Karavaanarin keskustelufoorumi
Matkailukeskustelut => Matkailu ulkomailla => Aiheen aloitti: MRi - 27.12.2016 kello on 13:17
-
Kesän 2017 laivaliput tuli varattua tänään Finnlinesille välille Hki – Travemünde – Hki. Reissuun lähdetään pe 30.6.2017 illasta ja Suomeen palataan su 30.7.2017 aamusta.
Neljä kesää tuli ajettua peräkkäin Ruotsin kautta ja viime kesän reissulla kiintiö tuli täyteen...
Tekemällä varauksen ennen vuoden vaihdetta ennakkovaraajan edut ja Autoliiton alennukset (- 5 %) hyödyntäen loppusummaksi jäi meidän kombolle (yhdistelmä alle 13 m, 2 aikuista, 2 lasta: 8 ja 6 vuotta) 1579 € edullisilla hyteillä ja ilman aterioita. Lisäalea olisi voinut saada 3 % jos olisi ollut Finnstarin kortti.
Laivaliput eivät olleet ihan niin järkyttävän hintaisia kuin pelkäsin. Aiempina vuosina olin lähempänä kesää päässyt suuruusluokkaan 2700 €. Saa nähdä miten tuo reilu vuorokausi laivalla sujuu muksujen kanssa. Menon saapumisaika Saksaan 21:30 ei ole optimaalinen ja vakavasti harkinnassa että tyrkkäisi yötä vasten etelä-Saksaan. Myöskään paluun lähtöaika 3:30 ei varsinaisesti lapsiperhettä hymyilytä mutta näillä mennään.
Jossain vaiheessa mietintä oli lähteä reissuun jo ennen juhannusta jolloin olisi pystynyt pitkälti välttämään heinäkuun puolesta välistä alkavan sesongin Euroopassa. Vaaka kallistui kuitenkin konservatiivisen heinäkuun puolelle juhannusperinteiden ja duunikuvioiden kautta.
Reissua oli hahmoteltu jo syksyn mittaan ja alun perin ajatuksena oli kiertää itä kautta myötäpäivään D – CZ – H – HR – SLO – I – A - D mutta heinäkuun takia tuo ajetaan nyt vastapäivään jolloin kaikista suosituimmat paikat jää heinäkuun alkupuolelle.
(https://circleset.files.wordpress.com/2016/12/meno.jpg)
(https://circleset.files.wordpress.com/2016/12/paluu.jpg)
Omaan tuttuun tapaan reissun päärunko ja –rastit on kohtuullisella tarkkuudella suunniteltu. Suunnitelmaa sovelletaan fiiliksen, kelien etc mukaan reissun päällä. Itse en ole kuitenkaan sitä tyyppiä joka menisi tuulen mukana sinne minne nokka näyttää ilman etukäteispläniä.
Kesälle 2017 suunniteltuja rasteja
- Saksan Legoland, Günzburg. Reissulla pitää olla huvipuisto ja tämän on käymättä.
https://www.legoland.de/en/
- Neuschwanstein Castle, Füssen. Lapset sai joululahjaksi palapelin tästä linnasta joten se ilmeistyi myös reissukartalle. Aikuiset tämän ovat jo nähneet.
http://www.neuschwanstein.de/englisch/tourist/
- Piani di Clodia, Garda. Vaimon ja lasten vaatimuksesta. Osuu toki reitille ja nyt ei olla kahta päivää pidempään.
http://www.pianidiclodia.it/
- Firenze. Käymättä ja toimii tukikohtana päiväreissuille.
- Rimini / rannikko. Mahdollinen leirintäalue voisi olla
http://www.campingrubicone.com/#
- Venetsia. Mahdollinen leirintäalue voisi olla
http://www.unionlido.com/en/
- Slovenia: Postojnan luolat ja Predjaman linna
http://www.postojnska-jama.eu/en/home/
- Kroatia / Istria. Tukikohdaksi Lanterna
https://www.camping-adriatic.com/lanterna-camp-porec
- Lake Balaton / Keszthely
- ?eský Krumlov ja/tai Plzen
http://www.ckrumlov.info/docs/en/kaktualita.xml
http://www.pilsen.eu/tourist/
- Dresden / Königstein
http://www.saechsische-schweiz.de/en/
http://caravan-camping-saechsischeschweiz.de/en/
Reitin nettokilometrimäärä on aika tasan 4 000 km mikä on aiempien vuosin kokemuksella on ihan kohtuullinen.
Kohteita on sen sijaan melko runsaasti ja mikäli alkumatkasta rastit on hyviä niin on mahdollista että Kroatiasta suunnistetaan ns. suorinta reittiä Travemündeen ja itäisemmät kohteet jäävät tuleville kesille.
Perusrunko on tehty meidän perheen näkökulmasta. Aika varmoja ja perinteisiä, ei niinkään eksoottisia kohteita.
Leirintäalueissa palvelut ja hyvä taso on plussaa ja niistä ollaan valmiita myös maksamaan.
Kommentit ja vinkit otetaan mielellään vastaan. Niin kohteista kuin noista leirintäalueista jos on kokemusta.
-
Hyvä suunnitelma, Piani di Clodia oli mainio (olit siis juuri sinä, joka paikkaa aiemmin kehui, muisti palailee pätkittäin) Garda ei itsessään kummoinen, mutta menihän sekin. Monta tuttua paikkaa muutakin. Kyllähän tuo suunnitelma vaatii sen, että liikkeellä on pysyttävä.
Rimini on turistihelvetti, sille harkitsisin korvaajaa, jos mahdollista eikä ihan pakko rannalle päästä. Olisiko Ravenna hyvä? Siellä olisi todella upeita bysanttilaisia kirkkoja, vastaavia ei ole missään maailmassa, ja ihan ok rannatkin lähellä. Huvipuisto myös kaupungin eteläpuolella. Ravennassa oltiin 2012, siitäkin reissusta on ketju täällä.
Katseltavaa ennen ja jälkeen Firenzen olisi Maranello ja Modena, Ferrari -museot sekä Veronan ja Mantovan vanhat kaupungit. Nuo löytyy mun viime kesän ketjusta. Firenze ja Toscana olisivat jo yhden kuukauden matkan aihe.
-
Hyvä suunnitelma, Piani di Clodia oli mainio (olit siis juuri sinä, joka paikkaa aiemmin kehui, muisti palailee pätkittäin) Garda ei itsessään kummoinen, mutta menihän sekin. Monta tuttua paikkaa muutakin. Kyllähän tuo suunnitelma vaatii sen, että liikkeellä on pysyttävä.
Piani di Clodialla on tullut oltua jo kahtena viime kesänä. Paine tuli vaimolta ja lapsilta että on päästävä syömään Thomaksen tarjoilemat pizzat. Itse olisi pystynyt jättämään väliin mutta nyt on kuunneltu muiden toiveita.
Hieman liian tiivis ja tavoitteellinen tuo suunnitelma on mutta ainahan sitä voi muuttaa matkan aikana. Uskomatonta että aina käy niin että sitä koittaa ahnehtia yhdelle reissulle hieman liikaa nähtävää. Mutta tosiaan jos alkupää miellyttää niin itäinen puoli reissusta voi jäädä tuleville kesille.
Rimini on turistihelvetti, sille harkitsisin korvaajaa, jos mahdollista eikä ihan pakko rannalle päästä. Olisiko Ravenna hyvä? Siellä olisi todella upeita bysanttilaisia kirkkoja, vastaavia ei ole missään maailmassa, ja ihan ok rannatkin lähellä. Huvipuisto myös kaupungin eteläpuolella. Ravennassa oltiin 2012, siitäkin reissusta on ketju täällä.
Katseltavaa ennen ja jälkeen Firenzen olisi Maranello ja Modena, Ferrari -museot sekä Veronan ja Mantovan vanhat kaupungit. Nuo löytyy mun viime kesän ketjusta. Firenze ja Toscana olisivat jo yhden kuukauden matkan aihe.
Toscana on oma ja vaimon ykköskohde ja pari kertaa tuolla on tullut käytyä aiemmin. Rantaahan tuolla reissulla on riittävästi joten Riminin voisi hyvinkin skipata Firenzen ja Venetsia välissä.
Toi Ferrari museo ois kyllä itseä kiinnostava rasti. Ja oliko tuon museon yhteydessä / läheisyydessä mahdollisuus jopa vuokrata Ferrari hetkeksi alle ??? ?
-
Löysin myös viimevuoden reissutarinasi, oli mielenkiintoinen näin omaa tulevaa suunnitellessa. Itse olen reissannut aiemmin samoissa paikoissa tosin junalla ja ainakin tuo fussen oli ihana paikka. Itse silloin majoituin useammankin yön tuolla, (http://www.falkencamp-schwangau.de/freizeit-natur/fuessen.html) mutta nyt näyttäisi olevan vain teltta/mökkipaikka. Sieltä pääsi joka tapauksessa kävellen Neuschwansteinille ihania polkuja pitkin. Jäi mieleen..
Italiassakin tuli aikoinaan vietettyä aikaa kesä ja vähän toistakin. Firenzen lähellä on sympaattinen pikkukaupunki Lucca, ja Volterra vähän etelämpänä oli myös mieleenpainuva tapaus.
-
Firenzen lähellä on sympaattinen pikkukaupunki Lucca, ja Volterra vähän etelämpänä oli myös mieleenpainuva tapaus.
Molemmissa mainituissa löytyy hyvin stellplatzit läheltä keskustaa. Volterrassa se on (muistaakseni) jopa ilmainen yön ajalta, päivällä maksaa ja heti kaupungin alapuolella. Luccassa taas uimalan vieressä. Erinomaisia kohteita molemmat minunkin mielestä, ja hiukan etäällä niistä kaikkein turistisoituneimmis ta Toscanan kaupungeista.
-
Tuossa on Sloveniasta yksi vähemmän turistoitu luola, eikä siis ole kuitenkaan mikään "vain luolaharrastajan luolamesta". Pitää toki kulkea epätasaisessa maastossa ja kulkea pari jyrkkää rinnettä alas/ylös ilman portaita ja asvaltttia, mutta seikkailuhenkisen perheen lastenkin kanssa kuljettavia paikkoja. Kuvauksen olen joskus kirjoittanut yhteen lehteen osana isompaa juttua, siksi muoto-ja pituus.
KUvat mulla on nyt kateissa tähän hätään, sorry, mutta googlaamalla näköjään löytyy....https://www.google.fi/search?q=rakov+skocjan&client=safari&rls=en&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwj02pu-r7fRAhWac1AKHesFCVUQsAQIJQ&biw=1276&bih=684
"Mene maan alle
Jos yksi seikkailu ylitse muiden pitäisi Sloveniasta nostaa, olisi se Rakov Skocjan, Rak-joen lempeä uoma luolineen, lähteineen ja muine erikoisine luonnonmuodostumine en Postojnan ja Cerknican puolivälissä, 10 hienon pyöräilykilometrin päässä Postojnan leirintäalueelta. Vaikka lähistöllä on useita maailmanlaajuisesti tunnettuja maksullisia luolia kuten Postojna, Skocjan ja Planina, on Rakov Skocjan kaikessa villiydessään aivan omaa luokkaansa.
On käsittämätön tunne kun hämärässä illassa lehtipuuvoittoisess a metsässä maasta aukeaa yhtäkkiä eteen reikä, mikä osoittautuu olevan kallion sisällä sijaitsevan valtavan holvikattoisen luolan katossa, ja pystysuoraan alapuolellasi virtaa joki, siis keskellä luolan lattiaa ja minne lopulta tajuat voivasi varovaisesti itsekin laskeutua. Luolan pohjan saavutettuasi olet ikään kuin suuressa kirkkosalissa, minne valoa tuo kattorepeämän (aukko mistä sinne laskeuduit) lisäksi joen suuaukko maan pinnalle. Toiseen suuntaan joki syöksyykin kallion sisään lisäten salaperäistä tunnelmaa entisestään. Ilman otsalamppuja tilaa olisi kuitenkin täysin mahdoton hahmottaa, vaikkei se helppoa ole näinkään. Missään näin käsittämättömäsä paikassa en ole koskaan ennen ollut, ja voin välittömästi kuvitella luolaan nuotioita ja luolaihmisiä niiden ääreen, ja ulkopuolelle mammutteja, susia ja villihevosia. Luolan kokoa on vaikea arvioida, mutta tilaa on kymmeniä metrejä joka suuntaan, ja me vain kuljemme eestaas tai seisomme ihmetyksestä mykkinä, yritämme vangita tunnelmaa kuviin ja välillä joudumme nipistämään itseämme varmistaaksemme olevamme todella hereillä.
Joko uni vain jatkuu tai todellisuus on tarua ihmeellisempää, mutta seuraavana päivänä ryömimme sisään luolaan, minkä suuaukolla mahallaan maaten saamme seurata saman Rak-joen sukeltamista uuden kallion sisään. Saamme myös seistä luonnon muovaamalla kivisillalla ihastelemassa alapuolellamme aukeavaa osittain avokattoista paratiisimaista luolastoa, minne lopulta pääsemme laskeutumaan ja syömään eväitämme kirkkaana helmeilevän, kallion sisältä virtaavan joen äärellä lintujen laulun ja perhosten keskellä. Kuljettuamme ensin läpi luolien ja ohi turkoosien järvien, pitkin kivisiä rinteitä ja kaarevia siltoja. Näemme lukittuja ovia ja kuulemme hurjia juttuja; kypärät päässä ja tietoisesti kastuen ja kurastuen voi jokea pitkin kahlata luolastossa kauas."
t.Kaarina
-
Ja jos Toscanasta kaipaat jotain vähemmän tunnettua erikoista retkikohdetta, niin niitä olen kerännyt "Etruskien mailla-polkuja Toscanan ja Lazion salaisuuksiin"-kirjaan melkein 50 kpl...:) On luolia, kuumia luonnonlähteitä kylpemiseen, etruskihautoja yms .
t.Kaarina
-
- Saksan Legoland, Günzburg. Reissulla pitää olla huvipuisto ja tämän on käymättä.
https://www.legoland.de/en/
Tuolla on pari kertaa käyty. Jos menee ruuhka aikaan kannattaa varata paikan omalta leirintäalueelta paikka, aika ruuhkainen.
Palvelut aika yksinkertaiset, mutta toimivat.
Ja liput legolandin puolelle kannattaa ostaa leirinnnän respasta, säästää jonotusta. Alueelta oma kävelytie legolandiin, muutama satametriä. Ja kesken päivän pääsee käymään pois jos haluaa käydä autolla/ vaunulla tekemässä mitä sitten tekeekin.
Ja itse legoland on alle teini ikäisten paikka. Mutta sitä pienemmille mielenkiintoinen.
-
Kiitoksia vastauksista ja kommenteista Thumb !
Meidän poppoon reissurasteja suunnitellaan vielä muksujen ehdoilla (8 v ja 6 v) eli kovin extremejä ja haastavia kohteita ei vielä lähdetä kokeilemaan vaikka urheilullisia ja reippaita nuo meidän kakarat ovatkin.
Aikuisillakin alkaa menojalka vipattamaan muutaman päivän jälkeen. Hyvätkin maisemat kokevat inflaation ja kaikki alkaa näyttämään samalta. Itse en ole muutoinkaan mikään yksityiskohtiin tutustuja vaan menen laveammalla pensselillä kokonaisuuksien kautta ja fiilispohjalta.
***
Alanin vinkki tullee toteutukseen eli Ferrari-museo otetaan ohjelmistoon.
Tukikohtavaihtoehdo ksi on nousemassa Bologna leirintäaluevaihtoe htojen takia. Modenan kämppäri International Camping on ilmeisesti umpisurkea arvosteluiden perusteella kun taas Bolognan kämppäri Citta di Bologna varsin hyvä. On muuten hyvä esimerkki että leirintäaluetarjont a voi muokata reissukohteita, ainakin majoituksen osalta.
Ferrari-museon lisäksi noilta nurkilta löytyisi muidenkin auto- ja mopomerkkien museoita mutta ei viitsi kiusata muita perheenjäseniä enempää :)
Niin ja itse itselleni vastaten Ferrarin koeajo on tosiaan mahdollista http://www.motorsportitalia.it/en/test-drive.html kautta. Vaihtoehtoja koeajovariaatioon on useampi riippuen kuinka paljon lompakkoaan raottaa… :D
Rimini jää siis väliin ja ko. päivät käytetään muualla.
***
Legolandin leirintäalueen lisäksi kohtuullisen lähellä on myös alla olevat kaksi aluetta mitkä vaikuttavat ihan hyvältä. Meillähän laiva on lauantaina myöhään illalla satamassa ja ykkösvaihtoehto on se, että eka yö vietetään Travemunden läheisyydessä kunhan vaan päästään leirintäalueelle. Sunnuntai ajetaan ja saapuminen tulee menemään iltaan joka tapauksessa. Maanantaina virkeänä huvipuistoon jolloin ei ole viikonloppuinvaasio ta paikallisista. Leirintäalueen sijainnilla huvipuiston kupeessa on puolensa. Pari vuotta sitten Europarkin käynnin yhteydessä olimme tosin erittäin tyytyväisiä silloin valittuun vähän matkan päässä sijainneeseen alueeseen.
http://www.schwarzfelder-hof.de/
http://www.stubenweiher.de/
***
Toscanassa on tullut käytyä mopolla 2005 ja 2007.
Noilla reissuilla tuli yövyttyä ekalla reissulla Marina di Grossetossa ja San Gimignanossa mikä jäi erittäin positiivisesti mieleen ja elämäni parasta villisikaa olen syönyt tuolla http://ristorantelamangiatoia.it
Jälkimmäisellä reissuilla yövyttiin Pisan lähellä ja Radda in Chiantissa ja tuolta reissulta jäi mieleen myös yksi parhaista ruokapaikoista ikinä eli http://www.lacantinettadirignana.com/en/ .
Matkan varrella nähtyjä ovat mm. Saturnian kuumat lähteet ja Siena.
Firenze on omaan makuun liian iso paikka mutta kerran on sielläkin käytävä ja se voi toimi tukikohtana päiväretkille.
***
Fussenin lähellä on tullut oltua kämppärillä yötä mutta alueen nimi ei näköjään ole jäänyt varmuudella muistiin... (todennäköisesti tuo Brunnen).
Vaihtoehtoja on useampikin joista alla pari
http://www.camping-hopfensee.de/
http://www.camping-brunnen.de/
***
Täsmäkysymyksenä:
Onko kellään kokemuksia alla olevista Venetsian ”laguunissa” olevista leirintäalueista? Jokainen noista on saanut erinomaiset arviot katsoo sitten ACSI, facebook, google tai Camping.info arviointeja.
Nuo kaikki kolme ovat jättikokoisia ”superkämppäreitä”, hyvine ja huonoine puolineen. Meille ne käyvät ja todennäköisesti ajankohta tuolla osuu juniorin synttäreiden aikaan. Kaikki noista on varmaan hyviä mutta mahdolliset omakohtaiset kokemukset kiinnostavat.
http://www.marinadivenezia.it/eng/
http://www.unionlido.com/en/
http://www.jesolointernational.it/home_eng.htm
Ja onko tuolta alueelta minkälaista yhteyttä vesiteitse Venetsiaan tutustumista varten?
-
Niemen kärjestä Punta Sabbionista menee veneet (laivat) Venetsiaan ja bussi ajaa sitä niemen isoa tietä sinne.
Tuollaista reittiä menimme Cavallinosta veneelle. En ole ihan varma tuon määränpään sijainnista, mutta osapuilleen.
https://www.google.com/maps/dir/Punta+Sabbioni,+Cavallino-Treporti,+Metropolitan+City+of+Venice,+Italy/Jesolo+International,+Jesolo,+Venezia/45.4387094,12.4207133/@45.4701234,12.445412,19303m/data=!3m1!1e3!4m15!4m14!1m5!1m1!1s0x477eaeb9b15a2c4 9:0x25cd3b615cf8f6a7!2m2!1d12.4410433!2d45.4474474!1m5!1m1!1s0x477c0037e866111 5:0x2329bbe51776cbf8!2m2!1d12.588251!2d45.483627!1m0!3e0?hl=en
-
Muistaakseni (2002) lautta kulkee tuon alimmaisen linkin sijainti -sivun valokuvassa olevaan laituriin. Löytänet Venetsian julkisen liikenteen sivut helposti, kallista on, mutta kerran elämässä kannattaa käydä. Thumb
-
no just tänään on saikkupäivää vietetty kattelemalla zdf:n camping dokkareita/realityjä. hakusanalla achtung camper löytyy ihan youtubesta 4-osainen dokkarisarja jossa esitellään ainakin tuo Marina di Venezia.. On varmaan ihan oma tapauksensa ja osansa karavaanarikulttuur ia. Kannattaa tsekata, vaikkei kielestä ymmärtäisikään. Siellä on aika viihdyttäviä tyyppejä ja onhan noissa näköjään palvelut viimesen päälle. mutta itse en kyl sinne menisi lomaani istumaan niinkuin nämä germaanit näkyy tekevän. Mutta oli tosiaa avartavia.
-
Harva nyt alueella päivät istuu, varsinkaan Venetsian kupeessa. Suunnilleen yksi päivä per reissu mennyt niin, että ollaan oltu alueella tai sen lähiympäristössä koko päivä, mutta aina on ollut tekemistä. Vähintään se uima-allas. En tiedä, olenko sitten kanssa poikkeus, kun toimettomuus ei tuntia-paria enempää maistu sitten ollenkaan.
-
Punta sabbionin kupeessa oltiin tuollaisella leirintäalueella. Lyhyt, 5min kävelymatka laiturille, josta pääsee laivalla venetsiaa, laivamatka kesti muistaakseni n.20-30min.
Hienot näkymät, kun lähestyy Venetsiaa mereltä päin, meillä ainakin kun käytiin siellä ensimmäistä kertaa.
Ihan siisti leirintäalue ja ainakin meillä oli isohko paikka, mihin sopi vaunu ja auto loistavasti. Voin suositella.
Lisäksi huippu ystävällinen ja avulias henkilökunta. Kämppärin respasta saa ostettua alennusliput laivoihin, niillä saa ajella mielinmäärin edestakas kaikkien satamien väliä.
Samalla lipulla pääsee Punta sabbionista venetsiaan ja takaisinkin. kätevä systeemi.
http://www.camping-miramare.it/en/
-
Harva nyt alueella päivät istuu, varsinkaan Venetsian kupeessa. Suunnilleen yksi päivä per reissu mennyt niin, että ollaan oltu alueella tai sen lähiympäristössä koko päivä, mutta aina on ollut tekemistä. Vähintään se uima-allas. En tiedä, olenko sitten kanssa poikkeus, kun toimettomuus ei tuntia-paria enempää maistu sitten ollenkaan.
Noin se on meilläkin. Poikkeuksen on muodostanut kahdella edellisellä reissulla Piani di Clodia Gardalla (samaa sarjaa kuin nuo Venetsian viereiset alueet) jossa ollaan oltu 3 - 5 päivää ja vietetty tuo aika altaalla ja rannalla, poiketen kyllä päivittäin alueelta lyhyesti jonnekin.
Noi alueet on loistavia nuorempien kakaroiden kanssa kun on ranta, hulppeat allasalueet, leikkipaikat ja ohjelmaa todellakin laidasta laitaan ja kaikki on tasokkaasti järjestettyä. Muksut jaksaa innostua Venetsiasta sen yhden päivän, ei enempää.
no just tänään on saikkupäivää vietetty kattelemalla zdf:n camping dokkareita/realityjä. hakusanalla achtung camper löytyy ihan youtubesta 4-osainen dokkarisarja jossa esitellään ainakin tuo Marina di Venezia.. On varmaan ihan oma tapauksensa ja osansa karavaanarikulttuur ia. Kannattaa tsekata, vaikkei kielestä ymmärtäisikään. Siellä on aika viihdyttäviä tyyppejä ja onhan noissa näköjään palvelut viimesen päälle. mutta itse en kyl sinne menisi lomaani istumaan niinkuin nämä germaanit näkyy tekevän. Mutta oli tosiaa avartavia.
Ei toi kulttuuri ole pelkästään germaaneilla. Mm. hollantilaiset ja tanskalaiset on erittäin vahvasti edustettuina. Vaikka noissa paikoissa viihtyy hyvin sen muutaman päivän niin ei ole meidänkään juttu olla viikkotolkulla yhdessä paikassa. Tuolla tapaa reissaavia on vuosien varrella tullut nähtyä vaatimattomammissak in paikoissa mistä vaan joku lätäkkö uimiseen löytyy. Mutta jokainen harrastaa tyylillään. Osa noin kai ihan täällä kotimaassakin.
-
Suunnitelma tuli postattua viime vuoden joulukuussa.
Reissussa oltiin 30.6.2017 - 30.7.2017.
Pitkähköstä reissusta sain aikaiseksi pitkähkön tarinan minkä löytää tuolta omilta sivuilta.
https://circleset.net/eurotour-2017/
Pitkälti mentiin ennakkosuunnitelmie n mukaan. Unkari tippui pois listalta jo ennen matkaan lähtöä, olisi mennyt turhaksi ahnehtimiseksi. Venetsiassa (Marina di Venezia) olitiin mimiaikavaatimuksen vuoksi pidempään kuin oltiin suunniteltu ja mitä vanhempien mielestä olisi ollut tarve.
Reissulle tuli mittaa ovelta - ovelle 4560 km josta vaunu perässä noin 3900 km.
Maita matkan varrella oli Saksa, Itävalta (läpiajomaana mennen tullen), Italia, Slovenia, Kroatia ja Tsekki.
Laivayhteys oli Finnlines / Hki - Travemunde - Hki.
Yöpymispisteinä / rasteina:
- Günzburg / Saksan Legoland
- Füssen / Neuschwanstein
- Garda / Piani di Clodia
- Firenze / Firenze ja Toscana
- Bologna / Ferrari-museo
- Cavallino-Treporti / Venetsia
- Porec / Porec, Rovinj, Pula
- Postjana / Postjanan luolat
- Cesky Krumlov / kaupunki ja linna
- Karlova Vary
- Dresden
Alanille kiitokset vielä kerran tuosta Ferrari-museo vinkistä! Se oli jees mutta se johti siihen että Maranellossa pääsin tosiaan koeajamaan aidon Ferrarin 8)
Enemmän tekstiä ja ennen kaikkea kuvia tuon linkin takaa omilta sivuilta. Lopussa on jotain yhteenvetoa reissaamisesta yleensä ja jaksoinpa listata jotain kustannuksiakin.
Ensi kesää odotellassa. On taas pitkä aika suunnitella tulevan kesän reissua. Alustavasti kaavailtiin ensi kesän kohde maaksi Ranskaa.
Laivayhteys muuttuu ainakin toiseen suuntaan ja saattaa olla tiedossa reissu Ruotsin kautta.
-
En jaksa avata uutta aihetta oheiselle sivujuonteelle ja sen etenemiselle. Enkä löytänyt "sattumuksia ulkomailla" tjsp ketjua mihin tuo olisi hyvin sopinut.
Marina di Venezian leirintäalueella saksalainen pikkupoika (4 v) oli ajanut fillarilla paikoillaan olleen automme kylkeen. Emme itse olleet paikalla mutta pojan äiti tuli kertomaan asiasta: antoi yhteystietonsa ja kertoi vakuutusyhtiönsä ilmoittaneen että menee vakuutukseen. Varsinaista vahinkoilmoitus tms emme paikan päällä tehneet.
Itse kolhu oli pieni mutta kuitenkin selvästi havaittavissa ja sellainen että maalipinta oli rikki ts millään smart repair systeemeillä tuota ei olisi korjannut vaan vaatii ylimaalauksen. Kotimaassa kustannusarvio oli noin 1 k€ (vaurioon pienuuten nähden tosi kallista...) ja auto meni nyt maanantaina pajalle.
Auto on työsuhdeauto joten vakuutukset on hoitanut leasingyhtiö. Koska oman aikani käytän mieluusti tuottavampaan työhön kuin ko. casen papereiden setvimiseen niin ulkoistin asian hoitamisen vakuutusyhtiölle. Saksalaiseen yhtiöön lähti heidän toimestaan lontoonkielinen korvausarvio ja vahinkoilmoitus saksalaisen yhtiön pyynnöstä. Tänään he olivat saaneet vastauksen saksalaiselta vakuutusyhtiöltä "Auton kolaroinut poika on syntynyt v 2013. Hän eikä hänen vanhemmat ole korvausvelvollisia vauriosta".
Mielenkiintoinen tulkinta. No edelleenkään en meinaa aikaani tuohon uhrata. Haltijana olen toimittanut kaikkien osapuolten yhteystiedot vakuutusyhtiön tietoon ja asiasta käydystä kirjeenvaihdosta käy ilmi aukottomasti mitä on tapahtunut ja vastapuoli on myöntänyt syyllisyytensä. Auton omistaja (leasingyhtiö) ja leasing yhtiön valitsema vakuutusyhtiö hoitakoon homman maaliin. Ja teoriassakin kyse oman työnantajani kannalta on siitä tuleeko omavastuusta laskua vai ei vaikka menisi auton oman vakuutuksen piikkiin.
Periaatteellisella tasolla toivon että hoitavat kuitenkin homman loppuun saakka tuonne Saksan suuntaan.
JOS kolhu olisi tullut vaunuun olisi varmaan tullut tehtyä virallisemmat dokumentit paikan päällä ja otettua leirintäalueen henkilökunta selvittelyyn mukaan. Tuolla leirintäalueella jos jollain homma olisi varmasti hoitunutkin. Toinen vaihtoehto olisi ollut sopia korvaus käteisellä paikan päällä.
Eikös noissa leirintäaluekorteis sa (Camping Key Europe) ole sisällä vastuuvakuutus ja senkin takia ainakin osa alueista niiden perään kysele tai jopa vaadi?
Vaikka tässä tapauksessa ei ole omat jenit kiinni niin tuo tulkinta ja venkoilu kyllä ihmetyttää. Etenekin paikan päällä keskustellun ja sekä asianomistajan ja hänen vakuutusyhtiön edustajan kanssa käydyn kirjeenvaihdon perusteella oletin olevan ihan läpihuutojuttu.