Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuautot => Kori ja alusta => Aiheen aloitti: velnum - 22.01.2017 kello on 15:00
-
Morjes kaikille Kevät on tulossa kauhea Polte Matkailuauton kanssa :D
Matkailuautoni on LMC 566 .Fiat Ducato 91v 1 alustainen iskunvaimentimien vaihto ja tarkastelu 8)
vanhat olivat vähän happantununeet. ::)
Tervehdys kaikille: Tuli sellain juttu eteen ,että piti ruveta vaihtamaan iskunvaimentimet taakse.Ajattelin että ihan helppo juttu mutta kuin pultit auki ja uudet iskarit tilalle.Mutta ei se käytännössä silleen menee koskaan näköjään.Iskarin yläpäässä olevat mutterit läks tosi hyvin irti, hyvä juttu sinänsä kerta kyseistä pulttia ei voi katkaista sekä hankalat tilat työ ja asentamisen ähräämisen kannalta. Pusla näköjään ei ollu jumittunut kiinni pulttiin hyvä juttu sekin.
Mutta iskarin alapään pulti aivan toinen juttu meinaan oli tosi jumissa ,sillä paukuttelin jonkin aikaa ir;nnän 1/2- pulttipyssyllä eikä siltikään avautunut .Ihme juttu aika Kovaa tavaraa kyseinen pultti on kun ei edes katkennu.Ei siinä mitään muuta voi kun pistää rälläkällä poikki koko pultti molemmista päistä koska pultti oli näköjään narahtanut kunnolla kiinni pusulan ja saada sitten keploteltua iskari pois. Sama juttu molemmissa puolissa yhtä jumissa.
Oli tullut hankittua paikallisesta autopurkaamot fiat ducato ykkös alustaisen toiset iskarit, ettei hän ne käynyt näköjään.Koska oli kyseessä pussimalli Fiat Ducato, itselläni on lava alusta malli .Näköjään ovat sitten erilaiset kiinnityspultti rei'istä.Muuten fyysisesti aivan samannäköisiä iskareita.Laitan tossa kuvia tulemaan että voi vähän vertailla koko hässäkkä.
Kuvassa oikeanpuoleinen iskari on matkailuautostani, mennyt vähän huono Happeen
Pistäkää merkille iskunvaimentimen yläpään kiinnitys reiän koko 12mm ,reiän koko muuttuu alustan mallin mukaan. 10-12mm
ja taas vastaavasti pultin koko muuttuu iskarin alapäässä alusta mallin mukaan 10-12mm
eli käytännössä vastavuoroisia
Jos käyttöä on noille Fiat Ducato Ykkös alustaisen iskareille mitä ei minulle käynyt niin saat ostaa edullisesti 20e molemmat tai ehdottaa vaihtoa johonkin järkevään. Vasemman puoleinen toinen vaihto iskunvaimentimen ei ole kuvattuna .Vasemman puoleinen Fiatin alkuperäiset laadukkaat iskarit auto josta noi iskarit on 60.000 km on jaettu.
Oikean puolen iskunvaimentimiin ei ole myynnissä siis koska vahingoittunut ja rikki.Laitettu kuvaan vain vertailun vuoksi.
yst ter velimatti.
(https://karavaanari.org/kuvat/1485089970.jpg)
(https://karavaanari.org/kuvat/1485089981.jpg)
(https://karavaanari.org/kuvat/1485089988.jpg)
(https://karavaanari.org/kuvat/1485089996.jpg)
-
Eikös noi puslat ole irroitettevissa? Ainakin noita saa tarvikkeina.
-
Kannattaako tuollaisia iskareita hakea purkaamolta? En tiedä 1 korisen hintaa ja saatavuutta mutta ainakin 2 koppaiseen saa Suomesta alle 30e/kpl varaosaliikkeestä ja ebayssa näytti olevan alle 40e pari.
-
Vähän riippuu minkälaiset iskarit ostaa, kappalehinta liikuu ( edullinen 35e )-- (200e laadukas. sv-Suomen vaimennin tekemänä)
Jokainenhan tekee tarpeensa mukaan valinnan. Itse katselin sachs 65 e kpl iskareita tilalle.Harmi kun ei fiatin orginal omia
iskunvaimennin ne olisi varma valinta kestävyydeltä. nämä fiatin orginalit iskarit toimi 26v
-
Minulle oli yllätys kun vaihdatin -89 Ducaton takaiskarit, alkuperäiset olivat yksitoimiset.
Uudet tietysti oli kaksitoimiset ja matkailuautoon suunnitellut.
Ajomukavuus parani huomattavasti.
Itselle ei tulisi mieleenkään asentaa vanhoja iskareita, kun ne ovat kulutustavaraa.
Nykyisellä autolla on ajettu 140t km ja olen miettinyt iskareiden uusimista.
-
Eikös noi puslat ole irroitettevissa? Ainakin noita saa tarvikkeina.
Se ei ole pelkkä pusla saatavuus ongelma. Vaan puslan läpimenevä reijän suuruus. Sekä puslan ympärillä olevan hitsattu lenkin koko ratkaisee joka on iskarin päässä, johon varsinainen pusla prässätää
-
Minulle oli yllätys kun vaihdatin -89 Ducaton takaiskarit, alkuperäiset olivat yksitoimiset.
Uudet tietysti oli kaksitoimiset ja matkailuautoon suunnitellut.
Ajomukavuus parani huomattavasti.
Itselle ei tulisi mieleenkään asentaa vanhoja iskareita, kun ne ovat kulutustavaraa.
Nykyisellä autolla on ajettu 140t km ja olen miettinyt iskareiden uusimista.
Hyvä juttu , tota ei tullut mieleen taittaa olla niin nykyään että ovat kaksitoimisia. Satutko muistaa merkkiä ja mallia mistä ostit.
Riittääkö iskari kantavuus 1400 per puoli
-
Hyvä juttu , tota ei tullut mieleen taittaa olla niin nykyään että ovat kaksitoimisia. Satutko muistaa merkkiä ja mallia mistä ostit.
En muista merkkiä asennus tehtiin silloisella Ivecolla eli nykyisellä Raskoneella Koskelossa.
SV eli Suomalainen Vaimennin on erikoistunut matkailuautojen iskareihin Perttu Muuronen Suomen Vaunuosassa tietää asiasta.
http://www.suomenvaunuosa.fi/tuotteet-palvelut/jousitus/
Syystä tai kolmannesta en pysty kirjautumaan sivulle t. MJH38 alias Markku
-
Ei ole näppäilyvirhe eikä toimi Firefoxilla eikä Cromella.
Tällä iPhonen safarilla toimii. Win10 tabletilla en ole vielä kokeillut.
yhä vieläki ihmettelen ? onko msulla kaks tunnusta vai miksi 38 loppu ja viesteiss 48 loppu?
-
yhä vieläki ihmettelen ? onko msulla kaks tunnusta vai miksi 38 loppu ja viesteiss 48 loppu?
Juu tuossa allekirjoituksessa on kirotusvire, ei sisäänkirjautumises sa
-
SV eli Suomalainen Vaimennin on erikoistunut matkailuautojen iskareihin Perttu Muuronen Suomen Vaunuosassa tietää asiasta.
http://www.suomenvaunuosa.fi/tuotteet-palvelut/jousitus/
Aika köyhät sivut.... Thumbd
-
Ainakin asiakaspalvelu ja työn laatu on Vaunuosassa kohdallaan , kokemusta on. Suosittelen.
-
Mulla on nuo SV -iskarit. Ne on paremmat kuin alkuperäiset, toki vaikeaa arvioida, kun samalla laitettiin lisäjouset. Erinomaisiksi en kehuisi, ei ne kykene alustaa saamaan niin vakaaksi kuin sen pitäisi olla. Näin siis -09 Transitin alustassa.
Jos ja kun ne pitää jossain vaiheessa vaihtaa, niin kartoitan kyllä, mitä löytyy muilta merkeiltä.
-
Olin tänään yhteydessä Vallilan Takomo ja nyt selvisi ettei matkailuautosani ole alko alustainen.Laitoin samat kuvat menemään vallilantakomoon mitä nyt oli aikaisemmin esillä kuva sarjana ja siihen tuli sitten heiltä varmistus ettei ole Alko alustainen.Näin ollen iskunvaimentimen valinta muuttuu erilaiseksi.
Tarjosivat sacsh tekemiä vaimentimia sa 311 413 mielestäsi sasch vaimentimet on ihan hyviä tuotteita. ::) 1800kg /akseli kantavuus per puoli . Motonetista ja mitä parasta 55 Eskoa kappale kyseinen iskunvaimennin.
Vallilan Takomon tarjous Sachs vaimennin tuotenumerolla SA311413 maksaa 98,50€/kpl. Silkkikravatti kaulassa ja laakerfeltit kainalossa reilu tarjous kerto kaveri, että semmosta ;D
SV-suomen vaimentimen tekemät vaimentimet ovat laadukaita ja ainakin varaosaliikkeet pitää niitä todella hyvinä
Sinänsä olisi varmaan varma valinta ,ainoa vaan että ovat arvokkaita.Mutta ainahan se laatu maksaa
Se on näköjään 16 mm yläpään puslan reiän koko ja alapää 10mm
Kun aikaisemmin virheellisesti Ilmoitin 12mm yläpään puslan reiän koko
Asennusohjeet sanoa että pitää vetää momenttiin, mutteri yläpää ja pultti ja mutteri alapässä.
Onhan se hiivatin mielenkiintoista kokeilla että miltä tuntuu sen jälkeen ,matkailuauto reagoivan ajossa. Ei minulla mitään ihan hirveitä odotuksia ole sen suhteen.
Ihmetyttää kyllä vaan katsastuksesta miten se on voinu mennä lävitte tollasilla läpi ruostuneilla iskareilla
(https://karavaanari.org/kuvat/1485274028.jpg)
-
..
Ihmetyttää kyllä vaan katsastuksesta miten se on voinu mennä lävitte tollasilla läpi ruostuneilla iskareilla
..
Jos kyse aloituksen kuvan iskarista, niin eihän tuo ruoste suoraan toimintaan haittaa kun öljynsä pitää. Ainoastaan iskarin varsi saa ajanoloon ikävää, ja sitten kun meuhut tai vaimennusteho karkaa, katsurikin pakottaa sen työnalle. ;)
-
Tänään Kokeilin kädessä sitä vanhaa vaimenninta minkä irroitin, ei oikein tunnu kovin sepänsällin spesiaali vaimentimelta enään. :D
Mutta joka tapauksessa hyvä juttu ku tuli laitettua työnalle toi vaimennin vaihto et saa hoidettua pois kevääksi.
Mutta tuntuu tässä olevan rahareikiä tohon matkailuautoon jatkuvasti.
Seuraksi tosiaan olis tarkoitus ottaa työn alle, takalehtijouset toteutuksena varmaan parhaiten 2 ylimäärästä jousilisäleheteä.
tai sitten toteutuksella HD Mad -kierre lisäjouset.
-
Mutta tuntuu tässä olevan rahareikiä tohon matkailuautoon jatkuvasti. Seuraavaks alkaa takapään jousen kunnostustyöt.
Sulla rahanreiät on kohtuullisia, kun teet ite.
Hyvää tietoa tulee näissä sun kysymyksissä, etenkin kun kerrot vielä loppuun asti, miten kävi, ja kuvat kertoo aina enemmän kuin tuhat sanaa. Thumb
-
No niin Tervehdys miehet :)
Tänään tuli Motonetin verkkokaupasta ostetut .Matkahuollon toimittamat iskarit 7vrk toimitus.
Sachs iskarin yläpään suoja holkki on näköjään muovia. Mielestä se on ihan järkevää koska alkaa helposti muuten ruostumaan
No niin nyt on uudet siis Sacsin iskari vaihdettu alle.Iskarin asennuksessa näyttää olevat 50nm kiristyksellä mutterit kiinni.
Sachs näköjään varustaa iskunvaimentimet hologrammi logolla nykyään varmaankin jonkinlainen varmistus aitoudesta.
Tiedä häntä hyödytääkö yhtään mitään käytännössä.
(https://karavaanari.org/kuvat/1485794645.jpg)
(https://karavaanari.org/kuvat/1485794652.jpg)
(https://karavaanari.org/kuvat/1485794662.jpg)
-
Hyvältä näyttää, ja kai myös tuntuu sitten kun pääset pruuville. :)
Mikäli aloitat jousirempan,niin mittaapa lähtötilanne pohjaanlyöntikumi-- vastinpinta. Meinaan kun jarrupaineen säädin näyttäisi olevan tappiin säädetty.
Mikäli auton perä merkittävästi kohoaa,saattaa setä katsastuksen löytää huomauttamista takajarrun tehosta.Mutta sepä selvinnee aikanaan. ;D
Niin ,ja ota erityistarkasteluun jousen takapään kiinnityskorvake sinne runkoon,tuppaa nimittäin ruostumaan ???
-
Niin ,ja ota erityistarkasteluun jousen takapään kiinnityskorvake sinne runkoon,tuppaa nimittäin ruostumaan ???
Ja yhtä kovia ruostumaan ovat ne etupään kiinnikkeet ;) nimimerkillä edelliseen autoon kaikki uudet jousen kiinnikkeet tehny ;D
-
Joo kiitos vaan neuvoista ,aina terve tullutta uusi huomoitava asia tieto.Ei kyllä pysty millään huomioon kaikkia asioita aina.Siksi tälleen tiedot on kyllä korvaamaton apu mielestäni . Thumb
-
https://karavaanari.org/index.php/topic,7389.msg124915.html#msg124915
Saman näköiset oli minullakin ;D