Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Sekalaiset => Aiheen aloitti: Tonppa72 - 4.11.2016 kello on 01:34
-
Rapiat 20000km tullut ajettua ja syylärin nesteet tippunu alarajan alle (kylmänä) 2d joutu lisäämään et lämpösenä meni maxiin. Onko normaalia vai mistä lähtisi vuotoa hakemaan?
-
Jos ei tuoksahda sisällä glygoli niin voisi olla syylärin muovipäädystä.
-
Paljonko autolla on kilometreja takana? Jos tuo 20000, niin en huolestuisi. Saattaa olla että viimeisimmät ilmat ovat poistuneet jäähdytysjärjestelm ästä.
Josa kyseessä on vuoto, sitä ei tällä nestemäärällä löydä. Neste haihtuu vuotopaikasta. Toki tilannetta kannattaa seurata vaikka ennen jokaista leiriytymisenjälkei stä liikkeellelähtöä (oletan että as-auto). Kun auto on muutenkin vaaterissa, voi avata konepellin ja tarkastaa kaikki nestepinnat sekä pyöräyttää valojen korkeussäätöä että saavat liikettä ettei jumiudu.
Muoks: Jos neste on muuta kuin vihreää, ei välttämättä glykolille haise. JA ERIVÄRISIÄ NESTEITÄ EI SAA SEKOTTAA KESKENÄÄN
-
Paljonko tuota on hävinyt, 2dl vaiko 2l piti täyttää jotta pinta olisi lämpimässä koneessa max korkeudella? 2dl ei minusta ole ongelma, 2 l niin pitää jo tutkia.
Letkuliitokset kannattaa tarkistaa, lämpövaihtelut löysentävä joitakin klemmareita.
-
JA ERIVÄRISIÄ NESTEITÄ EI SAA SEKOTTAA KESKENÄÄN
Riippuu nesteistä. Purkin teksti pitää vaan nykyään lukea tarkkaa...
-
Muoks: Jos neste on muuta kuin vihreää, ei välttämättä glykolille haise. JA ERIVÄRISIÄ NESTEITÄ EI SAA SEKOTTAA KESKENÄÄN
Kannanottoni ei liity suoraan nesteen katoamiseen, mutta on aivan tosi että yllä olevan tekstin mukaan täytyy olla tarkkana!!!
Väri ei välttämättä ole tae että pakkasneste soveltuu turvalliseen käyttöön. ( on oikea)
Tästä asiasta on kirjoitettu jokin aika sitten mediassa.
Noita EU direktiiveja kun viritellään asiaan jos toiseen, olisi tässä asiassa EU direktiivin säädös enemmän kuin paikallaan jossa todettaisiin yksiselitteisesti pakkasnesteiden tuottajien olevani velvollisia käyttämään yhtenäisiä ja samoja värejä samoissa pakkasnesteiden laaduissa.
-
Asuntoauto kyseessä ja kilometrejä takana 68000km ja 2 desiä hukkui kesän aikana ja kilometrejä kertyi kesän aikana vähän päälle 22000km. Punaiset nesteet koneessa ja ei pihassa länttejä eikä haise neste.
-
Jos tuo käyttäytyy normaalisti muuten ja harmaata savua ei esim. kylmänä pukkaa pakoputkesta niin aika mahdotonta on löytää syy vähenemiselle. 1dl/ 10 000km minusta ei anna syytä huolestua. Öljyt ja öljyn täyttökorkki, onko ne puhtaita? Valkoinen töhnä korkissa voi viitata kansiongelmaan
-
Jos kylmässä koneessa nestettä on yli minimin ei sitä tarvitse vielä lisätä .
Eikö max-merkki tarkoita minimi ilmatilaa mikä sinne on jäätävä kuumassa koneessa?
-
Saattaa olla et as.autossa ei ole tehtaalla huomioitu kasvanutta neste määrää tai laskettu sen varaan
että seilaa juuri ylä ja alarajan välillä.
-
Saattaa olla et as.autossa ei ole tehtaalla huomioitu kasvanutta neste määrää tai laskettu sen varaan
että seilaa juuri ylä ja alarajan välillä.
Miksi siinä olisi isompi vesitilavuus. Toki jos on lämmönvaihdin tai muu vettä moottorin jäädytysnestettä käyttävä lämmityslaite
-
Eikö max-merkki tarkoita minimi ilmatilaa mikä sinne on jäätävä kuumassa koneessa?
Ei.
-
Värillä on väliä. :D
Oikeasti värillä ja jäähdytysnesteiden välisellä sekoituskelpoisuude lla ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa.
Pahimmillaan eri tyyppisten, vaikka samanväristenkin, jäähdytysnesteiden sekoittamisella saa lopputuloksena klimppipuuroa, mutta useimmiten suunniteltua huonomman ruostumis- ja hapettumislisäainei stuksen toiminnan.
Aina olisi parasta käyttää vain yhtä ja samaa jäähdytysnestettä. Mikäli ei ole tietoa ennen käytetystä, niin järjestelmän tyhjennys, huuhtominen ja uusi neste on paras ratkaisu. Saattaa kyllä tulla kalliiksi, maksaahan 20 litran kannu punaista longlife tiivistettä melkein neljäkymppiä.... ;D
-
Saattaa kyllä tulla kalliiksi, maksaahan 20 litran kannu punaista longlife tiivistettä melkein neljäkymppiä.... ;D
Tosin kaikilla ei ole paikkaa missä nesteenvaihdon voi tehdä. Onhan tuo melkoistä läträämistä. Litkut ovat otettava talteen ja toimitettava kaatopaikalle hävitettäväksi. Järjestelmän huuhtominen ei sankovedellä oikein onnistu.
Ilmaaminenkin on oma taiteenlajinsa. Joissakin merkeissä/malleissa ei mitään erikoista. Joissain pitää toinen nurkka olla ylhäällä ja letkua x puristaa koneen kierrostenannon välissä.
Mielestäni materiaalikustannuk set tässä hommassa ovat pikkujuttu.
Nesteenvaihto on toki suositeltava jos aiemmin käytetystä ei ole tietoa.
Käsittääkseni sekoitelitkut pilaavat kevytmetallia, omaa kokemusta asiasta ei ole. ::)
-
Käsittääkseni sekoitelitkut pilaavat kevytmetallia, omaa kokemusta asiasta ei ole. ::)
Mutta käsitys on.... ;D
Motonetin listaa kun sella, niin sieltä löytyy litku, joka voi sekoittaa uusien ja wanhojen kanssa.
Ei ole ollut ongelmia, eikä tarvi pitää monenlaisia kannuja nurkissa.
-
Mutta käsitys on.... ;D
Aivan :o
Autoharrastajana koitan pitää tietouttani yllä. Tällaisista litkucoctaileistaha n ei "virallista" tietoa ole. Useistä lähteistä olen saanut viestiä että sekoitus tekee niinsanotusti "höpöä" kevytmetalleille.
Omakohtaista kokemusta ei tosiaankaan ole. Ne vanhemmat autot, mitä harrasteautoksi tituleeraan olen purkanut, kunnostanut ja saattanut ajokuntoon. Jäähdytyslitkuiksi olen laittanut vihreää etyleeniglykolivesi seosta. Näin näppärästi saa kaikkiin harrastekamppeisiin samat litkut ja yksi varakanisteri riittää. Tuoreimmat kulkineet hoitaa huoltofirma jonka uskon huolehtivan oikeat aineet. Saman kohtalon kokee koppikampe harrastevälineenä, ei harrasteautona.
Hienoa että huomautit että kommenttini on vain käsitys. Kaikki netistä luettu kannattaa tarkastaa useista eri lähteistä. Koskee myös jäähdytysnesteiden sekoitusta.
-
Noniin vihdoin löytyi vuotokohta mistä pikkuhiljaa hukannu nestettä eli autoon on laitettu letkulämmitin ja todella surkeilla klemmareilla joiden välistä on ruvennut vuotamaan. Ajan kanssa ruvennut vuotamaan enemmän ja nyt näkyi pihassa läntti ja osasi ruveta vuotokohtaa ettimään.
-
Jonkun verran ohi aiheesta. Mutta mikä on 3 litrasen ja 2,8 litrasen tehojen ja vääntöjen ero.
No, jonkin verran eroaa aiheesta "Ducato hukkaa jäähdytinnestettä"
Joku savolainen viäräleuka voisi sanoa rumasti, "kvg" .. ?
-
Poistin kysymyksen. Kaikki voi siirtyä miellyttävämpään aiheeseen, verotus ja Berner. ;)