Tutkin tuota samaa Elnaghissa kun äänimerkille tuli virta jatkuvasti että jos ne saisi vaihdettua keskenään kun istukselin paljon käännetyllä kuskinpenkillä ja tuli nojattua rattiin leirissä .
Kai naapuritkin sitten tiesivät murheen kun eivät tulleet antamaan selkään ,vaikka tööttäilin leirissä joskus.
Paheksuvia katseita sain vain ???
Helpommalla pääsi kun toi hupiakulta Bilteman jatkojohdolla kolme reikäisen jatkiksen koetaululle.
Töötille en saanut tehtyä sitten mitään.
Onkos ohjekirjassa tupsytyistä mainintaa? jos aikoo ohjaamossa käyttää laitteita asumisen ajan, kannattaa vetää sähkökin hupiakusta. Ettei jää kone käynnistymättä. Uuden soittokoneen saavuttua sille syöttö hupipuolelta.
Useilla autoilla on töötissä jatkuva jännite. Varovaisuutta istuskeluun :-X
Tuskin kännykkälaturi starttiakkua saa tyhjäksi ellei ihan vuorokausitolkulla ole paikallaan.Tuollaisia (http://www.ebay.com/itm/DC-DC-Convertisseur-Transformateur-Module-USB-adaptateur-12V-a-5V-3A-15W-pr-auto-/371514938357?hash=item56800413f5:g:t0gAAOSwq7JT~tV7&vxp=mtr) minä virittelin ympäri autoa eri vehkeiden lataamista varten.
Mikä tässä on perimmäinen ongelma? Purkautuuko starttiakku itsekseen/kuormittamattomien tupsytkien kautta, vai se että sytkissä on jatkuva sähkö?
Vanhemmissa peleissä kun käynnistysakku tulee laturista täyteen, hiipuu lataus myös hupiakulta.Kyllä 2003 mallissa tuli korotetulla tyhjäkäynnillä 80A hupiakulle kun invertteristä otettiin 1500W kun satojen kilometrien ajosta pysähdyttiin kahvinkeittoon ja jätin auton jäähtymään tyhjäkäynnille siksi aikaa.
Jos ajelen päivittäin, olen siksi lataillut tablettia ja kännykkää starttiakusta, jotta saisi sitäkin purettua vähän, ja siten taas latausaikaa pitemmäksi ajaessa. Olenko aivan hakoteillä tässä asiassa?
Miten asia on hoidettu tuoreemmissa malleissa?
Ei laturi tiedä mitä sillä on kuormanaan. Jos kulutusta on, laturi sitä tarjoaa jos kierroksiltaan kykenee. Yksittäisen mobiilikamppeen lataus ei starttiakulle tunnu missään.
Sen olen huomannut että jos hupiakuista jompikumpi/molemmat ovat alhaisessa varauksessa, ajamalla ei saa ladattua. Vaativat verkkolatauksen.
Kesällä akut ovat aina ladatut, kiitos paneelin.
Jassoo.
@Oulaa: Kyllä 2003 mallissa tuli korotetulla tyhjäkäynnillä 80A hupiakulle kun
invertteristä otettiin 1500W kun satojen kilometrien ajosta pysähdyttiin
kahvinkeittoon ja jätin auton jäähtymään tyhjäkäynnille siksi aikaa.
- Juuri näin ja oikein hyvä että tuollaisella kuormalla on moottori käynnissä.
Tuo 80A meni siis jokseenkin suoraan invertterille, ei akulle. Akku joutui laittamaan
vielä lisää "omistaan".
Gaphirin kysymyksiin tämä ei kuitenkaan liittyne?
Seuraahan tätä ketjua, saattaa vielä paljastua elämää helpottavia asioita ammattimiehellekin.Mikähän tämän kiukuttelun tarkoitus on?
Tabletissa on 11Ah akku, niitä kun lataa kaksi ja kännykät, on puolet käynnistysakun Wh jo käytetty, jos näin haluaa tehdä.
(1) Edelleenkään en suostu uskomaan että kenelläkään olisi ajoneuvossaanMitä hupiakulla tarkoitetaan? Itselleni se on akku mistä otetaan sähkö matkustamon laitteisiin. Yhdistetty auton sähköjärjestelmään vain auton käydessä. Uskon tämän järjestelyn olevan lähes 100% autoista.
hupiakku.
No tämä Mjerican vastaus vetää aika nöyräksi ;)
Uskon tähän ennemmin kuin akkukauppiaan teoriaan:
Sen mukaan siis laturin säädin haistelee kokoajan käyntiakun jännitettä ja jos asunto-osan akku ja käyntiakku eivät ole suoraan yhteydessä toisiinsa, asuntoakku lataantuu hyvin hitaasti täyteen.
Pelkkä D-ohjaus ei tunnu hyvältä.Ihan kokemuspohjalta, en ole autosähkötieteen tohtori :P
Jos siellä välissä on muutakin kuin rele, niin totta maar se vaikuttaa aina johonkin.
Minusta homman pitäisi toimia niin, että vasta kun ajoakku saavuttaa tietyn jännitteen, lataus alkaa mennä myös hupiakulle.
Näinhän 'kaksoisakkureleet' yleensä toimivat. Pelkkä D-ohjaus ei tunnu hyvältä.
EBL 99 laturissa, joka on yleinen matkailuautoissa, kytkeytyy akut yhteen moottorin käydessä D+ (latauksen merkkivalo) -ohjauksella.
Verkkovirralla ladatessa se lataa starttiakkua n. 2 A virralla.
Off-Topic:....
Tämän voisi siirtää, jos keskustelua syntyy ;)
(1) Edelleenkään en suostu uskomaan että kenelläkään olisi ajoneuvossaan hupiakku.
Off-Topic:
Miten noita karavaanareiden akkuja pitäisi nimittää? On
- starttiakku, käynnistysakku (konepellin alla)
- hupiakku, asuinosan akku, käyttöakku, (akku tai akusto asuinosan käyttöön)
- apuakku, lisäakku (kytketään tarvittaessa)
Alleviivatut ovat mielestäni parhaita. Yleisimpiä puhekielessä ovat kursiivilla kirjoitetut.
Vapaa ajan akku tuo mulle mieleen mökkiakun panelin kautta ladattavanaNiinhän se tuo...
Peräakku :DHeh... ;D
RASKAS HUOH.... pitikö tästäkin vakiintuneesta nimityksesestä tehä uus avuttomille uus nimi kun vanha ei kuulosta trendikkäälle :o hupiakku on huvin pitämiseen ja ajoakku ajamiseen mikä siinä niin kummallista
RASKAS HUOH.... pitikö tästäkin vakiintuneesta nimityksesestä tehä uus avuttomille uus nimi kun vanha ei kuulosta trendikkäälle :o hupiakku on huvin pitämiseen ja ajoakku ajamiseen mikä siinä niin kummallistajos hupiakkuja on enemmän kuin yksi niin onko ne sitten väliakkuja? :D juu vähän nauraen lukenut keskustelua.
Ei laturi tiedä mitä sillä on kuormanaan. Jos kulutusta on, laturi sitä tarjoaa jos kierroksiltaan kykenee. Yksittäisen mobiilikamppeen lataus ei starttiakulle tunnu missään.
Sen olen huomannut että jos hupiakuista jompikumpi/molemmat ovat alhaisessa varauksessa, ajamalla ei saa ladattua. Vaativat verkkolatauksen.
Kesällä akut ovat aina ladatut, kiitos paneelin.
Jos jatkuvan sähkön puute on ongelma, kytkentämuutos on ainoa vaihtoehto. Lisäsytkät hupisyötöllä. Saattaa olla vaivaa kaapeloinnissa mutta eipä starttiakku tyhjene.
Jos vedät kaapelin, laita esim 6mm2 poikkipinnallinen. Onpahan kuormituskykyä muutakin tarkoitusta varten.