Karavaanarin keskustelufoorumi

Tekniikkakeskustelut => Vetoautot => Aiheen aloitti: Jarma - 22.10.2016 kello on 16:24

Otsikko: vetoauton tehot
Kirjoitti: Jarma - 22.10.2016 kello on 16:24
Onko kokemuksia vetoauton tehon nostoista vaikutuksesta polttoaineen kulutukseen?
Itse suhtaudun vielä vähän skeptisesti asiaan, mutta kiinnostunut.
Omassani mb 200cdi A(136hv) kulutus tuplaantuu vaunu perässä(vaunu 1310kg), ollen n.12-13l/100km. Vanhan kaavan mukaanhan, ei tehossa paljon reserviä taida ollakkaan.
Optimoijat kehuvat tehneensä satoihin autoihin ammattitaidolla ja kokemuksella.. Kun kysyy vaikutusta vetoauton käyttäytymiseen, kokemusta ei tunnu olevankaan ja arvellaan, että -kulutus varmaankin tippuu jonkin verran ja että kyllähän yleensä ainakin 200hv otetaan..
itse en kaipaa hurjaa kiihtyvyyttä tyhjänä, vaan ennemminkin kiinostais, jos 200cdi muutettais 220cdi tehoille(170hv) kun väittävät samoista romppeista kootun, niin mitkähän oisi vaikutukset vaunu perässä ja kulkisiko ikäänkuin kevyemmin. Mikseihän saa suoraa kopiota 220n ohjelmasta, luottasin enemmän.
Vai kalasteleekohan noissa vain ongelmia autoonsa.
Otsikko: Vs: vetoauton tehot
Kirjoitti: Ossi66 - 22.10.2016 kello on 16:44
Minä uskon näissä dieseleissä oikealle kierrosalueelle kasvavan väännön tuovan sen säästön.

Tänään tein pienen testin vaunu perässä. Kun tiesin edessä olevan pidemmän matkaa samanoloista maastoa, heitin vaihteen viitoselle (mulla suurin pykälä) ja nollasit keskikulutuksen. Parikymmentä kilometriä viitoselle ja keskikulutus näytti 9.0. Nopeus mittarissa noin 87 eli todellinen noin 83.kierrokset noin 1800.
Sitten vaihde neloselle ja kierrokset noin 2300. Kulutus lähti putoamaan ja asettui näyttämään muutaman kymmenen kilometrin jälkeen noin 8.3.
Sinänsä vääriä näyttämiä, kun todellisuudessa menee vaunun kanssa 10-11 litraa, mutta vaihde kannattaa pitää nelosella.
Otsikko: Vs: vetoauton tehot
Kirjoitti: Jeppe - 22.10.2016 kello on 17:16
Ainakin -12 E-mallin 220cdi on tuplaturbolla ja 200cdi vaan yhdellä puhaltimella.
Mutta optimoinnilla kuulemma saa tohon kakssatkuunki  180hv.
Otsikko: Vs: vetoauton tehot
Kirjoitti: Joko - 22.10.2016 kello on 18:17
Optimoinnilla tarkoitetaan nimenomaan sitä että ohjelmasta saadaan sellainen kun käyttäjä haluaa. Unohda nämä jotka laittavat valmiin ohjelman sisään ja 700e laskun käteen. Jos matkaa aj-tech seinäjoelle on kohtuullinen niin mene suosiota sinne. Meillä 2 litrainen diesel bmw kävi siellä ja tehtiin maltillinen eco ohjelma. 163hp=>200hp ja vääntöä tuli samalla 50nm lisää käyttöalueelle. Samalle reissulle jäi egr ja dpf. Kulutus ollut tuo  jälkeen alle 5l likipitäen kokoajan. 40 tkm ajettu softauksen jälkeen. Vito pitäis myös käyttää kunhan vaan ehtii
Otsikko: Vs: vetoauton tehot
Kirjoitti: Jarma - 22.10.2016 kello on 18:25
Minä uskon näissä dieseleissä oikealle kierrosalueelle kasvavan väännön tuovan sen säästön.

Tänään tein pienen testin vaunu perässä. Kun tiesin edessä olevan pidemmän matkaa samanoloista maastoa, heitin vaihteen viitoselle (mulla suurin pykälä) ja nollasit keskikulutuksen. Parikymmentä kilometriä viitoselle ja keskikulutus näytti 9.0. Nopeus mittarissa noin 87 eli todellinen noin 83.kierrokset noin 1800.
Sitten vaihde neloselle ja kierrokset noin 2300. Kulutus lähti putoamaan ja asettui näyttämään muutaman kymmenen kilometrin jälkeen noin 8.3.
Sinänsä vääriä näyttämiä, kun todellisuudessa menee vaunun kanssa 10-11 litraa, mutta vaihde kannattaa pitää nelosella.

Mb taitaa käyttää pienempiä kierroksia kuin volvo. En ole vitosella vetänyt, mutta muistaakseni kierrokset liikkuu 1800 kieppeillä jo nelosella. Olettasin, että kolmosella ois kuitenkin huuattamista..

Eipä minulla tietoa noista turboista. Sanoi chippaaja, jotta sama vehje??
Itsellä-08 ja uudemmissa on näköjään vääntö hieman kasvanut ja päästöt tippunu.

Toinen mielenkiinnonaihe tuo päästöt, eli egr poistaminen käytöstä, jota harrastetaan.
Itse en siihen lähtisi, koska ilmeisesti kyyti kylmenee talvella kun lämpeneminen hidastuu ja webastoa kun ei ole ja just pärjää ilmanki..Ja ei kai nämä imukanava tukkeutumiset niin hirveä ongelma ole jos autoa huolletaan. Epäilisin, että mainetta luo huollattamattomat saksan tuliaiset. Tokihan sieltä tuodaan hyviäkin.
Mitenhän tuokin vetohommassa, jotta tukkiiko enempi kanavia ja hiukkasloukkua kun saa lujasti soppaa. vai käykö kuumana ja sitä kautta puhtaammin?
Otsikko: Vs: vetoauton tehot
Kirjoitti: K.E.V - 22.10.2016 kello on 19:25
No mulla ei ole MB vaan Volvo, olen lastutetulla kiskonut jonkun vaunua n 10.000 km vuodessa jo 12-13v ajan. Ei mitään probleemaa päästöjen tms suhteen.
Otsikko: Vs: vetoauton tehot
Kirjoitti: Joko - 22.10.2016 kello on 19:33
Egr tulppaaminen ei vaikuta lämpöihin mitään, asteen tarkkuudella mitattu ennen ja jälkeen poiston. Poistin myös koko egr vesikierron letkuineen ja termostaattine päivineen.
Otsikko: Vs: vetoauton tehot
Kirjoitti: relluttelija - 22.10.2016 kello on 20:00
Minulla on veturi ollut uudesta asti optimoitu, en tiedä todellisia tehoja mutta arviolta n. 175-180 hv, kun vakiossa on n. 140. Hetken aikaa oli "vakio", silloin huomas että kepissä piti olla paljon tiheämmin kiinni. Eli vääntöalueen "piteneminen" on ainakin minun autossa erittäin hyvä optimoinnin tuotos. Tuossa elokuussa kävi pieni käpy kyn meni vetoakseli poikki, mutta en usko mihinkään muuhun kuin todella huonolaatuiseen vetariin, sillä ei ollut ajettu kuin noin 40 tkm, alkuperaisillä vastaavasti n. 340 tkm. Edellinen omistaja on vetänyt traileria ja kilpa-autoa tuolla, ja minä vaunua, eli on joutunut lujille. Kulutus minulla vaunu perässä n. 12-13 satasella, yhdistelmän kokonaismassa n. 5000 kg ja keskinopeus pakkaa olla 85+. Allekirjoituksesta löytyy hyvä lääke moneen autoasiaan.
Otsikko: Vs: vetoauton tehot
Kirjoitti: Jarma - 23.10.2016 kello on 10:27
Egr tulppaaminen ei vaikuta lämpöihin mitään, asteen tarkkuudella mitattu ennen ja jälkeen poiston. Poistin myös koko egr vesikierron letkuineen ja termostaattine päivineen.

Tässä lie merkkikohtaisia eroja. Muistaakseni joidenki optifirmojen sivuillakin sanotaan, jotta ei suositella jos ei lisälämmitintä. Omani kohdalla ei varmaa vastausta saanu, ja siksikin arvelin että parempi jättää.
Nykyäänhän sitä ei tulpata, vaan toimintaa muutetaan ohjelmaan.

Onko perusteluja, että yksilöllisesti tehty ohjelma on parempi kuin valmiit ohjelmat(esim. Optimoiautosi)?
Otsikko: Vs: vetoauton tehot
Kirjoitti: Jarma - 23.10.2016 kello on 10:45
Minulla on veturi ollut uudesta asti optimoitu, en tiedä todellisia tehoja mutta arviolta n. 175-180 hv, kun vakiossa on n. 140. Hetken aikaa oli "vakio", silloin huomas että kepissä piti olla paljon tiheämmin kiinni. Eli vääntöalueen "piteneminen" on ainakin minun autossa erittäin hyvä optimoinnin tuotos. Tuossa elokuussa kävi pieni käpy kyn meni vetoakseli poikki, mutta en usko mihinkään muuhun kuin todella huonolaatuiseen vetariin, sillä ei ollut ajettu kuin noin 40 tkm, alkuperaisillä vastaavasti n. 340 tkm. Edellinen omistaja on vetänyt traileria ja kilpa-autoa tuolla, ja minä vaunua, eli on joutunut lujille. Kulutus minulla vaunu perässä n. 12-13 satasella, yhdistelmän kokonaismassa n. 5000 kg ja keskinopeus pakkaa olla 85+. Allekirjoituksesta löytyy hyvä lääke moneen autoasiaan.

Olipas asiantuntevaa ja luotettavan oloista tekstiä kyseisen firman sivuilla.. harmi, että on niin syrjässä.
Otsikko: Vs: vetoauton tehot
Kirjoitti: Stara - 23.10.2016 kello on 10:49
Egr tulppaaminen ei vaikuta lämpöihin mitään, asteen tarkkuudella mitattu ennen ja jälkeen poiston. Poistin myös koko egr vesikierron letkuineen ja termostaattine päivineen.

Miten ajoneuvon verot tulevat suhtautumaan näihin muutoksiin? VW teki vähän vastaavanlaisia juttuja  ,,?

"Perusvero                                                                   
Henkilö- ja pakettiautojen ajoneuvoveron perusvero perustuu auton valmistajan ilmoittamiin hiilidioksidipäästö ihin (CO2)."
Otsikko: Vs: vetoauton tehot
Kirjoitti: 88k5 - 23.10.2016 kello on 11:04
^
Vähänkään uutisointia seurannut on huomannut, että viranomainen on miettinyt valvontakeinoja kun dsl-autojen tehojen (=päästöjen) muokkausta on vapaasti mainostettu ja harrastettu - ei vaan ole selkeätä "ohjenuoraa" jaettu, saati kriminalisoitu..

Verottajalla on varmaan mielenkiinto "tulon menetyksiin" kun auto- ja ajoneuvovero on alkup. pieni tehoisen/päästöisen.
Sinällänsä dpf, scr-katin tai egr poistaminen käytöstä ei vaikuta veropohjan arvoon, eli CO2, vaan NOX, CO, CH päästöihin ja hiukkasiin. Veropäästöjä lisätaan siis polttoaineen syötönkautta - ei kait kukaan autoihminen usko "optimoinnin" olevan mitään muuta = polttoaineesta se teho otetaan..
Otsikko: Vs: vetoauton tehot
Kirjoitti: Jarma - 23.10.2016 kello on 11:18
Elävässä elämässähän noilla autovalmistajien laboratorio olosuhteissa tehtyihin ja ilmoittamissa päästöarvoilla ei ole todellisuuden kanssa mitään tekemistä. Lisäksi toinen valmistaja kikkailee vähän enempi kuin toinen.
Otsikko: Vs: vetoauton tehot
Kirjoitti: Jarma - 23.10.2016 kello on 11:27
Vielä pitemmälle kun miettii, jos kaikki oiski  päästöttömiä sähköautoja niin kai se vaatis muutaman hiilivoimalan rakentamaan.
Otsikko: Vs: vetoauton tehot
Kirjoitti: relluttelija - 23.10.2016 kello on 13:56
Olipas asiantuntevaa ja luotettavan oloista tekstiä kyseisen firman sivuilla.. harmi, että on niin syrjässä.

Menet laivaristeilylle niin auto hoidetaan sillä aikaa kuntoon. Ja vielä viedään satamaan ja haetaan. Säästää parkkimaksut  Thumb
Otsikko: Vs: vetoauton tehot
Kirjoitti: Jarma - 23.10.2016 kello on 17:05
No sepäs ois hyvää palvelua Thumb
Otsikko: Vs: vetoauton tehot
Kirjoitti: Catiska - 24.10.2016 kello on 09:25
Egr tulppaaminen ei vaikuta lämpöihin mitään, asteen tarkkuudella mitattu ennen ja jälkeen poiston. Poistin myös koko egr vesikierron letkuineen ja termostaattine päivineen.
Jos ei sinun automallissa ole ollut vaikutusta niin se ei ole tae että eri moottorilla varustetussa se ei vaikuttaisi.

Ainakin minun Lexus kulkineessa pakokaasujen takaisinkierrätykse llä nimen omaan lämmitetään kylmän koneen jäähdytysnestettä jotta moottori lämpiäisi mahdollisimman nopeasti...

"Exhaust Heat Recovery System

 Another key to improvements in fuel economy comes from the Exhaust Heat Recovery System. An important part of the hybrid control strategy is to stop the engine when it’s not needed, for example in low power demand conditions in city driving. But in winter driving, engine heat is needed to warm the interior cabin and demand on the electric drive motors will be naturally higher in these conditions, especially during warm-up. When temperatures drop below 0? C, battery output is also reduced and drive motor performance suffers accordingly.

 To counter this challenge, Lexus developed an efficient system that recovers exhaust heat to quickly raise coolant temperature during warm-up. This allows the engine to stop sooner, helping to improve fuel economy during this phase. For example, testing at -5? C on a typical driving pattern (below) showed that the engine could be stopped a full 1,000 seconds (over 15 minutes) earlier than the previous model."
[url][/http://pressroom.toyota.com/article_print.cfm?article_id=1613url]
Otsikko: Vs: vetoauton tehot
Kirjoitti: ihaa - 24.10.2016 kello on 10:16
Ainakin minun Lexus kulkineessa pakokaasujen takaisinkierrätykse llä nimen omaan lämmitetään kylmän koneen jäähdytysnestettä jotta moottori lämpiäisi mahdollisimman nopeasti...

Joo tuon Toyotan hybrideissä olevan lämmönvaihtimen hyödyn huomaa erityisen hyvin näin talven lähestyessä. Hybridissä moottorin lämmöt 2.5 kilsan taajama-ajon jälkeen ovat jo 75 asteessa kun nyt Subarussa samalla matkalla lämmöt vasta 50 asteessa.

Ja sitten vielä tietämättömät luulevat hybridien olevan kylmiä.  ;D
Täysiä kymppejä ne saavat lämmityslaitetestei ssä.  Thumb
Otsikko: Vs: vetoauton tehot
Kirjoitti: Joko - 24.10.2016 kello on 12:04
Paitsi että tuossa lämmönvaihdin linjassa on termostaatti joka ainakin bemarista on sökö jokavuosi eli sitäkautta vuotaa vaikka päätermostaatti olisi kunnossa. Bmw tapauksessa egr poistolla katoaa kaksi "vikaa" kunhan poistaa vesikierronkin.
Otsikko: Vs: vetoauton tehot
Kirjoitti: tsahkali - 25.10.2016 kello on 21:05
Jos pitää jotain kiskoa, se vaatii tietyn tehon.
On vaikea uskoa, että softaa räpeltämällä saisi tehoa vähemmällä polttoaineella.
Ainakin se on marginaalista.
Tuossa juuri taas ajelin Suomea päästä päähän.
Voortin 2.2:nen, lähes 3,5t Hymeriä ja tonni koukussa.
Kulutus vaihteli 11-12/sata.

Sillä uudella softalla saa kyllä lisää höpinää ja lisää kulutusta.
Otsikko: Vs: vetoauton tehot
Kirjoitti: Jarma - 25.10.2016 kello on 21:16
Nii-i, kyllähän se hullulta kuulostaa. Entäs jos kulutusta nostaa pitkät kiihdytykset ja uudella softalla saa yhdistelmän nopeammin ajonopeuteen...
Tai muuttuuko parhaan väännön kierrosalue paremmin kohdalleen tai sitte ei.
Otsikko: Vs: vetoauton tehot
Kirjoitti: tsahkali - 25.10.2016 kello on 21:41
Nii-i, kyllähän se hullulta kuulostaa. Entäs jos kulutusta nostaa pitkät kiihdytykset ja uudella softalla saa yhdistelmän nopeammin ajonopeuteen...
Tai muuttuuko parhaan väännön kierrosalue paremmin kohdalleen tai sitte ei.

Se on uskon asia.
Ja väittäisin edelleen, että marginaalista.
Kuski polkee harvoin niin lujaa kuin se uusi softa.
Otsikko: Vs: vetoauton tehot
Kirjoitti: kimi - 25.10.2016 kello on 23:02
Se on uskon asia.
Ja väittäisin edelleen, että marginaalista.
Kuski polkee harvoin niin lujaa kuin se uusi softa.

Kyllä optimoinilla muutetaan montakin käppyrää. Alkuperäiset on tehty jonkun keskiarvon mukaan ja muokkaamalla saadaan ne jatkuvalle isolle kuormalle sopiviksi.
Otsikko: Vs: vetoauton tehot
Kirjoitti: relluttelija - 26.10.2016 kello on 07:37
Nii-i, kyllähän se hullulta kuulostaa. Entäs jos kulutusta nostaa pitkät kiihdytykset ja uudella softalla saa yhdistelmän nopeammin ajonopeuteen...
Tai muuttuuko parhaan väännön kierrosalue paremmin kohdalleen tai sitte ei.

Muista vehkeistä en osaa sanoa mutta meidän molemmat autot on optimoinnin jälkeen paljon mukavempia ajaa. Vaimon bensaturbossa (Espace 2.0T) kulutus ei tainnut muuttua oikein miksikään, ei oikein osaa sanoa kun ei ehtinyt mitata kulutusta ennen optimointia, ajotietokoneen näyttämän perusteella muutaman kymmenyksen olis pudonnut. Automaattiloota vaihtaa harvemmin pienemmälle vaihteelle ohitustilanteissa, koska vääntöä on reservissä->ei turhia vaihtoja.
Mun autossa (allekirjoituksessa) kulutus ei missään nimessä ole korkeampi. Liikkeellelähtö tyhjänä tapahtuu optimoituna 2-vaihteella, eli ei turhaa mateluvaihteen käyttöä. Ilman optimointia ei toivoakaan saada liikkeelle kakkosella. Vääntöalue vakiotehoilla oli noin 2000-3000 kierroksen kohdalla, nyt noin 1500-3500. Vaunun vedossa tuo laajempi vääntöalue mahdollistaa huomattavan paljon sujuvamman ajamisen kun sitä keppiä ei todellakaan tarvitse hämmentää koko aikaa. Vitonen silmään ja sillä mennään, hyvänä esimerkkinä ns. Sasin mäki 3-tiellä etelään ajettaessa, ei tarvii kepittää kun alhaalla laittaa vauhdiksi 92-95 niin ylhäällä on noin 85-90.
Otsikko: Vs: vetoauton tehot
Kirjoitti: TLP - 26.10.2016 kello on 10:33
Ei se optimointi taikatemppuja tee, tehon käyttö kuluttaa suhteessa lisää ainetta.
Ei näistä 'Graalin maljaa' säästöön ole, noin käytännössä vaunuhommissa.

Simppelimmin tosin tulee vaunu perässä, kun 190hv/440Nm -> 280hv/650Nm muutoksen tekee  Thumb
Otsikko: Vs: vetoauton tehot
Kirjoitti: Valkoinenkuolema - 26.10.2016 kello on 12:52
Ainakin MB diesel turboissa tehot/vääntö nousee, kulutus pienenee noin 1l/100km

Miten tuo tapahtuu, itse en tiedä mutta isot pojat kertovat seuraavaa.

Yksinkertaistettuna nostetaan polttoaineen ruiskutuspainetta. Tuolloin saadaan ohjattua kovemmalla paineella diesel kammioon. Koska paine on kovempi, se tulee hienompana sumuna palotilaan. Toisaalta saadaan tuo syöttöaika pienemmäksi. Näin palaminen on tehokkaampaa.

Sitten kosketaan ahtopaineisiin, laatikon toimintaan jne. Eli kokonaisuus on osien summa.

Haitat. Periaatteessa polttoaineen korkeapainepumppu on kovemmalla. Samoin polttoineen ruiskut/putket. Eli ne on syytä olla kunnossa ennen ohjelmointia. Kuulemma MB:n vehkeet on reilusti ylimitoitettuja jo lähdössä joten ongelmia ei pitäisi tulla koskaan.
Tietenkin laite on muutoskatsastettava tuon jälkeen.

Otsikko: Vs: vetoauton tehot
Kirjoitti: 88k5 - 26.10.2016 kello on 13:58
Miten tuo tapahtuu, itse en tiedä mutta isot pojat kertovat seuraavaa.

Yksinkertaistettuna nostetaan polttoaineen ruiskutuspainetta. Tuolloin saadaan ohjattua kovemmalla paineella diesel kammioon. Koska paine on kovempi, se tulee hienompana sumuna palotilaan. Toisaalta saadaan tuo syöttöaika pienemmäksi. Näin palaminen on tehokkaampaa.
..
Selitys on kuin reilun 10 vuoden takaa, ja pietzo-suuttimet vasta tulevaisuutta. Nyky 1800bar suutinpainetta ei tartte syötön takia nostaa, aukioloaikaa ja pulssimäärää osaa se alkup. oppivasysteemikin säätää..

Hassua, että "syöttöaikaa" lyhentämällä palaminen tehokkaampaa - oleellista on se polttoainemäärä jota lisätään painettanostamalla. Jääkö määrä pienemmäksi, ja se sattuuko sen lisän palaminen oikeaan aikaan - lopputulos yleensä "voimasavua"  ;D
Otsikko: Vs: vetoauton tehot
Kirjoitti: Jarma - 26.10.2016 kello on 14:46
Paitsi että tuossa lämmönvaihdin linjassa on termostaatti joka ainakin bemarista on sökö jokavuosi eli sitäkautta vuotaa vaikka päätermostaatti olisi kunnossa. Bmw tapauksessa egr poistolla katoaa kaksi "vikaa" kunhan poistaa vesikierronkin.

Vielä tuosta egr venttiililistä. Dpf tuli muistaakseni pakolliseksi 2007 ja jos nyt sitte poistaa egr käytöstä ja jättää kuiteski dpf:n paikoilleen, niin eikös se tukkeennu kahta nopeempaa..?
Eli olettasin, että jos autossa  hiukkasloukku on, niin mahtaako egr:n poistaminen senkään takia järkevää..
Ja jos nyt sitte alkavat katsastuksessa dpf paikallaan olot jollain konstilla toteamaan...
Otsikko: Vs: vetoauton tehot
Kirjoitti: Aikamoinen - 26.10.2016 kello on 18:24
Vielä tuosta egr venttiililistä. Dpf tuli muistaakseni pakolliseksi 2007 ja jos nyt sitte poistaa egr käytöstä ja jättää kuiteski dpf:n paikoilleen, niin eikös se tukkeennu kahta nopeempaa..?
Eli olettasin, että jos autossa  hiukkasloukku on, niin mahtaako egr:n poistaminen senkään takia järkevää..
Ja jos nyt sitte alkavat katsastuksessa dpf paikallaan olot jollain konstilla toteamaan...
Vai tukkeutuuko hitaammin kun palaminen puhtaampaa pelkällä ilmalla vs pakokaasu + ilma seoksella? Nykyään noita pönttöjä ei kannata tyhjentää koska tuo katsastus muutos tulee aika kalliiksi.
Otsikko: Vs: vetoauton tehot
Kirjoitti: Jarma - 26.10.2016 kello on 18:57
Selitys on kuin reilun 10 vuoden takaa, ja pietzo-suuttimet vasta tulevaisuutta. Nyky 1800bar suutinpainetta ei tartte syötön takia nostaa, aukioloaikaa ja pulssimäärää osaa se alkup. oppivasysteemikin säätää..

Hassua, että "syöttöaikaa" lyhentämällä palaminen tehokkaampaa - oleellista on se polttoainemäärä jota lisätään painettanostamalla. Jääkö määrä pienemmäksi, ja se sattuuko sen lisän palaminen oikeaan aikaan - lopputulos yleensä "voimasavua"  ;D



"Voimasavu" johtuu liian pienestä ilmamäärästä palamistapahtumassa ..
Otsikko: Vs: vetoauton tehot
Kirjoitti: TLP - 27.10.2016 kello on 13:15
Ainakin MB diesel turboissa tehot/vääntö nousee, kulutus pienenee noin 1l/100km

En minä ole kyllä tuollaista vaikutusta huomannut noin selkeänä.

Eniten varmasti vaikutti taajama-ajoon, jossa kierrokset pyörii todella alhaalla nykyään.
Sinne ehkä se 1l/100km vähennys, normaalissa maantieajossa jossain vajaassa 0.5l/100km pintaan se vähennys.
Tämäkin luultavammin sen takia, että kone pitää 7-pykälän mielellään päällä paikassa kun paikassa.
Vaihdelaatikon optimointiakin suoritettiin samalla, jonka luulen eniten vaikuttaneen noihin yo. kulutuksiin.

Muutama ripeämpi ohitus ja se olikin sen l/100km säästö siinä, sillä kun sitä voimaa käytät, niin ainekkin kyllä maistuu mojovasti.
Se lisääntynyt voima (lue vääntö ja hevosvoimat) ei tule taikatemppuna ilmaiseksi..


Suomen paras Mercedeksen ohjelmoija, ehkä myös BMW:n, on asiasta aivan samaa mieltä. (Tuikku)
Käytännössä nämä ei ole säästöohjelmia..
Otsikko: Vs: vetoauton tehot
Kirjoitti: Valkoinenkuolema - 27.10.2016 kello on 13:26
Siinäpä. Kun vääntö lisääntyy, kulutus pienenee. Olettaen tietenkin että tuota vääntöä käytetään eikä kierroksia.

Tuossa sepustusta moottorivelhon toimesta.

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=2&t=77668&hilit=optimointi (http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=2&t=77668&hilit=optimointi)

Pitkä keskustelu mutta jos tuon kahlaa lävitse, selviää egr:n, dpf:n jne. osalta myös paljon. Tietenkin koskien MB vehkeitä (tai jeeppejä tai...)
Otsikko: Vs: vetoauton tehot
Kirjoitti: tsahkali - 27.10.2016 kello on 14:28
En minä ole kyllä tuollaista vaikutusta huomannut noin selkeänä.

Eniten se kulutuksen lasku näkyykin ajotietokoneen näytöllä, kun vehje saa väärää tietoa...   ;D
Otsikko: Vs: vetoauton tehot
Kirjoitti: Valkoinenkuolema - 27.10.2016 kello on 14:47
No noihin tietokoneen tietoihin ei voi luottaa, laskettava se on.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Otsikko: Vs: vetoauton tehot
Kirjoitti: 88k5 - 27.10.2016 kello on 20:08
No noihin tietokoneen tietoihin ei voi luottaa, laskettava se on.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Eikä polttoaineenlaskija ankaan kannata luottaa, sekin voi tietämättää tehdä virheitä..

Ransun 75 litran tankissa (pitkä/loiva täyttöputki) saattaa jäädä 7-8 litraa vajaaksi, riippuen auton asennosta ja tankaajan maltista (auton mittarissa ei tuota näe). Kulutusta laskettaessa 63-70 litran tankkauksella heitto voi olla 13%..
Otsikko: Vs: vetoauton tehot
Kirjoitti: kimi - 27.10.2016 kello on 20:18
Vaimon samankoppaiseen kun sinulla tankkasin aikoinaan 82l. Silloin kone jo nikotteli ( joo tiedän ettei ole hyväksi tuo).

 
Otsikko: Vs: vetoauton tehot
Kirjoitti: Mautoilija - 27.10.2016 kello on 20:26
Itse kun ajelen sillä toisella F-merkillä myös päivittäiset ajot, sen tietsikka ottaa huomioon vajaatankkaukset. Ei kuvittele tankkia täyteen jos polttoainetta lisätään ABC:lla tai Teboililla (vain lisätään että matka asialliseen polttoainemyyntipai kkaan on mahdollinen). Ainoastaan lisätty määrä huomioidaan. Alkaa laskea heti tankkauksen jälkeen keskikulutusta ja tankissa olevalla polttoaineella mahdollista ajomatkaa. Tarkentuen matkalla käytetyn polttoaineen määrään/ajettu matka.
Otsikko: Vs: vetoauton tehot
Kirjoitti: seppoko - 27.10.2016 kello on 20:55
Eikä polttoaineenlaskija ankaan kannata luottaa, sekin voi tietämättää tehdä virheitä..

Ransun 75 litran tankissa (pitkä/loiva täyttöputki) saattaa jäädä 7-8 litraa vajaaksi, riippuen auton asennosta ja tankaajan maltista (auton mittarissa ei tuota näe). Kulutusta laskettaessa 63-70 litran tankkauksella heitto voi olla 13%..

Jos itse laskee kulutusta, niin ei kai kukaan sitä laske tankin koon mukaan. Vaan tankkiin lasketun polttoainemäärän mukaan.

Juu, siinäkin voi tulla heittoa tankillisessa, riippuen kallistuksesta. Mutta pidemmällä tähtäimellä laskettuna heitot tasaantuvat.
Otsikko: Vs: vetoauton tehot
Kirjoitti: 88k5 - 27.10.2016 kello on 21:06
Jos itse laskee kulutusta, niin ei kai kukaan sitä laske tankin koon mukaan. Vaan tankkiin lasketun polttoainemäärän mukaan.

Juu, siinäkin voi tulla heittoa tankillisessa, riippuen kallistuksesta. Mutta pidemmällä tähtäimellä laskettuna heitot tasaantuvat.

Eipäs se tankin koko ratkaise kulutusta, mutta vaikuttaa ihan matemaattisesti; laskeppa antamani 63 ja 70 litraa tankkauksilla, saatko 13% eron kulutukseen sadallakilsalla, mikäli tuolla polttoainemäärällä pääse 500km? Ja mikä olis kulutus kummallakin lukemalla?
Otsikko: Vs: vetoauton tehot
Kirjoitti: Mautoilija - 27.10.2016 kello on 21:08
Paras tapa mitata kulutus:
Tankkaa täyteen lähihuoltsikalla. Nollaa trippi/GPS kilometrilaskuri. Ajele reissua tankki lähes tyhjäksi. Tankkaa täyteen samalla huoltsikalla missä aiemmin, samaan tapaan mitä edellinen tankkaus. Kirjaa tankatut litrat. Kirjaa tripistä/GPS laskurista ajetut kilometrit. Laske kulutus.

Se pitää huomioida että GPS saattaa lisätä matkaa paikallaan ollessa. Itsellä SportsTracker ilmoitti kävellyn 5 km työpöydällä ollessa. ::)
Otsikko: Vs: vetoauton tehot
Kirjoitti: TLP - 27.10.2016 kello on 21:10
Eniten se kulutuksen lasku näkyykin ajotietokoneen näytöllä, kun vehje saa väärää tietoa...   ;D

Mulla ei ole vaikuttanut ohjelmointi tuohon kulutusmittarin näyttämään mitenkään, se näyttää edelleen desilleen saman kuin makilta mitattuna.
85% olen tankannut samassa paikassa, samalta makilta ja samalla tavalla... jopa ajanut auton kohtuu samaan asemaan loivasti luiskalle makille.
Ja kun n.10 000km otannan ottaa, se on aika 'pienvirhe'-varmaa dataa ja helppo verrata mittarin näyttöön.

Virhe kulutusmittarissa tulee, kun raapasee vaunun perään ja mennään tuonne n.12l/100km kulutuksiin. Silloin todellisuus makilta mitattuna on 11-11.5, kun mittari näyttää 12-12.5. Normaali ajossa, missä pyöritään 6-8l/100km kulutuslukemissa, se näyttää desilleen kohdalleen. Tätä en tiedä, mistä moinen johtuu ?

Ja vaunun kanssa pääsisi helposti litran puolitoista vähemmällä, kun hoitelisi itse kaasun käytön. Olen vaan sen verran laiska, että ajan vakkari päällä ja kärsin tuon korkeamman kulutuksen mukavuuden takia  Thumb
Otsikko: Vs: vetoauton tehot
Kirjoitti: luokyio - 14.11.2016 kello on 07:34
Tuossa mopomersussa säädin ennen ohjelmointia kulutusmittarin näyttämään oikein, korjauskertoimeksi laitoin 10%. Ohjelmoinnin jälkeen piti vielä siirtää lukemaan 20 %,  että näyttää oikein.

Ilman vaunua todellinen kulutus on tasan saman kuin ennen ohjelmointia. Vaunun kanssa testaukset menee ensi kesään. Viime kesänä lukemat aika tarkkaan 12 l/100 km.

EGR:n toimintaa supistettiin niin, että se on käytössä vain tyhjäkäynnillä. Muuten kuulemma iskee vilu kaupunkiajossa pakkasella.
Otsikko: Vs: vetoauton tehot
Kirjoitti: TLP - 14.11.2016 kello on 08:37
Vaunun kanssa testaukset menee ensi kesään. Viime kesänä lukemat aika tarkkaan 12 l/100 km.

Saman verran menee 6702i Solikka perässä omalla, ei juurikaan tuosta heittele.
Tietenkin kun unohtaisi vakionopeussäätimen käytön niin menisi pienemmällä, mutta oon sen verran laiska että sitä on mukava käyttää  :o

EGR:n toimintaa supistettiin niin, että se on käytössä vain tyhjäkäynnillä. Muuten kuulemma iskee vilu kaupunkiajossa pakkasella.

Ei ole 3l V6 CDI:n kanssa ongelmia, tosin paljon hitaammin se -15°C pakkasella lämpenee, mitä ennen EGR:n poistoa.
Tähän saa apua sitten taas TT-Thermon pumpullisesta letkulämppäristä, mikä nostaa kyllä moottorin nesteiden lämpöä ihan kivasti ennen starttia.
Omassa 1kW versio ja sekin nostaa jo mukavaan lämpöön lyhyessä ajassa. 1,5kW ne suosittelee, mutta kun on 2kW sisätilan lämppäri, niin pitää miettiä töpselien syöttöjäkin  Thumb

Alla eri lämmöissä mitattuja ko. letkulämppärin lämmityskäyriä.
Nestetilavuus siis 10.2l ja moottori on 3l V6 CDI
Otsikko: Vs: vetoauton tehot
Kirjoitti: Jarma - 14.11.2016 kello on 16:28
Tuossa mopomersussa säädin ennen ohjelmointia kulutusmittarin näyttämään oikein, korjauskertoimeksi laitoin 10%. Ohjelmoinnin jälkeen piti vielä siirtää lukemaan 20 %,  että näyttää oikein.

Ilman vaunua todellinen kulutus on tasan saman kuin ennen ohjelmointia. Vaunun kanssa testaukset menee ensi kesään. Viime kesänä lukemat aika tarkkaan 12 l/100 km.

EGR:n toimintaa supistettiin niin, että se on käytössä vain tyhjäkäynnillä. Muuten kuulemma iskee vilu kaupunkiajossa pakkasella.



Paljonko vakiotehot ja paljonko nyt? Kiinnostaa tuntemukset pakkasilla tuosta egr:n toiminnasta jos ei sulla webastoa ole.?
Otsikko: Vs: vetoauton tehot
Kirjoitti: TLP - 14.11.2016 kello on 16:41


Paljonko vakiotehot ja paljonko nyt?


Toiminnasta en voi kertoa, sama tekniikka, eri mallimerkintä.
Tuosta suoraan lainattuna Mersuforumilta:
Lainaus käyttäjältä: *****
No joo
Joissain hiukan uudemmissa 220cdi OM651 - moottoreissa on samat suuttimet, kuin 250,ssäkin.
Koskee vain Delphin viimeisintä versiota, crd3.10
Tyypillisesti ei mitään logiikkaa, GLK,ssa näyttäisi olevan, muissa harvinainen poikkeus.

vetoja lähtee 250sen malliin.
284hp/583nm
Hiukkassuodatin + kierrätys pois - ei muita muutoksia vakioon.

Otsikko: Vs: vetoauton tehot
Kirjoitti: luokyio - 14.11.2016 kello on 21:03


Paljonko vakiotehot ja paljonko nyt? Kiinnostaa tuntemukset pakkasilla tuosta egr:n toiminnasta jos ei sulla webastoa ole.?
Dynossa ei käyty, mutta pitäisi olla n. 190 hp / 420 Nm,  tehtaalta 150/340. Ei vielä kunnon pakkasia ole nähty, mutta toistaiseksi ei ongelmaa. Eber on, esilämmitettynä lämpiää kymmenen asteen pakkasessa kyllä viiden kilsan matkalla tappiin ongelmitta keula tukittuna. Tukkimattomana meni reilu 10 km.