Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Lämmitys ja ilmastointi => Alde => Aiheen aloitti: kuusaan.matti - 16.10.2016 kello on 18:10
-
Hei taas pitkästä aikaa!
Cabby vaunu on tuossa pihassa joutilaana seisonut, mutta huomenissa pitäs olla taas asuntoautokin käytössä.
Auto on Vw Transport Swift Capri vm 95, jossa on pysty Alde.
En vielä huomannut tutkia onko siinä olemassa lämmönvaihdinta, mikä olisi varmasti mukava talvikäytössä.
Myyjäkään ei tiennyt kun juuri soitin.
Mistähän sitä voisi etiskellä ja miten kätevästi semmoisen saa asennettua?
Lämmityslaitteeen kennoon rinnan ja meneekö toinen puoli ihan patterikiertoon sarjaan vai rinnan jonkun patterin kanssa?
Niiin kai se toimii, siinä lämmittelevät toinen toistaan ;-)
Varmaan joku hana on hyvä laittaa molemmille puolille jos ei tarvi lämmitellä toista piiriä?
Tietty rinnan pitää olla jos hana.
Kuva olis kiva ;-)
T Matti!
-
Minulla oli edellisessä autossani tuo Alden lämmönvaihdin. Mietiskelin sen käyttöä ja totesin sen tarpeellisuudesta seuraavaa:
Yleensä päivittäinen ajomatka on vain 2-6 tuntia talvisaikaankin. Voin lämmittää sen ajan kaasulla ihan hyvin koska edes teoreettinen säästö on vähäinen. Kuluuhan sitä auton polttoainetta silloin tuon lisävesimassan lämmitykseen. Eli ei siis tule ilmaiseksi. Eri asia jos on esim jakeluajossa koko päivän niin onhan se silloin mukavuuskysymys.
Yöpymiset suoritin ja suoritan aina sähkön äärellä joten moottorin sai lämpimäksi muillakin keinoin.
Siksi en käyttänyt niinä kolmena vuotena jota tuota autoa pidin lämmönvaihdinta kertaakaan.
Yksi syy oli vaihtimen hankala sijaintipaikka ruokapöydän alla eli vaati konttaamista avatessa ja sulkiessa. Kerran kun unohtuisi seisonta-ajaksi päälle melkoinen enerdiahukka menisi moottorin lämpimänä pitämiseen pakkasilla. Tai jos unohtuisi kesäajaksi auki?
Nykyisessä on lisänä polttoainetoiminen Webasto mutta kahteen vuoteen en ole edes kokeillut lähteekö käyntiin. Pitäisi kuulemma käynnistää muutaman kerran vuodessa joten pitää kokeilla joskus toimiiko.
Muistaakseni pelkkä vaihdin maksaa muutaman satasen + asennustyö joten mieti asiaa näiltä osin vaikka minä tykkäänkin kaikista nappuloista ja varusteista.
-
Itselläni on lämmön vaihdin aina käytössä ajaessa, kun huonetermostaatti pyytää lämpöä sisälle. En ole tarvinnut lohkolämmitintä, kun olen vaihdin/pumppu systeemillä koneen lämmittänyt. Ehdottomasti hyvä peli. Eikä se moottori lämpiä vahingossa, pumpun on oltava päällä joka kierrättää koneessa nestettä.
-
Kiitos Hauho, vaikkei varsinaisesti tiedonjanooni tullut helpotusta! ;-)
http://www.siilincaravan.fi/verkkokauppa/naytatuote.php?lTuoteTunniste=598
Maksaa se näköjään reilut 300€ ja asennukset lisäksi, niin ja tarvii se varmaan oman kiertovesipumpunkin .
Kieltämättä säästöä ei tule niin paljon, että itseään maksaisi.
Muistan kuitenkin isoa ex autoani jossa oli Trumatic pelkällä kaasulla. Sillä matka pohjoiseen kovalla pakkasella oli kylmää kyytiä ja etelän tarjouksia kallimpien kaasupullojen tiuhaa vaihtamista pakkasessa.
Lisäksi etuna on moottorin lämmitysmahdollisuu s kaasulla, sekin olisi jossain korvessa mukava apu.
Hanathan voi sijoittaa helpompiinkin paikkoihin näkyviin.
Kuitenkin noita hetkiä taitaa nyt tulla niin vähän, että puntarissa tuo noin 500€ hinta kaikkineen voi painaa enemmän, jonsei sitten jostain löydy käytettynä, muistelen, että veneisiin ja "joihinkin pannuihin" on pojat noita tehtailla hitsailleet rosterista ;-)
Tämmösiä virityksiä on heti mielessä, mutta maksaneeko vaivaa, ehkei ;-)
m
-
tarvii se varmaan oman kiertovesipumpunkin .
Tarvii, jos aikoo lämmittää aldella konetta.
-
näin tee se itse miehenäoli lämmön vaihtimen valmistus ja asennus kulut luokkaa 60€ , kupariputket romulasta kiertovesipumppu kiinasta(12€) vesiletkut hydrauliikka kaupasta(havempi kuin motonet ja saa kunnon letkua)
-
Kuluuhan sitä auton polttoainetta silloin tuon lisävesimassan lämmitykseen. Eli ei siis tule ilmaiseksi.
Ei mitään merkitystä. Moottorin tuottamalla hukkalämmöllä pitäisi melkoisen kämpän lämpimänä.
-
Röllin periaatteella olis kannatavaa! ja tosiaankin hukkalämmöllä tuo toimii, että siinä mielessä ei lisää kulutusta, tietenkin mootorin pitää olla normaalilämpöinen mutta tuo kone vielä tuottaa ylimääräistä.
Mietiskelin, että tarvisko tuo ollenkaan hanoja? Jos pelaa pelkällä kiertovesipumpulla, kun sen on pois kytketty ei kierrä moottorivesi varmaankaan vapaalla kierrolla merkittävästi. kun halutaan lämmön siirtyvän puoleen tai toiseen kytketään pumppu päälle.
m
-
Mietiskelin, että tarvisko tuo ollenkaan hanoja? Jos pelaa pelkällä kiertovesipumpulla, kun sen on pois kytketty ei kierrä moottorivesi varmaankaan vapaalla kierrolla merkittävästi. kun halutaan lämmön siirtyvän puoleen tai toiseen kytketään pumppu päälle.
m
En kauhean tarkkaan tutkinut Petteri Punakuonon lämmönvaihdinsystee miä, mutta ainakaan mistään helposta paikasta en hanaa löytänyt. Eikä ollut katkaisijakaan helpossa paikassa. Olisi pitänyt siirtää helpompaan paikkaan. Ja olisi varmaan siirtynytkin jossain vaiheessa jos Petteri olisi elänyt meillä pidempään.
-
Mietiskelin, että tarvisko tuo ollenkaan hanoja? Jos pelaa pelkällä kiertovesipumpulla, kun sen on pois kytketty ei kierrä moottorivesi varmaankaan vapaalla kierrolla merkittävästi.
Pumppuohjauksilla toimii. Vaatii molempiin piireihin kierron päälle että lämpö siirtyy.
Vapaa kierto tarvitsee korkeuseroa.
-
Mulla aikanaan vaati laittaa sähköpatruunan päälle että 12v pumppu lähti päälle jos moottorin lämmöllä lämmitti koppia. Ja jos priimuksella lämmitti konetta niin vaihtimen pumppu päälle että kierrätti koneessa. Eikä mitään hanoja ollut.
-
Juu Aldessahan onkin valmiiksi pumppu, mutta siihen moottorikiertoon tarvii pumpun napin taakse.
Täytyy tutkia vielä, mutta tuskin tuossa on valmiina lämmönvaihdinta.
Aika harvinainen merkki tuo VW Transport Swift Capri GLX, Saksan Mobile.de en löytänyt yhtään.
Mikähän tehdas tuota on valmistanut?
m
-
Mulla aikanaan vaati laittaa sähköpatruunan päälle että 12v pumppu lähti päälle jos moottorin lämmöllä lämmitti koppia.
Kun on itsetekoinen uudisasennus, pumppu toimii miten sen suunnittelee/kytkee.
Aloituskysymykseen vielä: Vaihdin sarjaan pattereiden kanssa. On sekin yhtenä patterina.
-
https://www.swiftgroup.co.uk/caravans
-
Vaihdin sarjaan pattereiden kanssa. On sekin yhtenä patterina.
Vaihtimessa on jäähdytysjärjestelm än korkeampi paine. Kestääkö patteriverkko sen?
-
Vaihtimessa on jäähdytysjärjestelm än korkeampi paine. Kestääkö patteriverkko sen?
? :-\
Niin, vaihtimessa on toisessa piirissä korkeampi paine. Se paine ei vaikuta toiseen piiriin, kun vaihtimen idea on juuri se että lämpö vaihtuu, nesteet ei. Pääasia on että vaihdin kestää paineet.
-
Vaihtimessa on jäähdytysjärjestelm än korkeampi paine. Kestääkö patteriverkko sen?
Vedet on eri kierroissa.
-
Vedet on eri kierroissa.
Juu niin on. En ymmärtänyt siellä edellä ollutta lainausta (oikein?).
-
Juu näin tuumailin, että sarjaan pattereiden kanssa ja moottoripiiri rinnan kennon kanssa pumpulla varusteltuna.
Ja Seppoko:lle piirit on erillään, eripaineissa kestää kyllä. ;-)
-
Minulla ajaessa sähkölämmitys "päällä" 12V:n kiertovesipumpun kierrolla. Huonetermostaatti hoitaa lämmön säädön. Ja villapusero on ulkokäyttöön. :D
-
https://www.swiftgroup.co.uk/caravans
Sieltähän se briteistä löytyi, Kiitos! Thumb
-
Hei! Siellä se oli! ;D
Enpä osais paremmin laittaa itekkään.
Kuumaa tulee! Kytkin kojetaulussa pumpulle.
Ja kyllä minä sanosin, että kaikki lämpö mitä jäähdyttäjä viilentää on hukkalämpöä. Sen voi käyttää noin paremmin. :D
Tietty jos viileillä keleillä jäähdytin pysyy kylmänä silloin ei tule hukkalämpöä, mutta kyllä tuo volkkarin kone puhkuu tuon jatkuvan kuorman alla ihan riittävästi lämpöä kabiiniinkin!