Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuautot => Kori ja alusta => Aiheen aloitti: molby - 18.12.2016 kello on 22:59
-
Eli tarkoitus tehdä pakettiautosta matkailuauto.
- Korkeutta ei ole 196 cm, eli matkailuautoksi sitä ei voi rekisteröidä
- pakettiautoksi ei myöskään, koska pakettiautossa ei saa olla kiinteitä kalusteita.
Henkilöautoksi voisi rekisteröidä, mutta siitähän tulee kallis verokönttä maksu, koska auto tuotu Suomeen pakettiautona ja maksettu pienempi autovero, Jos sen nyt muuttaa henkilöautoksi, niin siitähän joutuu maksamaan sen veroerotuksen mikä uutena oli ero paketti ja henkilöauton veromäärässä, eli se ei kannata.
Mitäs nämä retkeilyautot oikein ovat ja mihin veroluokkaan ne kuuluvat.
-
Eikös verovapauden sisäkorkeudeksi riitä 190cm..?
Retkeilyauto = Matkailuauto
Taisi olla niin vielä, että muutos pakusta verolliseksi matkailuatoksi verotetaan sen nykyisen arvon perusteella.
-
Eli tarkoitus tehdä pakettiautosta matkailuauto.
- Korkeutta ei ole 196 cm, eli matkailuautoksi sitä ei voi rekisteröidä
- pakettiautoksi ei myöskään, koska pakettiautossa ei saa olla kiinteitä kalusteita.
Henkilöautoksi voisi rekisteröidä, mutta siitähän tulee kallis verokönttä maksu, koska auto tuotu Suomeen pakettiautona ja maksettu pienempi autovero, Jos sen nyt muuttaa henkilöautoksi, niin siitähän joutuu maksamaan sen veroerotuksen mikä uutena oli ero paketti ja henkilöauton veromäärässä, eli se ei kannata.
Mitäs nämä retkeilyautot oikein ovat ja mihin veroluokkaan ne kuuluvat.
Tarkoittanet niitä pikkubusseista tehtyjä matkailuautoja. Niissä on otettu täyden autoveron henkilöauto pohjalle ja lisätty retkeilyvarustus siihen. Nämä ei ole mitään autoverottomia matkailuautoja kun niiden kantana on nimen omaan se kallis henkilöauto. Sen sijaan niissä voi olla vuotuinen ajoneuvovero pienempi kuin siinä alkuperäisessä pikkubussissa eli henkilöautossa.
-
Tarkoittanet niitä pikkubusseista tehtyjä matkailuautoja. Niissä on otettu täyden autoveron henkilöauto pohjalle ja lisätty retkeilyvarustus siihen. Nämä ei ole mitään autoverottomia matkailuautoja kun niiden kantana on nimen omaan se kallis henkilöauto. Sen sijaan niissä voi olla vuotuinen ajoneuvovero pienempi kuin siinä alkuperäisessä pikkubussissa eli henkilöautossa.
Ja tarkennuksena, että suurin osa peltikuorisista täyttää matkailuautomääräyk set.
Jotkut irsetehdyt ja 'harvinaisuudet' voivat olla verollisia.
-
Eli siinä taitaa olla 2 ratkaisumallia Auto on -04 puolipitkä ja puolikorkea Transit 2.0d.
-sen rekisteröi hautoksi eli verolliseksi matkailuautosi.
Auton arvo n.3-4 the luokkaa, eli jossen nyt toisi Suomeen vero jotain 12% luokkaa eli 500€
Mutta jos tuo ja rekisteröi hautoksi vero olisi 35% luokkaa. Mutta mihin sitä vertaa, bussiinko, joka samilla km ja vm olisi n. 6000-7000€ eli vero 2500€ niin 2000€ siitä joutuisi könttänä maksamaan vai mitä. Matkailuautoon on turha verrata, ne ovat täysin eri ominaisuuksin/varustein tarkoitettu 5-6 hengelle, minun 2 hengelle ja perusvarustein
-toinen vaihtoehto pitää pakettiautona, mutta kuinka tarkkoja ne ovat kiinnityksistä, kiinteitä kalusteita ei saa olla. Liinalla ja levylukoilla kiinni, mutta onnistuuko pultein ja mutterein jotka saa 10 sek.auki. Autoon tulisi yläkaappi, sohva, laatikko tavaroiden säilytykselle, jonka päällä voi myös nukkua ja istua sekä keittiö. Ei mitään lämmityksiä, vesi tai muuta vastaavaa.
Sohvakin helppo irrottaa kun molemmissa päissä lattiassa pultti ja sohvaan rakentaa 2 kiinnitysrautaa josta muttereilla kiinni, irrotus ja kiinnitys käy 1/2 minuutissa, samoin laatikot ja keittiöt pulteilla, josta ne voi irrottaa vaikka 50 krt ja nopeasti.
Mitä luulette, että menisikö tuo katsastuksessa läpi.
-
^
Ei mene katsastuksesta läpi, eikä ainakaan tien päällä...
Paku lukee papereissa, joten pakuna sen on pysyttävä. Ei muuttokuormaakaan pulteilla yleensä kiinnitetä, vaan kuormaliinalla.
-
Paku lukee papereissa, joten pakuna sen on pysyttävä. Ei muuttokuormaakaan pulteilla yleensä kiinnitetä, vaan kuormaliinalla.
Vähän niinkuin nuo 'matkailukorit'.
Jos ei ylitä auton leveyttä ja pituudenkin vain lain puitteissa, niin eikun kuormaliinalla kiinni.
-
Hieman OT, mutta asiaa kuitenkin sivuten;
"Vähän niinkuin nuo 'matkailukorit'.
Jos ei ylitä auton leveyttä ja pituudenkin vain lain puitteissa, niin eikun kuormaliinalla kiinni."
Yritin etsiskellä Trafin sivuilta tarkempaa tietoa tuosta "kuorma-auto + matkailukori" asiasta, mutta ei sattunut heti silmään.
Osaakos joku vinkata, missä tuosta asiasta tarkemmin sanotaan?
-
Hieman OT, mutta asiaa kuitenkin sivuten;
"Vähän niinkuin nuo 'matkailukorit'.
Jos ei ylitä auton leveyttä ja pituudenkin vain lain puitteissa, niin eikun kuormaliinalla kiinni."
Yritin etsiskellä Trafin sivuilta tarkempaa tietoa tuosta "kuorma-auto + matkailukori" asiasta, mutta ei sattunut heti silmään.
Osaakos joku vinkata, missä tuosta asiasta tarkemmin sanotaan?
Jo löytyi ,,,
-
Jo löytyi ,,,
Kerro muillekin mistä löysit.
Olen jostain kuullut että kuorma-auton vaihtolavakiskoille voisi tuollaisen irroitettavan matkailukorin nostaa tarvittaessa kyytiin ihan laillisesti. Pakettiauton kyytiin sitä ei voi nostaa. (Tai voi, mutta ei tieliikenteeseen.)
-
Tänä vuonnahan sitä veroa ei enää makseta maahantuontihetken mukaan vaan senhetkisen arvon mukaan.
-
Olen jostain kuullut että kuorma-auton vaihtolavakiskoille voisi tuollaisen irroitettavan matkailukorin nostaa tarvittaessa kyytiin ihan laillisesti.
Jos nyt oikein muistan niin Mäntsälä- Valkeala välillä yhdessä pihassa on sellainen.
Huomasin liian myöhään, enkä sitten viitsinyt kääntyä kuvaamaan.
-
Jos nyt oikein muistan niin Mäntsälä- Valkeala välillä yhdessä pihassa on sellainen.
Huomasin liian myöhään, enkä sitten viitsinyt kääntyä kuvaamaan.
Sehän on kuormaa kun se on siellä kiskojen päällä. Siellähän voi olla vaikka oikea talo kun on vain ek luvat kunnossa. Ja jos kuorma ei ylitä laissa annettuja mittoja niin
Niitäkään ei tarvita. ;)
-
Sehän on kuormaa kun se on siellä kiskojen päällä. Siellähän voi olla vaikka oikea talo kun on vain ek luvat kunnossa. Ja jos kuorma ei ylitä laissa annettuja mittoja niin
Niitäkään ei tarvita. ;)
Samahan se on pakun kanssa. Jos 'kuorma' on laillinen ja liinoilla kiinni, niin on ihan sama, millainen asuinkoppi on lavalla.
-
No kertokaa arvon asiantuntijat, mikä se veromaksun könttäsuuruus olisi kun tuon puolikorkean ja pitkän -04 transitin 2.0d 250 tkm mittarissa muuttaisi , , suuruusluokka suurinpiirtein.
Enkä tarvitietoa tietoa rakennuskustannuksi sta tai ajoneuvo//dieselveroista enkä vakuutuksista koska autoapidän vain muutaman kk kesällä käytössä ja sisutamisen pystyn tekemään itse.
Nuo vakuutukset ja dieselverot on sitten eri kysymyksen takana.
-
No kertokaa arvon asiantuntijat, mikä se veromaksun könttäsuuruus olisi kun tuon puolikorkean ja pitkän -04 transitin 2.0d 250 tkm mittarissa muuttaisi , , suuruusluokka suurinpiirtein.
Enkä tarvitietoa tietoa rakennuskustannuksi sta tai ajoneuvo//dieselveroista enkä vakuutuksista koska autoapidän vain muutaman kk kesällä käytössä ja sisutamisen pystyn tekemään itse.
Nuo vakuutukset ja dieselverot on sitten eri kysymyksen takana.
Tullin autoverotuspäätöksi ä selaamalla löytynee veron suuruusluokka
http://www.tulli.fi/fi/yksityisille/autoverotus/taulukot/autot/ (http://www.tulli.fi/fi/yksityisille/autoverotus/taulukot/autot/)
-
Tullin autoverotuspäätöksi ä selaamalla löytynee veron suuruusluokka
http://www.tulli.fi/fi/yksityisille/autoverotus/taulukot/autot/ (http://www.tulli.fi/fi/yksityisille/autoverotus/taulukot/autot/)
Näyttäisi löytyvän vm 2005, jossa vero on n.670€.
-
Kyllä minä nuo tullinvero taulukot olen käynyt läpi, mutta ongelma mihin sitä vertaa.
Tuosta -04 mallin Transitista, pauto vero on runsaan 10% luokkaa eli auto 3000-4000€ arvoinen, niin pauto vero 500€ luokkaa.
Mutta mihin sitä verrataan, mistä se henkilöautovero lasketaan n.35% luokkaa.
Lasketaanko se tuosta Transitin nykyarvosta, jolloin se olisi hyvinkin kannattavaa vaiko jostain kuvittelliseesta matkaluautosta tai bussista.
-
Trafin ohje:
"Matkailuauto, joka ei täytä autoverovapauden edellytyksiä, verotetaan kuten henkilöauto.
Ajoneuvo verotetaan autoverolain 8 luvun säännösten mukaisesti, jos autoverovapaa ajoneuvo muutetaan alennetun tai täyden autoveron alaiseksi ajoneuvoksi. Autoveroseuraamusta ei kuitenkaan tule jos ajoneuvo muutetaan takaisin samaan autoveroluokkaan, jossa se on jo aikaisemmin ollut.
Esimerkiksi uutena Suomeen ensirekisteröity alennetun autoveron pakettiauto, joka on ensirekisteröinnin jälkeen muutettu autoverovapaaksi matkailuautoksi, voidaan ilman veroseuraamusta palauttaa takaisin muutoskatsastuksess a alennetun autoveron pakettiautoksi.
Ajoneuvo verotetaan uudelleen niiden perusteiden mukaan, joita olisi sovellettava lajiltaan samanlaiseen käytettyyn ajoneuvoon ajankohtana, jona verovelvollisuus syntyi (useimmiten muutoskatsastushetk i).
Autoverolain (11.12.2015/1481) käytetyn ajoneuvon verotusta koskevan 8 a §:n mukaan Suomessa käytettynä verotettavan ajoneuvon autovero on se pienin määrä, joka autoveroa on jäljellä samanlaisena pidettävässä Suomessa rekisteröidyssä ajoneuvossa. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että veroprosenttia arvioitaessa tulee selvittää aiemmin käytössä olleet veroprosentit ajoneuvon käyttöönottovuodest a alkaen. Trafi soveltaa verotuksessa näistä veroprosenteista alinta."
Tulkitsisin tekstiä niin, että pitäisi verrata samanikäiseen (samanlaisena pidettävään) peltikuoriseen matkailuautoon (ns retkeilyauto). Miten huomiodaan varuste-erot ja ajokilometrit on vaikea arvioida. Verrokin löytäminen voi olla vaikeaa kun yleensä autoverolliset matkailuautot on tehty pikkubusseista.
Pyydä katsastuskonttorilt a/Trafilta asiasta ennakkoratkaisu. En luottaisi täällä puutteellisin taustatietojen pohjalta esitettyihin arvioihin, ettei käy näin:
(Laki tosin on muuttunut ja nykyisin vero olisi pienempi)
http://www.iltalehti.fi/autot/2014112118856136_au.shtml (http://www.iltalehti.fi/autot/2014112118856136_au.shtml)
-
Tulkitsisin tekstiä niin, että pitäisi verrata samanikäiseen (samanlaisena pidettävään) peltikuoriseen matkailuautoon (ns retkeilyauto). Miten huomiodaan varuste-erot ja ajokilometrit on vaikea arvioida. Verrokin löytäminen voi olla vaikeaa kun yleensä autoverolliset matkailuautot on tehty pikkubusseista.
Minä tulkitsisin niin, että verrataan samakoppaisiin henkilöautoihin, koska niitähän Suomesta (yleensä) löytyy.
Kun ne peltikuoriset, verolliset, ovat mielestäni edelleen harvinaisuuksia ja mitenkäs muuten niitä voisi verottaa kuin henkilöautona?
-
Kiitos selventävästä vastauksesta. Tuntuu täälläkin oleva outo asia, kun ei ketään, joka sellaisen re- kistöröinnin olisi tehnyt, anna neuvoja.
Sen tiedän (Niinkuin tuossa vinkkamassasi Synvro tapauksessa) laki oli vielä vanhaa 2vuotta sitten ja perusteena käytettiin autosta uutena maksettua veroa, mutta nyt se on muuttunut ja käytetään auton tämän hetkistä arvoa.
Eli tuollaisen 20 vuotta vanhan pakettiauton muuttaminen verolliseksi matkailuautoksi olisi ainakin kannattavaa kun sen arvo (olisi mikä bussi hyvänsä) niin arvo ei 2000€ korkeammaksi nouse niin ei siinä verokaan voi paljon mitään olla.
Mutta tuo mihin vertaa on aika hankala ja odota kun kellä olisi esimerkki tapaus.
Mutta se tuntuu selvältä, että trafilta pyydettävä asiasta ennakkoratkaisu ja mustaa valkoisella. Kyllähän sen laskelman voi ennakolta tehdä vaikkei kohdetta vielä olisi, mutta tärkeintä että tietää ennakkoon millaisen projektin tekee.
-
Kiitos selventävästä vastauksesta. Tuntuu täälläkin oleva outo asia, kun ei ketään, joka sellaisen rekistöröinnin olisi tehnyt, anna neuvoja
Täällä itserakennetut taitaa olla pääasiassa verottomia matkailuautoja kuten omanikin on.
-
Yksi aivan selvä porsaanreikä tulee mieleen heti - jota kannattaa hyödyntää.
Eli kun tuollaisen -04 mmallin Transitin aikoo rekisteröidä hautoksi, se kannattaa tehdä mitään muuttamatta. Kyllä tuolla näkee nettiautossa niitä myytynä olleen, hautoksi rekisteröityjä vailla mitään muutoksia, umpimallisia aivan vastaava kuin pautoksi rekisteröidy ja niillä n. 1000€ luokkaa suurempi hinta.
Eli se verrokki kohde kannattaa ottaa siitä ja rekisteröi sen niin hautoksi kuin se, että siitä olisi jo tehty matkailuauto jolloin verrokkina käytettäisiin matkailuautoa jonka hinta olisi huomattavasti korkeampi ja sitä myöten myöskin vero.
Sen jälkeen kun se rekisteröity hautoksi ja vero maksettu, se on täysiveroinen ja sen saa muuttaa matkailuautoksi ilman mitään veroseuraamuuksia.
-
ei tämä nyt mikään porsaanreikä ole. kaikista mistä on maksettu täysi autovero niitä voi muokata vapaasti, eri asia on ei täyden veron autot. niitä katsellaan vähän tarkemmin, mikä asia luetaan istuimeksi, riittääkö korkeus, onko tarpeeksi vapaata tilaa, yms. :D
-
Samahan se on pakun kanssa. Jos 'kuorma' on laillinen ja liinoilla kiinni, niin on ihan sama, millainen asuinkoppi on lavalla.
Ei ole. >:(
Ne Norjassa käytettävät irtomatkailukorit ei ole Suomessa mahdollisia pakettiauton lavalla.
-
Ei ole. >:(
Ne Norjassa käytettävät irtomatkailukorit ei ole Suomessa mahdollisia pakettiauton lavalla.
Ei olekaan. Niissä leveys ylittää auton leveyden ja ne pultataan lavaan kiinni. Eivät siis ole laillista 'kuormaa'.
Kuten juuri sanoin, jos kuorma on laillinen, aivan sama, mitä se on.
-
Asiaa kysytty Trafin veroasiantuntijalta . Vero määräytyy suhteessa vastaavanlaiseen autoon, joka henkilöautoksi rekisteröity.
Eli jos teet siitä bussin, verrataan ikkunallisiin bussi malliin, eli se on huomattavasti kalliimpi verrokki.
Jos autoa mitään muuttamatta, se verrataan samanlaiseen pelkistettyyn umpimallin Transittiin , joka henkilöautoksi rekisteröity.
Näitä ollut nettiautossa myynnissä, eikä niiden arvo ole vst. pakettiautoa kalliimpi, saattaa olla 20% korkeampi hinta.
Tällöin auto on henkilöautoksi rekisteröity, eli täysiveroinen ja sen saa ilman veroseuraamusta muuttaa sellaiseksi kuin haluaa, tietysti lain määräämissä puitteissa.
Eli tästä käy selväksi, että auto kannattaa ilman mitään muutoksia rekisteröidä. Jos teet siitä heti matkailuauton, verrataan huomattavasti kalliimpaan jonkin näköiseen matkailuautoon, eli se ei kannata.
Ainoa tässä on se joudut tekemään rekisteröintikatsas tuksen 2 kertaan. Autovero näissä on Transitin kokoluokassa, pakettiautona n. 12% luokkaa ja henkilöautona n. 32% luokkaa. Ja muutosrekisteröinni ssä ei oteta sitä veroprosenttia n. 12%, mikä autosta uutena maksettu, huomioon alentavasti vaan joutuu maksamaan sen kokoveron n. 32% mikä rekisteröinnissä tulee määräksi.
Eli nyt rekisteröimään näistä -90 luvun pakettiautoista Transiteistä, MB henkilöautoja. Kun niiden arvo ei paljoakaan ole niin ei myöskään vero, (ainoa diesel vero kallistuu) ja sen jälkeen värkkäämään jonkinnäköiseksi matkailuautoksi.
-
Ainoa tässä on se joudut tekemään rekisteröintikatsas tuksen 2 kertaan. Autovero näissä on Transitin kokoluokassa, pakettiautona n. 12% luokkaa ja henkilöautona n. 32% luokkaa. Ja muutosrekisteröinni ssä ei oteta sitä veroprosenttia n. 12%, mikä autosta uutena maksettu, huomioon alentavasti vaan joutuu maksamaan sen kokoveron n. 32% mikä rekisteröinnissä tulee määräksi.
Eli nyt rekisteröimään näistä -90 luvun pakettiautoista Transiteistä, MB henkilöautoja. Kun niiden arvo ei paljoakaan ole niin ei myöskään vero, (ainoa diesel vero kallistuu) ja sen jälkeen värkkäämään jonkinnäköiseksi matkailuautoksi.
No niin, nyt faktat on sitten valettu betoniin, joten eikun hommiin! Thumb
-
olisi varmaan helpompi ostaa auto joka täyttää matkailu/retkeilyauton minimi vaatimukset, silloin vero olisi 0%.
-
olisi varmaan helpompi ostaa auto joka täyttää matkailu/retkeilyauton minimi vaatimukset, silloin vero olisi 0%.
Sillähän se myyjä yrittää rahastaa.
Eikä aina vaan löydy sitä oikeaa.