Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Lämmitys ja ilmastointi => Aiheen aloitti: Detskumies - 16.11.2016 kello on 12:17
-
Olis aika vaihtaa neste, mutta kun noviisi olen , niin onnistuuko jos vanhan laskee ulos ja uutta säiliöön ja pumppu käymään vai jääkö ilmaa järjestelmään. Netinohjeissa täyttö suoritetaan pumpun avulla ( Alde 3000 ) . Sellaista ei nyt ole saatavilla. Ilmausruuvin paikka pitänee selvittää. Jos jollakin on vinkki ( Dethleffs Beduin ) missä olis.
-
Olis aika vaihtaa neste, mutta kun noviisi olen , niin onnistuuko jos vanhan laskee ulos ja uutta säiliöön ja pumppu käymään vai jääkö ilmaa järjestelmään. Netinohjeissa täyttö suoritetaan pumpun avulla ( Alde 3000 ) . Sellaista ei nyt ole saatavilla. Ilmausruuvin paikka pitänee selvittää. Jos jollakin on vinkki ( Dethleffs Beduin ) missä olis.
Jos omista miettii ilmausruuvin paikkoja, niin vessan patterissa tietysti. Lisäksi muistelen nähneeni jossain putkistossa myös ruuvin tai pari. Korkeimmillaan putkisto on tietysti vastapuolen rengaskotelon päällä ja mahdollisten luukkujen ylityksissä. Matalin paikka oven alituksessa, jonka vierestä löytynee myös tyhjennyspaikka ulos.
-
Miksikkä niitä nesteitä pitää vaihtaa. Mittaa pakkasenkestävyys vain. Autossa ollut samat nesteet jo 12 v, eikä ongelmia ole ollut koskaan aikaisemminkaan, vaikka pakkasia tällä alueella joka talvi yli 30 astetta.
-
Oli nesteen pinta alhaalla ja kun en tiedä mitä siellä on ja kuinka vanhaa, niin ajattelin huuhtoa uudella litkulla kun jotkut eivät suosittele sekoittamaan erilaatuisia nesteitä keskenään. Ominaispainomittari n ostin just, joten testaan sen ekaksi ja jos pakkaskestävyys on heikko, niin vaihtoon. Monta on mieltä tästäkin, mutta ohjetta ( 2 vuotta vaihtoväli) pidän turhana.
-
Miksikkä niitä nesteitä pitää vaihtaa. Mittaa pakkasenkestävyys vain. Autossa ollut samat nesteet jo 12 v, eikä ongelmia ole ollut koskaan aikaisemminkaan, vaikka pakkasia tällä alueella joka talvi yli 30 astetta.
Jäähdytysnesteen korroosionesto-ominaisuudet huononevat ajan kanssa. Eikä etyleeniglykolin alumiinin syöpymisen estävä inhibiittikään ole ikuista. Vaihtosuositus erään lähteen mukaan 1-2 vuotta.
-
Sinistä ja vihreetä yleisen käsityksen mukaan saa sekoittaa, punaista ei.
Minä olen parilla lukkopihdillä likistänyt letkun, ja niiden välistä irroittanut lemmarin. Säiliöön uutta, ja pihtejä avaamalla vanhaa pois, kunnes tulee uutta pihalle.
Vanha neste jätteenkeräys pisteeseen.
-
Jäähdytysnesteen korroosionesto-ominaisuudet huononevat ajan kanssa. Eikä etyleeniglykolin alumiinin syöpymisen estävä inhibiittikään ole ikuista. Vaihtosuositus erään lähteen mukaan 1-2 vuotta.
Täytyy sanoa, etten ole yhteenkään kulkimeen vartavasten vaihtanut jäähdytysnesteitä, joten kyllä ne, ainakin entiset, aika hyvin kestävät. Ja suojaavat. Autoissa suurin ongelma nesteiden suhteen on lohkolämmitin, kun sen pintateho on niin pirun iso.
Matkailukulkimissa ei varmaan mennä yhtä ylös?
Jos ei tiedä, mitä litkua järjestelmässä on, niin taas kerran: On olemassa nesteitä, joita voi sekoittaa muiden kanssa. Katsokaa Motonetin luetteloa.
-
ainakin omaan hobbyyn, kun jouduin jouduin vahvistaan nesteet, kesän nestettä lisänneenä rikkinäisen paisarin vuoksi niin oven kohdalla alustassa oli putkistossa kumiletku ja siinä proppu, sen laitoin auki ja samalla lisäsin paisariin raakaa nestettä, tuollatavalla menee nestettä hukkaan mutta jää ilmaushomma pois, samallatavalla ne vaihtaakin kun ensin laittaa pelkkää vettä, niin ja pumppu pyörimään myös tietysti
-
ainakin omaan hobbyyn, kun jouduin jouduin vahvistaan nesteet, kesän nestettä lisänneenä rikkinäisen paisarin vuoksi niin oven kohdalla alustassa oli putkistossa kumiletku ja siinä proppu, sen laitoin auki ja samalla lisäsin paisariin raakaa nestettä, tuollatavalla menee nestettä hukkaan mutta jää ilmaushomma pois, samallatavalla ne vaihtaakin kun ensin laittaa pelkkää vettä, niin ja pumppu pyörimään myös tietysti
Mikä logiikka tuolla raa-alla nesteellä on?
-
mitä luulit, logiikka on se että kun sinne nesteet kaataa tai vaihtaa niin ainakin mulla onnistui hyvin ja nyt kestää vaikka siperian pakkaset, raakaa puolet nestettä ja puolet vettä, mitä muuta tarvii sehän on siinä kuten autoissa myös
-
Se on nuissa nesteen vaihdoissa huomioitava, että neste on sekoitettava sopivaksi ennen järjestelmään lisäämistä. Muuten neste kiertää putkistossa kuin juna, raaka neste ja vesi "vaunuina".
-
Kyllä se sinne sekoittuu, jos noin olis niin mulla olis varmasti jäätynyt kun jäätyi ihan muutaman asteen pakkasella ennenkuin lisäsin pelkkää nestettä, tietysti lisäilin kesän vettä paisariin en nestettä
-
Kyllä se sinne sekoittuu,
Riippuu tietenkin "ajomäärästä", kyllä "höpön" teoria jonkun aikaa paikkansa pitää.
-
Kyllä se sinne sekoittuu,
Tottakai se pikkuhiljaa sekoittuu. Mutta jos järjestelmä on konaisuudessaan yksiputkinen, niin oman aikansa ottaa.
-
Niin ja eihän se umpijäähän mene jos on nestettä seassa, mutta voip olla hyhmässä ja kiertoa hidastava.
-
mitä luulit, logiikka on se että kun sinne nesteet kaataa tai vaihtaa niin ainakin mulla onnistui hyvin ja nyt kestää vaikka siperian pakkaset, raakaa puolet nestettä ja puolet vettä, mitä muuta tarvii sehän on siinä kuten autoissa myös
Et maininnut aiemmit, että laitat myös vettä, siksi kysyin logiikkaa.
-
Niin ja eihän se umpijäähän mene jos on nestettä seassa, mutta voip olla hyhmässä ja kiertoa hidastava.
Raaka glykoli jäätyy kun lämpö on alle -13°C.
-
Tottakai se pikkuhiljaa sekoittuu. Mutta jos järjestelmä on konaisuudessaan yksiputkinen, niin oman aikansa ottaa.
Yksi pannu ja paisuntasäiliö sekoittaa yksiputkisuutta ;)
-
Et maininnut aiemmit, että laitat myös vettä, siksi kysyin logiikkaa.
no en nyt niin typerä ole että laitan pelkkää vettä tai nestettä, tuossa tuli joku väärinkäsitys, mutta en laittanut sekoitusta, laitoin raakaa nestettä sekaan ja annoin kiertovesipumpun tehdä tehtävänsä, ja onnistuin hyvin, eli kyllä ne sinne sekoittui, ei ole jäätynyt enään
-
Yksi pannu ja paisuntasäiliö sekoittaa yksiputkisuutta ;)
Lämmitysputkien halkaisija on noin 20mm, jossa neste kulkee pumpun liikuttamana. Missä kohtaa vesi ja jäähdytinneste kohtaavat että voivat sekoittua? Vesi ja jäähdytinneste rajapinnassa pientä sekoittumista voi tapahtua. Neste ei osaa mennä sekoittumaan paisuntasäiliöön. Verkoston paineen kasvaessa menee säiliöön se neste mikä sattuu T-haaran kohdalla olemaan. Kun paine laskee, palaa säiliössä oleva neste johonkin kohtaan. Toki litku sekoittuu tälläkin tavalla. Aikaa siihen menee.
-
Lämmitysputkien halkaisija on noin 20mm, jossa neste kulkee pumpun liikuttamana. Missä kohtaa vesi ja jäähdytinneste kohtaavat että voivat sekoittua? Vesi ja jäähdytinneste rajapinnassa pientä sekoittumista voi tapahtua. Neste ei osaa mennä sekoittumaan paisuntasäiliöön. Verkoston paineen kasvaessa menee säiliöön se neste mikä sattuu T-haaran kohdalla olemaan. Kun paine laskee, palaa säiliössä oleva neste johonkin kohtaan. Toki litku sekoittuu tälläkin tavalla. Aikaa siihen menee.
Kannattaa tutustua Alden tekniikkaan ;) tieto avartaa kapeaa näkemystä.
Kierrossa ei ole T-haaraa ja pannussakin on muuta kuin 20mm putki ;)
-
Kannattaa tutustua Alden tekniikkaan ;) tieto avartaa kapeaa näkemystä.
Kierrossa ei ole T-haaraa ja pannussakin on muuta kuin 20mm putki ;)
Missä kohtaa mainittiin että kyseessä on alde?
Litku kuitenkin kiertää patteripiirissä jossa ei sekoittumista tapahdu. Jos neste kiertää paisuntasäiliön kautta, ei tilanne juurikaan parempi ole. Säiliöön tulee vettä joka menee patterikiertoon. Perään tulee pakkaslitku joka menee kiertoon.
Litkut eivät jää säiliöön hengailemaan ja yhtymään.
-
Heti avausviestistä pitäisi selvitä, että kyseessä on Alde. Mautoilija varmaan tapansa mukaan alkaa saivartelemaan, koska sitä ei ole ihan sanantarkasti mainittu.
-
Heti avausviestistä pitäisi selvitä, että kyseessä on Alde. Mautoilija varmaan tapansa mukaan alkaa saivartelemaan, koska sitä ei ole ihan sanantarkasti mainittu.
:D
Tää on niin tätä, ilmeisesti. Nyt sitten puututaan tuohon "ilmeisesti" kohtaan kun ei ole ole TARKASTI ja YKSISELITTEISESTI kerrottu mihin viitatataan. Anteeksi kaikille Caps Lock.
-
Heti avausviestistä pitäisi selvitä, että kyseessä on Alde. Mautoilija varmaan tapansa mukaan alkaa saivartelemaan, koska sitä ei ole ihan sanantarkasti mainittu.
Jup. Aloituksesessa tosiaan mainittu kyseinen lämmityslaite. Olikohan 6. tai 7. viesti missä käsiteltiin litkunvaihtoa yleisesti. Ja keskustelu jatkui lämmitysnesteen vaihtona. Tältä pohjalta keskustelu jatkui muiden ja itseni osalta.
Tosiaankin kaikille huomioksi, kyse on Alden nesteenvaihdosta.
-
Aina noi nesteet sekoittuu nopeesti. Kokemuksena fiatin moottorin nesteet. 10 min ja valmista.
-
Ihmettelen suuresti väitettä, että nesteet eivät sekoitu keskenään putkijärjestelmässä . Anna yksikin todiste sanaasi vastaan 😉
Terveisin vesimääriä ja virtauksia työkseen mittaava.....
Vesi kun on niin hölmö, että joka mutkassa ja kuristuksessa on aina pyörre, kun vesi kiertää. Viimeistään niissä vesi sekoittuu glykoliin.... pannu on helppo verrattuna putkistoon, siellä sekoittuu vielä nopeammin.
Joissain vaunuissa paisarissa kiertää vesi koko ajan, siellä sekoittuu varmasti.
Nyt meni väittäjältä aivan mutuiluksi 😐
-
Viimeksi paikalla:tänään kello 00:52
Profiili
Sähköposti
Yksityisviesti (paikalla)
Vs: Lämmitysnesteen vaihto
« Vastaus #26 : tänään kello 00:52 »
Lainaus
Ihmettelen suuresti väitettä, että nesteet eivät sekoitu keskenään putkijärjestelmässä . Anna yksikin todiste sanaasi vastaan 😉
Terveisin vesimääriä ja virtauksia työkseen mittaava.....
mietin että kenelle vastasit
-
Primus 2470 ja hobby 535, ja sekoittui nesteet ihan vaivattomasti, pumppu oli tietysti päällä vähän pitempään mutta näin oli helpompi, jäi se hankala ilmauspuuha pois, itseasiassa sekoittui kun vierestä vain katselin, nestettä meni vähän hukkaankin mutta parempi ja helpompi näin, nestettä meni n. 5-7 litraa
-
Aina noi nesteet sekoittuu nopeesti. Kokemuksena fiatin moottorin nesteet. 10 min ja valmista.
Meinasit vissiin öljyn ja glykolin sekottumista :P
(oli ihan pakko....)
-
Sekoittuu on varma, kokeilkaa, oon kokeillut ja thats it, oli pariast pakkasta ja koko mosa jäässä, meni n 3t kahden 5 kw puhallinlämmitimen ja vaunun patruunan kans sulatellessa, oli malliksi työtä
-
Nyt neste vaihdettu Yrjön tekniikalla. Vanhan pakkaskestävyys oli jotain n. 15-astetta, mutta nyt uusi nesteen n 50-pros. sekoitussuhteella n. 25-30 astetta pakkasta. Taas menee vuosia näillä.