Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuvaunut => Kori ja alusta => Aiheen aloitti: iso-juuso - 22.10.2016 kello on 08:15
-
Vaunumyyjä on laittanut vaunuun jossa on peltivanteet pultit, jotka nyt kesän vetojen jälkeen on kaikki hiertyneitä ja yksi oli murtunut niin että katkesi irroittaessa.
Onkohan noi oikeanlaiset pultit vai lienevätkö aluvanteeseen tarkoitetut?
-
Onko vanteen keskireikä jämpti rummun/navan kanssa?
Olisko pultti voinut pohjata napaan ja vanne jäänyt himpun verran löysälle?
On noita pultteja joskus katkeillut avatessa peräkärrystä kun on vuosia olleet avaamatta.
Jospa siellä napapuolella on huonot kierteet ja pultti/-tit hirttää kiinni... ja omista pulteista mennyt kierteet joten vaihdettu tarvikkeisiin.
Äkkipäätään näyttäis kyllä että pultin kartio olis tarpeeksi oikean näköinen.
-
Eikö nuo tummentumat mutterikannassa jo kerro kovasta pulttikoneen käytöstä.
Minä uusisin tuohon vehkeeseen kaikki pultit.
Niitä on tarvikekaupoissa saatavana pikku rahalla.
-
Eikö nuo tummentumat mutterikannassa jo kerro kovasta pulttikoneen käytöstä.
Minä uusisin tuohon vehkeeseen kaikki pultit.
Niitä on tarvikekaupoissa saatavana pikku rahalla.
Minä päättelin jäljistä, ettei pultin ja vanteen välillä ole kosketuspintaa kovin paljon -> väärät pultit.
-
Eiks tuo katkennut ole hieman erilainen? Näyttäs tuo kartio suoremmalta kuin tuon ehjän olis hieman pyöreähkö. Vai valhteleeko silimät tai kuva :-\
Millä sait tuon jenkapään pois, kun poikki meni?
-
Minä päättelin jäljistä, ettei pultin ja vanteen välillä ole kosketuspintaa kovin paljon -> väärät pultit.
Samaa mieltä - vääränkulman kartio. On syönyt pultin oudonmuotoiseksi. Vähän näyttäisi vielä venyneen ensimmäisillä kierteillä kartion juuresta..
Kannattaa selvittää pitäisikö pultti olla tuolla levypyörällä kartio vai pallo http://www.teohydrauli.fi/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=30951
..epäilen jälkimmäistä.
-
Pultissa on pallonmallinen vasteosa, kun pitäisi olla kartio. Ottanut vanteineen vain tuon reilun millin mikä näkyy sekä vanteilla että pultissa.
Ja selvennys, noissa nykyisissä vaunun isoissa navoissa ei ole keskiötä, johon vanne vastaa. Keskitys on tehtävä puhtailla kiristämällä ainakin kolmessa vaiheessa, ettei ekat pultit tule liian kireälle.
-
Sain noille peräkärryn peltivanteille tarkoitetut pultit. Niissä kartio on hieman jyrkempi, ja lievästi pallomainen. Ne istuvat pultinreikiin paremmin ja tuntuvat keskittävän vanteenkin paremmin.
Keskireikä vanteessa on tosiaan isompi kuin navan keskiö. Näin on ollut jokaisessa vaunussani.
Katkenneen pultin kierreosa ruuvautui ulos kun porasin siihen reiän keskelle ja pyöritin vastakierretapilla.
-
Pultissa on pallonmallinen vasteosa, kun pitäisi olla kartio. Ottanut vanteineen vain tuon reilun millin mikä näkyy sekä vanteilla että pultissa.
Samaa mieltä...
-
Samaa mieltä - vääränkulman kartio. On syönyt pultin oudonmuotoiseksi. Vähän näyttäisi vielä venyneen ensimmäisillä kierteillä kartion juuresta..
Kannattaa selvittää pitäisikö pultti olla tuolla levypyörällä kartio vai pallo http://www.teohydrauli.fi/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=30951
..epäilen jälkimmäistä.
Miekenkiintoista sanoisin. Minun autossa talvirenkaat peltivanteella ja pultit pallokantaisia. Kesäkumit taas aluvanteilla ja pultit 60 asteen kartiolla. Peltivanteen pultinreikä toimii kuin jousiprikka. jolloin jälkikiristystä ei tarvi. Aluvanteessa kartiopultin vanteen vaste on myös kartio ja vaatii jälkikiristämisen. Onkohan palokantapultteja erilaisilla pallosäteillä? Oma veikkaukseni on, että pultti on joskus väännety yli kimmoisuuspisteen ja se on päässyt venähtämään pallon tyvestä ja vioittunut. aikaa myöten sitten katkenut. Thumbd
-
Miekenkiintoista sanoisin.
Juu. Kaikki kulkimet ja kärryt, joita olen omistanut, on olleet kartioruuveilla/muttereilla.
Ransun vanteet roikkuu keskireiän varassa ja mutterit on lättäpäitä.
-
Juu. Kaikki kulkimet ja kärryt, joita olen omistanut, on olleet kartioruuveilla/muttereilla.
Ransun vanteet roikkuu keskireiän varassa ja mutterit on lättäpäitä.
Sätkässäkin....?
-
Sätkässäkin....?
:-[
-
Miekenkiintoista sanoisin. Minun autossa talvirenkaat peltivanteella ja pultit pallokantaisia. Kesäkumit taas aluvanteilla ja pultit 60 asteen kartiolla. Peltivanteen pultinreikä toimii kuin jousiprikka. jolloin jälkikiristystä ei tarvi. Aluvanteessa kartiopultin vanteen vaste on myös kartio ja vaatii jälkikiristämisen. Onkohan palokantapultteja erilaisilla pallosäteillä? Oma veikkaukseni on, että pultti on joskus väännety yli kimmoisuuspisteen ja se on päässyt venähtämään pallon tyvestä ja vioittunut. aikaa myöten sitten katkenut. Thumbd
Talon toisessa kulkineessa kesällä "alut" ja talvella peltivanteet. Ohjekirjan mukaan samat pultit kummallekin vannetyypille eli pultti jossa on pyöreäselkäinen prikka tyvellä. Seat Alhambra -04.