Karavaanarin keskustelufoorumi

Tekniikkakeskustelut => Sähkölaitteet => 12 voltin järjestelmä => Aiheen aloitti: JPVäisänen - 29.09.2016 kello on 17:17

Otsikko: Fiat Ducato 130 Multijet 2009
Kirjoitti: JPVäisänen - 29.09.2016 kello on 17:17
Oletkos saanut jollain keinolla ohjaamon molempiin/toiseen tupakansytyttimen pistokkeeseen jatkuvan virran?
Toinen asia mikä ketuttaa on noi alasuin asennetut 12V pistorasiat kun niissä ei pysy yhtikäs mikään.
Otsikko: Vs: Fiat Ducato 130 Multijet 2009
Kirjoitti: Oulaa - 29.09.2016 kello on 17:28
Tutkin tuota samaa Elnaghissa kun äänimerkille tuli virta jatkuvasti että jos ne saisi vaihdettua keskenään kun istukselin paljon käännetyllä kuskinpenkillä ja tuli nojattua rattiin leirissä .
Kai naapuritkin sitten tiesivät murheen kun eivät tulleet antamaan selkään ,vaikka tööttäilin leirissä joskus.
Paheksuvia katseita sain vain  ???
Helpommalla pääsi kun toi hupiakulta Bilteman jatkojohdolla kolme reikäisen jatkiksen koetaululle.
Töötille en saanut tehtyä sitten mitään.
Otsikko: Vs: Fiat Ducato 130 Multijet 2009
Kirjoitti: JPVäisänen - 29.09.2016 kello on 18:33
Tuota piuhan vetämistä hupiakulta minäkin tuumailin mutta tuossa Eurassa ne on ihan takana niin tulee piiiiitkä veto.

Tutkin tuota samaa Elnaghissa kun äänimerkille tuli virta jatkuvasti että jos ne saisi vaihdettua keskenään kun istukselin paljon käännetyllä kuskinpenkillä ja tuli nojattua rattiin leirissä .
Kai naapuritkin sitten tiesivät murheen kun eivät tulleet antamaan selkään ,vaikka tööttäilin leirissä joskus.
Paheksuvia katseita sain vain  ???
Helpommalla pääsi kun toi hupiakulta Bilteman jatkojohdolla kolme reikäisen jatkiksen koetaululle.
Töötille en saanut tehtyä sitten mitään.
Otsikko: Vs: Fiat Ducato 130 Multijet 2009
Kirjoitti: SeaSharky - 29.09.2016 kello on 19:01
Itse olen vetänyt hupiakulta tupakansytytin ja USB pistokkeet auton kojetauluun, Ducatossa on hyviä paikkoja mihin laittaa nätisti ja johto oli helppo vetää apumiehen puolelta ovikynnyksen alta. En tähän hätään saa kuvia, voin laittaa jossain vaiheessa kun kerkeän.
Otsikko: Vs: Fiat Ducato 130 Multijet 2009
Kirjoitti: Mautoilija - 29.09.2016 kello on 19:11
Onkos ohjekirjassa tupsytyistä mainintaa? jos aikoo ohjaamossa käyttää laitteita asumisen ajan, kannattaa vetää sähkökin hupiakusta. Ettei jää kone käynnistymättä. Uuden soittokoneen saavuttua sille syöttö hupipuolelta.
Useilla autoilla on töötissä jatkuva jännite. Varovaisuutta istuskeluun  :-X
Otsikko: Vs: Fiat Ducato 130 Multijet 2009 tupakansytytin
Kirjoitti: JPVäisänen - 29.09.2016 kello on 20:36
Tuskin kännykkälaturi starttiakkua saa tyhjäksi ellei ihan vuorokausitolkulla ole paikallaan.

Onkos ohjekirjassa tupsytyistä mainintaa? jos aikoo ohjaamossa käyttää laitteita asumisen ajan, kannattaa vetää sähkökin hupiakusta. Ettei jää kone käynnistymättä. Uuden soittokoneen saavuttua sille syöttö hupipuolelta.
Useilla autoilla on töötissä jatkuva jännite. Varovaisuutta istuskeluun  :-X
Otsikko: Vs: Fiat Ducato 130 Multijet 2009
Kirjoitti: Mautoilija - 29.09.2016 kello on 21:23
Mikä tässä on perimmäinen ongelma? Purkautuuko starttiakku itsekseen/kuormittamattomien tupsytkien kautta, vai se että sytkissä on jatkuva sähkö?
Otsikko: Vs: Fiat Ducato 130 Multijet 2009 tupakansytytin
Kirjoitti: Oulaa - 29.09.2016 kello on 21:33
Tuskin kännykkälaturi starttiakkua saa tyhjäksi ellei ihan vuorokausitolkulla ole paikallaan.
Tuollaisia (http://www.ebay.com/itm/DC-DC-Convertisseur-Transformateur-Module-USB-adaptateur-12V-a-5V-3A-15W-pr-auto-/371514938357?hash=item56800413f5:g:t0gAAOSwq7JT~tV7&vxp=mtr) minä virittelin ympäri autoa eri vehkeiden lataamista varten.
Otsikko: Vs: Fiat Ducato 130 Multijet 2009
Kirjoitti: T-Cat - 29.09.2016 kello on 21:36
Mikä tässä on perimmäinen ongelma? Purkautuuko starttiakku itsekseen/kuormittamattomien tupsytkien kautta, vai se että sytkissä on jatkuva sähkö?

Jos nyt oikein luin alkuperäisen kysymyksen niin ongelma on se että niihin tup.syt. pistokkeisiin ei tule jatkuvaa virtaa.
Otsikko: Vs: Fiat Ducato 130 Multijet 2009
Kirjoitti: Jgahpir - 29.09.2016 kello on 21:39
Vanhemmissa peleissä kun käynnistysakku tulee laturista täyteen, hiipuu lataus myös hupiakulta.
Jos ajelen päivittäin, olen siksi lataillut tablettia ja kännykkää starttiakusta, jotta saisi sitäkin purettua vähän, ja siten taas latausaikaa pitemmäksi ajaessa. Olenko aivan hakoteillä tässä asiassa?
Miten asia on hoidettu tuoreemmissa malleissa?
Otsikko: Vs: Fiat Ducato 130 Multijet 2009
Kirjoitti: Mautoilija - 29.09.2016 kello on 21:55
Ei laturi tiedä mitä sillä on kuormanaan. Jos kulutusta on, laturi sitä tarjoaa jos kierroksiltaan kykenee. Yksittäisen mobiilikamppeen lataus ei starttiakulle tunnu missään.

Sen olen huomannut että jos hupiakuista jompikumpi/molemmat ovat alhaisessa varauksessa, ajamalla ei saa ladattua. Vaativat verkkolatauksen.
Kesällä akut ovat aina ladatut, kiitos paneelin.

Jos jatkuvan sähkön puute on ongelma, kytkentämuutos on ainoa vaihtoehto. Lisäsytkät hupisyötöllä. Saattaa olla vaivaa kaapeloinnissa mutta eipä starttiakku tyhjene.
Jos vedät kaapelin, laita esim 6mm2 poikkipinnallinen. Onpahan kuormituskykyä muutakin tarkoitusta varten.
Otsikko: Vs: Fiat Ducato 130 Multijet 2009
Kirjoitti: Oulaa - 29.09.2016 kello on 21:57
Vanhemmissa peleissä kun käynnistysakku tulee laturista täyteen, hiipuu lataus myös hupiakulta.
Jos ajelen päivittäin, olen siksi lataillut tablettia ja kännykkää starttiakusta, jotta saisi sitäkin purettua vähän, ja siten taas latausaikaa pitemmäksi ajaessa. Olenko aivan hakoteillä tässä asiassa?
Miten asia on hoidettu tuoreemmissa malleissa?
Kyllä 2003 mallissa tuli korotetulla tyhjäkäynnillä 80A hupiakulle kun invertteristä otettiin 1500W  kun satojen kilometrien ajosta pysähdyttiin kahvinkeittoon ja jätin auton jäähtymään tyhjäkäynnille siksi aikaa.
Otsikko: Vs: Fiat Ducato 130 Multijet 2009
Kirjoitti: Jgahpir - 30.09.2016 kello on 00:17
Ei laturi tiedä mitä sillä on kuormanaan. Jos kulutusta on, laturi sitä tarjoaa jos kierroksiltaan kykenee. Yksittäisen mobiilikamppeen lataus ei starttiakulle tunnu missään.

Sen olen huomannut että jos hupiakuista jompikumpi/molemmat ovat alhaisessa varauksessa, ajamalla ei saa ladattua. Vaativat verkkolatauksen.
Kesällä akut ovat aina ladatut, kiitos paneelin.

Seuraahan tätä ketjua, saattaa vielä paljastua elämää helpottavia asioita ammattimiehellekin.

Tabletissa on 11Ah akku, niitä kun lataa kaksi ja kännykät, on puolet käynnistysakun Wh jo käytetty, jos näin haluaa tehdä.
Otsikko: Vs: Fiat Ducato 130 Multijet 2009
Kirjoitti: Mjerica - 30.09.2016 kello on 04:58
@Gaphir:
Vanhemmissa peleissä kun käynnistysakku tulee laturista täyteen, hiipuu
lataus myös hupiakulta. Jos ajelen päivittäin, olen siksi lataillut tablettia
ja kännykkää starttiakusta, jotta saisi sitäkin purettua vähän, ja siten taas
latausaikaa pitemmäksi ajaessa. Olenko aivan hakoteillä tässä asiassa?

- Kyllä tämä päätelmä ja siitä seuraava menettely vääriä ovat.
 Otetaan perusolettamiksi eli lähtökohdiksi että apuakun(1) kytkentä pääakun
(siis käynnistysakun) rinnalle tapahtuu moottorin käynnin tunnistavalla releellä.
(Käytännössä oikeastaan latauksen käynnistymisen tunnistavalla, eli D+ generaattorilta
releen ohjaukseen). Lisäksi oletetaan latauksen toimivan normaalisti ja sellaisella
virranantokyvyllä että latauksen käynnistyttyä se pystyy nostamaan latausjännitteen
normaaliksi (eli säätörajalleen) melko nopeasti. Melko nopea tarkoittaa tavallisesti
korkeintaan muutamia kymmeniä sekunteja eli ei muodosta merkittävää osaa kokonais-
käyntiajasta (latausajasta) eikä siis ole oleellinen latauksen rajoite.
  Nämä ehdot yleensä täyttyvät ja tällöin, olipa akkuja yksi tai useampia
niin jokainen niistä latautuu samoin kuin latautuisi tuolla jännitteellä muutenkin,
siis yksinään. Yksittäisen akun latautumisnopeuden määräävät silloin paitsi tuo
jännite niin sen oma kemia (akun tyyppi ja elinkaaren vaihe) ja lisäksi lämpötila.
Lämpötila tulee merkittäväksi rajoitteeksi lähinnä pakkasilla.
  Edellämainitusta seuraa kyllä joitain epäoptimaalisen toiminnan mahdollisuuksia.
Esim. Lataussäädin muuttaa hieman latausjännitettä lämpötilan perusteella. Se ei
kuitenkaan tyypillisesti tiedä kuin omasta lämpötilastaan. Sen tosin olisi tarkoitus
korreloida samassa (moottori)tilassa olevan akun kanssa. Joskus akku ei ole samassa
tilassa, apuakku tuskin koskaan. Lisäksi lataussäädin on optimoitu keskiarvoisesti
oletetulle akkutyypille ja todellinen akku/akut voivat vaihtua. Latausjakson
alkuvaiheessa, siis virran ollessa vielä suuri tai myöhemminkin jos apuakkua samalla
selvästi kuormitetaan, voi akkujen yhdysjohtimessa ja releessä syntyä jännitehäviötä
joka hidastaa apuakun latautumista. Kaiken ollessa kunnossa tuon ei pitäisi juuri
vaikuttaa enään muutaman minuutin kuluttua.

  Nyt se varsinainen asia.... ehkä jo huomasitkin että mikään käynnistysakun
purkaminen, pieni eli suuri, ei korjaa mitään epäoptimaalisuutta. Ei yllämainittua
eikä muutakaan. Apuakku ei lataudu nopeammin eikä saa latausta pidempään.

  Yleisemmin voinee todeta ettei pikkulaitteitten lataus käynnistysakulle(kaan)
liene suuri rasite. Kuitenkin itse kuulun niihin jotka eivät halua käyttää akun
varausta juuri mihinkaan mihin ei ole suuri tarve. Käynnistysakku on tässä mielessä
aivan erityisen vaalittu, suoranainen "vapaaherra". Sillä esihehkutetaan diesel,
sitten nykäistään lämmin kone käyntiin ja sitten vastuu elektroneista onkin jo
generaattorilla. Muuta kuormaa se ei koskaan näe. (Aiemmin se oli osittain mukana
jälkihehkutuksessa, nyt olen siitä jo luopunut kylläkin muista syistä). Melkein
yhtä helpolla ja huippukuorman osalta helpommallakin pääsee apuakku.

@Gaphir: Miten asia on hoidettu tuoreemmissa malleissa?
- Jos noissa on pidemmälle vietyjä ratkaisuja kuin edellämainittu niin
 itseänikin kyllä kiinnostaisi. Rohkenen esittää että jos jollain on sellaisesta
 tarkempaa tietoa niin jo asian laajuuden ja erillisen luonteen takia avaisi sille
 uuden ketjun asiaa kuvaavalla otsikolla. (ehkä täältä viittaus sinne) Silloin
 satunnainen lukijakin saattaisi sen löytää.

@Gaphir:Tabletissa on 11Ah akku, niitä kun lataa kaksi ja kännykät, on puolet
käynnistysakun Wh jo käytetty, jos näin haluaa tehdä.
- Ampeeritunteja ei voi verrata näin suoraan kun akuissa on eri jännitteet.
 Tablettisi akun jännitettä en arvaile mutta esim. matkapuhelimen akun tyypillinen
 alle 4V:a latauksessa olisi hyvähyötysuhteisen hakkurin läpi kolmasosakuorma
 auton akulta otettuna. Toisaalta kannettavan tietokoneen 18V:n akun lataus ottaa
 autolta suuremman virran kuin itse saa. Siinä on vielä käytettävä jännitettä
 nostavaa (Step-Up) hakkuria joka on yleensä hyötysuhteeltaankin hieman huonompi.
 Kännyköitten akkujännitettä en jaksa muistaa mutta siihen aikaan kun niitä oli
 niin jännitettä käytettiin reippaammin kuin nykyään ja virrankulutuksetkin oli
 suurempia. Itsekään en ole kännykkää nähnyt kuin kuvissa enkä muista niitten
 tekniikkaakaan sen tarkemmin.
- Kun muita valintaan vaikuttavia tekijöitä ei liene niin ehdotan kuitenkin
  että vaali käynnistysakkua ja lataa pikkulaitteet apuakusta.

@Oulaa: Kyllä 2003 mallissa tuli korotetulla tyhjäkäynnillä 80A hupiakulle kun
invertteristä otettiin 1500W  kun satojen kilometrien ajosta pysähdyttiin
kahvinkeittoon ja jätin auton jäähtymään tyhjäkäynnille siksi aikaa.
- Juuri näin ja oikein hyvä että tuollaisella kuormalla on moottori käynnissä.
 Tuo 80A meni siis jokseenkin suoraan invertterille, ei akulle. Akku joutui laittamaan
 vielä lisää "omistaan".
  Gaphirin kysymyksiin tämä ei kuitenkaan liittyne?

(1) Edelleenkään en suostu uskomaan että kenelläkään olisi ajoneuvossaan
   hupiakku.
Otsikko: Vs: Fiat Ducato 130 Multijet 2009
Kirjoitti: Oulaa - 30.09.2016 kello on 07:18


@Oulaa: Kyllä 2003 mallissa tuli korotetulla tyhjäkäynnillä 80A hupiakulle kun
invertteristä otettiin 1500W  kun satojen kilometrien ajosta pysähdyttiin
kahvinkeittoon ja jätin auton jäähtymään tyhjäkäynnille siksi aikaa.
- Juuri näin ja oikein hyvä että tuollaisella kuormalla on moottori käynnissä.
 Tuo 80A meni siis jokseenkin suoraan invertterille, ei akulle. Akku joutui laittamaan
 vielä lisää "omistaan".
  Gaphirin kysymyksiin tämä ei kuitenkaan liittyne?
Jassoo.
Eikö tuo virta sitten voisi aivan samoin mennä tyhjempään "hupiakkuun"?
Otsikko: Vs: Fiat Ducato 130 Multijet 2009
Kirjoitti: Jgahpir - 30.09.2016 kello on 07:45
No tämä Mjerican vastaus vetää aika nöyräksi  ;)

Uskon tähän ennemmin kuin akkukauppiaan teoriaan:
Sen mukaan siis laturin säädin haistelee kokoajan käyntiakun jännitettä ja jos asunto-osan akku ja käyntiakku eivät ole suoraan yhteydessä toisiinsa, asuntoakku lataantuu hyvin hitaasti täyteen.
Otsikko: Vs: Fiat Ducato 130 Multijet 2009
Kirjoitti: Mautoilija - 30.09.2016 kello on 08:09
Seuraahan tätä ketjua, saattaa vielä paljastua elämää helpottavia asioita ammattimiehellekin.

Tabletissa on 11Ah akku, niitä kun lataa kaksi ja kännykät, on puolet käynnistysakun Wh jo käytetty, jos näin haluaa tehdä.
Mikähän tämän kiukuttelun tarkoitus on?

Mjerica antoi aika kattavan selityksen, kiitos siitä.

(1) Edelleenkään en suostu uskomaan että kenelläkään olisi ajoneuvossaan
hupiakku.
Mitä hupiakulla tarkoitetaan? Itselleni se on akku mistä otetaan sähkö matkustamon laitteisiin. Yhdistetty auton sähköjärjestelmään vain auton käydessä. Uskon tämän järjestelyn olevan lähes 100% autoista.
Miten Mjerica käsittää hupiakun kun ei usko sellaisia olevan?
Otsikko: Vs: Fiat Ducato 130 Multijet 2009
Kirjoitti: tsahkali - 30.09.2016 kello on 11:09
No tämä Mjerican vastaus vetää aika nöyräksi  ;)
Uskon tähän ennemmin kuin akkukauppiaan teoriaan:
Sen mukaan siis laturin säädin haistelee kokoajan käyntiakun jännitettä ja jos asunto-osan akku ja käyntiakku eivät ole suoraan yhteydessä toisiinsa, asuntoakku lataantuu hyvin hitaasti täyteen.

Jos siellä välissä on muutakin kuin rele, niin totta maar se vaikuttaa aina johonkin.
Minusta homman pitäisi toimia niin, että vasta kun ajoakku saavuttaa tietyn jännitteen, lataus alkaa mennä myös hupiakulle.
Näinhän 'kaksoisakkureleet' yleensä toimivat.  Pelkkä D-ohjaus ei tunnu hyvältä.
Otsikko: Vs: Fiat Ducato 130 Multijet 2009
Kirjoitti: SeaSharky - 30.09.2016 kello on 13:56
Tällaisiin kohtiin porailin liittimet Ducatossa, näissä kohti oli tilaa sen verren takana että sai pistokkeet hyvin laitettua.
Otsikko: Vs: Fiat Ducato 130 Multijet 2009
Kirjoitti: Mautoilija - 30.09.2016 kello on 15:33
Pelkkä D-ohjaus ei tunnu hyvältä.
Ihan kokemuspohjalta, en ole autosähkötieteen tohtori :P
Akku ottaa mitä ottaa ja laturi tuuppaa mitä kykenee. Tuskin akkujen yhteenlaskettu latausvirta laturin tuottokykyä ylittää. Kaikki akut latautuvat samanarvoisesti, ei nopeammin eikä hitaammin kuin yksinäänkään. Itselläni latausjännite pompsahti heti startin jälkeen 14.4V vaikka akkuja oli 3 kpl rinnankytkettynä. Ja kun hupille menevät kaapelit ovat pitempiä ja (todennäköisesti) ohuempia, starttiakku on jo siten latauksen suhteen ykkösenä.
Otsikko: Vs: Fiat Ducato 130 Multijet 2009
Kirjoitti: mjo33400 - 30.09.2016 kello on 20:13
Jos siellä välissä on muutakin kuin rele, niin totta maar se vaikuttaa aina johonkin.
Minusta homman pitäisi toimia niin, että vasta kun ajoakku saavuttaa tietyn jännitteen, lataus alkaa mennä myös hupiakulle.
Näinhän 'kaksoisakkureleet' yleensä toimivat.  Pelkkä D-ohjaus ei tunnu hyvältä.

Tietyissä latureissa tuo toiminta on juuri noin, mutta verkkopuolella eli kun hupiakku saavuttaa tietyn jännitekynnyksen niin kytkentä kytkee auton akun mukaan lataukseen. Toisinpäin ne on yhtä puuta eli auton käydessä molemmat akut latautuu niin kauan kunnes ovat täynnä.
Otsikko: Vs: Fiat Ducato 130 Multijet 2009
Kirjoitti: mjh48 - 30.09.2016 kello on 20:27
EBL 99 laturissa, joka on yleinen matkailuautoissa, kytkeytyy akut yhteen moottorin käydessä D+ (latauksen merkkivalo) -ohjauksella.
Verkkovirralla ladatessa se lataa starttiakkua n. 2 A virralla.
Otsikko: Vs: Fiat Ducato 130 Multijet 2009
Kirjoitti: mjo33400 - 30.09.2016 kello on 20:35
EBL 99 laturissa, joka on yleinen matkailuautoissa, kytkeytyy akut yhteen moottorin käydessä D+ (latauksen merkkivalo) -ohjauksella.
Verkkovirralla ladatessa se lataa starttiakkua n. 2 A virralla.

EBL 99 onkin hieman erikoinen muihin latureihin verrattuna, kun lataa vain hienoisella virralla eli pitää hereillä. Latureita on paljon erinlaisella toiminnoilla toimivaa.
Otsikko: Vs: Fiat Ducato 130 Multijet 2009: akut
Kirjoitti: retkeilijä - 1.10.2016 kello on 17:54
Off-Topic:
....

Tämän voisi siirtää, jos keskustelua syntyy  ;)

(1) Edelleenkään en suostu uskomaan että kenelläkään olisi ajoneuvossaan hupiakku.

Miten noita karavaanareiden akkuja pitäisi nimittää? On
 - starttiakku, käynnistysakku (konepellin alla)
 - hupiakku,  asuinosan akku, käyttöakku, (akku tai akusto asuinosan käyttöön)
 - apuakku, lisäakku (kytketään tarvittaessa)

Alleviivatut ovat mielestäni parhaita. Yleisimpiä puhekielessä ovat kursiivilla kirjoitetut.

Otsikko: Vs: Fiat Ducato 130 Multijet 2009: akut
Kirjoitti: kimi - 1.10.2016 kello on 18:43
Off-Topic:
Miten noita karavaanareiden akkuja pitäisi nimittää? On
 - starttiakku, käynnistysakku (konepellin alla)
 - hupiakku,  asuinosan akku, käyttöakku, (akku tai akusto asuinosan käyttöön)
 - apuakku, lisäakku (kytketään tarvittaessa)

Alleviivatut ovat mielestäni parhaita. Yleisimpiä puhekielessä ovat kursiivilla kirjoitetut.


Minusta hupiakku on selkein ja yleisin. Käyttöakkuja on kaikki käytössä olevat, erottelematta mitenkään mitä se käyttää
Otsikko: Vs: Fiat Ducato 130 Multijet 2009
Kirjoitti: Aakku - 1.10.2016 kello on 19:16
^
Eiköhän nuo akkuliikkeet puhu "Vapaa-ajan" akusta....

Hieman pitkä nimityshän tuo on. Ehkä siitä syystä on sitten käytössä tuo hieman kornilta kuulostava "Hupiakku"
Vapaa-ajan akusta tulee mulle heti mieleen rakenteeltaan hieman erilainen akku, kuin starttiakku.
Otsikko: Vs: Fiat Ducato 130 Multijet 2009
Kirjoitti: kimi - 1.10.2016 kello on 19:20
Vapaa ajan akku tuo mulle mieleen mökkiakun panelin kautta ladattavana
Otsikko: Vs: Fiat Ducato 130 Multijet 2009
Kirjoitti: Aakku - 1.10.2016 kello on 19:25
Vapaa ajan akku tuo mulle mieleen mökkiakun panelin kautta ladattavana
Niinhän se tuo...

Oisko "Kakkosakku" sitten mitään, tai "lisäakku".
Otsikko: Vs: Fiat Ducato 130 Multijet 2009
Kirjoitti: Jgahpir - 1.10.2016 kello on 19:41
Käynnistysakku ja asunto-osan akku eivät ainakaan jätä mitään epäselväksi.

Vapaa-ajan akku on sellainen josta ei ole tarkoitus ottaa isoa käynnistysvirtaa, vaan puretaan hissuksiin.

Peräakku :D
Otsikko: Vs: Fiat Ducato 130 Multijet 2009
Kirjoitti: Aakku - 1.10.2016 kello on 19:46
Peräakku :D
Heh... ;D
Otsikko: Vs: Fiat Ducato 130 Multijet 2009
Kirjoitti: Rölli - 1.10.2016 kello on 21:31
RASKAS HUOH.... pitikö tästäkin vakiintuneesta nimityksesestä tehä uus avuttomille uus nimi kun vanha ei kuulosta trendikkäälle  :o hupiakku on huvin pitämiseen ja ajoakku ajamiseen mikä siinä niin kummallista
Otsikko: Vs: Fiat Ducato 130 Multijet 2009
Kirjoitti: T-Cat - 1.10.2016 kello on 21:36
RASKAS HUOH.... pitikö tästäkin vakiintuneesta nimityksesestä tehä uus avuttomille uus nimi kun vanha ei kuulosta trendikkäälle  :o hupiakku on huvin pitämiseen ja ajoakku ajamiseen mikä siinä niin kummallista

Kevyt HEH :)

Sulla on mun luonto. Thumb
Otsikko: Vs: Fiat Ducato 130 Multijet 2009
Kirjoitti: volvo - 1.10.2016 kello on 21:49
RASKAS HUOH.... pitikö tästäkin vakiintuneesta nimityksesestä tehä uus avuttomille uus nimi kun vanha ei kuulosta trendikkäälle  :o hupiakku on huvin pitämiseen ja ajoakku ajamiseen mikä siinä niin kummallista
jos hupiakkuja on enemmän kuin yksi niin onko ne sitten väliakkuja? :D juu vähän nauraen lukenut keskustelua.
Otsikko: Vs: Fiat Ducato 130 Multijet 2009
Kirjoitti: Aakku - 1.10.2016 kello on 22:31
Ollaan sen verran kuitenkin alkuperäisen ongelman äärellä, että se liittyy sähköön....kai.
Otsikko: Vs: Fiat Ducato 130 Multijet 2009
Kirjoitti: Jgahpir - 2.10.2016 kello on 09:12
Eiköhän sovita että Multijetissä on Vakavan käytön akku  ja asuinosassa Ei aivan niin vakavan käytön akku. :D
Sitä kait Mjerica meinas, että että se toinen akku on yleensä kaikkea muuta kuin hupikäytössä.
Vaan ei se taida suomenkieli tällä muuttua, vaikka kymmenen ihmistä niin päättää.

Otsikko: Vs: Fiat Ducato 130 Multijet 2009
Kirjoitti: KariK - 5.04.2017 kello on 05:22
Ei laturi tiedä mitä sillä on kuormanaan. Jos kulutusta on, laturi sitä tarjoaa jos kierroksiltaan kykenee. Yksittäisen mobiilikamppeen lataus ei starttiakulle tunnu missään.

Sen olen huomannut että jos hupiakuista jompikumpi/molemmat ovat alhaisessa varauksessa, ajamalla ei saa ladattua. Vaativat verkkolatauksen.
Kesällä akut ovat aina ladatut, kiitos paneelin.

Jos jatkuvan sähkön puute on ongelma, kytkentämuutos on ainoa vaihtoehto. Lisäsytkät hupisyötöllä. Saattaa olla vaivaa kaapeloinnissa mutta eipä starttiakku tyhjene.
Jos vedät kaapelin, laita esim 6mm2 poikkipinnallinen. Onpahan kuormituskykyä muutakin tarkoitusta varten.


Pienenä rönsynä tähän keskusteluun, takerrun tuohon sanaan "Lisäsytkät".

Kun en ole tupakkamiehiä, niin minulla ei ole tarvetta yhdellekään sytkärille.
Siksi olen asentanut autooni ja myös veneeseen usb-pistorasioita.
Niitä saa ebaysta n. kolmella eurolla kappale ja virran syöttö on katkeamatonta.
Tähän päädyin siksi, kun nuo tupakansytkäriin liitettävät usb-mokkulat pomppasivat aina pois ja kännykän/ipadin lataus pätki.