Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Lämmitys ja ilmastointi => Truma => Aiheen aloitti: RR - 21.11.2016 kello on 20:49
-
Kyselen taas ehkä tyhmiä, mutta kun autossa on alapohjaan asennettu ilmalämmitin joka puhaltaa kanaviston kautta lämmintä ilmaa koko autoon, niin otetaanko lämmitettävä ilma yleensä auton sisältä lämppäriin vai onko se ulkoilmaa, jolloin samalla vaivalla tulee toteutettua ilmanvaihto tehokkaammin?
Kyselen vaan kun tuossa projektissa on ollut ja tulee olemaankin ilmalämmitys, laite ei vain seurannut auton mukana. Mistään päin autoa en ole löytänyt tulevan ilman reittiä, katossa on kyllä tuulettavat luukut.
-
Kyllä se lämmitin yleensä kierrättää sisäilmaa. Kesällä voisi olla hyvä juttu, jos ilmaa voisi ottaa tuuletusilmaa ulkoa ilman lämmitystä.
-
Tehdasasenteisiset asennetaan vaatekaapin alaosaan. Ottavat kiertoilmansa sieltä.
Lämmittäminen olisi arvokasta touhua jos ilma suoraan ulkoa otettaisiin.
-
Ja paras paikka lämmittimelle on auton keski vaiheilla jolloin kaikki ilmaputket saadaan suurin piirtein saman mittaisiksi. Omassa on tehdas asennus pöytäryhmän penkin alla. On takaseinää ja tuulilasiin suurin piirtein sama matka.
-
Lyhyessä puoli-integroidussa m.autossani on lämmitin (Trumatic C3402) sijoitettu pitkittäisen sängyn jalkopään alle. Sieltä se lämmittää mukavasti nukkujaa.
Putkisto on lyhyt, yksi sängyn alla vessaan, toinen sohvan alta eteenpäin pöytäryhmän alle, kolmas suoraan lämmittimeltä käytävälle. Vain kolme ulostulosuutinta. Riittävät kevät - kesä - syksy käyttöön. Kyllä italialaiset tehtaat osaavat.
-
http://docplayer.fi/docs-images/40/136737/images/page_2.jpg
Tossa on suuntaa antava kuva sellasesta kuin meillä hymerissä. Alkovissa tosin ei mene putkia vaan ilmakanavat joita pitkin lämmin ilma kulkee tai pitäiskö sanoa jakautuu esim patjan alla.
-
Ja paras paikka lämmittimelle on auton keski vaiheilla jolloin kaikki ilmaputket saadaan suurin piirtein saman mittaisiksi.
Meillä asia on ratkaistu tehtaan puolesta putken loppupäällä. Eli se lämmitin on ihan perinteisesti vaatekaapin alaosassa, josta ne ilmaputket sitten kiertää 99% koko vaunun läpi, molemmin puolin ja näiden putkien "päät" ovat vaunun vastakkaisessa kulmassa, parivuoteen alla, jossa siis on parin sentin pätkä ilman putkea = putket ovat ihan yhtä pitkät keskenään, mutta toki sitten haittapuolena että tuon ulko-oven alitus on pitänyt tehdä = putki on tuolta kohdin pätkän matkaa vaunun alla, ulkoilmassa :-\
-
haittapuolena että tuon ulko-oven alitus on pitänyt tehdä = putki on tuolta kohdin pätkän matkaa vaunun alla, ulkoilmassa :-\
Eikö sitä ole eristetty tuolta osin. Meillä ainakin tuo osa menee eristetyssä putkessa
-
Eikö sitä ole eristetty tuolta osin.
On, mutta vain kosteudelta yms mitä sitä vaunun alta olen kurkannut. Meillähän kun tuo vaunu on vain kesäkäytössä, niin tuolla ole silleen mitään merkitystä, harvoin on alku/loppukesästäkään niin kylmää etteikö tuo Truma vaunua lämpimäksi silti helpolla puhkuisi 8)
-
Eikö sitä ole eristetty tuolta osin. Meillä ainakin tuo osa menee eristetyssä putkessa
http://www.taloon.com/armaflex-solukumieristeet/4524/dg
-
Riittävät kevät - kesä - syksy käyttöön. Kyllä italialaiset tehtaat osaavat.
Tuon italialaiset osaavat, toimii alavilla mailla Italiassa ympärivuotisessa käytössä.
Jos autolta vaaditaan enemmän, niin sitten on eri juttu.
-
http://www.taloon.com/armaflex-solukumieristeet/4524/dg
Toi oli hyvä linkki, just olin etsimässä eristeitä VILP:piin.
-
Toi oli hyvä linkki, just olin etsimässä eristeitä VILP:piin.
Jos tulee ulos, kannattaa päällystää jollain kovemmalla materiaalilla ettei linnut noki.
-
Jos tulee ulos, kannattaa päällystää jollain kovemmalla materiaalilla ettei linnut noki.
Saati sitten jotkin suuremmat. Meillekin olen joutunut muutaman noita häkkejä jo virittelemään ja tuota maxi-kokoista pitkähäntäistä saalistakin on valitettavasti jo tullut, pienemmistä niin väliä olisikaan >:D
(https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1vawyIXXXXXaLXVXXq6xXFXXXt/Magic-Household-Iron-Rat-Black-Mouse-Trap-Pest-Repeller-Rodent-Catcher-Insect-Killer-Reusable-Traps-pest.jpg)
-
Saati sitten jotkin suuremmat. Meillekin olen joutunut muutaman noita häkkejä jo virittelemään ja tuota maxi-kokoista pitkähäntäistä saalistakin on valitettavasti jo tullut, pienemmistä niin väliä olisikaan >:D
Hesarissa ja paikallislehdissä on ollut juttua siitä miten Jakomäen rottapopulaatio on lähtenyt leviämään. Asustelivat aikaisemmin mukavasti vanhoissa kerrostaloissa ja niitten purkamisen jälkeen hakevat uusia asuinsijoja
-
Hesarissa ja paikallislehdissä on ollut juttua siitä miten Jakomäen rottapopulaatio on lähtenyt leviämään. Asustelivat aikaisemmin mukavasti vanhoissa kerrostaloissa ja niitten purkamisen jälkeen hakevat uusia asuinsijoja
No tuossahan se Jakis on kivenheiton päässä. Ja onhan noita rottia tosiaan meilläkin Heikinlaaksossa nyt tänä kesänä ekaa kertaa pihalla tavattu ravailevan, joista naapuri sai onneksi jo puolen tusinaa loukutettuakin ja näin joko oppivat pysymään poissa näkösältä tai tosiaan vaihtoivat maisemaa. Kunnes nyt syksymmällä on tuo vilinä jälleen alkanut ja nyt rupesin minäkin jo saamaan saalista omalta tontiltani. Loukkuja kun en viitsi käyttää, ne kun ei valikoi sitä saalistaan ja meilläkin kun on 3x koirat, niin... Tosin noilla häkeillä sitten se rotan tappaminen pitää tehdä itse, mutta paksut nahkahanskat ja vasara ovat olleet tuohon ihan riittävät välineet 8)
No ilmakiertoonhan tämä ei sinällään liity, muuten kuin että pitää muistaa suojata myös nuo vaunun raitisilma-aukot kunnon met.verkoilla, jottei mokomat siimahännät löydä reittiään vaunun sisälle talvehtimaan :-\
-
No ilmakiertoonhan tämä ei sinällään liity, muuten kuin että pitää muistaa suojata myös nuo vaunun raitisilma-aukot kunnon met.verkoilla, jottei mokomat siimahännät löydä reittiään vaunun sisälle talvehtimaan :-\
Se vielä puuttuisi että rottia/hiiriä kulkimessa. Kuinka sitten pienemmät, sääsket pidetään ulkopuolella. ::)
-
Tarkempi tutkimus on osoittanut, ettei ne kattoluukut olleetkaan tuulettavia. Eikä tulevaa ilmarööriäkään ole.
Pitää ruveta kahlaamaan auton mukana tulleita papereita läpi, pitäähän autossa ilmanvaihtokin olla kunnossa.
-
Heips. Minuakin kiinnostaisi se että saanko kesäaikana "puhallettua" raitisilmaa sisälle autoon.
Kokeilin kerran siten, että pistin kaasupullon venttiilin kiinni ja sitten "lämmityksen" päälle.
Truma puhalsi vähän aikaa ilmaa ja sitten sammui. Toki häiriövalo paloi silloin kytkimessä mutta voidaanko tehdä pientä "ohituskytkintä" joka antaisi mahdollisuuden saada koppiin uutta ilmaa?
-
Trumatic S 3002 lämmittimen saa kierrättämään ilmaa sisäilmaa. Sekin auttaa. Ehkä miellyttävin ilmanvaihdon tehostaminen on laittaa WC:n kattoon aurinkokennolla toimiva puhallin. Se puhaltaa siis ulospäin. :)
Normaalit keinot ovat sitten pitää kattoluukut ja ikkunat raollaan. Kattoluukku suunnataan siten, että tuuli imee ilmaa kattoluukusta.
-
Heips. Minuakin kiinnostaisi se että saanko kesäaikana "puhallettua" raitisilmaa sisälle autoon.
Silloin Truma tarvii reiän, josta ottaa sen ulkoilman.
-
Silloin Truma tarvii reiän, josta ottaa sen ulkoilman.
Mitä sinä tolla tarkoitat?
-
Kamina Truman TEB/N puhallin vetää kamiinan säleikön läpi sisäilmaa kanaviin. Kiertoilmakoje.
Ellei kaveriksi laita Truma Airmix'iä
(http://www.outdoor-planet24.de/media/images/org/TrumaAirMix9955000-M.jpg)
-
Tarkempi tutkimus on osoittanut, ettei ne kattoluukut olleetkaan tuulettavia. Eikä tulevaa ilmarööriäkään ole.
Pitää ruveta kahlaamaan auton mukana tulleita papereita läpi, pitäähän autossa ilmanvaihtokin olla kunnossa.
Eilen sain tietää, että "paremmissa" yksiköissä ilma otettaisiin sisään jotenkin yläkautta eikä suoraan pohjassa olevasta reiästä. Mulla Haimerissa poisto on selvästi vessan kattoluukusta, mutta sisääntuloa en tiedä. Tosin en ole kauheasti etsinytkään.
-
Kamina Truman TEB/N puhallin vetää kamiinan säleikön läpi sisäilmaa kanaviin. Kiertoilmakoje.
Ellei kaveriksi laita Truma Airmix'iä
(http://www.outdoor-planet24.de/media/images/org/TrumaAirMix9955000-M.jpg)
Tuon kuvan mukaiseen en ole ikinä törmännyt. Normaalisti puhallin on takapellissä kiinni ja vetää ilman lämmittimen alta ja sisältä. Toihan on oikeasti kätevä.
-
Ei mulla ihmeemmin kylmää ilmaa sisään tule, ainoastaan mitä tuon polttimen läpivientiosan peltisaumoistaa falskaa
Tuolleen se seisoo lattialla ja sisäilmaa pelkästään ottaa..
(https://www.wohnmobilforum.de/bilderdienst/wohnmobil-bilder/Truma-S-3002-K_af04.JPG)
..tuollaisen 205x100 aukon päällä poltin. Paloilman otto, ja pakokaasut katolle
(http://shop.camperserv.com/content/images/thumbs/0000575_trumatic_s_3002_p.jpg)
-
Meillä on lämmitin parivuoteen jalkapään alla omassa tilassaan. Tilasta on sängyn alle isot tuuletusaukot ja myös ilmakanava joka menee jääkaapin taakse niin ylös ettei mahdollinen kaasuvuoto sen kautta kulje. Osa lämmitettävästä ilmasta tulee siis ulkoa ja talvisin kun jääkaapin pakkassuojat paikaoillaan ei paljoakaan.
-
Meillä on lämmitin parivuoteen jalkapään alla omassa tilassaan. Tilasta on sängyn alle isot tuuletusaukot ja myös ilmakanava joka menee jääkaapin taakse niin ylös ettei mahdollinen kaasuvuoto sen kautta kulje. Osa lämmitettävästä ilmasta tulee siis ulkoa ja talvisin kun jääkaapin pakkassuojat paikaoillaan ei paljoakaan.
Kompi lämmittimet toimii hieman eri tavalla kuin esim. Truma 3002 tai 5002.
-
Silloin Truma tarvii reiän, josta ottaa sen ulkoilman.
ei pitäisi sekoittaa asioita jos ei tiedä.
-
ei pitäisi sekoittaa asioita jos ei tiedä.
Kuustonninen ottaa ilman takatallista, kai pitää sitten lähteä katsomaan, missä siellä on reikiä... :D
-
Kuustonninen ottaa ilman takatallista, kai pitää sitten lähteä katsomaan, missä siellä on reikiä... :D
Ei muuten ota. Tai mistä ilmanotosta oikeasti puhut?
-
Ei muuten ota. Tai mistä ilmanotosta oikeasti puhut?
Paloilma ulkoa, lämmitettävä ilma otetaan sisätilasta. Kierrätysilmapuhall in siellä missä lämmitin on.
-
Kerron vain omistamani Adria Coral Sport 573DS:n ratkaisuista ja omista kokemuksistani. Kuustonninen Trumatic EH on pitkittäisen parivuoteen alla takapyörien välissä. Laitteen alla on lattiassa raitisilma-aukko, josta virtaava ilma sekoittuu vapaasti lämmittimen imemään sisäilmaan. Toinen raitisilma-aukko on sohvan alla kuljettajan selän takana akun ja sähkökeskuksen kohdalla. Trumassa on neljä 65mm pahvikanavalähtöä ja niissä yhteensä viisi lämmitysilmasuutint a. Ohjaamo ja asunto-osa voidaan eristää pakkasella toisistaan vetoketjulla suljettavalla toppaverholla. Tässä kunnossa asumisesta yli kymmenen asteen pakkasella löytyy moitittavaa. Lämpö jää parivuoteen alle; nukkujalla voi olla kuuma, vaikka muualla on vaihtelevan vetoisaa. Lämmitykseen ja eristykseen olen tehnyt seuraavat muutokset. Porrassyvennys ja yhden metrin matkan ulkona lattian alla kulkeva lämmityilmakanava on eristetty 20mm eteenivaahtomuovill a. Ilmanjakokanaviin olen haaroittanut kaksi uutta lämminilmasuutinta. Suuttimia nyt yhteensä 7kpl, mikä on kuusitonniselle Trumalle minimimäärä. Samalla tarkistin ja vaihdoin kanavien lähtöjä Truman alta siten, että suuttimiia on mahdollisimman sama määrä kaikissa haaroissa. Viimeksi testasin yöpymistä Porvoossa helmikuun viimeiseen viikonloppuun sijoittuvina öinä. Pakkasta oli öisin 10-20 astetta alle nollan. Termostaatin asennolla 5 lämpöä riittää ja se on tasainen.
-
Viimeksi testasin yöpymistä Porvoossa helmikuun viimeiseen viikonloppuun sijoittuvina öinä. Pakkasta oli öisin 10-20 astetta alle nollan. Termostaatin asennolla 5 lämpöä riittää ja se on tasainen.
Mielenkiintoista...
Paljonko silloin oli sisälämpötila vai oliko se vain 'sopiva'?
Meillä on termostaatti yöllä n. asennossa 2,5 ja silloin nukkuminen on passelia, riippumatta onko ulkona -5 vai -35.
-
Kerron vain omistamani Adria Coral Sport 573DS:n ratkaisuista ja omista kokemuksistani. ... Viimeksi testasin yöpymistä Porvoossa helmikuun viimeiseen viikonloppuun sijoittuvina öinä. Pakkasta oli öisin 10-20 astetta alle nollan. Termostaatin asennolla 5 lämpöä riittää ja se on tasainen.
Ilmeisen onnistunut "tuunaus".
-
Vastausta Tsahkalille ja muillekin,
Matkakumppanini toimii absoluuttisen tarkkana mittarina, joka kyllä ilmoittaa sopivan lämpötilan. Adriassa Truman termostaatti on upotettuna käyntioven yläpuolella olevan umpinaisen ohjauskotelon etupintaan. Kovalla pakkasella katon ja seinän liitoksessa sijaitsevan umpikotelon sisälämpötila on huomattavasti varsinaisen sisälämmön alapuolella. Termostaatin sijoitustapa ja paikka ei varmasti ole optimaalinen pakkasilmoilla.
-
Adriassa Truman termostaatti on upotettuna käyntioven yläpuolella olevan umpinaisen ohjauskotelon etupintaan. Kovalla pakkasella katon ja seinän liitoksessa sijaitsevan umpikotelon sisälämpötila on huomattavasti varsinaisen sisälämmön alapuolella. Termostaatin sijoitustapa ja paikka ei varmasti ole optimaalinen pakkasilmoilla.
Optimaalisuus on vaikea asia, sillä jos lämpöä mitataan yhdestä pisteestä ja jaetaan monesta, niin...
Samassa paikkaa anturi on meilläkin ja paikkana se ei ainakaan ole huonoimpia: Kun ovi aukeaa, termari tietää, että kylmää tuli sisään.