Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Lämmitys ja ilmastointi => Aiheen aloitti: Muumuupapa - 24.01.2017 kello on 15:49
-
Mistä porukka on ottanut dieselkäyttöisiin ilmalämmittimiin polttoaineen syötön? Onko auton polttoainetankeissa yleensä valmista lähtöputkea, vai pitääkö sellainen asentaa erikseen?
Entä voiko polttoaineen ottaa haaroituskappaleell a moottorille menevästä letkusta?
-
milaisesta autosta kyse .itellä transit 3,2 siinä on tehras asennuksena putkilähtö valmiina lämmitintä varten .unohra harotus moottorin polttoaine järjestelmään,tuntuu helpolta ,mut harmia tulee siitä asennuksesta.
-
Mistä porukka on ottanut dieselkäyttöisiin ilmalämmittimiin polttoaineen syötön? Onko auton polttoainetankeissa yleensä valmista lähtöputkea, vai pitääkö sellainen asentaa erikseen?
Entä voiko polttoaineen ottaa haaroituskappaleell a moottorille menevästä letkusta?
Kirjoitetaampas uudestaan kun .org käväs vähä kyljellään..
Fiiuhan se oli?
Ohje (käy polttoaineoton kannalta Airtop'illekin) http://doc.webasto-russia.ru/Car/Fiat/Ducato/ (http://doc.webasto-russia.ru/Car/Fiat/Ducato/) tai muut merkit http://doc.webasto-russia.ru/Car/ (http://doc.webasto-russia.ru/Car/)
Nyky ohje kehottaa hommaamaan lisukkeena imupillin (http://www.ebay.de/itm/Webasto-1322632A-Tankentnehmer-Stutzen-90-tank-extrecting-device-Benzin-Diesel-/111653004564?hash=item19ff09a514:g:pOkAAOSwAL9UbO~5) joka porataan muovitankin met. ylälaippaan. Ei se ole ainoa vaihtoehto, ennen tehtiin toisinki.. commonrail-koneessa ei vaan sovi sen tulopuolen imu/paine(jos siirtopumppu tankin puolessa), paluukin erilainen sykkijä, ja voi olla ettei edes toimisikaan nurjaan suuntaan esim. tankissa alle puolet tavaraa.
Kolmas vaihtoehto on tuikata tankkkiin imupilli täyttöputkeen tehdystä avanteesta. Taisi kertoa näin tehneeni joku viikko takaperin. Aiemmin weba/eberi -lisäosana oli joihinki autoihin - oliko jollakin palstalaisella scudossa tmv. tällainen ihan virallistenohjeiden mukaan tehtynä..
-
Joissain autoissa paikka on valmiina, joissain ei. Joskus on jopa valmis putki tankin pohjalle asti, jolloin ei tarvi kuin leikata puukolla nokka auki. Ongelmana voi olla, jotta tankki pitäisi pudottaa alas, jotta liitännän voisi tehdä. :o
Ransuun laitoin Weban tankkiottimen. 12mm (?) reikä kylkeen, putki ja prikat siitä sisään ja mutteri kiinni. Se oli siinä.
Oli muuten se muovikannu n. 8mm paksu.
-
Fiatissa ainakin vm 2007 eteenpäin on kuskin penkin ja vänkärin penkin välissä luukku jonka ala on kaikki tankin liittymät kiinni muovisessa kannessa tankkiin.
-
Luukku löytyy myös 2-korimallista vuosilta:1994–2006.
-
Luukku löytyy myös 2-korimallista vuosilta:1994–2006.
Meillä on siinä muovisessa kannessa läpivienti tankkiin.
Putki ei saa ylettyä tankin pohjaan ettei moottorilta lopu eväs.
-
Putki ei saa ylettyä tankin pohjaan ettei moottorilta lopu eväs.
Tämä on, anteeksi vaan, aika hauska. Ja pyörii jutuissa jatkuvasti.
JOS Weba imee tankin tyhjäksi, on se käynyt aika kauan ja akkukin jo tyhjä, tai sitten tankki oli jo alkujaan niin tyhjä, jotta tuskin olisi seuraavalle huoltikselle päässyt...
-
Meillä on siinä muovisessa kannessa läpivienti tankkiin.
Putki ei saa ylettyä tankin pohjaan ettei moottorilta lopu eväs.
mää taas aatteli jott kun moottorilta loppuu eväs ni mun autos veba käy viel kymmenen tuntii jos ottaa tankin pohjalta... ei tartte kylmäs oottaa apuja ;D
-
Joskus myös varoteltiin juottamasta weba-eberiä tankin pohjamudalla; vesivelliä tai parfiinikokkareita :D
vaan tosihan se on uusien autojen tehdasasennuksissa, että usein lisälämppäri vaikenee kun tankin valo syttyy..
-
Kirjoitetaampas uudestaan kun .org käväs vähä kyljellään..
Fiiuhan se oli?
Ohje (käy polttoaineoton kannalta Airtop'illekin) http://doc.webasto-russia.ru/Car/Fiat/Ducato/ (http://doc.webasto-russia.ru/Car/Fiat/Ducato/) tai muut merkit http://doc.webasto-russia.ru/Car/ (http://doc.webasto-russia.ru/Car/)
Fiiu, mutta tällä kertaa Doblo. Sivustolta löytyi vesi-webaston asennusohje siihenkin. Tankki on taka-akselin edessä ja saattaa vaatia irroituksen. Jos lattiassa on luukku, se on toistaiseksi piilossa vanerilevyn alla.
Lämmittimeksi ajattelin hankkia "Venäjän Webaston" ihan edullisuutensa vuoksi: https://www.heater.fi/fi/planar-44d-diesellammitin.html
Toivottavasti ei ole mikään autonpolttaja, vaikka asennusohjeissa käsketään heti alkuunsa hankkimaan jauhesammutin. No, onhan sellainen jo tietenkin autossa.
-
Fiiu, mutta tällä kertaa Doblo. Sivustolta löytyi vesi-webaston asennusohje siihenkin. Tankki on taka-akselin edessä ja saattaa vaatia irroituksen. Jos lattiassa on luukku, se on toistaiseksi piilossa vanerilevyn alla.
Lämmittimeksi ajattelin hankkia "Venäjän Webaston" ihan edullisuutensa vuoksi: https://www.heater.fi/fi/planar-44d-diesellammitin.html
Toivottavasti ei ole mikään autonpolttaja, vaikka asennusohjeissa käsketään heti alkuunsa hankkimaan jauhesammutin. No, onhan sellainen jo tietenkin autossa.
Omat kokemukset on ihan positiivisia tosta planairista, olisko nyt pari viikkoa ollu yhtäsoittoo päällä. Laturi on kiinni akuissa ja dieseliä on välillä lisätty tankkiin.
-
Omat kokemukset on ihan positiivisia tosta planairista, olisko nyt pari viikkoa ollu yhtäsoittoo päällä. Laturi on kiinni akuissa ja dieseliä on välillä lisätty tankkiin.
jos et ole ajanut ollenkaan, nyt olisi hyvä tilaisuus laskea kulutus lämmityksen ylläpito käytössä.
-
jos et ole ajanut ollenkaan, nyt olisi hyvä tilaisuus laskea kulutus lämmityksen ylläpito käytössä.
Aika vaikea olisi saada aikaan mitään järkevää tulosta, paitsi että 4 kW riittää jonnekin -5--8 asti tossa autossa.
Mutta on sitä mennyt, 60 litraa olen lisännyt ja sitä varmaankin 150 litraa oli.
En ole mitään laskenut, mutta noin 2 viikkoa ollu yhtäjaksosesti noin asumislämpö, välillä on ollu kaikki luukut auki kun on tuuletettu ja sitä ennen lämmitin autoa lähes päivittäin, eristys oli vielä kesken niin lämpöhukka oli aika kovaa
-
Omat kokemukset on ihan positiivisia tosta planairista, olisko nyt pari viikkoa ollu yhtäsoittoo päällä. Laturi on kiinni akuissa ja dieseliä on välillä lisätty tankkiin.
Pitääkö termostaatti miten hyvin asetetun lämpötilan vai joutuuko useinkin säätelemään?
-
Vm 2015 Transitissa jälkiasenteinen Webaston moottorilämmitin, joka saa polttoaineensa autontankista.
Ilmalämmittimelle pitäisi nyt saada kanssa kanssa polttoaine.
Onnistuuko polttoainelekun haaroittaminen autontankin ja Webaston polttoainepumpun väliltä ihan vain T-liittimellä vai pitäisikö tähän keksiä joku monimutkaisempi ratkaisu...?
Ohut putkihan tuo on, mutta riittänee silti vaikka molemmat lämmittimet olisi yhtäaikaa käynnissä.
-
Periaatteessa tuo voisi toimia, kunhan haaroitus lähellä tankkia (lyhyt matka), ja annospumppuihin reilusti pidempi haarasta. Muutoin on siinä yhtäaikaikäytössä olemassa sekoilun mahdollisuus, jos hakaavat just vastakkaisvaiheissa eikä toinen saakkaan mitään.. yksi pumpun potku on niin mitätön. Ei yksi huono potku häiritse, mutta jos niitä tulee useita, saattaa syötössä tulla katko. Varminta laittaa molemmille oma tankkipilli.
Toinen sivuseikka, miksei sillä vesiveballa voi hoitaa sitä ilmalämmitystä omalla lisäkennolla, kv-pumpulla ja puhaltimella, vai eikö reilu 5kW lämmitä tarpeeks?
-
No kävihän se lisäkennokin mielessä, mutta päädyin kuitenkin erilliseen ilmalämmittimeen.
Varsinkin parkissa ollessa, kun sen saa kytkettyä kokonaan hupiakkuun, kun taas vesilämmitin pyörittää autonpuhallinta starttiakkulla.
Pitää tutkia tuota polttoaineenottoa vielä. Transitissa kun on tankissa oma lähtö lämmittimelle, mutta miten sen saisi parhaiten jaettua.
Tietysti kokeilemallahan se selviää, mutta kysellään nyt ensin olisiko joku muu sen jo tehnyt...
-
Senhän saa rakennettua ihan miten haluaa - lähteekö auton puhallin päälle, lähteekö moottorille menevä kv-pumppu päälle vaiko hupipuolen. Itseasiassa vaikka jännitesyötönkin weballe vaihtoreleen kautta.. Mutta onhan se toimintavarmuuttaa kun on kaksi.
Itse lähtisin vesikennolisäyksell ä, koska silloin ajonaikaisen lämmön koneelta voisi hyödyntää, jos sitä riittää.. ja voihan weba päällä ajellakin ;)
Ps. weba noin yleisnimenä p-a käytöiselle lisälämppärille ;)
-
Periaatteessa tuo voisi toimia, kunhan haaroitus lähellä tankkia (lyhyt matka), ja annospumppuihin reilusti pidempi haarasta. Muutoin on siinä yhtäaikaikäytössä olemassa sekoilun mahdollisuus, jos hakaavat just vastakkaisvaiheissa eikä toinen saakkaan mitään..
Näinköhän nuo voisivat jotenkin sekoilla?
En oikein usko....
Mutta jos epäilyttää, laittaa sen alun, haaroittimeen asti isommalla putkella. Sillä 3 millisellä.
Minulla on liitäntä tankkiottimella, kun oli helpompaa porata reikä. kun pudottaa tankki alas.
-
Näinköhän nuo voisivat jotenkin sekoilla?
En oikein usko.....
Vaikka dieselin olettaisi olevan kokoonpuristumatont a, mutta kun annospumpun männän liike on volyymissa hyvin pieni, niin imuputken tasalaatuisuus on pumpunpaineen kannalta ratkaisevaa (webahan ei muuta päättele kuin liekinlämpöä). Jos imuputkessa paksunnoksia, saati sivuhaaroja tai kumiletkujatkoksia, voi imupainevaihtelu tuottaa pelkän yksittäisen nesteen edestakas liikkeen vaikka pumpussa kuula takaiskuna onkin.
(http://patentimages.storage.googleapis.com/US8342078B2/US08342078-20130101-D00000.png)
-
Vaikka dieselin olettaisi olevan kokoonpuristumatont a, mutta kun annospumpun männän liike on volyymissa hyvin pieni, niin imuputken tasalaatuisuus on pumpunpaineen kannalta ratkaisevaa (webahan ei muuta päättele kuin liekinlämpöä). Jos imuputkessa paksunnoksia, saati sivuhaaroja tai kumiletkujatkoksia, voi imupainevaihtelu tuottaa pelkän yksittäisen nesteen edestakas liikkeen vaikka pumpussa kuula takaiskuna onkin.
Onko kokemusta vai oletusta?
Sitä imuputkeahan on kahta kokoa, 1 ja 3mm, siksi ehdotin paksumpaa alkuun, jos pelkää alipainetta.
-
Ei tällaisesta 2 rinnankytkennästä, mutta suuttimien paluu-, syöttö- ja siirtopumppujen linjaan kyllä..
Vaan se mikä ei toisella toimi, voi toisella toimia. Kokeilu voi kannattaa..
-
Vaan se mikä ei toisella toimi, voi toisella toimia. Kokeilu voi kannattaa..
Jeps.
Olen ajatellut kokeilla.
Eli laittaa ilmalämppärin varalle, JOS Truma joskus päättää pitää lomaa.
Teoriassa systeemi on valmiiksi mietitty ja kaikki pysyisi lämpimänä.
-
Linja-autoihin laitettiin paluulinjaan välisäiliö niin ei ollut epäilystä että ei jaksa imeä tankista asti.
tosin olivat mekaanisella pumpulla.
tietysti linja-auto on vähän pitempi kuin moni puskaparkkiauto.
-
Mulla on 1 lähtö tankilta ja sen jälkeen t-haara. 10 kw ja 4 kw lämppärit. Tosin lähtö oli paksuin tarjolla ollut tommoseen tarkotettu.
Isomman pumppu on aika kaukana t-haarasta, pienempi laitos on aika lähellä tankkia kaiken kaikkiaan.
Ilmaaminen ei tainnut olla erityisen vaikeaa eikä ongelmia ole ollut vaikka molemmat on päällä yhtä aikaa.