Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuautot => Kori ja alusta => Aiheen aloitti: Mattsonni - 16.01.2017 kello on 14:23
-
http://www.trafi.fi/filebank/a/1480513172/3f85ccc964fe6852b28e841a95abd7ed/23196-Dieselmittaus_2016.pdf
-
Tuliko nyt myös voimaan vikakoodienluku OBD: n kautta myös dieseleissä?
"OBD-järjestelmän toiminta tulee tarkastaa moottorin vikamerkkivalon (MI-
valo) perusteella 1.1.2007 tai sen jälkeen ensi kertaa käyttöönotetussa
dieselmoottorilla varustetussa autossa. Tarkastuksessa huomioidaan myös
auton tietojärjestelmän kautta mahdollisesti esille tulevat, OBD:n
toimintaan liittyvät viat.
Ajoneuvo tulee hylätä katsastuksessa, jos vikamerkkivalo palaa, se ei toimi
tai OBD-järjestelmä ilmoittaa auton tietojärjestelmän kautta vian
päästöihin vaikuttavissa laitteissa."
-
Ajoneuvo tulee hylätä katsastuksessa, jos vikamerkkivalo palaa, se ei toimi
tai OBD-järjestelmä ilmoittaa auton tietojärjestelmän kautta vian
päästöihin vaikuttavissa laitteissa."
Ei taida vielä vaikuttaa noihin DPF:n tai EGR-venttiilin poistoihin.
Mitään vikakoodia siitä ei jää, kun ne on poistettu oikein.
-
Helpotusta päästömittauksen raja-arvoihin : http://www.aamulehti.fi/kotimaa/vanhat-dieselit-lapaisevat-taas-katsastuksen-trafi-palauttaa-entiset-paastorajat-24283446/
-
Tuliko nyt myös voimaan vikakoodienluku OBD: n kautta myös dieseleissä?
"OBD-järjestelmän toiminta tulee tarkastaa moottorin vikamerkkivalon (MI-
valo) perusteella 1.1.2007 tai sen jälkeen ensi kertaa käyttöönotetussa
dieselmoottorilla varustetussa autossa. Tarkastuksessa huomioidaan myös
auton tietojärjestelmän kautta mahdollisesti esille tulevat, OBD:n
toimintaan liittyvät viat.
Ajoneuvo tulee hylätä katsastuksessa, jos vikamerkkivalo palaa, se ei toimi
tai OBD-järjestelmä ilmoittaa auton tietojärjestelmän kautta vian
päästöihin vaikuttavissa laitteissa."
Tuliko tästä nyt sitten uusi pakkorahastus....
Päästörajat muuttuivat entiselleen, mutta pitääkö maksaa aina turhanpäiväinen OBD testaus dieselistä.
Olen aina mitannut savutuksen katsastuksen ulkopuolella, koska se tulee silloin tehtyä moottoria revittämättä.
Tuo OBD:n kautta tuleva tsekkaus tulee tehtyä aina huolloissa ja välillä huoltojen välissäkin. Nyt sitten ilmeisesti minulle täysin turhanpäiväinen tsekkaus menee maksulliseksi.
Vähän sama asia, kun A-katsastus tarkastaa öljymäärän ja yrittää kuulemma mydä autoon sopimatonta öljyä tekniikasta ymmärtämättömille asiakkailleen.