Ja kyllä minä sanosin, että kaikki lämpö mitä jäähdyttäjä viilentää on hukkalämpöä. Sen voi käyttää noin paremmin. :D
Tietty jos viileillä keleillä jäähdytin pysyy kylmänä silloin ei tule hukkalämpöä, mutta kyllä tuo volkkarin kone puhkuu tuon jatkuvan kuorman alla ihan riittävästi lämpöä kabiiniinkin!
Lämpöasioiden kanssa olen toiminut 40 vuotta mm tutkimuksen siivellä, en tutkijana vaan hyödyntänyt tutkimustietoa. Moottorin hukkalämmön määrä ei vähene vaikka nesteestä otettaisiin muualle energiaa.
On turha väittää että kuution lämmittäminen vie energiaa saman verran kuin kahden kuution.
Sitä samaa hyvää päivää!hetkinen? miten tämä avautuminen liittyi Ajden jatkeena olevaan lämmön vaihtimeen?
Koska syvällistä tutkimustietoa ei tietääkseni erikseen ole matkailuvaunuista eikä matkailuautoista täytyy luottaa siihen muuhun tutkittuun tietouteen jota alaa lähinnä on olemassa.
Eniten sitä ja lähinnä samaan aiheeseen sovellettavaa löytyy mm. talotekniikan tutkimuksista.
Jos jollain on muita tutkimustietoja kannattaa sitä antaa toisten käyttöön ellei se tieto ole suojattua.
Oleellinen ero on usein rakennusten ja ko matkailuvälineden välillä se, että noissa jälkimmäisissä on pintakerroksena useimmiten täysin kosteutta läpäisemätön pinta.
Useimmissa rakennuksissa taasen on kosteutta jonkin verran läpäisevä seinärakenne pl. muutamat uusimmat (tässä yhteydessä uusimmat) rakenteet.
Asiasta toiseen:
Törmäsin jokin aika sitten tutkimukseen jossa oli tutkittu vanhojen (yli 50 v) kerrostalojen ulkoseinien kestävyyttä pohjoisissa olosuhteissa. (Lämpiäminen, kuivaminen, kastuminen, jäätyminen jne) Ilman sisältö tulevaa lämpöä seinän läpi ei seinärakenteet kestäisi kovin kauan noissa rakennuksissa.
Jos joku löytää tuon tutkimuksen pls. ilmoita. Itse hukkasin sen.
... joissain tapauksissa kyllä myös rinnan lämppärinkennon kans ,mutt se tarttee paremmat perustelut..( Sevy huussis on niin...)Ainakin itselaittaisin rinnan mikäli italoauto tyyliin lämppärikennoa kuristaa hana.
Tsahkali: Syy miksi kirjoitin asioita niin vuoksi kun joku antoi ymmärtää että lämpöä syntyy tuossa tapauksessa ilman polttoainetta ja vetosi "turhaan" lämpöön. Jos moottorin ulkoisesta "hehkulämmöstä" otettaisiin tuo lämmitysenergia asia olisi toinen.kyllä lämmönvaihdin nostaa kulutusta jos sillä yrittää mökkiä lämmittää tyhjäkäynnillä paikallaan, näinkö olet asian ajatellut kun vertaat sitä talotekniikkaan? ajaessa moottori tuottaa hukka lämpöä niin onhan se järkevämpää ottaa (ilmainen) lämpö hyötykäyttöön kuin pistää se syylärin kautta ilmoille. juu eihän se hukkalämpö nyt ihan ilmasta ole mutta lämmönvaihtimella saa mahdollisimman suuren hyödyn polttoaineen energia määrästä (siis ajaessa).
Jos tuo mainittu väite pitää paikkansa menee moni asia uusiksi!
Talojen höyrysuluista: Mietitäänpä kauanko noita esim. muovia olevia höyrysulkuja on yleisesti käytetty. Hiukan yli 50 v. Tarkoitinkin esim. 1800 -luvun rakenteita jota tuo tutkimuskin mm. koski.
Eikös tuo itse lämmönvaihdinasia tullut jo aiemmissa selväksi?
mutta lämmönvaihtimella saa mahdollisimman suuren hyödyn polttoaineen energia määrästä (siis ajaessa).Aivan, ja jos rumamiehetkin asentas moottorin jäähdytysveteen lisälämmittimen puhaltimella.
Off-Topic:Aivan, ja jos rumamiehetkin asentas moottorin jäähdytysveteen lisälämmittimen puhaltimella.
Aivan, ja jos rumamiehetkin asentas moottorin jäähdytysveteen lisälämmittimen puhaltimella.Nyt kun asiaan palattiin höyrynsuluista :-) niin ex Knaussiin jossa oli se rumatikki, olin jo ostamassa takatilaan lisäkennoa puhaltimella, se olis ollut hyvä, helppo asentaa, eikä muistaakseni maksanut kuin jotain alle 200€, muttei sitte tarvinnu enää kun ei sillä talvimatkailtu.
Tämmöstä ehdotin ruma miehille lisälämmittimeksi ajaessa. http://varaosatedullisesti.kotisivukone.com/tuotteet.html?id=12/4541
Ja tässä lisää OT:tä ja lämmittimiä:
http://www.heater.fi/fi/lammittimet/nestekiertolammittimet/kalori-compact-d-4-3kw-12v-l.html
kyllä lämmönvaihdin nostaa kulutusta jos sillä yrittää mökkiä lämmittää tyhjäkäynnillä paikallaan, näinkö olet asian ajatellut kun vertaat sitä talotekniikkaan? ajaessa moottori tuottaa hukka lämpöä niin onhan se järkevämpää ottaa (ilmainen) lämpö hyötykäyttöön kuin pistää se syylärin kautta ilmoille. juu eihän se hukkalämpö nyt ihan ilmasta ole mutta lämmönvaihtimella saa mahdollisimman suuren hyödyn polttoaineen energia määrästä (siis ajaessa).
Miten sä mittaat sen hukkalämmön ? Mikäli ajat saman matkan lämmönvaihtimella ja ilman, tasanopeudella samaa tietä.
Mikäli polttoaineen kulutus on sama, tuo hukkalämpö on tullut sivutuotteena. Eli ilmaiseksi.
Käännetään asia kenties helpommin ymmärrettäväksi:Huoh...
Olisi mielenkiintoista kuulla selvitys kuinka paljon moottori hukkalämpö vähenee kun siitä otetaan ilmaista energiaa lämmönvaihtimeen? Termostaattihan säätelee moottorin lämpöä.
Jollei moottorin hukkalämpö vähene niin millä energialla tuo vaihtimen lämpöenergiaan siirtyvä syntyy?
Lämpöä kun ei vaan synny ilman energiaa ja tuo moottorin hukkalämmön määrä jota termostaatti ohjaa ei vähene vaikka osa siitä siirretään veden avulla lämmitykseen.Thumb Thumb Thumb ;D
Ilman vaihdinta energiaa kuluu moottoriin + hukkalämpöön.
Vaihtimen kanssa energiaa kuluu moottoriin+hukkalämpöön+lämpövaihtimen tuottamaan lämpöön.
Kyse ei olekaan ollut keskustelusarjassa mikä on taloudellisinta lämpöä (tuo moottorin lämmittämä vesi vai kaasulämmityksen vesi) vaan väite siitä että osa energian siirtämisestä lämmönvaihtimeen ei lisää energian tarvetta.
Lämpöä kun ei vaan synny ilman energiaa ja tuo moottorin hukkalämmön määrä jota termostaatti ohjaa ei vähene vaikka osa siitä siirretään veden avulla lämmitykseen.
Yksinkertaisemmin en näitä fysiikan lakeja osaa kertoa.
Minua alkaa jo kiinnostaa, mikä tässä nyt on niin vaikeaa, ettää siitä pitää jatkuvasti höpöttää?Niin, ja asiasta höpöttäjä oli... tsah... :-*
Jos siitä hukkalämmöstä otetaan osa kopin lämmitykseen, niin mitä sitten?
Löpöä ei kulu silloin pisaraakaan enempää. Se lienee pääasia.
(Kunnon kylmällä moottori tosin voi käydä alilämpöisenä)
Eikös se auton moottori lämpiä aina ajossa? Liika lämpöä voi hyödyntää tuossa vaihtimessa eikä se lisää kulutusta laittoi sen sitten harakoille tai kulutukseen?näin sitä lämpöä tulee. hauho menne nyt vähän syvemmälle tässä asiassa. maksaa se moottorin tuoattama lämpö jotakin mutta ei se hinta muutu johdetaanko se syyläriin tai lämmönvaihtimelle. kumminkin moottorin tarkoitus on viedä autoa eteenpäin joten voidaan sanoa että lämmön talteen otolla maximoidaan kulutetun polttoaineen energia sisältö. tietenkin jos moottoria käytetään pelkästään lämmön tuoattamiseen niin hyötysuhde on aika olematon ja oletan ettei kukaan niin tee muuta kuin hätä tilantessa. joten siihen on turha verrata.
Onko multa jääny jotain huomaamatta?
Käännetään asia kenties helpommin ymmärrettäväksi:
Olisi mielenkiintoista kuulla selvitys kuinka paljon moottori hukkalämpö vähenee kun siitä otetaan ilmaista energiaa lämmönvaihtimeen? Termostaattihan säätelee moottorin lämpöä.
Jollei moottorin hukkalämpö vähene niin millä energialla tuo vaihtimen lämpöenergiaan siirtyvä syntyy?
Entä jos laitetaan moottorin jäähdytin auton sisälle, ei tule hukkalämpöä? Kaikki energia menee auton liikuttamiseen ja sisätilan lämmittämiseen?
Entäs jos sisällä tulee liian lämmintä, avataanko ikkunat. Eikä ajoviima voi jäähdyttää sisällä olevaa syyläriä. ;)
Tai voihan sen tehdä toisinkinpäin, syyläri ulos ja lämmitin sisälle mutta kun se lisää kulutusta Thumb
@Turhan Höpöttäjä: "Mitenkä tämäkin menee niin hankalaksi. "
- Siten että nimim. Hauho haluaa nyt kokeilla tällaista jallitusta, se tuottanee jotain
mielihyvää tai sitten kyseessä on jonkinlainen psykologinen koe.
Katsokaapa tarkkaan: hän esittää "olkinuken" että joku olisi väittänyt lämpöä syntyvän
milloin ilman energiaa (1) milloin ilman polttoainetta. Voit itsekin tarkistaa onko tuollaisia
väitteitä esitetty. Tähän yhteyteen hän tekeytyy mukamas ymmärtämättömäksi "hukkalämmön"
käsitteen suhteen, ikäänkuin tukeakseen em. väitteen kumoamista.
Sitten hän heittelee omituisia kommentteja joille muitten pitäisi keksiä liittymäkohta
esittämälleen asialle. Jos (kun) sitä ei keksi ja pyytää tarkennusta on vastauksena uusi
ylimielinen heitto. Monet heitoista on jo muodoltaankin sellaisia että on joko mahdotonta
hahmottaa mitä on väitetty tai väitteelle on useita tulkintamahdollisuu ksia. Tällöin lukija
helposti haksahtaa ja alkaa mielessään "keksiä" mitä on väitetty. Esim. tyyliin:
(@Hauho): "Jollei moottorin hukkalämpö vähene niin millä energialla tuo vaihtimen
lämpöenergiaan siirtyvä syntyy? "
Huomaatko, epätäydellisella lauserakenteella on vielä ovelasti viimeistelty se ettei tuosta
saa mitään selvää väitettä irti. Nimim. K.E.V yritti.... no, siinä vaan ei voi onnistua kun
sen väitteen joutuu itse keksimään. Semminkin kun Hauho "vastailee" kysymyksillä.
Tai (@Hauho): "moottorin hukkalämmön määrä jota termostaatti ohjaa ei vähene vaikka osa
siitä siirretään veden avulla lämmitykseen."
Siis "moottorin hukkalämmön määrän väheneminen...."? Mistäkö tuollainenkin tuli, no, eiköhän
sillä rakenneta uutta olkinukkea. Vai väittääkö joku ymmärtävänsä mitä tällä tarkoitetaan?
Hauhon vastaukset kysymyksiini ja kommentteihini (vastaus #29) tekivät homman nimen
heti selväksi, siksi katsoin etten anna vetää itseäni tuollaiseen yhtään enempää. Moni on nyt
yrittänyt saada tähän tolkkua mutta tulos on ollut juuri se minkä aavistinkin.
Noin yleisemmin sitten kun joku esittää jotain hyvin outoa niin varaudun aina
siihen että kysymys olisikin väärin ymmärretystä nerosta ja lopulta paljastuisi jotain
kiintoisaa. Sen en silti anna johtaa siihen ettenkö selvää trollausta tunnistaisi.
@volvo:"tietenkin jos moottoria käytetään pelkästään lämmön tuoattamiseen niin hyötysuhde on
aika olematon ja oletan ettei kukaan niin tee muuta kuin hätä tilantessa."
- Kun ollaan jo muutenkin näin sivussa aiheesta niin mainittakoon että kyllä tuollaista
tehdään paljonkin. Tämä tosin vaatii ensikuulemalta oudon tulkinnan, nimittäin....
Termodynamiikkaa leimaa voimakkaasti entropian eli haja-asteisuuden käsite joka
taas johtaa tulkintaan eri energiamuotojen erilaisesta arvosta. Alimpana on lämpö joksi
kaikki energia lopulta muuntuu. Näinollen mikä tahansa tulisija, vaikkapa polttoöljykattila,
voidaan tulkita lämpövoimakoneeksi jonka hyötysuhde on nolla. Kemiallinen energia muuttuu
kokonaan ja suoraan (järjestelmää ulkoapäin tarkastellen) alimmalle mahdolliselle tasolle.
Hätä ei selvästikään lue lakia, ei edes termodynamiikan pääsääntöjä.
Itsellänikin on eräitä suunnitelmia asuntoauton moottorin lämmön talteenotosta mutta
ne poikkeavat em. asetelmasta jonkin verran. Silti on kiinnostavaa kuulla muiden kokemuksista
asian tiimoilta.
(1) Termodynamiikkaa tuntevalle lämpö itsessäänkin on energiaa joten väitettä ei edes esitettäisi
tuossa muodossa.
Onpas lähtenyt rönsyilemään! ;-)Rönsyttelijöinä tahallisesti ymmärtämättömät sekavien selitysten keksijät.
Kuten aiemmin jo kirjoitin hän ken väittää lämpöä tulevan ilman tuota polttoaineosuutta on sen jo keksinyt.Yritä nyt ymmärtää ettei kukaan TUOTA sitä oheislämpöä erikseen, se on moottorin pyörimisessä syntyvä hukkalämpö mikä otetaan käyttöön asuinosan lämmittämisessä.
Lystiähän tämä on - sanoista tekoihin ja ajankulua Espanjassa (+25).
Matti, tuo pitää tietenkin paikkansa.
Kun ei tunntunut menevät tietoon että kulutus lisääntyy lämmönvaihtimen johdosta käynpä läpi asian mahdollisimman yksinkertaisesti.
Aluksi moottori lämpiää käyntilämpötilaan.
Sitten saavutetaan termostaatin avautumislämpötila.
Turhaa lämpöä alkaa poistumaan. (Käytetty sanaa hukkalämpö).
Moottorin lämpötila laskee tarvittaessa termostaatin sulkeutumislämpötil aan.
Ryhdytään ottamaan lämmitykseen lämmönvaihtimen kautta lämpöä.
Moottori tuottaa tuo lämmön ja tarvittaessa sulkee ja avaa termostaattia.
Tuon lämmön tuottamiseen tarvitaan polttoaineen energiaa.
Missään välissä ei ole väitelty energian hinnasta ja taloudellisuudesta tai säästöistä muihin lämmitystapoihin verrattuna.
Mitä sitten samaa jatinaa koko aika....Olen ne lukenut kuten muutkin asiaa kommentoineet.
Asian olen jo useamman kerran selvittänyt, luehan nuo aiemmat.
Yritä nyt KEV ymmärtää ettei lämpöä ilman siihen käytettyä energiaa synny. (Nobelin arvoinen toteutus jos onnistuu). Tai todista se.Lämmitykseen otettava lämpö syntyy auton liikkumiseen tarvittavan polttoaineen palamisesta. Liikutettaessa autoa moottorin voimin lämpöä syntyy, otettiin se hyötykäyttöön tai ei. Kerro mitä et tästä ymmärrä ??? :-\
No tiedän ettet siihen pysty.
Osaat kuvitella että muuten se menisi hukkaan. Kyllä se lämpö hukkaan menee edelleen pääosin - mutta muualle siirrettävä osa tarvitsee energiaa. Terminologiassa ole käyttänyt helpoiten ymmärrettäviä sanoja muttei siitä huolimatta...
Asian olen jo useamman kerran selvittänyt, luehan nuo aiemmat.
Lämmitykseen otettava lämpö syntyy auton liikkumiseen tarvittavan polttoaineen palamisesta. Liikutettaessa autoa moottorin voimin lämpöä syntyy, otettiin se hyötykäyttöön tai ei. Kerro mitä et tästä ymmärrä ??? :-\
Monessa nettikeskustelussa olen ollut mukana, mutten oudompaa vänkääjää ole kohdannut. Jos hiuksia lähdetään halkomaan ja olemattomasta nillittämään, olet oikeassa. Moottorin vesipumpulle tulee ylimääräistä työtä kun lämppäripiiriin tulee virtausvastus vaihtimen ja letkujen muodossa. Jos laitetaan sähköpumppu, se vie energiaa virtana. Edut ovat kuitenkin haittoja suuremmat.
Lämmitykseen otettava lämpö syntyy auton liikkumiseen tarvittavan polttoaineen palamisesta. Liikutettaessa autoa moottorin voimin lämpöä syntyy, otettiin se hyötykäyttöön tai ei. Kerro mitä et tästä ymmärrä ??? :-\Ole kiltti ja puhu asioista mistä keskustelu,äläkä vedä henkilöitä asiaan mukaan mikäli haluat keskustelujesi säilyvän laudalla.
Monessa nettikeskustelussa olen ollut mukana, mutten oudompaa vänkääjää ole kohdannut. Jos hiuksia lähdetään halkomaan ja olemattomasta nillittämään, olet oikeassa. Moottorin vesipumpulle tulee ylimääräistä työtä kun lämppäripiiriin tulee virtausvastus vaihtimen ja letkujen muodossa. Jos laitetaan sähköpumppu, se vie energiaa virtana. Edut ovat kuitenkin haittoja suuremmat.
Kuten aiemmin jo kirjoitin hän ken väittää lämpöä tulevan ilman tuota polttoaineosuutta on sen jo keksinyt.miten me nyt saataisiin polttoaineen energian määrästä tämä lämmön osuus pois kun käytämme polttomoottoria? asia kiinostaa varmaan monia, meinaa kesällä tekee ison säästön polttoaineen kulututuksessa kun ei tarvii tätä (hukkalämpöä) tuottaa.
Lystiähän tämä on - sanoista tekoihin ja ajankulua Espanjassa (+25).
Ei sitä virtausvastusta synny, mietihän hieman asiaa. ;)Letkut ja vaihdin lisäävät painehäviötä, tästä tulee virtausvastusta. Jos pumpun teho on sama, virtaava nestemäärä on pienempi. Fysiikalle ei voi mitään.
äläkä vedä henkilöitä asiaan mukaan mikäli haluat keskustelujesi säilyvän laudalla.No nyt pelottaa :o
Ei tartte, laitetaan sinne syylari termostaatilla. Se puhaltaa "hukkalämmön" pois, eikä edelleenkään maksa mitään kummoisia.Alkaa mennä muumilaakson tarinoiksi. Jään lukemaan.
Hae äkkiä patentti tuolle ajatuksellesi esim. jonkin kaupungin lämpökeskuksella lämmön tuottamiseen ilman lämmönlähdettä.Enempiin olkinukkeihin en nyt aio tarttua. (En usko myöskään patentti ja
Ei kannata jatkaa kun et malta lukea kaikkea mitä asiasta on kirjoitettu.
Jos tämä keskusteluareena käsitetään vain tieteellisten yksityiskohtien esillemistuomisaree naksi olen väärällä areenalla.
Osaan minäkin myöntää väärässä olon ja olen sen usein tehnytkin kun keskustellaan asiasta jota en tunne.no niin kun on päästy tähän vaiheeseen, niin voisitko ystävällisesti selittää meille kaikille, mitä energia kustannuksia tulee siitä jos normaalisti ulko ilmaan hukattava ajoneuvo käyttöön tarpeeton lämpöenergia siirretään sisälle hyötykäyttöön?
Sen sijaan kun esitetään paikkansa pitämätöntä asiaa vastaan siihen herkästi ja toivottavasti osaan perustella asiani ymmärrettävästi.
Yritän välttää asiatiedoilla snobbailua näillä sivuilla. Sain siitä koulu- ja opiskeluaikoinani ihan tarpeekseni opettajien vaatiessa sellaista.
no niin kun on päästy tähän vaiheeseen, niin voisitko ystävällisesti selittää meille kaikille, mitä energia kustannuksia tulee siitä jos normaalisti ulko ilmaan hukattava ajoneuvo käyttöön tarpeeton lämpöenergia siirretään sisälle hyötykäyttöön?
Mutta pilkunviilaus onnistuu kyllä ;)
Sen sijaan kun esitetään paikkansa pitämätöntä asiaa vastaan siihen herkästi ja toivottavasti osaan perustella asiani ymmärrettävästi.
Yritän välttää asiatiedoilla snobbailua näillä sivuilla.
Kustannuksista en ole puhunut enkä ota kantaa. Rahalla dieseliä saa muttei ilmaiseksi.
Hei! Siellä se oli! ;D
Enpä osais paremmin laittaa itekkään.
Kuumaa tulee! Kytkin kojetaulussa pumpulle.
Ja kyllä minä sanosin, että kaikki lämpö mitä jäähdyttäjä viilentää on hukkalämpöä. Sen voi käyttää noin paremmin. :D
Tietty jos viileillä keleillä jäähdytin pysyy kylmänä silloin ei tule hukkalämpöä, mutta kyllä tuo volkkarin kone puhkuu tuon jatkuvan kuorman alla ihan riittävästi lämpöä kabiiniinkin!
Kukahan näissä viimeisimmissä kirjoituksissa vääntää?
Kirjoittelu alkoi "ilmaisesta" lämmöstä johon osallistuin ja nyt jo halutaan tietää hinta?
On se omituista kun pitää toisten kirjoittamaan asiaan puuttus tuomatta itse asiaan mitään lisäarvoa.
Kuka pahoitti mielen ja nyt jollekin täytyy purkaa oma ongelma?
Niin, ja asiasta höpöttäjä oli... tsah... :-*
Nyt kun tunnut ymmärtäneen asian, haluatko vielä jatkaa hedelmällistä keskustelua?
Kukahan näissä viimeisimmissä kirjoituksissa vääntää?Kas siinä se ongelma kun säselität ett lämmön vaihtimella otettu energia maksaa...ja jos sitä lämpöö on hukattavissa "harakoille" niin miksi sen sisälämmitykseen ottaminen maksaa eikä oo ilmaista kuten minä ajattelen? ja tähän ei varmasti tarvita mitään taloteknisiä tutkimuksia, varsinkaan kun niissä ei tarvita huono hyötysuhteisia moottoreita siirtämään paikasta toiseen...
Kirjoittelu alkoi "ilmaisesta" lämmöstä johon osallistuin ja nyt jo halutaan tietää hinta?
On se omituista kun pitää toisten kirjoittamaan asiaan puuttus tuomatta itse asiaan mitään lisäarvoa.
Kuka pahoitti mielen ja nyt jollekin täytyy purkaa oma ongelma?
Onneksi Sinulla on kaksi mahdollisuutta: Joko otat lääkkeesi, tai kasvat aikuiseksi.Hienosti sanottu Thumb
Minäkin alan kohta olla sitä mieltä, että voisit palata Etutelttaan tai Suoli24:seen, kummasta sitten oletkin tullut.
"Piilota tämän jäsenen tekstit" ja elämästäni tuli taas helpompaa...Ei noin, silloinhan vielä kaikki muutkin joutuu kärsimään parin omista olettamuksista Thumbd
"Piilota tämän jäsenen tekstit" ja elämästäni tuli taas helpompaa...
Juuri näin. Jos valvojat eivät hillitse ja hallitse keskusteluja, joutuu ensin piilottamaan yhä useampia kirjoittajia, sitten kiinnostus vähenee ensin yksittäistä keskustelun aihetta, sitten koko Orkkia kohtaan.
Tästä aiheesta pitäisi mielestäni siirtää suuri osa hiekkalaatikkoon. 8)
No ei tällaisten kanssa toinna ruveta kissanhännän vetoon kun ei ole edes ikinä kurkannut konehuoneeseen tai nähnyt lämmönvaihdinta... Vaihtaa vaan ketjua ja antaa toisten vääntää asiat päälaelleen.Mjo33400 hoitaa homman Thumb
Jotakuta kai kirjoituksensa hävetti niin että on poistanut kirjoituksensa ilmaisesta lämmöstä.
Kukahan lie ollut, ketju on jaettu kahtia ::)Hyvä,niin Thumb
En ymmärrä miten lämmön meno lämmönvaihtimelle maksaa enemmän kuin lämmön meno moottorin syylärille Thumbd
Älä välitä, ei sitä ymmärrä moni muukaan. :DMää tiedän ainahi yhen ::)
Seppokolle
Menee se minne tahansa aina se maksaa.
Seppokolle
Menee se(ppoko) minne tahansa aina se maksaa.
Nyt ollaan samaa mieltä: Menen minne tahansa, se maksaa.:D :D :D Thumb Thumb Thumb
MINÄ tein lainaukseen tarkennuksen.
Nyt ollaan samaa mieltä: Menen minne tahansa, se maksaa.
MINÄ tein lainaukseen tarkennuksen.
Moottorin lämpötilaa laskevat mm. jäähdytysjärjestelm ä jota mm. termostaatti ohjaa, pintalämpötilan lämpösäteilyn lämpö sekä pakokaasujen mukana poistuva lämpö sekä järjestelmään mahdollisesti liitetty lämmönvaihdin.Oikein ymmärretty! Juuri sen takia on jäähdytysjärjestelm ä lämmönvaihtimineen sinne asennettu. Puhaltamaan hukkalämpöä tupaan tai harakoille.
Hauholla on varmaankin kova tietämys talotekniikan puolella Thumb mutta auto tekniikan suhteen varsin tietämätön, mistä johtunee nää tolkuttomat puheet kalliista energiasta auton sisätilan lämmitämisestäsä ajon aikana :-\
Voi voi kun on vaikeaa.Tasa-arvo keskustelupalstalla on hieno asia. Tosin toiset ovat tasa-arvoisempia kuin toiset. Kun yritän perustella mielipidettäni periaatevastaväkääj ille, ollaan panna julistamassa. Hauhot saavat sivukaupalla julistaa tietämättömyyttään. Jos on auton moottorin toiminnasta ja jäähdytyksestä noin pihalla, suosittelen polttomoottoritekni ikan perusteoksiin tutustumista ennen asiasta kirjoittelua. Yritetään velä:
Jos moottorin tuottamassta lämpöenergiasta (hukka tai hyöty) otetaan osa pois niin tilalle tuotetaan moottorin ja polttoaineen avulla uutta.