Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Lämmitys ja ilmastointi => Aiheen aloitti: Yrjö - 15.01.2017 kello on 12:03
-
Onko foorumille tullut Aga (Junkkers)pannun tuntijaa?
Tuo on hiukan oikutellut, syttyy viimeistään eka napsauksella, ja liekinvarmistin antaa n. 36 m V. jännitteen kiehumissuojan läpi. Mutta ei anna aina kaasua polttimelle. Lähettäisin Wilhtommille, mutta siellä minulle kerrottiin aiemmin, että tuohon "keskusyksikköön" ei saa enää osia, kaiken lisäksi ne siellä ottavat maksunkin arvonsa tuntien.
Onko kellään kokemusta tuon korvaamisesta toisella joka sopii "heittämällä"?
Entä löytyykö nurkista vastaavanlaista käytöstä poistettua kohtuuhintaan?
(https://karavaanari.org/kuvat/1484474491.jpg)
-
Mikäli et täältä löydä voit kysyä Paavo Rousku:lta
-
Metka vehje tuo Junkkers! Kun otin sen tuohon pukkiin ulos, se käynnistyi hyvin, kun laitoin paikalleen välillä ei käynnistynyt monellakaan yrityksellä?
Eka ongelma jonka luulin auttavan, oli kun poistin sammutus napin käytöstä (yleensä sammutan venttiilistä).
Toinen oli kun lyhensin Wilthommilla asennetun "tarvike" liekinvarmistimen johtoja n. 1 m.
Kolmas oli kun kiedoin maadoitus johdon liekinvarmistimen ympärille ( oli aika välee reijässään), ja toisen pään "keskusyksiköön" ruuvin alle. Ei nämä aina käynnistäneet varmuudella kun asensin polttimen paikalleen.
Viimeisenä kaivoin esille vanhan liekkivahdin, ja otin siitä "keskusyksikköön" menevän johdon käyttöön. Sen maadoitusjohdon katkaisin liekkiosalta, ja kiedoin nykyisen liekkiosan ympärille, sekä hitsasin pidikeruuvin painamaan, jotta maadoitus toimisi kunnolla.
Toistaiseksi toiminut hyvin. Lisäksi Torissa oli myytävänä Soliferissa ollut hiukan erimallinen pannu, josta olen maksanut käsirahan
-
Teve markkinoi aikoinaan kaasutonta autoa, mikä lämmitys niissä oli. ::)
-
Teve markkinoi aikoinaan kaasutonta autoa, mikä lämmitys niissä oli. ::)
Wallas.
-
Lisäksi Torissa oli myytävänä Soliferissa ollut hiukan erimallinen pannu, josta olen maksanut käsirahan
Tässä "uudessa"onkin Italialainen Minisit sisuskalu. Ulkokuori lähes sama kun vanhassa.
(https://karavaanari.org/kuvat/1488227821.jpg)
-
Taitaa löytyä myös Pulsomatikista.
-
Laitoin "uuden" Minisitin käyttöön- Koska uudessa oli paloilmanotto lattian päältä ja vanha otti lattian alta, siksi käytin Minisitistä vain polttimen ja koristepellit.Vanha n pannun ja kierukan liotin sitruunahappo vedessä puhtaaksi.
(https://karavaanari.org/kuvat/1505156266.jpg)
(https://karavaanari.org/kuvat/1505156271.jpg)
Vanha Junkkers poltin, tarvike polttimilla.
(https://karavaanari.org/kuvat/1505156380.jpg)
(https://karavaanari.org/kuvat/1505156388.jpg)
"Uusi" Minisit poltin.
-
Eikös tuo uusi poltin ole vallaksesta?
-
Eikös tuo uusi poltin ole vallaksesta?
Kyllä kuorissa lukee AGA, myyjä sanoi olleen Soliferissa, joka oli pitkään mökillä sähkölämmitteisenä vierasmajana.
-
Josko jonkulle osuu vielä tälläinen käyttöön, pistän tähän hiukan käyttökokemuksia. Eihän nämä kellon tarkkuudella aina ole toimineet, mutta ainoa kylmä aamu on johtunut kaasun loppumisesta, tämän n. 9 vuoden aikana.
Meillä on tehty sopivan mittainen "halko", joka laitetaan painamaan liekki (startti) nappia. Nämä käynnistyy yleensä eka napsauksella, jos on odotettu sopiva aika joka vaihtelee. Jos kaasuputket ovat olleet tyhjänä se on n. 60s., kun pilottiliekin suutin on kovin pieni, vaikka hella sytytetään aina ekana, jotta todetaan kaasua tulevan. Jos putkissa on ollut kaasun paine koko ajan sammutuksen jälkeen. Näissä meidän kahdessa riittää n. 10s.. Jos odottaa liian pitkään niin tussahtaa ja pilottiliekki yleensä sammuu. Syttymisen jälkeen pitää myös painaa liekki nappia, jotta liekki vahti kuumenee, ja pitää liekin palamassa, liekkivahdin nokisuudesta riippuen 10-90 s. Siitä liekkinapista ei saa löysätä syttymis vaiheessa edes 1/1000 s.:niksikään. Lämmintä pannua ei voi heti sytyttää, pitää liekkivahdin jäähtyä ensin.
Enpä tiedä onko taikauskoa vai sattumaa, mutta pari kertaa on pannu nokeentunut kun oon ajanut niin lämpimällä ilmalla että pannu on ollut vain pilottiliekillä,joten sammutan ajon ajaksi, ellei varsinaista lämmitystarvetta ole.
Varsinkin kylmällä tehtaan ohjeen mukaan pitää lämmitys alkaa hitaasti "kiihdyttäen"ensin 1:sellä, jotta ei pilottiliekki sammu kovan vedon vuoksi.
Tuo vanha jääkääppi sytytetään suunnilleen samalla lailla, jos kaikki onnistuu, niin ekalla napsauksella.
Kosteus joskus saattaa viedä kipinän jonnekkin muualle, ei syty, meillä yleensä lämmitetään alkulämmitys sähköpatterilla, joten ei sitä ongelmaa.
-
"Uudessa" Minisit lämmittimessä oli sellainen ominaisuus, että harvoin paloi ajettaessa, eli yleensä sammuu.
Hankin vanhaan Junkkerssiin uuden liekkivahdin, jätän kiehumisuojan pois kun ei se tänä vajaan 10 v. aikana ole kiehunut, ei kai tulevaisuudessakaan? Uusi teki sähvöö 43 mV., nyt on ilmeisesti vähemmän vikamahdollisuuksia, noin pieni virta kun ei pitkää matkaa "hyppää" .
Minisittiin ajattelin tehdä saman homman.
-
Toi 43 mVoltin jännite riittää hyvin pitämään liekkivahti venttiilin auki. Laitoitko hyppylangan tilalle? Katsoitko lämpöarvon ylikuumenemissuojal le?
-
^ Tähän kuuluisi sellainen liekkivahti jossa vaippa on avolankana polttimelta "keskusyksikköön", keskilankaan abikoliittimillä väliin kiehumissuoja.
Sellaista ei Wilthommilta takavuosina löytynyt, joten tavallinen liekinvahti piuha katkaistiin johon abikot. Siinä tuli monta liitosta joissa jossain ehkä vastusta liikaa ajoittain??
Tuon uuden kokeilu jää varmaankin kevät talveen, meidän talvireissut yleensä ovat jääneet 2-3 reissuun/ talvi, yksi on tehty?
-
^ Tähän kuuluisi sellainen liekkivahti jossa vaippa on avolankana polttimelta "keskusyksikköön", keskilankaan abikoliittimillä väliin kiehumissuoja.
Sellaista ei Wilthommilta takavuosina löytynyt, joten tavallinen liekinvahti piuha katkaistiin johon abikot. Siinä tuli monta liitosta joissa jossain ehkä vastusta liikaa ajoittain??
Tuon uuden kokeilu jää varmaankin kevät talveen, meidän talvireissut yleensä ovat jääneet 2-3 reissuun/ talvi, yksi on tehty?
Tuossahan on cabillaarinen liekkivahti, mitä tarkoitat avolangalla? Ainoa langalla oleva on kipinäkärki.
-
Tässä tuo Junkkers, tuo missä on avolanka ja eristetty johto, on alkuperäistyyppinen? Tuo kuparivaipalla oleva on (pun. merkki) Wilthommilla aikoinaan asennettu. Siinä tuo maadoitus saattaa pätkiä, kun tuolla lämpötila vaihtelee kait satakunta astetta? Eikä tuo kiehumissuojakaan kait aina välttämättä johda kunnolla niin pientä virtaa? Nyt kokeilen suoraa yhteyttä kuparivaippaisella liekinvahdilla .
(https://karavaanari.org/kuvat/1512477641.jpg)
Tämä Minisit on ratkaissut asia hiukan toisin, siinäkin olen ajatellut jättää tuon kiehumissuojan pois.
(https://karavaanari.org/kuvat/1512478258.jpg)
" 1465" joskus kertoi näiden vapaa kiertoisten keittävän helpolla, meillä kun on tuo kv. pummpu en tätä ole huomannut.
-
Tohon toimintaan käy hyvin pystyalden liekkivahti/ ylikuumenemissuoja. Voi tehdä ylikuumenemissuojan itsekkin, aste on 128 cels. Mikrotemp niinkuin pystyalsessäkin. mikrotemp pannun kylkeen kiinni. Alunperin noissa oli pulsomatic toiminto.