Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuvaunut => Kori ja alusta => Aiheen aloitti: Teukka-74 - 18.10.2016 kello on 16:00
-
Mitä kattokaiteellisten vaunujen omistajat kuljetatte katolla ja miten kiinnitettynä?
Paljonko tuonne katolle kestää tavaraa laittaa ja kestääkö se ihan oikeasti tallustella?
Kiinnostaa ja siksikin olen miettinyt kaiteiden tarkoitusta. Takatikkaat ei ehkä kovin raskasta
ukkoa kestä... :o ?
-
No ei kai nyt aikuisten oikeesti ne ole kuin koristeena :laugh: .
Ensinnäkään en lastaisi noin korkealle mitään.
Toisekseen se pitäisi olla keskellä vaunua.
Itse kyllä kävelen katolla lumia tiputtelemassa ja pesemässä.
Riippuu henkilön massasta :D
-
Mitä kattokaiteellisten vaunujen omistajat kuljetatte katolla ja miten kiinnitettynä?
Paljonko tuonne katolle kestää tavaraa laittaa ja kestääkö se ihan oikeasti tallustella?
Kiinnostaa ja siksikin olen miettinyt kaiteiden tarkoitusta. Takatikkaat ei ehkä kovin raskasta
ukkoa kestä... :o ?
Asentaa vetoautoon suksi boksin.
-
Boxihan mulla onkin jos on tarvetta.
Sitä alkaa miettimään tuollaisten kaiteiden ja tikkaiden tarvetta kun ei niitä
itsellä ole.
Minun massalla ei kävellä vaununkatolla ja tuollaisiin tikkaisiin en astu.
En ole nähnyt liikkeellä vaunuj joissa olisi katolla rompetta niin siksi kysyn.
Mieleen tulee kajakit ja surffilaudat mutta nekin kulkee vetoauton katolla :o
Siksi kysyn, mihin tarpeeseen niitä kattoja kaitella varustetaan ja onko tikkaat
ihan "vaan" huoltotikkaat?
-
Boxihan mulla onkin jos on tarvetta.
Sitä alkaa miettimään tuollaisten kaiteiden ja tikkaiden tarvetta kun ei niitä
itsellä ole.
Minun massalla ei kävellä vaununkatolla ja tuollaisiin tikkaisiin en astu.
En ole nähnyt liikkeellä vaunuj joissa olisi katolla rompetta niin siksi kysyn.
Mieleen tulee kajakit ja surffilaudat mutta nekin kulkee vetoauton katolla :o
Siksi kysyn, mihin tarpeeseen niitä kattoja kaitella varustetaan ja onko tikkaat
ihan "vaan" huoltotikkaat?
Kai se on lähinnä ulkonäkö kysymys,enkä itse astus kanssa noihin tikkaisiin saatika kävelisin katolla.
-
Kai se on lähinnä ulkonäkö kysymys,enkä itse astus kanssa noihin tikkaisiin saatika kävelisin katolla.
Olen kiivennyt Hobbyn tikkaille ja hyvin ovat kantaneet, enkä ole ihan tyttönen.
Katolla en tepastele.
-
Olen kiivennyt Hobbyn tikkaille ja hyvin ovat kantaneet, enkä ole ihan tyttönen.
Katolla en tepastele.
Hoikka ja kaunis oot Thumb
-
Olen kiivennyt Hobbyn tikkaille ja hyvin ovat kantaneet, enkä ole ihan tyttönen.
Katolla en tepastele.
Ok, oletko käyttänyt kaiteita mihinkään tarkoitukseen?
-
Kiivenny katsomaan millaisessa kunnossa katto on, likainen, roskainen, lumen määrä... En siis mitään ihmeempää ja hyvin satunnaisesti.
Korjausta...
Hupsan.. pitäisi lukea tarkemmin... ei olla käytetty kaiteita mihinkään, ovat oikeestaan lumen poistossa tiellä.
-
Kattokaiteista ei ole muuta kun haittaa, varsinkin lumen poistamisessa ja katon pesussa.
-
Kiivenny katsomaan millaisessa kunnossa katto on, likainen, roskainen, lumen määrä... En siis mitään ihmeempää ja hyvin satunnaisesti.
Korjausta...
Hupsan.. pitäisi lukea tarkemmin... ei olla käytetty kaiteita mihinkään, ovat oikeestaan lumen poistossa tiellä.
Kiitos tiedosta.Vahvistaa ajatuksiani kaiteista...
-
Asunto-autossa niistä on ainakin hyötyä, tässä yhtenä päivänä katselin rautakaupan pihassa kun lauta kuormaa laitettiin as.auton katolle ja liinat kattokaiteeseen kiinni.
-
Asunto-autossa niistä on ainakin hyötyä, tässä yhtenä päivänä katselin rautakaupan pihassa kun lauta kuormaa laitettiin as.auton katolle ja liinat kattokaiteeseen kiinni.
Joo, asunto-autossa ymmärränkin mutta esim 1akselisessa vaunussa voi olla painojakauman kanssa
ongelmia.
-
Joo, asunto-autossa ymmärränkin mutta esim 1akselisessa vaunussa voi olla painojakauman kanssa
ongelmia.
(https://karavaanari.org/kuvat/1476816671.jpg)
Tuo kuva on viime talvelta ikkunan läpi otettu. Kyllä noista joku hyöty on kun kiipeää katolle ja saa niistä otteen. Lumitöissä taas tiellä. Portaat takavasemalla tyhmästi juuri kylppärin kattoluukun kohdalla
-
Wanhassa autossa oli.
Pistin sinne välikalikat.
Sitten vähän kulkusiltaa, romulaatikko ja toinen varapyörä.
Nykyiseen pitäisi laittaa.
Saisi pari paneelia ja sen romulaatikon.
-
En kyllä vaununi katolle menisi, oon tosin lumet sieltä tiputellut joka kevät, mutta ei sinne oo asiaa näin n. 100 kg mieheltä, ehkä nyt jo alle ku oli dieetti päällä, hmm nyt 89-93, kyl hobbyn katto kärsis , kai eriasia asautoissa
-
As.autoissa edelleenkin kaiteet jokseenkin ymmärrän ja katolla käynnin mutta vaunussa
-
As.autoissa edelleenkin kaiteet jokseenkin ymmärrän ja katolla käynnin mutta vaunussa 
Samanlainen rakenne noissa on. Toki täysleveässä on suhteessa vähempi seiniä tukemassa kattoa. Muistatteko joskus 80 luvulla kun Kafin(?) mainoksessa Leo Lastumäki oli kattanut pöydän katolle ja istui sen ääressä.
-
Samanlainen rakenne noissa on. Toki täysleveässä on suhteessa vähempi seiniä tukemassa kattoa. Muistatteko joskus 80 luvulla kun Kafin(?) mainoksessa Leo Lastumäki oli kattanut pöydän katolle ja istui sen ääressä.
Ai jaa, tuota en tiennytkään. Luulin että autoissa on jotenkin vahvistettu katto.
Hyvä tieto, kiitti .
-
Ai jaa, tuota en tiennytkään. Luulin että autoissa on jotenkin vahvistettu katto.
Hyvä tieto, kiitti .
Kyllä joissakin autoissa on pellin ja eristeen välissä vaneri vahvistamassa rakennetta. Ei tosin koko matkalta kattoa kai mutta tälläisiä olen projektikuvissa nähnyt. Merkkiä en kyllä muista.
-
Itse kyllä kävelen katolla lumia tiputtelemassa ja pesemässä.
Riippuu henkilön massasta :D
Pätee varmaan noihin parempiin vaunuihin, ainakin tuo vaimon vaunu tuntuu heppoiselta yli 40 kiloisille.
-
Samanlainen rakenne noissa on. Toki täysleveässä on suhteessa vähempi seiniä tukemassa kattoa. Muistatteko joskus 80 luvulla kun Kafin(?) mainoksessa Leo Lastumäki oli kattanut pöydän katolle ja istui sen ääressä.
Matkaajan m-auto mainoksessa ainakin oli katolle asetettu pöytä ja neljä tuolia ja tuoleilla istui henkilöitä. Mainostettiin katon kestävyyttä. Cabbyhän pisti paremmaksi ja sijoitti auton vaunun katolle jokuvuosi sitten.
-
Ranskalaisella challanger matkailuautolla oli viimme vuonna mainos puoli intekroidun katolla olevasta henkilöautosta. Eli kyllä ne kestää kulkea kun tietä mitä tekee eikä ala letkistä tanssia.
-
Kyllä ne vaunujen katot kestää tallustella, ainakin 650 hobbyn katto kesti hyvin. Lunta metri ja 100kg painoinen lumenpudottaja.
Täytyy tietää minne astuu kun katolla kulkee.
-
Matkaajan m-auto mainoksessa ainakin oli katolle asetettu pöytä ja neljä tuolia ja tuoleilla istui henkilöitä. Mainostettiin katon kestävyyttä. Cabbyhän pisti paremmaksi ja sijoitti auton vaunun katolle jokuvuosi sitten.
Ja aikoinaan Super Epoxy- liimaa mainostettiin kuvalla jossa nostettiin nosturilla henkilöauto ilmaan , nostokorva oli liimattu ko. liimalla auton kattoon n. tikkuaskin kokoiselta alalta ;)
-
Matkaajan m-auto mainoksessa ainakin oli katolle asetettu pöytä ja neljä tuolia ja tuoleilla istui henkilöitä.
Mullakin matkaajassa oli oikein osin karhennettu katto ettei liukastu kun siellä oleilee.
-
Mitäs varten noi kaiteet on?
-
Koristeena, vähän kuten henkilöautoissakin on kaikenlaista.
On niillä toinenkin tarkoitus kyllä, hankaloittaa lumen ja lehtien poistamista katolta.
-
Tikkaat voi pystyttää kaiteita vasten, ei mene listat lommolle 8)
-
Aika loivaan kulmaan pitää laittaa että tikkaitten yläpää osuu kaiteeseen eikä kulmalistaan.
-
No pitkät tikkaa pitää laittaa loivaan... ;)
-
No pitkät tikkaa pitää laittaa loivaan... ;)
Ja pisterasitus kasvaa älyttömästi. Moen kilon voimalla kohtalaisen pystyt tikkaat ei paina reunaa vasten ja mitä loivemmat sen kovempi rasitus.
-
Mitäs varten noi kaiteet on?
Tät kysyin jo alussa :o Kumpa joku kertoisi ;)
-
Ja pisterasitus kasvaa älyttömästi. Moen kilon voimalla kohtalaisen pystyt tikkaat ei paina reunaa vasten ja mitä loivemmat sen kovempi rasitus.
Älkäähän nyt ottako lohkasuani niin tosissaan.
Kaiteet taitaa olla ihan vaan koristeena.
-
Voi niihin kiinnittää aurinkopaneelit sun muuta katolla olevaa tavaraa eli ei ne aivan yhtä turhat ole kuin paavi p... ja nunnan n...
-
Voi niihin kiinnittää aurinkopaneelit sun muuta katolla olevaa tavaraa eli ei ne aivan yhtä turhat ole kuin paavi p... ja nunnan n...
No joo, ihan hyvä idea ja moni tuon jo toteuttanutkin. Thumb "Muun tavaran" takia en silti kaiteita haikaile , kun ei
oo ideaa mitä se voisi olla ;)
-
aurinkopaneelit jne....
Sitten se tosi helppoa se lumen pois ottaminen sieltä välistä.
Belgiassa varmaan lunta vähemmän :D
-
Minunkin autossani ovat kattokaiteet. Ainoa käyttö minulla on niille on se että voi pitää kiinni kun poistaa lunta katolta mutta esteenä ne ovat lumen tiputtamiselle.
-
Niin on, hankaloittaa lumen pudottamista, edellisessä farkkuautossa sen huomasin, onneksi vaunussani ei niitä ole eikä nykyisessä sedanissa
-
Ei ollu kaiteet ostokriteeri vaunua hankittaessa, ei edes kiinnitetty huomiota niihin. Tikkaita pitkin kiipesin kurkistamaan katolle.
Talvi on kuitenkin vain osan vuotta ja eteläisessä Suomessa lumisateista aikaa yleensä vain tammikuu ja muutama viikko helmikuusta, joten lumityöt on kuitenkin aika marginaalista vuoden kierrossa. Aina ne lumet on katolta alas saatu ihan kohtuu ajassa ja suht pienellä vaivalla.
-
Olikohan pari-kolme talvea sitten kun keskusteltiin lumen/jään kuutiopainosta ja silloin piti kolme kertaa H:gistä 25 km:n päässä auton (7 m) katolta tiputtaa jäät/lumet pois.
Laskeskelin että pahimpaan aikaan siellä katolla oli n. 500 kg:n kuorma. Kyllä se silminnähden kohosi tuon kuorman poiston jälkeen. Onneksi se kori ei ollut italialainen pärekori.
-
Laskeskelin että pahimpaan aikaan siellä katolla oli n. 500 kg:n kuorma.
Harvoin pudottelit....