Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuautot => Aiheen aloitti: FASTDOHC - 10.01.2017 kello on 14:33
-
Terve kaikille.
Itseäni on alkanut vaivaamaan eräs asia, kun lähipiiriini on tullut viimeaikoina diisseleitä enemmänkin ja tämä Ducato on itsellä ensimmäinen diisseli ja olen sen omistanut vasta 2 vuotta, niin tietämys tähän "jäteöljyvatkaimeen" on minimaalista.
Nyt auto on talvisäilytyksessä, mutta tuli mieleeni sellainen asia, että onko tämän vuosimallin 1.9 turbodiisselissä EGRää??
Yritin tuossa ruokkiksella netistä löytää tietoa, mut en puolen tunnin sisään löytänyt mitään infoa näistä vanhoista koneista.
Pitäisi tuossa tulevana keväänä tehdä vähän "isompaa" tutkailua ja remppaa niin tämän EGRn voisi tulpata samalla kertaa kun tämän kanssa ropaa, jos tässä nyt ylipäätänsä on edes EGRää.
Idea tulppaamiselle tuli, kun pikkuveljen 124 300D jossa oli toimiva EGR, niin irroitettiin imusarja ja sehän oli aivan tukossa, pikkurilli mahtu menemään n.2,5" imuputkesta sisään ja kun se puhdistettiin, niin n.200g tuli *askaa.
Sen jälkeen mese oli paljon pirteämpi kuin ennen tulppausta.
Niin Ducatolle tekisin saman. Onko väellä tietoa asiasta??
Kiitos.
-
Ei vanhoissa mekaanisella ruiskutuspumpulla varustetuissa Ducatoissa ole EGR:ää. TD = Turbo Diesel.
-
Ei vanhoissa mekaanisella ruiskutuspumpulla varustetuissa Ducatoissa ole EGR:ää. TD = Turbo Diesel.
Ei tiedä vaikka olisikin! 99 vuosimallin 1,9tdi:ssä ainakin on .Ja varustettu mekaanisella syöttöpumpulla ja alipaineohjatulla egr.llä.
Riippunee siitä onko iskutilavuus 1905cc vai 1929cc. AutoWikin mukaan 1905cc konetta (3.1994-04.2002),kuten myös havainnoimassani autossa.
Näytti olevan aika hankalassa paikassa tuo kyseinen egr.
-
Joo ei niissä kaiken vanhimmissa ollu, mutta kyllä löytyy uudemmista Ducatoista kyseistä venttiiliä ja tuota 1.9td konetta ei tainnu ollakkaan, muuta kun mekaanisella pumpulla ja niitä taas löytyy ainakin vuosimalliin 2001 asti.
(https://karavaanari.org/kuvat/1484075044.jpg)
-
Kiitoksia avuista. Nyt tiedän valmistua keväällä tulppaamaan tämän kyseisen laitteen.
Teen taas EGRn ja pakosarjan väliin tulpan, ettei törkyt pääse imusarjaan ja sitä tukkimaan lisää.
Mut voi olla et joudun repimään imusarjan irti ja poistamaan moskaa ämpäri kaupalla.
Mut yllättävän "pirteä" tämä meidän 1.9TD on, sillä ei tuolla jalkoihin ole jäänyt jos pyöritään alle 70km/h alueilla. Tuon yli jos mennään niin kiihtyminen hidastuu selvästi ja ylämäet alkaa painaa, mut hyvin tuolla on pohjois norjassakin pärjännyt ilman suurempia lämpenemisiä
EDIT: Huomasin tuosta kuvasta, että tuo jamppa508 laittamassa kuvassa oleva imusarja on erilainen kun mulla.
Ja mulla muistaakseni on 1929cc oleva moottori.
-
Mut yllättävän "pirteä" tämä meidän 1.9TD on, sillä ei tuolla jalkoihin ole jäänyt jos pyöritään alle 70km/h alueilla. Tuon yli jos mennään niin kiihtyminen hidastuu selvästi ja ylämäet alkaa painaa, mut hyvin tuolla on pohjois norjassakin pärjännyt ilman suurempia lämpenemisiä
Jutut 'mitääntekemättömästä koneesta' tulee niiltä, jotka eivät 1.9TD:llä ole ajaneet.
-
Jutut 'mitääntekemättömästä koneesta' tulee niiltä, jotka eivät 1.9TD:llä ole ajaneet.
Kolme kesälomareissua tehtiin pienellä Knausin alkoviautolla jossa 1,9 kone, ajoin sillä yhteensä yli 20 000km.
Kun auton otin ekaa kertaa käyttöön niin pitälle en uskaltanut ajaa kun jo piti soittaa omistajalle kulkiko tuo normaalisti. Turbo vihelsi ja auto oli tahmea ajettava. Ihan kunnossa kuulemma oli ja jatkoin matkaa.
Kyllä sillä pärjäsi kunhan ei tarvinnut ohitella ja ennakoi todella aikaisin ylämäet, vastatuulikin oli jonkinlainen haaste. Ei se mukava ajettava ollut mutta ajoi asiansa
-
Kyllä sillä pärjäsi kunhan ei tarvinnut ohitella ja ennakoi todella aikaisin ylämäet, vastatuulikin oli jonkinlainen haaste. Ei se mukava ajettava ollut mutta ajoi asiansa
Meillä on sitten ihan eri kokemus asiasta, :D , tai sitten sulla ei ollut turboa.
-
Meillä on sitten ihan eri kokemus asiasta, :D , tai sitten sulla ei ollut turboa.
Oli siinä turbo, kovaääninen sellainen. Oliko sinulla puoli-integroitu tai alkovi. Tuo Knausin alkovimalli oli todella korkea ja otsapatti reilu, vaikutti varmasti tuohon tehontarpeeseen. Ja kuten sanoin, kyllä sillä pärjäsi. Tehoa tuosta koneesta otettiin 81hp ja vuonna 2000 tehoa nostettiin kokonaiseen 89hp.
Tällaisella me ne reissut tehtiin, auton vuosimallia en muista
http://www.nettikaravaani.com/knaus/510/1459648
-
Aiemmassa puoli-integroidussa autossani vm.2000 oli tuo 1,9TD. Nykyisessä vast.autossa, n.200 kg kevyemmässä on 2,0 JTD kone.
(https://karavaanari.org/kuvat/1484231471.jpg)
Vaikka uudemmassa on vähemmän tehoa ja vääntöä, se tuntuu tehokkaammalta.
Käsittääkseni suurin syy liikkeelle lähdössä on vääntömomentin kasvu alhaisemmilla kierroksilla. Ja maantieajossa sopivammat välitykset.
Ns. rekkanopeudessa 90 km/h 2,0 JTD:n kierrokset olivat lähes 500 r/min suuremmat ja silloin moottorin teho on myös suurempi. Moottorin äänessä ei ole juurikaan eroa noilla 2500 ja 3000 r/min ja rengasmelu ja ajosuhinat peittävät eron.
Ajettavuus paranee näiltä osin varmasti, kun vaihtaa halkaisijaltaan pienempikokoiset renkaat, joissa on myös pienempi vierintävastus ja rengasmelu.
-
Oliko sinulla puoli-integroitu tai alkovi.
Alkovi oli, I-koppasella Viiatilla.
Se 'vika' siinä oli, jotta 1:sen ja 2:sen väli oli liian iso.
Kun mäki oli jyrkkä ja serpentiinissä piti vaihtaa, piti kans olla kierroksia....
-
Jatketaanpa kyselyä kyseisestä autosta :)
Mää en nyt oikein ole saanut selkoa netin kautta sellaisesta asiasta kuin, pitääkö tässä vaihtaa vesipumppu aina jakopään yhteydessä??
olen löytänyt niin ristiriitaista asiaa tästä että olen mennyt sekaisin ???
Ja mistäköhän löytäisi edullisesti tämän jakopääSARJAN?? Kokemuksia Thumb
Toinen kysymys: en ole vieläkään saanut mistään kunnon vastausta, että missä tässä ducatossa on vaihdelaatikon tyhjennysroppu ja täyttöroppu??
Tiedän juu autojen kanssa paljon työtä tehneenä, että tyhjennys roppu on siellä alhaalla, mutta mikä niistä? Ja mistä ropusta se täytetään??
Olen niitä kaikki kokeillut avata mutta mikään ei tunnu aukeevan edes 2 metrin jatkovartta apuna käyttäen.
Löytyisikö joltain oikein valokuvan kanssa että mitkä nämä kaksi proppua on, kiitos :)
Pitäisi ensi viikolla ottaa ducato rättihallista aurongon paisteeseen ja alkaa tekemään huoltoja 8)
-
Noissa kaikissa ei edes ole täyttöroppua, vaan sieltä pitää irrottaa joku anturi, tai vastaava ja siitä reijästä menee öljyt sisään.
Oletko katsellut Haynesin kirjaa?
-
Tyhjennysroppu on siellä tasauspyörästön paikkeilla, luonnollisesti alhaalla. Täyttöroppu samoilla nurkilla ylempänä mutta paljon helpompi on kotikonstein täyttää siitä laatikon päältä peruutusvalokatkais imen reijästä.
-
Huohottimen reijästä täyttö.
-
Noissa kaikissa ei edes ole täyttöroppua, vaan sieltä pitää irrottaa joku anturi, tai vastaava ja siitä reijästä menee öljyt sisään.
Oletko katsellut Haynesin kirjaa?
Huohottimen reijästä täyttö.
Jahas kiitoksia Thumb
Yritin eilen tuota tyhjennysroppua avata ja ei aukea sitten millään, ei edes 2m jatkovarrella ???
Pitäsiköhän mun vaan lisätä varmuuden vuoksi tuosta huohotin reijästä pari desiä lootaan öljyä?? Eihän se pahaakaan tee vaikka siellä olisi enemmänkin öljyä, vai..?
Tilasin fixukselta jakopääsarjankin hintaan 146€. Sisältää remmin, ohjainrullan ja kiristäjän, vesipumppu kun pyörii moniurahihnalla niin sitä en vaihda nyt kun ei liity jakopäähän ja nuo pumput kuulemma kestänyt yli 200tkm ja tuohon on jo pari kertaa vaihdettu ja kilsoja vasta 193tkm :)
-
Vesipumppu muuten pyörii hammashihnalla. Thumbd
-
Vesipumppu muuten pyörii hammashihnalla. Thumbd
Mulla ei. On ulkopuolella ja näkyy heti kun avaa konepellin ja selvästi moniurahihna pyörittelee.
Näitä 1.9Td koneellisia on kahta erilaista 1929cc ja 1905cc ja tämä tuo "isompi" koneinen.
Ja tässä jakopää kuva, ei ole vesipumppua ;D
(http://i1341.photobucket.com/albums/o758/Mika_Reinikka/Mobile%20Uploads/2017-04/20170410_125621_zpsm2rlw7so.jpg)
-
Yritin eilen tuota tyhjennysroppua avata ja ei aukea sitten millään, ei edes 2m jatkovarrella ???
:o Napautas sitä roppua muutama kerta vasaralla.
Pitäsiköhän mun vaan lisätä varmuuden vuoksi tuosta huohotin reijästä pari desiä lootaan öljyä?? Eihän se pahaakaan tee vaikka siellä olisi enemmänkin öljyä, vai..?
Ei tee. ½ litran ylitäyttöä jopa suositeltiin niihin laatikoihin, joissa oli se 'jälkeenpäin lisätty' vitonen.
Hyvin pysyi öljy vielä lootassa.
-
:o Napautas sitä roppua muutama kerta vasaralla.
Ei tee. ½ litran ylitäyttöä jopa suositeltiin niihin laatikoihin, joissa oli se 'jälkeenpäin lisätty' vitonen.
Hyvin pysyi öljy vielä lootassa.
Kiitän neuvoista Thumb ;)
-
Ko. mallin laatikon täytöstä en tiedä, mutta -89, 2.5 TD laatikkoon muutettu öljy määrä on 1,95 l joten 2 l on sopivasti siihen.
Mainitussa laatikossa on myös mittatikku jonka reiästä täyttö onnistuu.
-
@FASTDOHC: "ei edes 2m jatkovarrella"
- Tuo ei kai ole tarkoitettu otettavaksi kirjaimellisesti, eihän
proppu tuollaista korkkaamatta kestä. Kanttejahan ei kannata
rikki vääntää.
Parhain teho napautuksilla on jos saat sen tehtyä vääntö
päällä, vaikka avustajaa käyttäen. Silloin kun teräksinen proppu on
tarttunut alumiinivaluun niin tehoaa myös se kun sopivalla, pienellä mutta
tasapäisellä puikolla aiheutat muodonmuutosta propun välittömään
läheisyyteen. Itse asiassa vaikeahkot tapaukset ratkeavatkin juuri näin.
Kestää tosin kauemmin kuin shokkiaalto itse proppuun joka on nopeampi keino
hieman helpompiin tapauksiin.
Joskus oikein pahat tapaukset irrotetaan hitsaamalla proppuun
eli lämpöshokilla (lämpölaajenemalla) aiheutetaan muodonmuutos. Teräs/alumiini
reagoi siihen hyvin. Hetkellinen lämpöteho on silloin niin suuri ettei lämpö
ehdi levitä harmeja aiheuttamaan. Lisäksi pehmentää mahdollisen ruuvilukitteen.
(Jonka käyttö on usein silkkaa ajattelemattomuutta)
Vaikkei tuo lisäöljy pahaa tekisikään niin jos et saa proppuja auki niin
vaihteiston öljytilanne tulee vastakin pysymään sulta pimennossa. Hetken kuluttua
mietit taas pitäisikö vielä lisätä, ihan varoiksi vaan..... ehkä edellinenkin
omistaja jo teki samoin? Jos ei vaihteistossa olekaan vuotoa niin lopulta öljyä on
yli kytkinakselin tason, huulitiiviste sitten pitää tai päästää. Ja öljynvaihto
tietysti jää pois laskuista.
½ litran ylitäyttöä jopa suositeltiin niihin laatikoihin, joissa oli se 'jälkeenpäin lisätty' vitonen.
Tuossa tuli kerralla kaksikin "mantraa" joista soisi päästävän eroon.
Ensinnä ylitäyttö; tuohan oli Fiatin hätäselitys tilanteessa jossa ei haluttu
myöntää tehtyjä virheitä, ainakaan enempää kuin pakko. Ilmeisesti toivottiin
hartaasti että edes riittävän moni nielisi tuon selityksen miettimättä mistä
oikeasti on kyse. Näin tehdas voisi vältellä vastuutaan noista vaihteistoista.
Aivan uskomattoman aivottomiahan ihmiset ovat kun suuri autotehdas runnoo läpi
viestiään, semminkin kun jo ulkoiset aihetodisteet rajusti kertovat siitä että
voiteluongelmasta ei voi olla kyse. Ja miten ovat sitten korjaamot onnistuneet
tekemään vaihteistoremonttej a silmät kiinni, näkemättä miten hyvin noitten
voitelu on hoidettu, myös viitosvaihteen osalta. Osaselitys voi toki olla se
että viitosen ongelmia on korjattu avaamatta vaihteistoa päätykoteloa pidemmälle.
Tässä voi olla myös informaatioharha; kaikki tapaamani (noita korjanneet)
asentajat ovat kyllä tajunneet ainakin sen ettei voiteluongelmasta ole kyse,
jotkut paljon enemmänkin.
Toisekseen sitten mantra "jälkeenpäin lisätystä viitosesta". Tuohan
sisältää piiloajatuksen siitä että viisivaihteinen versio olisi kehitetty
nelivaihteisen pohjalta ja sitten jouduttu rajoitteisiin tai kompromisseihin
joita ei olisi ollut jos vaihteisto olisi suoraan suunniteltu viisivaihteiseksi.
Yleensä tuo vielä esitetään epämääräisesti tarkentamatta mitä nuo seikat
olisivat. Asiaa ymmärtämättömän kuulijan mielikuvitus sitten täydentää puuttuvat
"tiedot".
Itse olen päätynyt siihen että todennäköisimmin tuo vaihteisto on heti
suunniteltu sekä neli- että viisivaihteiseksi. Otin tuon esille:
https://karavaanari.org/index.php/topic,11720.0.html (Vastaus #4)
Sen ainut alkuehdoista kumpuava "rasite" on sen liian pieni akselietäisyys,
siis siinä vaiheessa kun ahtimien myötä moottorimomentit olivat kasvaneet.
Vaihteitten lukumäärällä tai niitten lisäyksellä taas ei ole suoraa yhteyttä
tehtyihin kömmähdyksiin. Tarkoittaa siis sitä että olipa viitosen lisäys
suunniteltu alunperin tai myöhemmin niin asiat olisi silti voitu tehdä
oikein tai väärin. Siksi tuo vastaus#4:n pohdinta tai sen tulos ei ole
olennainen vikojen suhteen.
Tämä nyt koski suoraan vain Ducaton ensimmäisen polven vaihteistoa
mutta "lisäöljyjen" suhteen näen asian samoin myös seuraavien versioitten
kohdalla. Eli lisäöljy ei haittaa eikä hyödytä teknisesti mitään mutta
se isompi kuva on se että jos käyttäjä kuvittelee kohentavansa lisäöljyllä
vaihteiston kestävyyttä niin sitten ollaan vaarallisella alueella varsinkin
asuntoautojen kohdalla. Erityisesti ensimmäisen polven vaihteistolla tuo
saattaa houkutella ajamaan viitosella ja muillakin käyttämään ahdetun
moottorin vääntöä. Paitsi varsinaisia suunnittelun kömmähdyksiä, näitä on
kautta vuosien vaivannut se seikka että samalla kun on saatu vaihteiston
momenttikestävyyttä nostettua on sitä "ulosmitattu" suuremmalla moottorin
väännöllä.
-
"Ensinnä ylitäyttö; tuohan oli Fiatin hätäselitys tilanteessa jossa ei haluttu
myöntää tehtyjä virheitä, ainakaan enempää kuin pakko". Thumbd
Tuota ylitäyttöä en turhentaisi noin .Ensinnäkin se öljytilavuus oli alkuaan 1,25 l josta lähdettiin korottamaan.Nyt jää näyttämättä onko ylitäytöllä ollut merkitystä. Oletettavasti tuossakin Mjerican tapauksessa on jo ollut ylitäyttö eli n.1,7 l.
Siis paljonko enemmän olisi laatikot rikkoutuneet,mikäli olisi pysytty alkuperäisessä öljytilavuudessa?
Tuo boorien korkkaaminen ei tosin öljymäärän korreloi, sillä rikkoontumiset ovat erilaisia.
Hakkaava kuormitus näyttäsi kuormittavan laakereita ja hammastuksia.Tasais ta vetoa ne kestänevät,muttei alhaisten kierrosten sykkivää kuormitusta.Onko suurempi kierrosnopeus sittenkin terveellisempi sille vitosvaihteelle,eli ei alle 80km,vaikka ilmanvastus kohoaakin niin värinät vähenee. ^-^
-
Juu Mjerica puhuu asiaa ja jäin pohtimaan asiaa. Vielä en ehtinyt tekemään ducatolle mitään.
Tuo öljyproppu tosiaan pitäisi saada ensin auki laatikosta jotta saataisiin uudet öljyt ja juuri tuon 1.7l, mitä olen itsekkin kuullut määräksi, kun hieman ylitäytetään.
Juu en mää "2m jatkovarrella" sitä teutaroinu vaan oli vähän niinkuin hermot menneet ja oli mulla varmaan 1m mittainen varsi jolla kääntelin.. siksi "ylilyönti" kirjoitus.
Täytyy lainata kaverilta pohootinta niin saa antaa vähän lämpöä JOS ei tuo hellästi vasaralla koputtelu auta.
Ja tarkennetaan nyt vielä: Niin se pohjaroppu on se 4-kanttisella kololla oleva roppu??
Etten mää sohlaa väärällä reij..... ropulla :laugh:
Ja tämä on varmaan hyvä öljy tuonne laatikkoon: http://www.motonet.fi/fi/tuote/599515/Motox-Syntrans-75W-90-GL-4-vaihteistooljy-1L
-
Tuossa tuli kerralla kaksikin "mantraa" joista soisi päästävän eroon.
Ensinnä ylitäyttö; tuohan oli Fiatin hätäselitys tilanteessa jossa ei haluttu
myöntää tehtyjä virheitä, ainakaan enempää kuin pakko.
Sinulla on usein puheripuli! ;D
Jos se 'ylitäyttö' parantaa laatikon kestävyyttä, niin eikö se silloin ole hyväksi?
Olkoonkin hännän kasvattamista sudelle, tai mitä sitten onkaan.
Toisekseen sitten mantra "jälkeenpäin lisätystä viitosesta". Tuohan
sisältää piiloajatuksen siitä että viisivaihteinen versio olisi kehitetty
nelivaihteisen pohjalta ja sitten jouduttu rajoitteisiin tai kompromisseihin
joita ei olisi ollut jos vaihteisto olisi suoraan suunniteltu viisivaihteiseksi.
Tästähän se alkoi viisivaihteisten teko.
Oli nelilovinen laatikko ja alettiin miettiä, miten saataisiin yksi lisää.
Ei se voi mennä aina oikein.
Kun Viiatin ykköskoppasella ajetaan viitosella sallittua 80:piä, niin ei siellä lootassa öljyt, kierrokset ja pintapaineet ole ihan synkassa.
Siihen osaltaan auttaa se isompi öljymäärä
Vielä tänäpäivänäkin niitä välityksiä muutetaan tiheämmiksi, jotta ajosta tulisi miellyttävämpää.
Samalla lootakin kiittää.
-
Juu Mjerica puhuu asiaa ja jäin pohtimaan asiaa. Vielä en ehtinyt tekemään ducatolle mitään.
Tuo öljyproppu tosiaan pitäisi saada ensin auki laatikosta jotta saataisiin uudet öljyt ja juuri tuon 1.7l, mitä olen itsekkin kuullut määräksi, kun hieman ylitäytetään.
Juu en mää "2m jatkovarrella" sitä teutaroinu vaan oli vähän niinkuin hermot menneet ja oli mulla varmaan 1m mittainen varsi jolla kääntelin.. siksi "ylilyönti" kirjoitus.
Täytyy lainata kaverilta pohootinta niin saa antaa vähän lämpöä JOS ei tuo hellästi vasaralla koputtelu auta.
Ja tarkennetaan nyt vielä: Niin se pohjaroppu on se 4-kanttisella kololla oleva roppu??
Etten mää sohlaa väärällä reij..... ropulla :laugh:
Ja tämä on varmaan hyvä öljy tuonne laatikkoon: http://www.motonet.fi/fi/tuote/599515/Motox-Syntrans-75W-90-GL-4-vaihteistooljy-1L
Voithan tuota testata siihen roppuun jos siellä myydään tällasta ..
http://www.laakerinetti.com/rost-flash-pikajaadyttava-irrotusaine-spray-500ml-p-8478.html
Eli tuota sumutat siihen ropun alueelle reilusti ja sitten väännät. Tuolla ainakin ite olen saanut joitain hankalia pultteja auki.
Tuossa on sitten yks edullinen vaihtoehto, jos et saa sitä roppua sitten auki. Letkuun laitat kiinni esim. kuparista jarruputkea tai esim suoraa pneumatiikkaputkea sopivaksi "imupilliksi".
http://www.motonet.fi/fi/tuote/803090/Oljynvaihtopumppu-12V
-
Voithan tuota testata siihen roppuun jos siellä myydään tällasta ..
http://www.laakerinetti.com/rost-flash-pikajaadyttava-irrotusaine-spray-500ml-p-8478.html
Eli tuota sumutat siihen ropun alueelle reilusti ja sitten väännät. Tuolla ainakin ite olen saanut joitain hankalia pultteja auki.
Tuossa on sitten yks edullinen vaihtoehto, jos et saa sitä roppua sitten auki. Letkuun laitat kiinni esim. kuparista jarruputkea tai esim suoraa pneumatiikkaputkea sopivaksi "imupilliksi".
http://www.motonet.fi/fi/tuote/803090/Oljynvaihtopumppu-12V
Ensin lämpöä koko alueelle ja sitten jäähdytys pelkkään proppuun...
-
Täytyy lainata kaverilta pohootinta niin saa antaa vähän lämpöä JOS ei tuo hellästi vasaralla koputtelu auta.
Älä yritä nestekaasupolttimel la. Sen pisteteho ei riitä vaan johtaa siihen
että tulet lämmittaneeksi vaihteistoa laajasti ja ehkä vioittaneeksi tiivisteitä
ja vaikka öljyt sietävät enemmän kuin useimmat uskovatkaan niin propun avaamista
helpottava kuumuus on jo liikaa. Ehkä pistejäähdytystä tehostamaan tuota voisi
ajatella mutta jos se ei auta niin on syytä luopua enemmästä kuumentamisesta.
Jos lähellä ei olisi kumi/muoviosia eikä takana öljyä niin asetyleeni/happi-
liekki voisi toimia. Kaikenlaiset kolot vaan puhaltavat kovasti vastaan joten
liekki sammuu heti kun se olisi muuten parhaassa asennossa.
Mutta kaikilla kaarihitsausmenetel millä onnistumisen mahdollisuus on melko
hyvä. TIG:llä ei tulisi poistettavaa ainettakaan, tahaton poistuminen on kylläkin
vaarana.
-
Noniih.. vaihdettiin eilen jakopää, se meni vituiksi näin suoraan sanottuna.
Eli tosiaan jakopää vaihdettiin ja saatiin koottua auto takaisin, auto käymään ja aivan järkyttävä kalkatus, joka kyllä vähän hiljeni heti käynnistyksen jälkeen. Venttiilit ei ota kiinni ja jako varmasti oikein, mutta pumpusta ei olla varmoja?
Lähettin koe ajolle ja pitää sellaista "kurnuttavaa kolinaa" kun antaa happea koneelle, pikkuisen tehot kadoksissa ja alkaa työntämään mustaa yli puolenvälin kaasun jälkeen ja pohjassa savuttaa aikas paljon.
Eli kysymys kuuluu: Menikö pumpun jako myöhäiselle vai aikaiselle?? Käynnistyi hyvin ja kaasua annattaessa kurnuttavaa kolinaa ja alkaa työntämään mustaa.
Nokka ja kampiakselin jako on 100% varmasti oikein, mut loppujen lopuksi ei olla varmoja pumpun jaosta ja nyt hampaan pielessä, mut kumpaan suuntaan ja kumminpäin korjataan. Kiitoksia :)
EDIT: Olen ikäni tehnyt auto remontteja ja hitsaushommia, mut olen aina vieroksunut jakopää hommia, tämä oli elämäni toinen ja samalla viimeinen, sen verran kakkaa hommaa...
-
Jos se kolisee, niin sehän on aikasella. Vertaa pensakoneen nakutus.
Kampiakselikin muuten pyörähtää helposti, jos sitä ei ole lukittu vauhtipyörältä.
-
Jos se kolisee, niin sehän on aikasella. Vertaa pensakoneen nakutus.
Kampiakselikin muuten pyörähtää helposti, jos sitä ei ole lukittu vauhtipyörältä.
Juu se kalisee aikalailla ja kun tehtiin viimeinen kiristys niin kampiakseli ja nokka oli merkeissä mut pumppu unohtui tässä kohtaa katsoa, mut oli ennen kiristystä kaikki 3 merkeissään.
Ok, kiitos vastauksesta. Täytyypi säätää hampaan myöhäisemmälle ja tämä onnistuu (ehkä) ottamalla vaan suojakopan auki ja löystyttämällä kiristäjää sen verran et saa pumppua käännettyä myötäpäivään. :)
-
Äläpä mittään. Aikanaan kotifirman Canterin kone kävi korjauksella paikallisessa - parhaassa koneistamossa. Irrotettiin ja meni sinne kokonaisena ja tuli korjattuna takaisin. Käynti oli asennuksen jälkeen "liian terävää", joten meni sitten sinne tarkastettavaksi ja syynä oli pumpun väärä ajoitus.
Sitä en vaan jaksa muistaa enää kumpaan suuntaan se tuossa oli - kohta 30v kulunut ;D
-
Äläpä mittään. Aikanaan kotifirman Canterin kone kävi korjauksella paikallisessa - parhaassa koneistamossa. Irrotettiin ja meni sinne kokonaisena ja tuli korjattuna takaisin. Käynti oli asennuksen jälkeen "liian terävää", joten meni sitten sinne tarkastettavaksi ja syynä oli pumpun väärä ajoitus.
Sitä en vaan jaksa muistaa enää kumpaan suuntaan se tuossa oli - kohta 30v kulunut ;D
Tuo mainitsemasi "liian terävää" kuvaa hyvin nykyistä käyntiääntä. Tuossa fiiatin 1.9 on muutenkin todella terävä ronksotus, mut nyt sitä on vieläkin enemmän.
Kaverin kanssa jo eilen mietittiin, että pumpun ajoitus on liian aikaisella ja tsahkali tuossa sanoi suoraan samaa, joten luotetaan tähän ja näillä mennään ;)
-
(https://karavaanari.org/kuvat/1492078945.jpg)
(https://karavaanari.org/kuvat/1492079165.jpg)
Nämä ovat 1982 - 1994 mallin 1,9 litraisen ohjeet, mutta koetin katsoa, että ne saattaisivat moottorin tyyppinumeron perusteella sopia uudempaankin. Tai sitten ei, ja silloin "sori siitä".
-
Jos se kolisee, niin sehän on aikasella. Vertaa pensakoneen nakutus.
Tämähän on vastoin kaikkea mitä dieselmoottoreista tiedetään. Onko tuossa
moottorissa jotain mikä muuttaa asian. Bensakoneen detonaatioonhan ei
nimenomaan pidä verrata (=rinnastaa...?)
Ok, kiitos vastauksesta. Täytyypi säätää hampaan myöhäisemmälle ja tämä onnistuu (ehkä) ottamalla vaan suojakopan auki ja löystyttämällä kiristäjää sen verran et saa pumppua käännettyä myötäpäivään.
- Pumppua ei pidä (tästä syystä) kääntää, se kuuluu eri operaatioon ja vaikuttaa
päinvastaiseen suuntaan.
Pumpun akselia käännetään, myötäpäivään kylläkin. (Jolloin ruiskutus siirtyy
aikaisemmaksi kuten pitääkin) Mutta eihän ajoitusmerkit ole minnekään kadonneet,
katso niistä, älä sählää enempää ettei mene nokka-ajoituskin pieleen.
-
(https://karavaanari.org/kuvat/1492078945.jpg)
(https://karavaanari.org/kuvat/1492079165.jpg)
Nämä ovat 1982 - 1994 mallin 1,9 litraisen ohjeet, mutta koetin katsoa, että ne saattaisivat moottorin tyyppinumeron perusteella sopia uudempaankin. Tai sitten ei, ja silloin "sori siitä".
Nuo ohjeet meillä olikin käytössä Thumb
Pumpun akselia käännetään, myötäpäivään kylläkin. (Jolloin ruiskutus siirtyy
aikaisemmaksi kuten pitääkin) Mutta eihän ajoitusmerkit ole minnekään kadonneet,
katso niistä, älä sählää enempää ettei mene nokka-ajoituskin pieleen.
Kiitokset vastauksesta ja juu ei nyt pidä nussia sitä pilkkua liian tarkasti, enhän mää mitään pumppua ala kääntelemään vaan tosiaan sitä akselia... mut joo :laugh:
Pumpussa oli yhteensä 5kpl ajoitus merkkejä edellisiltä vaihdoilta, mut se alkuperäinen lovi kyllä huomattiin mut ilman peiliä ei saatu sitä katsottua tarkasti kohilleen vaan pelkästään käsikopelolla.
-
Vanhoissa etukammiokoneissa sanottiin, että jos pukkaa mustaa, on myöhässä. Jos tuuppa sinistä, liikaa ennakkoa..
Vanhalla pumpulla voi olla vähän molempia, kuinka säätäjä/nestepää pelaa tarkasti..
-
No, minä en ala kinaamaan...
Kaikki wanhoista dieseleistä alkaa unohtua.
Se ääni vaan oli minusta omituinen.
Kun luin uudelleen,niin olihan siellä sitä savuakin.
Se taas viittaisi myöhäselle.
Ennen, kun ei päästöjä vielä mitattu, katsuri saattoi silti huomautella savusta.
Pumppua kun muisti kääntää vähän aiemmalle, oli kaasut siistejä.
Joka tapauksessa, pielessähän se on.
Olen pahoillani jos, taas, puhuin kiireessä läpiä päähäni.
-
Juu se kalisee aikalailla ja kun tehtiin viimeinen kiristys niin kampiakseli ja nokka oli merkeissä mut pumppu unohtui tässä kohtaa katsoa, mut oli ennen kiristystä kaikki 3 merkeissään.
Ok, kiitos vastauksesta. Täytyypi säätää hampaan myöhäisemmälle ja tämä onnistuu (ehkä) ottamalla vaan suojakopan auki ja löystyttämällä kiristäjää sen verran et saa pumppua käännettyä myötäpäivään. :)
Jos jotain meinaat tehdä sille koneelle, niin ota ensiksi se jakopää näkyviin ja akkukenkä veks sitten pyörität ne YKK:n ajoitusmerkin kampiakselista kohdalleen. Sen jälkeen katsot ne muut merkit miten ne on. Laita esim valkosella liidulla tms. ne merkit kunnolla näkymään.
Jos ne on pielessä.. Lukitse kampiakseli esim laittamalla iso vaihde ja tappi sinne lukitusaukkoon. Mulla se oli vauhtipyörän kotelossa. Sitten löysäät sen jakohihnan ja asetat ne muut merkit kohdalleen( älä pyörittele hihnapyöriä vain käännät merkin kohdalleen) ja lukitset nekin niistä tappiaukoista jos sieltä hammashihnapyörien sisäkehältä löytyy.Pääasia ettei se pyörä pääse pyörimään.Sitten aloitat sen hihnan asentamisen kampiakselilta, piät tiukalla sitä hihnaa käsin ja katsot että ne hampaat on siellä lovissa. Seuraavana etenet ylöspäin koko ajan pitäen sen hihnan pinkeenä esim nokka-akselille. Katsot koko ajan niitä merkkejä ettei ne liiku, sitten syöttöpumppu ja viimesenä kiristin.(löysät kiristimelle)
Kun olet asentanut hihnan ja kiristin on pelissä mukana, niin vielä katsot että merkit on ok. Sittten otat tapit ja lukitukset pois ja vaihteen vapaalle ja kampiakselin pultista alat pyörittään hitaasti esim sopivalla räikkäavaimella. Pyöritä ainakin kolme täyttä kierrosta, että näet miten ne YKK merkit kulkee vastakkain aina täyden kierroksen jälkeen. Jos kaikki näyttäs olevan ok Olet ajoittanut moottorin.
Sitten kun laitat ensimmäisen kerran moottorin käyntiin, kuuntele ääntä. Jos kalkattaa, pakokaasut on kitkerän hajuiset tai savuttaa,sammuta moottori. Laita merkit syöttöpumpun kiinnityslaippaan niin, että näet missä asennossa se on ollut ennen tulevaa ennakon säätämistä. Sitten avaat löysälle pumpun pultteja niin että pumppua voi hieman liikuttaa. Itse käytin säätämisessä puista pulikkaa apuna.Mitään hauissäätöä ei tehdä vaan kyse on ihan pienestä liikuttamisesta. Jätä yksi pultti muita kireämmälle. Sitten kone käymään ja se kirein pultti löysemmälle samalla sillä pulikalla tukien. Kun kääntää rintapeltiin päin, syöttö aikaistuu, kun käännät syyläriin päin syöttö myöhäistyy. Kuuntele koneen ääntä. Kun syöttö myöhäistyy ääni pehmenee, aikaistuu niin ääni on karkeaa jopa lopulta kalkattaa ja saattaa tehdä jopa vahinkoa. Siksi käytä aisteja. Kun mielestäsi ääni on ok. kiristä pultteja tiukemmalle ja anna vähän kaasua, näet pöllyttääkö. Mitään ketunhäntää tai pilvee ei saa tulla vaan sellanen normi pöläys ja dieselpakokaasun tuoksu.. Sillon pitäs olla aikas ok.
Tuo säätö yleensä tehdään mittarin kanssa, mutta olen itse oppinut sen kuulolta tekemään ja on ihan ollut ok. Pitää kuitenkin huomioida että mulla on hieman eri kone.
Jos tän suuntasen käynnin saat niin ok >>>
https://www.youtube.com/watch?v=7z5PAXy6tIM
-
Jossain traktorissa saanut olla tarkkana kun kampuran ykk merkkiä ja rivipumpun staattista ennakkoa laittelee kohillee, että kyse on nimenomaan 1. pytystä ja 1. pytyn ruiskupulssista - suuttimesta ruiskuputki irti ja ohut lasipilli pystyyn (pää avoin ilmaan). Ja kertaalleen pyörittelee kaikki neljä tehtia, ja uudelleen katton 1. ennakon ja merkit.. takaspäin ei pyöritellä.
-
Onko tuossa vuosimallissa jo reikä lukitustapille?
Vanhemmissa piti työntää sellainen palikka hammasväliin ja lukita se.
-
Onko tuossa vuosimallissa jo reikä lukitustapille?
Vanhemmissa piti työntää sellainen palikka hammasväliin ja lukita se.
Tuommosen kuvan löysin netistä.Katoppa onko tutun näkösiä? Näyttäs olevan tosiaan omat työkalutkin tuohon oikein värkätty. Oiisko tuo "palikka"mistä puhuit, jotain noiden näköisiä kapineita?
http://replace-timing-belt.com/how-to-replace-timing-belt-on-fiat-ducato-230-1-9-td-1994-1998-engine-no-1723291/
eli siis tuollaset työkalut.
http://www.lasertools.co.uk/product/3460
-
Näköjään ihan työkalutkin olemassa tuohon hommaan. No niitä en itse enään tarvii kun tämän jälkeen en jakopäihin ikinä koske, saa muut tehdä mun puolesta :D
Tänään tai huomenna pitäisi tätä pumpun ajoitusta "säätää". On sen verran ollut muuta tekemistä ja tämä asia on ottanut aivoon sen verran niin en ole koko romuun koskenut vähään aikaan, mitä nyt koppiosan kaappien ovien pintoja "uusinu" D-C.fixillä :)
Ja kiitos kaikille vinkeistä ja avuista, kirjoitan tänne sit kun romu kunnossa, et oliko aikaisella vai myöhäisellä, enemmän tullut veikkauksia aikaisesta ajoituksesta ja sitä kokeillaan ensiksi, tottakai merkit kohilleen ja tarkastetaan ja sit "säädetään", eikä mututuntumalla ;)
-
Tuommosen kuvan löysin netistä.Katoppa onko tutun näkösiä?
Hienoja oli vehkeet. :D
Minulla oli vain lukituspala kampiakselille.
Palikka työnnettiin vauhtipyörän hammasväliin ja lukittiin sitten 6mm ruuvilla.
Siellä rungossa on soipivasti kierre tyrkyllä, kun se pieni suojapelti on poistettu.
Jossain netissä näin kuvan ja hitsasin itse vastaavan.
-
(https://karavaanari.org/kuvat/1492584993.jpg)
Tieto lisää tuskaa, vaikka sitä, siis tuskaa, tuntuu olevan jo tarpeeksi. Toisen käden tietona ajoituksen vaikutuksesta käytiääneen ja savutukseen, vaikka tuollaista kylmäkäynnistyslait etta ei matkailu-Ducatoissa olekaan. Mutta periaatteessa ihan hyvä tietää.
-
(https://karavaanari.org/kuvat/1492584993.jpg)
Tieto lisää tuskaa, vaikka sitä, siis tuskaa, tuntuu olevan jo tarpeeksi. Toisen käden tietona ajoituksen vaikutuksesta käytiääneen ja savutukseen, vaikka tuollaista kylmäkäynnistyslait etta ei matkailu-Ducatoissa olekaan. Mutta periaatteessa ihan hyvä tietää.
Tuollainen ON meikäläisen ducatossa ja siittä lähtee vaijeri johkin mokkulalle ???
Kylmä käynnistys tuohon on joku aikaisempi omistaja säätänyt niinkin lujalle kuin 1400rpm ja kävi lämpöisenäkin sen verran.
Tottakai säädin tuon lämpöisen moottorin tyhjäkäynnin aika pian osotn jälkeen normaaliksi siihen 800-900rpm, kuitenkin silleen ettei tärise ihan hirveitä :D
Mielestäni tuo kova tyhjäkäynti kylmänä on hyvä, kun alkaa ladata akkuja paremmin heti starttauksen jälkeen. Joten annoin olla ja annan olla 8)
-
Vaijeri joka tuosta lähtee on mitä ilmeisimmin yhdistetty kojelaudassa olevaan nuppiin jota vetämällä/kääntämällä saa säädettyä tyhjäkäyntiä? Vanhoissa mersuissa oli litteä nuppi jota kiertämällä tyhjäkäyntiä sai säädettyä.
Vähän samantapainen juttu kuin bensa-autoissa muinoin ollut käsiryyppy...
-
Vaijeri joka tuosta lähtee on mitä ilmeisimmin yhdistetty kojelaudassa olevaan nuppiin jota vetämällä/kääntämällä saa säädettyä tyhjäkäyntiä? Vanhoissa mersuissa oli litteä nuppi jota kiertämällä tyhjäkäyntiä sai säädettyä.
Vähän samantapainen juttu kuin bensa-autoissa muinoin ollut käsiryyppy...
Ei mee kajuuttaan asti vaan jää johki töttöröön joka on nokka-akselin päässä laatikonpuoleisessa päätyssä.
Ykköskoppaisessa ducatossa voi mennäkkin kajuuttaan asti, mut näissä mk2 ei, sen verran näitä on tullut ulkolutettua.
-
Heh...
Tuon Viiatin tekstin mukaan lämmin moottori on kylmänä äänekäs, jos on myöhäsellä ja lämpimänä taas hiljaisempi! :o
-
Jakopää tehtiin uusiksi 6 kertaan sitten vasta saatiin jako oikein myös pumpulle. On toi aika *ittu saada kohilleen.
Lukittiin siis kampi ja nokka merkkeihin ja sit pumppu merkkiin, hihna paikoilleen ja löysät kiristäjän päähän, kiristys ja vieläkin merkeissä ja sen jälkeen nokan ja kampiaikselin vapautus ja tuloksena nokka hampaan myöhässä ja kampi hampaan edellä, syy: kun kiristää hihnan niin se veti aina nokkaa ja kampee kiristäjään päin.
Mut laitettiin sen jälkeen nokka hampaan aikaiselle ja kampi hampaan myöhäiselle ja kiristys niin tuloksena jako oikea, myös pumppu. Pyöritettiin pari lenkkiä ja sit kireyden tarkistys/kiristys ja nyt kunnossa.
5 vuoden päästä tuon jakopää rempan tekee siihen tarkoitukseen ammattiaan harjoittava asentaja enkä minä Thumb :laugh:
-
Olitten jättäneet hihnan löysälle vetopuolelle, ei muuten tarvii noin tehrä aika monta ammatikseni tehenynnä nääs. 8) :-\
-
Olitten jättäneet hihnan löysälle vetopuolelle, ei muuten tarvii noin tehrä aika monta ammatikseni tehenynnä nääs. 8) :-\
Varmaanki juu Thumb
-
Ennen kun purkaa wanhan, laittaa valkosella lakalla merkit hihnaan ja rattaisiin.
Sitten laskeskelee hampaat uudesta ja wanhasta ja laittaa merkit uuteenkin.
Ja eikun paikoilleen!
-
Tapiit on sitä varten ei liiku voihan ne maalata silmän iloksi hehheh :-\ Thumbd
-
Tapiit on sitä varten ei liiku voihan ne maalata silmän iloksi hehheh :-\ Thumbd
Mutta kun ne tapit joutuu joskus ottamaan irti mikäli koneen meinaa käynnistää.