvää onnea vaan!
-
Jälleen (?) eräs kertoi fb:ssa saaneensa Puuilosta pullon liian pienellä venttiilin reiällä.
-
Jälleen (?) eräs kertoi fb:ssa saaneensa Puuilosta pullon liian pienellä venttiilin reiällä.
Onko nämä viat yksilöitävissä johonkin kaasuntoimittajaan? Vai lienekö jossain vaiheessa maailmalle lähtenyt väärillä venttiileillä varustettuja pulloja jotka testataan joka 10:s vuosi, jolloin viallinen venttiili testataan ja vaihdetaan (?).
Täytössä vaihdetaan pelkkä tiiviste ja tarkastetaan sulkuventtiilin tiiveys. ::)
-
Täytössä vaihdetaan pelkkä tiiviste ja tarkastetaan sulkuventtiilin tiiveys. ::)
Tuskin vaihdetaan, vai onko systeemi muuttunut?
-
Tuskin vaihdetaan, vai onko systeemi muuttunut?
Eikömuka tiivistettä vaihdeta täytön yhteydessä? Siis pullossa voisi olla vuosia littaantunut, kovettunut tiiviste? Milloin tiiviste sitten vaihdetaan?
Melkoisen riskin kaasuntoimittaja ottaa jos vanhalla tiivisteellä täyden pullon toimittaa.
-
Duomaticissa on kyllä omakin tiiviste ja se 'tappi' on niin lyhyt, ettei mitään tue...
Tällaiset saksantuonnitko?
(https://i.ebayimg.com/00/s/MTAyNFg3NjQ=/z/F78AAOSw5cNYdn-t/$_57.JPG)
-
Helluri hei,kun Saksasta ostaa ;) ;D
-
Eikömuka tiivistettä vaihdeta täytön yhteydessä? Siis pullossa voisi olla vuosia littaantunut, kovettunut tiiviste? Milloin tiiviste sitten vaihdetaan?
Melkoisen riskin kaasuntoimittaja ottaa jos vanhalla tiivisteellä täyden pullon toimittaa.
Tuskin vaihdetaan kuin koeponnistuksen yhteydessä rutiininoaisesti ja muuten tarvittaessa.
-
Onko nämä viat yksilöitävissä johonkin kaasuntoimittajaan? Vai lienekö jossain vaiheessa maailmalle lähtenyt väärillä venttiileillä varustettuja pulloja jotka testataan joka 10:s vuosi, jolloin viallinen venttiili testataan ja vaihdetaan (?).
Täytössä vaihdetaan pelkkä tiiviste ja tarkastetaan sulkuventtiilin tiiveys. ::)
Tämän päivän postauksessa, niistä mitä minä olen nähnyt, mainittiin ensimmäisen kerran kaasun toimittaja, joka oli Innogas.
Tiedätkö vai luuletko, että tiiviste vaihdetaan? Ainakin kun katsoo tiivistettä, niin useimmiten ei uskoisi uudeksi.
-
Kyselin kerran tuosta Innogasista. Myyjä väitti, että pullot täytetään Nesteen jalostamolla Kilpilahdessa ja toimitetaan ympäri maan.
Katselin nettisivustoja ja on näköjään Nesteen ja AGAn yhteinen yritys' joka on perustettu jo 1991
http://www.innogas.com/
-
Kyselin kerran tuosta Innogasista. Myyjä väitti, että pullot täytetään Nesteen jalostamolla Kilpilahdessa ja toimitetaan ympäri maan.
Katselin nettisivustoja ja on näköjään Nesteen ja AGAn yhteinen yritys' joka on perustettu jo 1991
http://www.innogas.com/
Ilmeisesti vain täyttää ja jakaa.
Tuo:
http://www.vakka-kaasu.fi/palvelut/pullohuolto/
sanoo huoltavansa suurimman osan Suomessa käytettävistä pulloista. Mutta lienee muitakin, kun "suurimman osan". Lieneeköhän se sylttytehdas sitten se joku muu toimija?
-
Eikömuka tiivistettä vaihdeta täytön yhteydessä? Siis pullossa voisi olla vuosia littaantunut, kovettunut tiiviste? Milloin tiiviste sitten vaihdetaan?
Melkoisen riskin kaasuntoimittaja ottaa jos vanhalla tiivisteellä täyden pullon toimittaa.
Olen jopa paiskonut niitä wanhoja, todella huonoja mäkeen ja ottanut tyhjästä tiivisteen tilalle.
Hakaneula on kova sana kun vaihtaa pulloa...
-
Tällaiset saksantuonnitko?
(https://i.ebayimg.com/00/s/MTAyNFg3NjQ=/z/F78AAOSw5cNYdn-t/$_57.JPG)
Ihan uutena tullut Suomeen.
Nuo pitemmät letkut vaan pitäisi saada.
-
No mitenkähän tuo edellinen juttu liittyy tähän ketjuun?
-
Ihan uutena tullut Suomeen.
Nuo pitemmät letkut vaan pitäisi saada.
http://www.caravantarvikkeet.net/truma-korkeapaineletku-750mm-duocontrol.html saahan noita pitempiä letkuja. Ei kyllä tämäkään liity sinällään aiheeseen, mutta.
-
http://www.caravantarvikkeet.net/truma-korkeapaineletku-750mm-duocontrol.html saahan noita pitempiä letkuja. Ei kyllä tämäkään liity sinällään aiheeseen, mutta.
Liittyy ja liittyy...
Liittyminen alkoi siitä, että puhuttiin siitä tapista, joka ei sovi. Ja tiivisteistä. Ja niiden merkityksestä.
Kyseinen vaihtaja on Duomatic, ei siis Control. Letkut 3/8 - 3/8 ja 3/8 - jotakin.
-
Eihän sillä "tapilla" ole mitään merkitystä. Katsokaapa pulloon kiinnitettävää liitintä. Siinä on keskellä sellainen ymmyrkäinen nousu, joka tapaa pullossa olevan tiivisteen. Ei noita liitoksia ole tarkoitus millään momentilla kiristää, vaan ihan käsivoimin kiertää liitin pulloon. Letkun ja pullon kierteet ohjaavat ihan itestään reiät kohdilleen, ja se nousu on se ratkaiseva. Jos pullossa oleva tiiviste on selkeästi lohkeillut, niin ei hätää vieläkään, mutta tokihan sellainen on hyvä vaihtaa, jos huomaa. Se pullossa oleva tiiviste on aika paksu, ja joustaa myös tarpeeksi. Muutaman kerran momentilla hikipintaan kiristämälläkään se ei hevin riku, mutta jos ja kun avaa liitoksen, niin silmäys ja arkijärki ja käsivoimat riittävät. Kierre W21.8 LH on myös melkoisen pitkä. On sitten vaan vietävä huoltoon, jollei osaa itse kiristää ;D
Klinger Ramikrolta voivat huolestuneet kysellä lisää. Ko. tiivisteen toki voi hakaneulalla irroittaa, tosin hiukka heppoinen työkaluhan tuo on.
Jos joku tuollaista pulloon sopivaa tiivistettä kaipailee, niin vitosella toimitan postimaksuineen.
Myös Wilhtomilta voi tilata, se on Suomen pätevin näissä kuvioissa. Voi tulla tuplasti arvokkaamaksi, joten samantien tilaa muutaman. Toimituskuluthan ne näissä pikkuhiluissa maksavat.
Tukussa Ramikrolla maksaa tiiviste 100 kpl pussissa 30-40 centtiä kpl. Pientoimituslisä sitten alle 50 euron tilauksesta on se 50 euroa.
Joudan minä noita lähettelemään, niin ei jää kaivelemaan mieltä.
Nenä on aika pätevä mittari. Aina kun avaa kaasuboksin, niin kunnon nuuhkaisu kyllä kertoo, jos liittimet sattuisivat hiukankin vuotamaan.
-
Miksipä noita tiivisteitä itse noihin "uiton" pulloihin vaihtelemaan? Heidän hommahan tuo on. Jos on viallinen sen huomaa heti silmämääräis tarkastuksessa pulloa ostaessa, jos viitsii vain tarkastaa ja toinen pullo tilalle. Jos on käytössä vuotanut niin se on jo vuotanut ja kiertoon vain. :-X
On tuo pullo joskus tyhjentynyt epätavallisen nopeasti eikä tuosta haittaa ole ollut. Oisko ollut ehkä valmiiksi vajaa ???
-
Ja euroopan puolella kulkevat saa näppäriten automarkettejen ulkoilu-osastolta tiivisteen.
Taisi ranskassa maksaa noin euron 10 kpl pussi.
-
Miksipä noita tiivisteitä itse noihin "uiton" pulloihin vaihtelemaan? Heidän hommahan tuo on. Jos on viallinen sen huomaa heti silmämääräis tarkastuksessa pulloa ostaessa, jos viitsii vain tarkastaa ja toinen pullo tilalle. ...
...
Joo, ennen tiiviste tarkastettiin aina liikkeessä myyjän toimesta, mutta tuo suojakorkin korvaaminen kutistemuovisuojall a on vaikeuttanut asiaa. Itse tuli säästettyä pari suojakorkkia. Poistan muovisuojan ja kierrän suojakorkin paikoilleen ennen kaasupullon asennusta pullokaappiin.