Karavaanarin keskustelufoorumi

Tekniikkakeskustelut => Sähkölaitteet => 12 voltin järjestelmä => Aiheen aloitti: Huilukka - 8.11.2016 kello on 19:40

Otsikko: Akun käyttöikä jo 12 v
Kirjoitti: Huilukka - 8.11.2016 kello on 19:40
Minulla on vuonna 2004 valmistetussa Toyotan maasturissa japanilaiset akut, jotka ovat olleet autossa uudesta saakka, siis jo 12 v.  Akut toimivat moitteettomasti edelleen. Kylmäkäynnistys tänä syksynä - 10 asteen pakkasessa ei tuottanut ongelmia. Kuinkahan pitkään auton akut mahtavat toimiakaan. Oletettavaa onkin, että auton latauspuoli ja muukin tekniikka on ollut hyvässä kunnossa, ajettu 270000 km. Kovilla pakkasilla autoa on pidetty "roikassa" tai tallissa. Miten muilla japanilaiset akut ovat kestäneet.   
Otsikko: Vs: Akun käyttöikä jo 12 v
Kirjoitti: Aakku - 8.11.2016 kello on 19:54
^
Nissan vanetten alkuperäinen akku kesti vuodesta 1984 vuoteen 1995. Merkki oli joku ihan outo.
Uusittu akku olikin jo sitten kehnompi. Kesti vain vajaa 8 vuotta.
Otsikko: Vs: Akun käyttöikä jo 12 v
Kirjoitti: T-Cat - 8.11.2016 kello on 20:50
06 malliseen Sorentoon vaihdoin akun viime syksynä, ei se vielä loppu ollut vaan viaksi paljastui sitten lopulta laturi. Merkistä ei tietoa, Kia siinä luki. Toki minulla on kulkuneuvossa Defan akkuvahti joka lataa akkua aina roikassa ollessaan.
Otsikko: Vs: Akun käyttöikä jo 12 v
Kirjoitti: pamaus - 8.11.2016 kello on 21:00
Peugeot 307 akku  kesti minulla 12 vuotta kun myin auton eteenpäin alkuperäinen akku mukana.

Volvossa on myös alkuperäinen akku hyvin samoilla spekseillä kuin aloittajalla.

Kummankaan akun kohdalla ei tietoa valmistajasta
Otsikko: Vs: Akun käyttöikä jo 12 v
Kirjoitti: 0yxxy0 - 9.11.2016 kello on 05:57
vm 2012 hiluxin (työauto) akku piti vaihtaa viime syksynä kun ei enään lähtenyt lämpimästä tallistakaan ilman apuja käyntiin. Tosin muutaman kerran pääsy akku tyhjäksi asti kun jokut puusilmät ei huomaa että radio/laturit yms lisukkeet jää päälle jos avainta ei käännä tarpeeksi/oikeaan asentoon.  >:(
Otsikko: Vs: Akun käyttöikä jo 12 v
Kirjoitti: Arska - 9.11.2016 kello on 06:28
No meillä tuossa matkafiiussa vm. 2005 tuli akku tiensä päähän nyt syksyllä, naapurin samanlaisessa kulkimessa  akku meni vaihtoon jo vuosi sitten. Meillä tuo akku alkoi oirehtimaan loppukesästä, sillointällöin startin jälkeen  oli mittariston kello ja trippimittari nollautuneet.
Otsikko: Vs: Akun käyttöikä jo 12 v
Kirjoitti: Alan - 9.11.2016 kello on 07:09
Rytkyn akku ilmoitti toissapäivänä alhaista lataustilaa, oli sammuttanut Webaston pian sen käynnistymisen jälkeen. Akulla ikää navan kaiverrusten mukaan melko tasan kolme vuotta. Start-stop ja Webasto on raakoja akulle.

No nyt on latauksessa, saas nähdä mitä tulee. Lähteehän se käyntiin, vaan kiva olisi, jos lämpiäisi myös.
Otsikko: Vs: Akun käyttöikä jo 12 v
Kirjoitti: T-Cat - 9.11.2016 kello on 07:14
Rytkyn akku ilmoitti toissapäivänä alhaista lataustilaa, oli sammuttanut Webaston pian sen käynnistymisen jälkeen. Akulla ikää navan kaiverrusten mukaan melko tasan kolme vuotta. Start-stop ja Webasto on raakoja akulle.

No nyt on latauksessa, saas nähdä mitä tulee. Lähteehän se käyntiin, vaan kiva olisi, jos lämpiäisi myös.

Onko AGM akku?
Otsikko: Vs: Akun käyttöikä jo 12 v
Kirjoitti: Alan - 9.11.2016 kello on 07:20
Ei siinä AGM -merkintää ollut. Pitää selvittää asiaa, jos pystyy niin sellaisen laitan tilalle.

Aygon akku kesti 10 vuotta, eikä ollut edes ihan loppu kun vaihdoin. Siinä on nyt dieselmallin kokoinen, rittääpähän varmasti pyöritysteho.
Otsikko: Vs: Akun käyttöikä jo 12 v
Kirjoitti: 88k5 - 9.11.2016 kello on 14:58
^
Onko moottoritilassa (=lämpöisessä), vaiko kontissa, pohjalla (=kylmässä)? Ensimmäisessä latautuu täyteen, jälkimmäisessä ei..

Osassa (ruotsalais) autoista s/s-toiminnoille on oma akkunsa.
Otsikko: Vs: Akun käyttöikä jo 12 v
Kirjoitti: Alan - 9.11.2016 kello on 15:06
Moottoritilassa on, koteloituna. Ei pääse ajoviima, muttei oikein lämpökään.

Ei ole eri akkua, tuokin vain 80 Ah.

Tomisikohan akun lämmitys, jos kiertäisi sulanapitokaapelin ympärille. Lähinnä kovia pakkaspäiviä varten.
Otsikko: Vs: Akun käyttöikä jo 12 v
Kirjoitti: kimi - 9.11.2016 kello on 15:09
Moottoritilassa on, koteloituna. Ei pääse ajoviima, muttei oikein lämpökään.

Ei ole eri akkua, tuokin vain 80 Ah.

Tomisikohan akun lämmitys, jos kiertäisi sulanapitokaapelin ympärille. Lähinnä kovia pakkaspäiviä varten.

Onhan noita akkulämmittimiä joissa termostaatti.
http://www.polarheater.fi/page/3/polar-akkulammitin
Otsikko: Vs: Akun käyttöikä jo 12 v
Kirjoitti: Ossi66 - 9.11.2016 kello on 15:13
^
Onko moottoritilassa (=lämpöisessä), vaiko kontissa, pohjalla (=kylmässä)? Ensimmäisessä latautuu täyteen, jälkimmäisessä ei..

Osassa (ruotsalais) autoista s/s-toiminnoille on oma akkunsa.

Kylmässä kontinpohjalla olevaan AGM akkuun saa kuitenkin enemmän poweria sisään kuin kylmässä (?lämpöisessä) moottoritilassa oleva. Normaalissa henkilöautossa moottoritila ei lämpene koneen vaikutuksesta niinpaljoa että sillä olisi tuohon virran sisäänottoon merkitystä.
Otsikko: Vs: Akun käyttöikä jo 12 v
Kirjoitti: Alan - 9.11.2016 kello on 15:17
Pitää kysellä, onko akunvaihto erityyppiseen ongelma. Akussa oli uhkaus, että saa vaihtaa vain samantyyppiseen.

Jos tila sallii, niin korvaan varmasti isompikapasiteettis ella. Pitää mittailla tänään.
Otsikko: Vs: Akun käyttöikä jo 12 v
Kirjoitti: 88k5 - 9.11.2016 kello on 15:24
Kylmässä kontinpohjalla olevaan AGM akkuun saa kuitenkin enemmän poweria sisään kuin kylmässä (?lämpöisessä) moottoritilassa oleva. Normaalissa henkilöautossa moottoritila ei lämpene koneen vaikutuksesta niinpaljoa että sillä olisi tuohon virran sisäänottoon merkitystä.
Mulle "akkuviisaat" ovat sanoneet esim. saabin akusta, joka on ~växlalodjun päällä, että lämminpaikka->latautuu täyteen.. kyllä se ihan totta on talvella lämmin. Huomaa kesälläkin, että ei konehuone pa*kotu.. Keulaa alhaalta vielä umpeen talvela, niin ei liiaksi muutu. Talouden Volvoissakin ollut/on akku vastaavassa paikassa. Ikuna ollut vaimolla akkulaturitarvetta, vaikka työmatka 10min ja auto 2x päivässä eberillä lämpiässä 15-30 min. Eikä liioin saappaasakaan akku nikotellu 5½ vuoden aikana vastaavassa piiskauksessa.
Otsikko: Vs: Akun käyttöikä jo 12 v
Kirjoitti: mike - 9.11.2016 kello on 15:24
Riippuu laturista, onko vain yksi latausmoodi.
Otsikko: Vs: Akun käyttöikä jo 12 v
Kirjoitti: Aakku - 9.11.2016 kello on 17:49
Pitää kysellä, onko akunvaihto erityyppiseen ongelma. Akussa oli uhkaus, että saa vaihtaa vain samantyyppiseen.

Jos tila sallii, niin korvaan varmasti isompikapasiteettis ella. Pitää mittailla tänään.
S&S autossa kuuluu olla omanlainen akkunsa.
Otsikko: Vs: Akun käyttöikä jo 12 v
Kirjoitti: Mautoilija - 9.11.2016 kello on 18:01
^
Onko moottoritilassa (=lämpöisessä), vaiko kontissa, pohjalla (=kylmässä)? Ensimmäisessä latautuu täyteen, jälkimmäisessä ei..

Osassa (ruotsalais) autoista s/s-toiminnoille on oma akkunsa.
Moottoritilassa oleva akku on ajoviiman jäähdyttämänä ulkolämpötilassa. Ainoastaan pysäköinnin jälkeen lämmitystä on talvisin ½ tuntia. Latausta ei tällöin ole.
Jos huohotinputki voi jäätyä ajossa, ei akkukaan lämpene.
S&S toiminnolle tarkoitettu akku kiinnostaa.
Otsikko: Vs: Akun käyttöikä jo 12 v
Kirjoitti: Alan - 9.11.2016 kello on 18:09
Moottoritilassa oleva akku on ajoviiman jäähdyttämänä ulkolämpötilassa.

Jos se on täysin koteloitu, niinkuin Rytkyssä, niin ei ole ajoviiman jäähdyttämänä.
Otsikko: Vs: Akun käyttöikä jo 12 v
Kirjoitti: Mautoilija - 9.11.2016 kello on 18:39
Jos se on täysin koteloitu, niinkuin Rytkyssä, niin ei ole ajoviiman jäähdyttämänä.
Mutta kotelo on. Ja akku on siinä lämpötilassa mikä kotelossa on.
Otsikko: Vs: Akun käyttöikä jo 12 v
Kirjoitti: Alan - 9.11.2016 kello on 18:41
Kotelo, kun se on osin lämpöeristetty, estää ajoviiman vaikutusta.
Otsikko: Vs: Akun käyttöikä jo 12 v
Kirjoitti: Aakku - 9.11.2016 kello on 18:55
S&S toiminnolle tarkoitettu akku kiinnostaa.
Ei kai se tuon kummempi akku ole....

http://exide.fi/tuotteet/henkiloautot/exide-start-stop-agm/
Otsikko: Vs: Akun käyttöikä jo 12 v
Kirjoitti: T-Cat - 9.11.2016 kello on 21:07
Työautossa on 2x58Ah AGM akut, toinen konehuoneessa ja Webastolle oma peräkontissa. Ja tosiaan tuo SS vaatinee nuo AGM akut, ainakin VAG konsernin vehkeessä näkyi olevan orkkikset.
Otsikko: Vs: Akun käyttöikä jo 12 v
Kirjoitti: seppoko - 9.11.2016 kello on 21:53
Mutta kotelo on. Ja akku on siinä lämpötilassa mikä kotelossa on.

Ei ajoviimalla ole vaikutusta. Kylmä mikä kylmä.

Miksi autojen ulkolämpömittarit eivät näytä "ajoviimalämpötiloja".
Otsikko: Vs: Akun käyttöikä jo 12 v
Kirjoitti: kimi - 9.11.2016 kello on 21:55
Naapurilla on joku Kia ja siinä S&S. Järjestelmä ei ole toiminut kun n. ½v uudessa autossa. Oli jossain huollossa tuosta huomauttanut ja ongelma on akussa, se ei riitä systeemin pyörittämiseen.
Automatiikka valvoo useita parametrejä tuossa, lämpötila, jännite ......
Otsikko: Vs: Akun käyttöikä jo 12 v
Kirjoitti: 88k5 - 10.11.2016 kello on 00:18
Moottoritilassa oleva akku on ajoviiman jäähdyttämänä ulkolämpötilassa. Ainoastaan pysäköinnin jälkeen lämmitystä on talvisin ½ tuntia. Latausta ei tällöin ole.
Jos huohotinputki voi jäätyä ajossa, ei akkukaan lämpene.
S&S toiminnolle tarkoitettu akku kiinnostaa.
Ainakin noissa taloudessa olleissa ruotsalaisautoissa akku on sijoitettu aivan ylös, ja moottoritila hyvin alhaalta ja pyöräaukoista suojaisa. Ajoviima ei siten huuhtelu koko konehuonetta vaan mietitty mistä tulee ja menee. Ja pätee kesäkuumalla jäähdyttimen ilmanvirtauksiin, ei ole tarkoitus syylärilä lämmittää konetta  ;)
Jotenkin kuitenki kädelle on akku tuntunut lämpöisälle, varsinki lyhyemmäs ja hitaammassa kaupunkisukkuloinni ssa, jossa toivois akun latautumisen olevan tehokkainta.
Yks automerkki, jolla ne huohottimet jäätyilikin (tai vieläkin), onnistu ei-läpivirtaavalla kansikontruktiollaa n kuivattaa kaasaritkin kuumana, ettei käynnistys liian helppoa olis  :laugh:

Osassa Volvoista löytyy vas. ajovalon alapuolelta s/s-akku (2. akku) - liekö enempi sykliseen käyttöön dedikoitu tyyppi.. eik kulu starttiakku ilmankiertoon, ajovaloihin jne. stopin aikana.
Otsikko: Vs: Akun käyttöikä jo 12 v
Kirjoitti: Mautoilija - 10.11.2016 kello on 19:46
Miksi autojen ulkolämpömittarit eivät näytä "ajoviimalämpötiloja".
Mikä on "ajoviimalämpötila"? Toki ilmavirtauksella on jäähdyttävä vaikutus mutta vallitsevaa lämpötilaa se ei alenna.
Otsikko: Vs: Akun käyttöikä jo 12 v
Kirjoitti: tsahkali - 10.11.2016 kello on 20:03
Miksi autojen ulkolämpömittarit eivät näytä "ajoviimalämpötiloja".

Siis mitä tarkoitat?
JOs laitat käden ulos, viima jäähdyttää sitä mutta ei se elotonta anturia mitenkään voi jäähdyttää.
Otsikko: Vs: Akun käyttöikä jo 12 v
Kirjoitti: kimi - 10.11.2016 kello on 21:37
Jos mittari huomioisi lämpötilamittauksis sa viiman samoin kun monesti varsinkin lasketteluaikaan ilmoitetaan "tuntuu kuin lämpötila", sillä ei olisi auton sisätilan suhteen mitään merkitystä.
Otsikko: Vs: Akun käyttöikä jo 12 v
Kirjoitti: Pekka - 8.03.2017 kello on 08:58
Kesäautossa kesti GM akku 16 vuotta. Ajokilometrit noin 3000 km kesässä.

Talvet lämpöisessä tallissa.

Samanlaista ei löytynyt tilalle niin laitoin Motonetistä 60 ah akun tilalle. Hintaan 59.90 euroa.

Ei taida kestää yhtä kauan.