Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Sekalaiset => Aiheen aloitti: HarriOlavi - 29.10.2016 kello on 21:05
-
Kiinnostuin kyseisestä asiasta tänään, kun huomasin kaasun hinnan olevan 0,51 centtiä.
En katsonut tarkemmin onko kyseessä litra-, vai kilohinta, mutta edullista näyttää olevan kaasuautolla ajaminen.
http://fin.auto24.ee/used/2369048 ( myynnissä )
Alla tietoa aiheesta: ( kaasuauto )
http://www.motiva.fi/liikenne/henkiloautoilu/valitse_auto_viisaasti/autotyyppi/kaasuauto
http://www.autotie.fi/tien-sivusta/kaasuautot-puntarissa
-
Työnantajalla on yksi ko. auto Helsingissä, ei muuta tietoa. Tokihan tuollainen voisi olla hyväkin kunhan kaasuhanoja tankkaukseen yleistyisi. Saako noilla kiskoa minkälaista kuormaa?
-
Kaasu myydään lpg eli nestekaasuna litroittain.
Ja niin myös maakaasu gnc. ;)
Täällä päin on noin 10 % lpg autoja.
-
Työnantajalla on yksi ko. auto Helsingissä, ei muuta tietoa. Tokihan tuollainen voisi olla hyväkin kunhan kaasuhanoja tankkaukseen yleistyisi. Saako noilla kiskoa minkälaista kuormaa?
Käytetään myös busseissa ja rekoissa eli kuormaa piisaa kuin bensa leluissa ;)
-
Kaasu myydään lpg eli nestekaasuna litroittain.
Ja niin myös maakaasu gnc. ;)
Täällä päin on noin 10 % lpg autoja.
Anteeksi maalaisuuteni :D Pohjois Suomessa noita ei pahemmin ole tullut vastaan. Ei ne varmaankaan tänne yleisty kauhean nopeasti kun noita tankkauspisteitä ei ole olemassa, ei hanoina eikä muutenkaan. ;)
Edith:
Ainoa havainto tällä kylällä on kaasulla toimivat trukit.
-
Meillä Helbilla,kaikki ok ;) Thumb
-
Siitä kaasua tankkaamaan ,,,
http://www.gasum.fi/Kaasun-tankkausasemat/Tankkausasemien-sijainnit/?gclid=CP-3ipvTgNACFcfTcgodvZcALA
-
Autokaasun tankkauspisteitä Virossa, eli ei näyttäisi jäävän tienpäällä pulaan kaasun puutteen takia. :-\ :-\
http://www.alexelaoil.ee/lpg/
http://www.gaas.ee/surugaas/tanklate-asukohad/
-
Mulla oli -80 luvulla 11kg moottorikaasupullo autossa....
Jakelupisteitä oli lähes joka asemalla, kunnes tuli verottaja väliin. :(
-
Minulla on selkeä ajatus siitä että, kun jakeluverkosto on saatu tarpeeksi laajaksi ja autojen myynti tasoittunut ja vakiintunut korotetaan kaasun veroa. Vielä ei ole sen aika, mutta edessä tuo väistämättä on
-
Mulla oli -80 luvulla 11kg moottorikaasupullo autossa....
Jakelupisteitä oli lähes joka asemalla, kunnes tuli verottaja väliin. :(
Systeri toi 80 luvulla kaasutankilla varustetun Volvon muuttoautona Belgiasta ja palautti sen muutaman vuoden päästä. Kaasulaitteet siinä piti suomessa poistaa käytöstä
-
Minulla on selkeä ajatus siitä että, kun jakeluverkosto on saatu tarpeeksi laajaksi ja autojen myynti tasoittunut ja vakiintunut korotetaan kaasun veroa. Vielä ei ole sen aika, mutta edessä tuo väistämättä on
Olet varmasti oikeassa. Muistat varmaan kuinka kävi kun petroolilla toimivien autojen käyttö tuli mahdolliseksi. Muistini mukaan valtio puuttui peliin....rahastaak seen....itse rakentelu loppui...
Korjatkaa jos olen väärässä....
-
Talbot rakennettiin (suomessa?) petrooliversiona ja kotimaisena se saavutti jonkinlaisen myyntisuosion ja muutossarjoja myytiin muihin autoihin, ja myös venemoottoreihin. Kauaa tuo buumi ei kestänyt. Vähä väliä noita erikoisia kokeiltu suomessa, 1,3 litrasiin Fordeihin tehtiin turbolisäys, autoedun yksi veroraja oli 1300 kuutiota ja tuolla koitettiin myydä isompaa autoa pienemmällä koneella.
-
Suomessa ei autoilu ole halpaa, ajoi sitten vaikka suolikaasulla. Ens alkuu voi olla, mutta menee hetki että valtio alkaa lypsämään autoilijaa.
Köyhät pois tienpäältä että herrat pääsee porskuttaan.
-
Kyllä se Buumi putosi, kun iskettiin kaasuautolle 20 kertainen vero.
-
Jos haluaa ajella kaasukäyttöisellä, niin miksi ei saman tien puukaasuauto?
Kaasun saa tehtyä itse ja puuta riittää.
Projekti tosimiehelle ,,,
http://www.kaleva.fi/teemat/moottori/hakaponttoauto-kulkee-puupilkkeella/35726/
-
Jos haluaa ajella kaasukäyttöisellä, niin miksi ei saman tien puukaasuauto?
Kaasun saa tehtyä itse ja puuta riittää.
Projekti tosimiehelle ,,,
http://www.kaleva.fi/teemat/moottori/hakaponttoauto-kulkee-puupilkkeella/35726/
Ajallisesti liikkeelle lähtö vaatii liikaa aikaa ennen kuin pääsee aloittamaan kauppamatkan, ainakin meikäläisen kohdalla. :) :)
-
Kyllä se Buumi putosi, kun iskettiin kaasuautolle 20 kertainen vero.
Pitääsköhän puhua nykyajasta, tässähi.....
http://www.trafi.fi/tieliikenne/verotus/ajoneuvovero/veron_rakenne_ja_maara#kayttovoimavero_HAjaPA2013
http://www.biokaasuauto.fi/tiedotusvalineille/verotus
http://www.motiva.fi/liikenne/henkiloautoilu/valitse_auto_viisaasti/autotyyppi/kaasuauto
Kaasuautolla pienemmät verot
Kaasuauton hankinnan yhteydessä peritään autovero ja käytön aikana ajoneuvoveron perusosa sekä lisäksi käyttövoimavero. Kaasuauton bensiiniautoa pienempien hiilidioksidipäästö jen ansiosta päästöperusteiset autovero ja ajoneuvoveron perusosa ovat kaasuautolla bensiiniversiota matalammat.
Kaasupolttoaineen bensiiniä matalamman verotason vuoksi kaasukäyttöisiltä ajoneuvoilta peritään käyttövoimavero. Veron laskentaperiaatteid en mukaisesti kaasuhenkilöauton vuotuinen käyttövoimavero on vastaavaa dieselkäyttöistä autoa pienempi
-
^
Joo menneessä aikamuodossa kirjoitin....
Kaasuautoja olisi paljon enemmän, jos aikoinaan sitä ei olisi torpattu 20 kertaisella verolla. Mukamas kaasua ei ollut tarpeeksi. Kysymys oli kuitenkin vain verotuloista. Kaasu oli verotonta ja sitä tuli pilvin pimein bensiinin jalostuksen sivutuotteena. Nestekaasu oli ikään kuin jätettä. Sitä kun tuli tuotannossa koko ajan, niin sitä poltettiin jätteenä jalostamolla jatkuvasti. Silloin ei ollut mitään arvoa puhtaalla polttoaineella. Ainoastaan verotulot ratkaisi ja niinhän se on nykyisinkin.
-
^
Joo menneessä aikamuodossa kirjoitin....
Kaasuautoja olisi paljon enemmän, jos aikoinaan sitä ei olisi torpattu 20 kertaisella verolla. Mukamas kaasua ei ollut tarpeeksi. Kysymys oli kuitenkin vain verotuloista. Kaasu oli verotonta ja sitä tuli pilvin pimein bensiinin jalostuksen sivutuotteena. Nestekaasu oli ikään kuin jätettä. Sitä kun tuli tuotannossa koko ajan, niin sitä poltettiin jätteenä jalostamolla jatkuvasti. Silloin ei ollut mitään arvoa puhtaalla polttoaineella. Ainoastaan verotulot ratkaisi ja niinhän se on nykyisinkin.
Niinpä. On aika koomista, surkuhupaista toimintaa. Päättäjät / poliitikot / elinkeinoelämän vaikuttaja tahot markkinoivat aatetta "puhtaan ja elinympäristön puolesta, terveellisimpiä polttoaineita / vähemmän saasteita / jne." Samaan aikaan / loppujen lopuksi sitten mätkäistään verot. ;D
Sama mielenkiintoinen, edelleen surkuhupaisa / koominen toiminta sähköntuotannossa. Mediassa markkinoidaan kuluttajia säästämään sähkökustannuksissa . Sähköyhtiöt ovat pörssiyhtiöitä joiden ideologia perustuu rahallisten voittojen maksimointiin neljännesvuosittain asetettavan tavoitteen saavuttamiseksi. ( kvarttaali )
Kun kuluttaja onnistuu omatoimisesti kilpailuttamalla saamaan sähköyhtiöltä muutaman kymmenesosan edullisemmin sähköä kuin joltain toiselta yhtiöltä, niin olen melkovarma että vastaavan "hyödyn" sähköyhtiö ottaa lähitulevaisuudessa takaisin kaksinkertaisesti. Kuinka kukaan voi olettaa että markkinataloudessa toimitaan tavalla jossa ei pyritä saavuttamaan asetettu tavoite? Yhtälö on mielestäni täysin mahdoton teoriankin tasolla. Mm, näistä asioista päättää eduskunta joka on lainmukainen toimeenpanija todellisten elinkeinoelämän vaikuttajien juoksupoikana. Kansalaiset antavat äänestämällä valtakirjan toimia kyseisellä tavalla. ;D
Nostamatta Viroa estradille, mutta täällä ei ole mitään perusmaksuja tms. Jos kulutus on nolla / kk, myös sähkölasku on nolla, ei mitään perusmaksuja tms. Meillä on sähkösopimus joka sisältää muistaakseni 3 erilaista sähköntuotanto tapaa.(?) Vuoden alusta sähkölaskun Kwh:n hinta pieneni kaikilla joilla on vastaava sopimus. Samoin autotallin sähköt jossa on eritoimittaja. ( yhtiö) Sähkönhinta halpeni heinäkuussa joten jouduin odottamaan "pienemmän" laskun saapumista.
Viro kuuluu markkinatalouteen kuten Suomi, mutta väitän että on erilaiset intressit kuluttajia kohtaan lainsäädännöllisest i kuin Suomessa.(?)
Varmaan aikanaan "peli kovenee" myös Virossa. Jos koveneminen suhteutetaan suomalaisesta näkökulmasta / ansiotasosta / eläke / tms, niin suomalainen bruttokansantuote vastaan Viron bruttokansantuote, on koveneminen lähes merkityksetöntä Virossa vakituisesti asuville suomalaisille, näin ajattelen.... (?)
-
Autokaasun tankkauspisteitä Virossa, eli ei näyttäisi jäävän tienpäällä pulaan kaasun puutteen takia.
Pojalla ollut kaasuauto liki 10 v.. On kovin tyytyväinen ollut, kun asuu kaasupisteen vieressä. Noin puolella euromäärällä sanoo ajavan. Kun sitä viimeksi tankkasin, oli biokaasu hiukan kalliimpaa kun maakaasu, biokaasua otin--noo samasta putkesta se tulee. On niissä myös tavallinen penssiinitankki, käynnistystä ja kaasun loppumista varten.
-
Pojalla ollut kaasuauto liki 10 v.. On kovin tyytyväinen ollut, kun asuu kaasupisteen vieressä. Noin puolella euromäärällä sanoo ajavan. Kun sitä viimeksi tankkasin, oli biokaasu hiukan kalliimpaa kun maakaasu, biokaasua otin--noo samasta putkesta se tulee. On niissä myös tavallinen penssiinitankki, käynnistystä ja kaasun loppumista varten.
Kyllä vaan. Lueskelin illalla / iltamyöhällä ja nyt aamulla kaasuautojen toiminnasta / käyttökokemuksista / jne. Luetun mukaan niissä on yksinkertainen ja toimiva systeemi. Eroa ei pitäisi huomata tehossa bensiinin / kaasukäytön välillä.
Lukemani mukaan turvallisia käyttää. Itsellä on aina ollut skeptinen suhtautuminen juuri liittyen turvallisuuteen, nyt pitänee muuttaa asennetta. ;D
Tästä syystä kaasuautot eivät ole ai'emmin kiinnostaneet. ::)
Samoin oli aikoinaan skeptisyys automaattilaatikoit a kohtaan. Asenne muuttui täysin kun hommasin ensimmäisen automaattilaatikoll a varustetun auton. Tällaista se elämä on....mm, asenteen muokkausta...ennakk oluulottomuus ei ole aina "pahasta." :D
Eesti Gaas'in tekemä kulutusvertailu:
http://www.gaas.ee/tankla-kalkulaator/
-
Eroa ei pitäisi huomata tehossa bensiinin / kaasukäytön välillä
Pojalla on ollut 3 autoa, yksi V70, kaksi Poloa-- Poloila olen ajanut. Kyllä kaasulla on kesympi-- mutta napilla pääsee heti pensalle, ja takaisin kaasulle, halutessaan. Polot ovat olleet jälkiasennus, V 70 tehdastekoinen. Jälkiasennus ottaa tilaa, tehdasasennus vähemmän, Volvossa vain varapyörän paikan.
-
Pojalla on ollut 3 autoa, yksi V70, kaksi Poloa-- Poloila olen ajanut. Kyllä kaasulla on kesympi-- mutta napilla pääsee heti pensalle, ja takaisin kaasulle, halutessaan. Polot ovat olleet jälkiasennus, V 70 tehdastekoinen. Jälkiasennus ottaa tilaa, tehdasasennus vähemmän, Volvossa vain varapyörän paikan.
Tehdasvalmisteisist a alla olevassa sitaatissa.
"Kaasuajoneuvo ei juuri eroa bensiinimallista.
Tehdasvalmisteinen kaasuajoneuvo vastaa käyttöominaisuuksil taan ja suorituskyvyltään bensiinimallia."
http://www.motiva.fi/liikenne/henkiloautoilu/valitse_auto_viisaasti/autotyyppi/kaasuauto
-
Silloin vanhaan hyvään aikaan...
Kun itse tein kaasuauton, niin sanottiin, että n. 20% tehoa häviää. Kyllä se vaisummalta hieman tuntuikin.
Toinen ongelma oli kansipahvien palaminen. Tuppasi käymään aika paljon kuumempana, kuin mitä bensalla.
Puhtaana moottori toki pysyi. Verrattuna sen aikaisiin petrooliautoihin, niin yleinen käsitys oli, että petroauto kesti jotain 70 tuhatta. Siksi ne oikeastaan poistui markkinoilta.
Joskus suunnittelin petrokäyttöistä Warrea. Olisi ehkä pysynyt kohtuullinen turvaväli takana.
-
Enpä enempiä spekuloi tämän päivän kaasuautoista, koska ne ovat mahdollisia vain Etelä -Suomessa ja sielläkin maakaasulla. Mutta kokemukseni jo 60-luvulta.
Olin kesätöissä VR:n ovelta ovelle auton apumiehenä. Nehän olivat enimmäkseen Nalle-Sisuja toimien nestekaasulla. Niissä oli molemminpuolin 33kg:n pullot makaavassa asennossa. Silloin ei ollut automaattisia pullonvaìhtajia. Pullo saattoi loppua vaikka Mannerheimintien ja Arkadiankadun risteyksessä keskellä risteystä. Kuski sulki ohjaamossa tyhjän pullon venttiilin ja avasi täyden. Minä, apumiehenä, hyppäsin ulos vastaavasti sulkemaan ja avaamaan pulloventtiilit. En tiedä, mitä kuskeille oli opetettu, mutta kenellekään ei mennyt jakeluun, että pullot voivat olla auki, kunhan ohjaamon venttiilit suljetaan ja avataan oikeassa järjestyksessä. Ilmeisesti varmuuden maksimointia. Kuskin tehtäviin kuului sitten pullon vaihto trukilla.
Mulla ei ollut vielä silloin ajokorttia, nin en voinut ajaa niitä. Mutta kuskit kertoivat, että kaasuautot olivat laiskempia kuin vastaavat bensa-autot.
-
Silloin vanhaan hyvään aikaan...
Kun itse tein kaasuauton, niin sanottiin, että n. 20% tehoa häviää. Kyllä se vaisummalta hieman tuntuikin.
Toinen ongelma oli kansipahvien palaminen. Tuppasi käymään aika paljon kuumempana, kuin mitä bensalla.
Puhtaana moottori toki pysyi. Verrattuna sen aikaisiin petrooliautoihin, niin yleinen käsitys oli, että petroauto kesti jotain 70 tuhatta. Siksi ne oikeastaan poistui markkinoilta.
Joskus suunnittelin petrokäyttöistä Warrea. Olisi ehkä pysynyt kohtuullinen turvaväli takana.
Minulla oli aikoinaan Warburg Limousine.
Oli kauhea "peto" lähtemään kovilla pakkasilla käyntiin "Tiaisen tallista." Thumb Thumb
-
Olihan se Wartburg jo silloin varsinainen kaasuauto, ainakin sen perässä ajaville.
ps. olihan niillä sakemanneilla jo -40 luvulla hyvin inhottavaa toimintaa kaasun kanssa.
-
Kaasu myydään lpg eli nestekaasuna litroittain.
Ja niin myös maakaasu gnc. ;)
Täällä päin on noin 10 % lpg autoja.
Hollannissa vissiin? Suomessahan ei käytännössä saa nestekaasulla (LPG, Autogaz) ajaa, jos ajaa tai edes tankissa on kaasua, pitää maksaa polttoainemaksua 330€/päivä. Siis per PÄIVÄ! Ja jos paku niin 500€/päivä.
Maakaasu (CNG) sen sijaan on järkevä valinta, sillä ajelee käytännössä liki puoleen hintaan bensaan verrattuna. Käyttövoimaveroa saa maksaa Trafille siitäkin, mutta se on karkeesti puolet dieselverosta. Halvempaa kuin dieselillä ajo, ajoipa sitten paljon tai vähän.
Ite nyt 4,5 vuotta/reilun 100tkm ajellut maakaasulla ongelmitta. Tykkään.
P.S. Gasumin biokaasuhan on sitten ihan sitä samaa mitä tavan maakaasu, samasta putkesta tulee. Sama kuin tuulisähköä ostaisit. Joku suhauttaa vähän bioa sekaan jossain päässä linjaa jos maksat biosta. Periaatejuttu.
-
Minulla on selkeä ajatus siitä että, kun jakeluverkosto on saatu tarpeeksi laajaksi ja autojen myynti tasoittunut ja vakiintunut korotetaan kaasun veroa. Vielä ei ole sen aika, mutta edessä tuo väistämättä on
Maakaasulla on ajettu jo kymmenisen vuotta Suomessakin, veroja on jo korotettu isolla kädellä. Maakaasun verotusta on nostettu viime vuosina 400% ja autoille on tullut käyttövoimavero. Kaasun hinta on onneksi käytönnössä laskenut/seuraa bensan hintaa pienellä viiveellä.
Jakeluverkosto on laajenemassa, uusia tulee pikkuhiljaa kauemmaksikin. Tiistaina avattu Turkuunkin tankkauspiste. Mutta tuohan se edelleen pullonkaula on näitten yleistymisessä, vaikka kulkeehan kaikki kaasuautot bensallakin. Varsinaisissa on vain aika naftit bensatankit, jopa alle 20 litraa.
-
Enpä enempiä spekuloi tämän päivän kaasuautoista, koska ne ovat mahdollisia vain Etelä -Suomessa ja sielläkin maakaasulla. Mutta kokemukseni jo 60-luvulta.
Olin kesätöissä VR:n ovelta ovelle auton apumiehenä. Nehän olivat enimmäkseen Nalle-Sisuja toimien nestekaasulla. Niissä oli molemminpuolin 33kg:n pullot makaavassa asennossa. Silloin ei ollut automaattisia pullonvaìhtajia. Pullo saattoi loppua vaikka Mannerheimintien ja Arkadiankadun risteyksessä keskellä risteystä. Kuski sulki ohjaamossa tyhjän pullon venttiilin ja avasi täyden. Minä, apumiehenä, hyppäsin ulos vastaavasti sulkemaan ja avaamaan pulloventtiilit. En tiedä, mitä kuskeille oli opetettu, mutta kenellekään ei mennyt jakeluun, että pullot voivat olla auki, kunhan ohjaamon venttiilit suljetaan ja avataan oikeassa järjestyksessä. Ilmeisesti varmuuden maksimointia. Kuskin tehtäviin kuului sitten pullon vaihto trukilla.
Mulla ei ollut vielä silloin ajokorttia, nin en voinut ajaa niitä. Mutta kuskit kertoivat, että kaasuautot olivat laiskempia kuin vastaavat bensa-autot.
Noinhan se meni...
Minulla oli bensa Petteri, joka toki kulki vain kaasulla. Pullot olivat pystyssä lavan etureunassa. Yhteensä 3+3 kpl 33kg pulloja. Siinäkin kävin käsin aukaisemassa aina toisen puolen patterin, kun toinen kolmikko tyhjeni.
En muista olleen 33kg moottorikaasupulloj a silloin. Siksi ne olivat pystyssä. Henkilöautossa oli itselläni 11kg trukkipullo makuulta ja pidemmälle reissulle otin 19kg pullon. Magneettiventtiili oli jakamassa kaasun ja bensan väliltä kaiken varalta.
-
:laugh: :laugh: :laugh:
https://youtu.be/lh_h-KdbBrE
Mutt ? eikös nyt kumminhi ole kymysys ::) Jotta millaisia ajatukseia herättää ..... eli ei kai vain muistoista kysymys.
Itse tiedän kaasukäyttöisiksi muutettuina olevan ainakin aamerikkalaisia laitoksia joissa saadaan edulliseen hankintahintaan vanha bensarosvo valjastettua hyötykäyttöön.
-
Mutt ? eikös nyt kumminhi ole kymysys ::) Jotta millaisia ajatukseia herättää ..... eli ei kai vain muistoista kysymys.
Itse tiedän kaasukäyttöisiksi muutettuina olevan ainakin aamerikkalaisia laitoksia joissa saadaan edulliseen hankintahintaan vanha bensarosvo valjastettua hyötykäyttöön.
Meillä oli El Camino työkäytössä kaasulla...
Siinä oli neljä 2+2 11kg pulloa lavan etureunassa. Muistaakseni trukkipulloja olivat.
Aspenia tehtiin kaasulle pienenä sarjanakin.
-
Eli sulla herättää vain muistoja. Onkos kukaan harkinnut nykyveturiksi / ajolaitteeksi hankkia. Tuolla "virallisella" on ainakin yhdellä iso jenkki työkäytössä jossa kaasut.
-
Jos otsikon aiheeksi rajataan nestekaasu tai puukaasu, tulee mieleen vuosikymmenien takainen historia; sodan jälkeinen puute ja toisesta verokarhun herääminen. Molemmin yhteistä pieni käyttö/varastointipaine=iso_tilarve=pieni_toimintasäde, alentunut suorituskyky..
Oikeastaan lpg-autoista tulee mieleen enempi itä-Eurooppa, jossa kerrostalojenkin hellat lämpesvät vielä jokin aika sitten pelkästää isoista pulloista. Sitä kautta tuotanto- ja jakeluverkko oli valmiina vaikka autokäyttöön..
Sen sijaan nämä bio/maakaasu (CBG/CNG) ovat paremmin nykypäivään istuvia - onhan niissä ~15x korkeampi paine, ts. pienempi tilantarve säiliölle. Lisäksi ovat keskenään sekatankattavia. CO2 puoli puhdas nolla (CBG)..
Itse harkitsin käyttökulkimen vaihtuessa kaasu- ja etanolivaihtoehtoja . Jos olisin "yhdenauton_ihminen", ei perinteisistä liikennepolttoainei sta tulisi mieleen luopua näihin marginaaleihin. Mutta arki-ruhkaliikenne-työmatkakuljin voisi hyvinki olla pienikin ekoauto, ehkä kuitenki puhdas sähkö/ladattava hybridi. Pisimpään pidin mukana RE85 laitteistolla varustettua jenkkiveturia, mutta monet muut mm. verotekn. syyt ajoivat ohi, ja dieseliin kuitenki päädyin. Mutta tarpeiden takia haussa ei ollut pieni kaupunkisukkula ja siksi bensakone "ekoistettuna" oli selkeästi puhdittomampi tuplaturbo dieselin rinnalla, jossa verot mitättömät tuossa kokoluokassa..
-
Sähköauto ei ole oikeasti toimiva. Toimintasäde ja latausaika.
Suurin ongelma, josta sähköauton valmistajat vaikenevat, on valmistuksen todella suuret luonnonvarojen tuhlaaminen (akku). Ajatelkaa oikeasti, mitä tarkoittaisi jos kaikilla olisi sähköauto ja niihin valmistettaisiin akut.
Oikea olisi vetyauto. Toimiva kaikella lailla. Siinä vain yksi ongelma, vedyn valmistus vielä liian kallista.
-
Sähköauto ei ole oikeasti toimiva. Toimintasäde ja latausaika.
Suurin ongelma, josta sähköauton valmistajat vaikenevat, on valmistuksen todella suuret luonnonvarojen tuhlaaminen (akku). Ajatelkaa oikeasti, mitä tarkoittaisi jos kaikilla olisi sähköauto ja niihin valmistettaisiin akut.
Oikea olisi vetyauto. Toimiva kaikella lailla. Siinä vain yksi ongelma, vedyn valmistus vielä liian kallista.
Ainakin pk-seudulla työmatkalla aamuin-illloin toimisi. Voisi hyvinki mennä työantajan piikkiin ne polttoaineet. Matkalla ostoh*lvetin kautta pikaladaten rahanhukkauksen ajan :D
Kehonsiirtimeksi ihan pätevä, mutta ei hupiin tai vaunun eteen 8)
-
Ainakin pk-seudulla työmatkalla aamuin-illloin toimisi. Voisi hyvinki mennä työantajan piikkiin ne polttoaineet. Matkalla ostoh*lvetin kautta pikaladaten rahanhukkauksen ajan :D
Kehonsiirtimeksi ihan pätevä, mutta ei hupiin tai vaunun eteen 8)
Olen tsekkaillut täällä myynnissä olevia kaasuautoja mm, www.auto24.ee sivuilta. Tilanne vaikuttaa olevan se että lähes kaikki myynnissä olevat (käytetyt) ovat tuotu Saksasta, Ruotsista, Italiasta....
Näin ollen noiden autojen taustatietojen ( historia) tarkistaminen on ainakin minulle mahdotonta vastoin jos auto olisi uutena rekiströity tänne.
Skeptisyyttä omaavana haluaisin olla tietoinen kiinnostusta herättävän auton historiasta.
-
Merkistä riippuen koko historia voi löytyä merkkikorjaamon valtakunnallisessa järjestelmästä. Kaverini osti Saabin joka oli Sveitsissä rekisteröity ja tuotu EU alueelle Viroon myyntiin. (halpa tullata) Kaikkien autoon tehtyjen korjaamotoimenpitei den tiedot sai suomeen tiedostomuodossa.
-
Merkistä riippuen koko historia voi löytyä merkkikorjaamon valtakunnallisessa järjestelmästä. Kaverini osti Saabin joka oli Sveitsissä rekisteröity ja tuotu EU alueelle Viroon myyntiin. (halpa tullata) Kaikkien autoon tehtyjen korjaamotoimenpitei den tiedot sai suomeen tiedostomuodossa.
Kiitos vastauksesta. Tuota noin...auton historia pitäisi selvittää ennen eurojen laskemista myyjän "handuun." :-\ :-\
-
Kiitos vastauksesta. Tuota noin...auton historia pitäisi selvittää ennen eurojen laskemista myyjän "handuun." :-\ :-\
Tiukkaa on ...
Merkkikorjaamossa tietävät usein, mutta eivät kerro tietojaan vetoamalla johonkin yksityisyyden suojaan.
Itse sain suhteiden kautta omasta autostani kaikki historiatiedot aina tehtaalta lähdöstä asti. Samoin tiskin alta olen saanut pakuuni tiedot edellisen omistajan korjauksista, mutta en kirjallisena.
-
Mulla on sellainen ajatus: Jos tuon Opelin todennäköisellä myyntihinnalla saisi kasuvehkeet, jotka ei veisi paljoa tilaa, niin hankkisin ne siihen.
Jos vielä vaihtaisin taloon kaasulämmityksen, ja hankkisin pumpun, olisi ajo polttoaineen puolesta halpaa nurkka-ajossa.
-
Ratiossa kailottavat jotta Tankkaa rajattomasti kiinteään kuukausihintaan (https://www.gasum.com/yksityisille/tankkaa-kaasua/kiinteahintakampanja/).
Gasum tarjoaa kaasukäyttöisen henkilöauton ostajille polttoainetta kiinteään kuukausihintaan. Pitäiskö jo vaihdattaa tuo perheen tiisel skodillac vaikka Skoda Octavia G-Tec Sedan (http://www.skoda.fi/mallisto/octavia-g-tec)iin?
Vai käykö täs ajanaikaa kun peroolisaapille?
-
Muuttaa nykyisen bensa-auton kaasulle! onhanse puhasta menoa :-\
-
Muuttaa nykyisen bensa-auton kaasulle! onhanse puhasta menoa :-\
Gasumilta ei vaan saa 69-korttia sillä.
Kaasuautot jäänee sähköautojen jalkoihin tulevaisuudessa, mutta toistaseks halpa ja toimiva vaihtoehto. Tosin tankkauspaikkoja niukalti, eikä skoodan 15 kg pullolla 300 km:ä kauemmas pääse jos sinnekkään. Bensalla pääsee toki jatkamaan.
Poriin avasivat perjantaina uuden kaasuaseman. Pori-Tampere-Lahti-Imatra-linjaa ylempää ei sit Gasumilta löydykään tankkeja.
-
Gasumilta ei vaan saa 69-korttia sillä.
Kaasuautot jäänee sähköautojen jalkoihin tulevaisuudessa, mutta toistaseks halpa ja toimiva vaihtoehto. Tosin tankkauspaikkoja niukalti, eikä skoodan 15 kg pullolla 300 km:ä kauemmas pääse jos sinnekkään. Bensalla pääsee toki jatkamaan.
Poriin avasivat perjantaina uuden kaasuaseman. Pori-Tampere-Lahti-Imatra-linjaa ylempää ei sit Gasumilta löydykään tankkeja.
Ouluun avataan kohta Ruskoon myös kaasuasema! aikoinaan kaveri 70 luvun lopulla muutti farmari ladan petroolille ja kaasulle pensan lisäksi ja muutoskatsasti auton myös..
-
Virossa / Saksassa myytävät monet taitaa olla nestekaasuversioita, jonka muuttaminen maakaasulle on aika iso operaatio, joten tarkkana saa olla. Tehdasvalmisteinen kaasuauto lienee parempi kuin jälkikäteen kaasutettu, mm. moottori optimoitu kaasulle ja tavaratilaa enemmän. Toisaalta valikoima aika suppea ja bensatankki pieni useinkin.