Karavaanarin keskustelufoorumi

Tekniikkakeskustelut => Matkailuautot => Kori ja alusta => Aiheen aloitti: velnum - 22.01.2017 kello on 15:00

Otsikko: Fiat Ducato -91, ykkösalustainen. Takaiskunvaimentimen vaihtotyö ja tarkastelu
Kirjoitti: velnum - 22.01.2017 kello on 15:00
Morjes kaikille  Kevät on tulossa kauhea Polte Matkailuauton kanssa :D


Matkailuautoni on LMC  566 .Fiat Ducato 91v 1 alustainen iskunvaimentimien vaihto ja tarkastelu 8)
vanhat olivat vähän happantununeet. ::)

Tervehdys kaikille: Tuli sellain juttu eteen ,että piti ruveta vaihtamaan iskunvaimentimet taakse.Ajattelin että ihan helppo juttu mutta kuin pultit auki ja  uudet iskarit  tilalle.Mutta ei se  käytännössä silleen menee koskaan näköjään.Iskarin yläpäässä olevat  mutterit läks tosi hyvin irti, hyvä juttu sinänsä kerta kyseistä pulttia ei voi katkaista sekä hankalat tilat työ ja asentamisen ähräämisen  kannalta. Pusla näköjään ei ollu jumittunut kiinni pulttiin hyvä juttu sekin.

Mutta iskarin alapään pulti aivan toinen juttu meinaan oli tosi jumissa ,sillä paukuttelin jonkin aikaa ir;nnän 1/2- pulttipyssyllä eikä siltikään avautunut .Ihme juttu aika Kovaa tavaraa kyseinen pultti on kun ei edes katkennu.Ei siinä mitään muuta voi kun pistää rälläkällä poikki koko pultti molemmista päistä koska pultti oli näköjään narahtanut kunnolla kiinni  pusulan ja saada sitten keploteltua iskari pois. Sama juttu molemmissa puolissa yhtä jumissa.



Oli tullut hankittua paikallisesta autopurkaamot fiat ducato ykkös alustaisen  toiset iskarit, ettei hän ne käynyt näköjään.Koska oli kyseessä pussimalli  Fiat Ducato, itselläni on lava alusta malli .Näköjään ovat sitten erilaiset kiinnityspultti rei'istä.Muuten fyysisesti aivan samannäköisiä iskareita.Laitan tossa kuvia tulemaan että voi vähän vertailla koko hässäkkä.

Kuvassa oikeanpuoleinen iskari on matkailuautostani, mennyt vähän huono Happeen

Pistäkää  merkille iskunvaimentimen yläpään kiinnitys reiän koko 12mm ,reiän koko muuttuu alustan mallin mukaan. 10-12mm

ja taas vastaavasti pultin koko muuttuu iskarin alapäässä alusta mallin mukaan 10-12mm

eli käytännössä vastavuoroisia


Jos käyttöä on noille Fiat Ducato Ykkös alustaisen  iskareille mitä ei minulle käynyt niin saat ostaa edullisesti 20e molemmat tai ehdottaa vaihtoa johonkin järkevään. Vasemman puoleinen toinen vaihto iskunvaimentimen ei ole kuvattuna .Vasemman puoleinen Fiatin alkuperäiset laadukkaat iskarit auto josta noi iskarit on 60.000 km on jaettu.

Oikean puolen iskunvaimentimiin ei ole myynnissä siis koska vahingoittunut ja rikki.Laitettu kuvaan vain  vertailun vuoksi.




yst ter velimatti.

(https://karavaanari.org/kuvat/1485089970.jpg)


(https://karavaanari.org/kuvat/1485089981.jpg)


(https://karavaanari.org/kuvat/1485089988.jpg)


(https://karavaanari.org/kuvat/1485089996.jpg)
Otsikko: Vs: Fiat Ducato -91, ykkösalustainen. Takaiskunvaimentimen vaihtotyö ja tarkastelu
Kirjoitti: mike - 22.01.2017 kello on 17:06
Eikös noi puslat ole irroitettevissa? Ainakin noita saa tarvikkeina.
Otsikko: Vs: Fiat Ducato -91, ykkösalustainen. Takaiskunvaimentimen vaihtotyö ja tarkastelu
Kirjoitti: Joko - 22.01.2017 kello on 17:35
Kannattaako tuollaisia iskareita hakea purkaamolta? En tiedä 1 korisen hintaa ja saatavuutta mutta ainakin 2 koppaiseen saa Suomesta alle 30e/kpl varaosaliikkeestä ja ebayssa näytti olevan alle 40e pari.
Otsikko: Vs: Fiat Ducato -91, ykkösalustainen. Takaiskunvaimentimen vaihtotyö ja tarkastelu
Kirjoitti: velnum - 22.01.2017 kello on 18:56
Vähän riippuu minkälaiset iskarit ostaa, kappalehinta liikuu ( edullinen  35e )--  (200e laadukas. sv-Suomen vaimennin tekemänä)

Jokainenhan tekee tarpeensa mukaan valinnan.    Itse katselin sachs 65 e kpl  iskareita  tilalle.Harmi kun ei fiatin orginal  omia

iskunvaimennin ne olisi varma valinta kestävyydeltä. nämä fiatin orginalit iskarit toimi 26v
Otsikko: Vs: Fiat Ducato -91, ykkösalustainen. Takaiskunvaimentimen vaihtotyö ja tarkastelu
Kirjoitti: mjh48 - 22.01.2017 kello on 19:24
Minulle oli yllätys kun vaihdatin -89 Ducaton takaiskarit, alkuperäiset olivat yksitoimiset.
Uudet tietysti oli kaksitoimiset ja matkailuautoon suunnitellut.
Ajomukavuus parani huomattavasti.
Itselle ei tulisi mieleenkään asentaa vanhoja iskareita, kun ne ovat kulutustavaraa.
Nykyisellä autolla on ajettu 140t km ja olen miettinyt iskareiden uusimista.
Otsikko: Vs: Fiat Ducato -91, ykkösalustainen. Takaiskunvaimentimen vaihtotyö ja tarkastelu
Kirjoitti: velnum - 22.01.2017 kello on 19:24
Eikös noi puslat ole irroitettevissa? Ainakin noita saa tarvikkeina.


Se ei ole pelkkä pusla saatavuus  ongelma. Vaan puslan läpimenevä reijän suuruus. Sekä puslan ympärillä olevan hitsattu lenkin koko ratkaisee joka on iskarin päässä, johon varsinainen pusla prässätää
Otsikko: Vs: Fiat Ducato -91, ykkösalustainen. Takaiskunvaimentimen vaihtotyö ja tarkastelu
Kirjoitti: velnum - 22.01.2017 kello on 19:29
Minulle oli yllätys kun vaihdatin -89 Ducaton takaiskarit, alkuperäiset olivat yksitoimiset.
Uudet tietysti oli kaksitoimiset ja matkailuautoon suunnitellut.
Ajomukavuus parani huomattavasti.
Itselle ei tulisi mieleenkään asentaa vanhoja iskareita, kun ne ovat kulutustavaraa.
Nykyisellä autolla on ajettu 140t km ja olen miettinyt iskareiden uusimista.


Hyvä juttu , tota ei tullut mieleen taittaa olla niin nykyään että ovat kaksitoimisia. Satutko muistaa merkkiä ja mallia mistä ostit.

Riittääkö iskari kantavuus 1400  per puoli
Otsikko: Vs: Fiat Ducato -91, ykkösalustainen. Takaiskunvaimentimen vaihtotyö ja tarkastelu
Kirjoitti: Markku Hämäläinen - 23.01.2017 kello on 13:36
Hyvä juttu , tota ei tullut mieleen taittaa olla niin nykyään että ovat kaksitoimisia. Satutko muistaa merkkiä ja mallia mistä ostit.

En muista merkkiä asennus tehtiin silloisella Ivecolla eli nykyisellä Raskoneella Koskelossa.
SV eli Suomalainen Vaimennin on erikoistunut matkailuautojen iskareihin Perttu Muuronen Suomen Vaunuosassa tietää asiasta.
http://www.suomenvaunuosa.fi/tuotteet-palvelut/jousitus/

Syystä tai kolmannesta en pysty kirjautumaan sivulle t. MJH38 alias Markku
Otsikko: Vs: Fiat Ducato -91, ykkösalustainen. Takaiskunvaimentimen vaihtotyö ja tarkastelu
Kirjoitti: Rölli - 23.01.2017 kello on 17:39
Ei ole näppäilyvirhe eikä toimi Firefoxilla eikä Cromella.
Tällä iPhonen safarilla toimii. Win10 tabletilla en ole vielä kokeillut.
yhä vieläki ihmettelen ? onko msulla kaks tunnusta vai miksi 38 loppu ja viesteiss 48 loppu?
Otsikko: Vs: Fiat Ducato -91, ykkösalustainen. Takaiskunvaimentimen vaihtotyö ja tarkastelu
Kirjoitti: mjh48 - 23.01.2017 kello on 18:16
yhä vieläki ihmettelen ? onko msulla kaks tunnusta vai miksi 38 loppu ja viesteiss 48 loppu?

Juu tuossa allekirjoituksessa on kirotusvire, ei sisäänkirjautumises sa
Otsikko: Vs: Fiat Ducato -91, ykkösalustainen. Takaiskunvaimentimen vaihtotyö ja tarkastelu
Kirjoitti: tsahkali - 23.01.2017 kello on 18:28
SV eli Suomalainen Vaimennin on erikoistunut matkailuautojen iskareihin Perttu Muuronen Suomen Vaunuosassa tietää asiasta.
http://www.suomenvaunuosa.fi/tuotteet-palvelut/jousitus/

Aika köyhät sivut....   Thumbd
Otsikko: Vs: Fiat Ducato -91, ykkösalustainen. Takaiskunvaimentimen vaihtotyö ja tarkastelu
Kirjoitti: lahelju - 23.01.2017 kello on 19:18
Ainakin asiakaspalvelu ja työn laatu on Vaunuosassa kohdallaan , kokemusta on. Suosittelen.
Otsikko: Vs: Fiat Ducato -91, ykkösalustainen. Takaiskunvaimentimen vaihtotyö ja tarkastelu
Kirjoitti: Alan - 23.01.2017 kello on 19:46
Mulla on nuo SV -iskarit. Ne on paremmat kuin alkuperäiset, toki vaikeaa arvioida, kun samalla laitettiin lisäjouset. Erinomaisiksi en kehuisi, ei ne kykene alustaa saamaan niin vakaaksi kuin sen pitäisi olla. Näin siis -09 Transitin alustassa.

Jos ja kun ne pitää jossain vaiheessa vaihtaa, niin kartoitan kyllä, mitä löytyy muilta merkeiltä.
Otsikko: Vs: Fiat Ducato -91, ykkösalustainen. Takaiskunvaimentimen vaihtotyö ja tarkastelu
Kirjoitti: velnum - 24.01.2017 kello on 17:51
Olin tänään yhteydessä Vallilan Takomo ja nyt selvisi ettei matkailuautosani ole alko alustainen.Laitoin samat kuvat menemään vallilantakomoon mitä nyt oli aikaisemmin esillä kuva sarjana ja siihen tuli sitten heiltä  varmistus ettei ole Alko alustainen.Näin ollen iskunvaimentimen valinta muuttuu erilaiseksi.

Tarjosivat sacsh tekemiä vaimentimia sa 311 413 mielestäsi sasch vaimentimet on ihan hyviä  tuotteita. ::) 1800kg /akseli kantavuus per puoli . Motonetista ja mitä parasta 55 Eskoa kappale kyseinen iskunvaimennin.

Vallilan Takomon tarjous Sachs vaimennin tuotenumerolla SA311413 maksaa 98,50€/kpl. Silkkikravatti kaulassa ja laakerfeltit  kainalossa reilu tarjous kerto kaveri,  että semmosta ;D

SV-suomen vaimentimen tekemät vaimentimet ovat laadukaita  ja ainakin varaosaliikkeet pitää niitä todella hyvinä
Sinänsä olisi varmaan  varma valinta ,ainoa vaan että ovat arvokkaita.Mutta ainahan se laatu maksaa

Se on näköjään  16 mm yläpään puslan reiän koko ja alapää 10mm

Kun aikaisemmin virheellisesti Ilmoitin 12mm  yläpään puslan reiän koko

Asennusohjeet sanoa että pitää vetää momenttiin, mutteri yläpää ja pultti ja mutteri alapässä.

Onhan se hiivatin mielenkiintoista kokeilla että miltä tuntuu sen jälkeen ,matkailuauto reagoivan ajossa. Ei minulla  mitään  ihan hirveitä odotuksia ole sen suhteen.


Ihmetyttää kyllä vaan katsastuksesta miten se on voinu mennä lävitte tollasilla läpi ruostuneilla iskareilla


(https://karavaanari.org/kuvat/1485274028.jpg)
Otsikko: Vs: Fiat Ducato -91, ykkösalustainen. Takaiskunvaimentimen vaihtotyö ja tarkastelu
Kirjoitti: 88k5 - 24.01.2017 kello on 18:18
..
Ihmetyttää kyllä vaan katsastuksesta miten se on voinu mennä lävitte tollasilla läpi ruostuneilla iskareilla
..
Jos kyse aloituksen kuvan iskarista, niin eihän tuo ruoste suoraan toimintaan haittaa kun öljynsä pitää. Ainoastaan iskarin varsi saa ajanoloon ikävää, ja sitten kun meuhut tai vaimennusteho karkaa, katsurikin pakottaa sen työnalle.  ;)
Otsikko: Vs: Fiat Ducato -91, ykkösalustainen. Takaiskunvaimentimen vaihtotyö ja tarkastelu
Kirjoitti: velnum - 24.01.2017 kello on 18:29
Tänään Kokeilin kädessä sitä vanhaa vaimenninta minkä irroitin,  ei oikein tunnu kovin sepänsällin spesiaali vaimentimelta enään.  :D

Mutta joka tapauksessa hyvä juttu ku tuli laitettua työnalle toi vaimennin vaihto et saa hoidettua pois kevääksi.

Mutta tuntuu tässä olevan rahareikiä tohon matkailuautoon jatkuvasti.

Seuraksi tosiaan olis tarkoitus ottaa työn alle, takalehtijouset toteutuksena varmaan parhaiten 2 ylimäärästä jousilisäleheteä.

tai sitten toteutuksella HD Mad -kierre lisäjouset.
Otsikko: Vs: Fiat Ducato -91, ykkösalustainen. Takaiskunvaimentimen vaihtotyö ja tarkastelu
Kirjoitti: Alan - 24.01.2017 kello on 19:09
Mutta tuntuu tässä olevan rahareikiä tohon matkailuautoon jatkuvasti. Seuraavaks alkaa takapään jousen kunnostustyöt.

Sulla rahanreiät on kohtuullisia, kun teet ite.

Hyvää tietoa tulee näissä sun kysymyksissä, etenkin kun kerrot vielä loppuun asti, miten kävi, ja kuvat kertoo aina enemmän kuin tuhat sanaa. Thumb
Otsikko: Vs: Fiat Ducato -91, ykkösalustainen. Takaiskunvaimentimen vaihtotyö ja tarkastelu
Kirjoitti: velnum - 30.01.2017 kello on 18:44
No niin Tervehdys miehet :)

Tänään tuli Motonetin verkkokaupasta ostetut .Matkahuollon toimittamat iskarit 7vrk toimitus.

Sachs  iskarin yläpään suoja holkki on näköjään muovia. Mielestä se on ihan järkevää koska alkaa helposti muuten ruostumaan

No niin nyt on uudet siis Sacsin iskari vaihdettu alle.Iskarin asennuksessa näyttää olevat 50nm kiristyksellä mutterit kiinni.

Sachs näköjään varustaa iskunvaimentimet hologrammi logolla nykyään varmaankin jonkinlainen varmistus  aitoudesta.

Tiedä häntä hyödytääkö  yhtään mitään käytännössä.


(https://karavaanari.org/kuvat/1485794645.jpg)


(https://karavaanari.org/kuvat/1485794652.jpg)


(https://karavaanari.org/kuvat/1485794662.jpg)
Otsikko: Vs: Fiat Ducato -91, ykkösalustainen. Takaiskunvaimentimen vaihtotyö ja tarkastelu
Kirjoitti: pp-96 - 30.01.2017 kello on 19:22
Hyvältä näyttää, ja kai myös tuntuu sitten kun pääset pruuville. :)
 Mikäli aloitat jousirempan,niin mittaapa lähtötilanne pohjaanlyöntikumi-- vastinpinta. Meinaan kun jarrupaineen säädin näyttäisi olevan tappiin säädetty.
  Mikäli auton perä merkittävästi kohoaa,saattaa setä katsastuksen löytää huomauttamista takajarrun tehosta.Mutta sepä selvinnee aikanaan. ;D
Niin ,ja ota erityistarkasteluun jousen takapään kiinnityskorvake sinne runkoon,tuppaa nimittäin ruostumaan ???
Otsikko: Vs: Fiat Ducato -91, ykkösalustainen. Takaiskunvaimentimen vaihtotyö ja tarkastelu
Kirjoitti: jamppa508 - 30.01.2017 kello on 19:40
Niin ,ja ota erityistarkasteluun jousen takapään kiinnityskorvake sinne runkoon,tuppaa nimittäin ruostumaan ???
Ja yhtä kovia ruostumaan ovat ne etupään kiinnikkeet  ;) nimimerkillä edelliseen autoon kaikki uudet jousen kiinnikkeet tehny  ;D
Otsikko: Vs: Fiat Ducato -91, ykkösalustainen. Takaiskunvaimentimen vaihtotyö ja tarkastelu
Kirjoitti: velnum - 30.01.2017 kello on 19:58
Joo kiitos vaan neuvoista ,aina terve tullutta uusi huomoitava asia tieto.Ei kyllä pysty millään huomioon kaikkia asioita aina.Siksi tälleen tiedot on  kyllä  korvaamaton apu mielestäni . Thumb
Otsikko: Vs: Fiat Ducato -91, ykkösalustainen. Takaiskunvaimentimen vaihtotyö ja tarkastelu
Kirjoitti: jamppa508 - 30.01.2017 kello on 20:01
https://karavaanari.org/index.php/topic,7389.msg124915.html#msg124915

Saman näköiset oli minullakin  ;D