Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuautot => Kori ja alusta => Aiheen aloitti: Pohjanperän pappa - 6.01.2017 kello on 09:56
-
Mikähän on vika, kun ajopuolen lämmityksen puhallin ei toimi kovalla pakkasella, -28 - -35, ennen kuin on ajanut noin 50-100 kilometriä.
Vaikka Webasto on ollut päällä ennen ajoon lähtöä.
Mitä pitäisi tehdä?
-
Onko se puhallin kuin hankalassa paikassa? Auttaako jos kopauttaa? Tuli mieleen,että jos siellä on vesiherne,joka pitää puhallinta kiinni siihen asti kunnes sulaa.
-
Toimiikos se lämppäripuhallin weban päälläollessa koskaan/weban ohjaamana?
Riippuen vastauksesta se vika voi olla:- weban kytkennän vaihtorelessä, jolla ohitetaan kabiiinin vipstaagit/"aivot". Senkin on voitu toteuttaa parilla eri tapaa.. Vaihtoreleissä laatueroja, varsinki nc-kärjissä, jotka voivat olla max 20A kestoiset, vaikka rele leimattu 30A kestoiseksi (no-kärjet)
- puhalimen moottoriin tehty webalta tulevan käyttöjännitteen kytkennät heikohkot..
- puhaltimen laakerointi, hiilet jne.. sen verta kuluneet, että ei sähkölle kontakti riitä, jos vielä voitelu jäässä/jäykkää/likaista. Kokeile täysille laittaa heti aluksi, niin ei vastukset ole ainakaan hidasteena.
-
Eihän se vaikeassa paikassa ole, mutta näin kylmällä vain aika kylmaa korjata, kun ei ole tallia.
Sehän siellä moottoritilassa päällä.
Tuota en ymmärrä, miten tuo webaston kytkentä vaikuttaa siihen, että se toimi ennen kuin on ajanut autolla.
Minun mielestä, jos se on Webastoa riippuvainen, niin eikös se silloin pitäisi sama vika olla koko ajan?
-
Esim tänä aamuna kun pakkasta oli vain 22 astetta niin ei mitään ongelmaa.
-
Tuota en ymmärrä, miten tuo webaston kytkentä vaikuttaa siihen, että se toimi ennen kuin on ajanut autolla.
Minun mielestä, jos se on Webastoa riippuvainen, niin eikös se silloin pitäisi sama vika olla koko ajan?
Mersussa kun laitetaan vesiwebasto tulille pyröii lämppärin puhallin ja lämmittää ohjaamon.
-
Mersussa kun laitetaan vesiwebasto tulille pyröii lämppärin puhallin ja lämmittää ohjaamon.
Noinhan se tekee kaikissa oikein asennetuissa
-
Jos puhallin toimii Weban kanssa mutta ei ilman, niin kytkennöissä lienee käpyjä.
-
Kysyjän autosta en mittään tiiä. :(
Mutta tuossa Opelissa on välillä sama ongelma- yleensä ei. Kun pienen ajon jälkeen toppaa joksikin aikaa vika poistuu, jos ajaa niin saa ajaa pidempään, tuolloinkin alkaa toimimaan. Vaikka on talli, siellä ei koskaan mitään vikaa oo löytynyt, kun on lämmintä toimii hyvin.
-
Kiitos mielenkiintoisista neuvoista!
-
..
Tuota en ymmärrä, miten tuo webaston kytkentä vaikuttaa siihen, että se toimi ennen kuin on ajanut autolla.
Minun mielestä, jos se on Webastoa riippuvainen, niin eikös se silloin pitäisi sama vika olla koko ajan?
Lähdetään nyt ensteks siitä, voiko weballa esilämmittää auton sisätilaa; eli sen oman lämppäripuhallin pyörii, ei ikinä vai ei pyöri nyt näillä keleillä, aiemmin kyllä tms..?
Jos sillä ei ole tuota ominaisuutta, koko weban saa unohtaa... jos taas on, se lämppäripuhaltimen virta kulkee pidemmän matkan erinäisten liittimien ja kärkien yli kuin, että weballa ei sisälämmitysominais uutta ole - riippumatta siitä onko weba päällä vai ei (tai no, eri kärjet eri tilanteissa). Oleellista on, että se on asennettu ja tuo ominaisuus on käytössä..
-
Mikähän on vika, kun ajopuolen lämmityksen puhallin ei toimi kovalla pakkasella, -28 - -35, ennen kuin on ajanut noin 50-100 kilometriä.
Mitä pitäisi tehdä?
Tuo ongelma viittaa, siihen että sitä puhallinta jumittaa joku. Kovalla pakkasella vesitippa tai kuura, joka ei sula heti. Paikallaan ollessa lämpenee nopeammin, anna auton lämmetä paikallaan, josko sitten lähtisi heti pyörimään.
-
Vieläkään ei ole selvinnyt, toimiiko se puhallin Webaston kanssa...
-
Lähdetään nyt ensteks siitä, voiko weballa esilämmittää auton sisätilaa; eli sen oman lämppäripuhallin pyörii, ei ikinä vai ei pyöri nyt näillä keleillä, aiemmin kyllä tms..?
Jos sillä ei ole tuota ominaisuutta, koko weban saa unohtaa... jos taas on, se lämppäripuhaltimen virta kulkee pidemmän matkan erinäisten liittimien ja kärkien yli kuin, että weballa ei sisälämmitysominais uutta ole - riippumatta siitä onko weba päällä vai ei (tai no, eri kärjet eri tilanteissa). Oleellista on, että se on asennettu ja tuo ominaisuus on käytössä..
Minun käytössä ja tarpeissa on Webaston tärkein tehtävä lämmittää pakkasella moottori ja vasta sitten toinen tehtävä lämmitää sisätilaa. ys
Puskaparkissa olessa ei raaski autoa panna käymään pakkasella ilman moottorin lämmitystä. Nytkin kun pakkasia oli jopa 30 kymmentä.
Eli Webasto kannata unohtaa!
-
Tuo ongelma viittaa, siihen että sitä puhallinta jumittaa joku. Kovalla pakkasella vesitippa tai kuura, joka ei sula heti. Paikallaan ollessa lämpenee nopeammin, anna auton lämmetä paikallaan, josko sitten lähtisi heti pyörimään.
jos puhallin jumissa vesitipasta mikä jäätyy vasta yli 25 asteen pakkasessa niin sulake palaisi heti kun puhaltimen laittaa täysille
-
jos puhaltimen ohjauksessa elektroniikkaa niin se ei vain toimi kovassa pakkasessa ja on paikassa missä se kumminkin pikkuhiljaa lämpenee ajossa
-
Niin ja se sisälämmittimen puhallin lähtee vasta sillon päälle kun vebasto on saanut veden riittäävän lämpimäksi ja puhaltimen katkaisin määrätyssä asennossa.
-
Tänään -6 ulkona. Webasto päälle ja 10 minuutin kuluttua rupesi puhallin puhaltaan.
Eli ainakin webasto on kunnossa.
-
Tänään -6 ulkona. Webasto päälle ja 10 minuutin kuluttua rupesi puhallin puhaltaan.
Eli ainakin webasto on kunnossa.
Sanoisin päinvastoin taitaa Webasto vaatia liian kuumaa vettä, ennekuin aloittaa puhaltamaan.
Kullä meillä ainakin Webaston ohjaama ohjaamon puhallus alkaa noissa lämpötiloissa jo minutin sisällä.
Mikä auto?
Onko ohjaamon lämmittimen puhallin kytketty kulkemaan aina Webaston ohjauksen kautta?
Meillä, kuten yleensä vanhemmissa autoissa joissa ei ole väyläohjausta käytössä on Webastossa oleva vaihtorele joka kytkee vain lämmityskäytössä puhalluksen Webaston ohjaamana.
Normaalisti Webasto on ohitettuna ja puhallin toimii normaalisti puhallinkytkimen ohjaamana, Webastosta riippumatta.
(https://karavaanari.org/kuvat/1483881021.jpg)
-
Vain silloin kun webasto päällä, muulloin puhallin toimii normaalisti.
-
Vain silloin kun webasto päällä, muulloin puhallin toimii normaalisti.
eli silloinhan on todennäköinen vika jotta vebaston lämpötila anturi tai elektroniikka vaatii niin kovan lämpötilan mitä kovalla pakkasella ei saavuteta, joissain malleissa se oli ohjelmoitavissa haluttuun lämpötilaan ja riittävän vanhoissa oli toiminnalle oma lämpökytkin vebassa
-
Tänään -6 ulkona. Webasto päälle ja 10 minuutin kuluttua rupesi puhallin puhaltaan.
Eli ainakin webasto on kunnossa.
Silloinhan puhallinkin on kunnossa, jos kerran weban kanssa toimii.
Vika on siis jossain muualla. Releissä, kytkimissä, johdotuksessa....
-
Sanoisin päinvastoin taitaa Webasto vaatia liian kuumaa vettä, ennekuin aloittaa puhaltamaan.
Kullä meillä ainakin Webaston ohjaama ohjaamon puhallus alkaa noissa lämpötiloissa jo minutin sisällä.
Mikä auto?
Onko ohjaamon lämmittimen puhallin kytketty kulkemaan aina Webaston ohjauksen kautta?
Meillä, kuten yleensä vanhemmissa autoissa joissa ei ole väyläohjausta käytössä on Webastossa oleva vaihtorele joka kytkee vain lämmityskäytössä puhalluksen Webaston ohjaamana.
Normaalisti Webasto on ohitettuna ja puhallin toimii normaalisti puhallinkytkimen ohjaamana, Webastosta riippumatta.
(https://karavaanari.org/kuvat/1483881021.jpg)
Tuo kuva on ehkä "vanhentunut" - siis autoihin joissa on autom.lämmönsäätö. Nykyisiin ei passaa työntää mitään "takajännitettä" puhaltimen moottorille kun voi mennä myös ohjainkortillekin..
Esimerkki kuva nykytyylistä mitä tuli laitettua Joulua ennen;
(https://karavaanari.org/kuvat/1483985141.jpg)
Pikkaisen piti olla tottelematta ohjeita kun liittimillä hoitaa kytkennä ilman orkkisjohtojen katkomisia..
Tämä kytkentähän vaatii puhaltimelle oman etuvastuksensa. Weban oli kallis, hain mätiksestä "säädettävän" http://www.motonet.fi/fi/haku?q=L%C3%84MMITYSL&category=671
Metalliverkosta tein sille lämpöäläpäisevän "suojakotelon", niin ei käryä paikat :D
Nolla kelillä alle 1 min, niin pukkaa sisään lämpöä Thumb
-
. Nykyisiin ei passaa työntää mitään "takajännitettä" puhaltimen moottorille kun voi mennä myös ohjainkortillekin..
Lämmittimien valmistajilla on asennukseen kunnon ohjeet.
Subaruun esim. piti laittaa muutama diodi jotka estivät takapotkun.
Muuten kytkentä oli 'perinteinen', automaatti-ilmastoinnista huolimatta.
-
Lämmittimien valmistajilla on asennukseen kunnon ohjeet.
Subaruun esim. piti laittaa muutama diodi jotka estivät takapotkun.
Muuten kytkentä oli 'perinteinen', automaatti-ilmastoinnista huolimatta.
Milläs nopeus haetaan webakäytössä puhaltimelle subarussa?
Pikkasen kritisoin Weban ohjetta Ford F250:seen; ei ohjeen mukaan (kuvat ja kaikki) tartte lämppärin puhaltimen johtoja katkoa 5cm päästä moottoriliittimestä (tulee vielä 4 ylimenovastusta jatko-abikoilla) - nyppäsin liittimen irti, työntää siihen sopivat abikot (tai hommaa vastaavan naaras/urosliittimen [Molexin tapainen]). Eipä jää jälkiä asennuksen purustakaan, jos kyllästyy..
Asennuspaikkaakaan en totellut, enkä muuten tankkiliitostakaan tehnyt ohjeen tankin tiputustyylillä (liian työläs + laippaan reikä jne.) vaan lisätankin (purettu pois) tulpasta tankkausputkessa weban imupilli sisään tankkiin messinki paino päässä :D
-
Itse kyllä veikkaisin että kyseessä on webaston asennuksessa sattunut jokin virhe.
Webastohan tosissaan oikein toimiessaan käy sen 10 min ennen kuin sisätilan puhallus menee päälle. Tuo säästää suuresti auton akkua koska vasta tuo puhallinjärjestelmä vie sähköä ja paljon, ei itse webasto. Täten saadaan sitten myöskin kuumaa ilmaa kabiiniin nopeammin. Eihän kukaan halua kylmään saunaankaan mennä vettä valmiiksi heittelemään...
Eli kun weba on laitettu päälle ja auto startataan niin auton ilmansäätimien pitäisi ohittaa webaston antama ohjaus ilmastointilaitteel le. Nyt webasto jatkaakin ohjausta eikä täten anna ilmastoinnin alkaa puhaltamaan lämpöä sisälle. Eli vikaa lähtisin hakemaan ilmastoinnin kytkennöistä mihin webasto on liitetty.
Edit:Kokeileppa sammuttaa webasto kovalla pakkasella kun puhallin ei pyöri että lähteekö pyörimäänun webasto sammuu