Etsimässä vaunua vähintäänkin 3 vuodenajan käyttöön.
pituutta 580-610, niin kumpi olisi parempi, 1-akselinen vai teli?
Tällä hetkellä omistan 1 sekä 2 akselisen vaunun. Mielestäni kokonaisuudessa ei ole mitään merkitystä montako akselia on, jos löytää sellaisen vaunun, joka on sisätiloiltaan mieluinen ja muutenkin itselle sopiva. Varma fakta on se, että toinen akseli tuo aina lisää painoa vaunuun, ja tietyllä tavalla myös vakautta vaunun vedossa. Toisaalta vaunun kääntely leirintäalueella on paljon helpompaa 1-akselisella.Pamaus,höpö,höpö kääntelystä ;) :D
Pamaus,höpö,höpö kääntelystä ;) :D
(https://karavaanari.org/kuvat/1474729393.jpg)
Niin voimamiehet on erikseen, jotka kääntelee telivaunuja akselinsa ympäri itsekseen. Minä jätän väliin.Heh,heh ;) :D Thumb
Mikä vakiovaunu on telillä?Solifer , Polar, Kabe ,Cabby
Mikä hyöty tuosta telistä on? Ei se sen vakammin kulje kuin yksiakelinen vaunu sen sijaan kalliinpi huoltaa renkaat,jarrut ,laakerit....Monellako olet liikkunut :)
Mitäs jos eriteltäs teli, ja kaksiakselinen. Mulla oli matkaajassa kaksi akselia, mutta ei teliä. Onhan nää kaksi eri juttua kokonaan. Teli on teli, ja kaksiakselinen on kaksiakselinen. Melkeen näkisin että ennenkun puhutaan, pitää sopia mistä puhutaan. Ja K.E.V, kaksiakselinen on omalla tavallaan hyvä. Mielstäni teliä parempi.Kuin, ehkä suoralla platalla missä ei kuoppia eikä hidastetöyssyjä ja vaunun vetokoukku millilleen oikeassa korkeudessa. On tuo kaksiakselinen hyvä.
Mikä hyöty tuosta telistä on? Ei se sen vakammin kulje kuin yksiakelinen vaunu sen sijaan kalliinpi huoltaa renkaat,jarrut ,laakerit....
Tässä 2-akselisessa niinkuin mun vaunu, on tosi tarkkaa millä korkeudella vetonuppi on !!
Vanhalla autolla kun veti (korotettu lantikka) niin maksimi "reissunopeus" oli navin mukaan 97 km/h jonka jälkeen vaunu lähti viemään autoa, siinä oli koukku noin 20 senttiä liian korkealla !
Nykysellä autolla jossa se koukku on melkeen oikeella korkeudella niin "testasin" vaappumis nopeutta, motarilla ajoin pätkän navin mukaan 130 km/h ja detsku tuli ihan vakaana perässä ilman pienintäkään vaappumista Thumb
2 vaunua ollut 1 akselisia ja 2 vaunua 2 akselisia, seuraavakin (toivottavasti) 2 akselinen
Ja JOO JOO, tiedän että max nopeus on 80 km/h, mutta mutta (evvk) 8)
Sun Polarissa on teli jolloin tuo akselisto tasaa painon etummaisten ja takimmaisten pyörien kesken.
Sama juttu mun Polarissa. Volvon koukku on aika alhaalla ja vaunu on hieman nokillaan jolloin paino siirtyy etuakselille ja vaatii renkailta todella paljon.
Miksi vaunua pitää käsin riuhtoa? Mää peruutan ja vekslaan sen sinne minne pitää. En koe neljää pyörää ongelmaksi..Älä muuta viserrä. ;)
Sun Polarissa on teli jolloin tuo akselisto tasaa painon etummaisten ja takimmaisten pyörien kesken.
Miksi sun koukku on alhaalla ? Tarkoitatko ettei takajousitus kestä kuormaa.
Minulla on Nivomatit ja täysin suorassa vaunun(kin) kera.
Tuossa viikolla näin yhden solkun joka oli pysäköity siten että etummaiset pyörät oli osittain hidastetöyssyn päällä (asuinkadulla)
Vaikka etummaiset pyörät oli ylempänä kuin takimmaiset kadunpinnasta, vaunu oli suorassa.Älä muuta viserrä. ;)
Mullakin Nivomatit mutta mielestäni perä painuu alas. Katsastuksessa kysyin että mistä tiedän että Nivot on rikki ja katsuri sanoi "Että kyllä meidän vehkeet näyttää jos ne on rikki ja nämä ovat kunnossa".Niin on, vilkaise vaunun alle ;). Onkohan sulla tuo koukku nivoihin tehty. Ovat eri koukut tavallisessa ja Nivossa.
Mun Polar on vuosimallia 2004 ja niinkö siinä muka olisi aito teli?
Mun mielestä ei näytä teliltä.Se yhdystanko on runkopalkkien sisäpuolella.
(https://karavaanari.org/kuvat/1474872731.jpg)
Se yhdystanko on runkopalkkien sisäpuolella.
Tuosta oli jo Pamauksen ja minun kuvat, mutta liian kaukana kun edellisellä sivulla
https://karavaanari.org/index.php/topic,17589.msg339298.html#msg339298
Kuin, ehkä suoralla platalla missä ei kuoppia eikä hidastetöyssyjä ja vaunun vetokoukku millilleen oikeassa korkeudessa. On tuo kaksiakselinen hyvä.
Lisäksi : Veturin takajousitus kunnossa ettei perä tipahda kun vaunun koukkuun laittaa.
Jep, mutta mulla ei ole teli vaan kaksiakselinen, eiks ni?En nyt vielä ole kuvaa nähnyt sun akselien sisäpuolelta. Tietääkseni ei ole Polar(kaan) käyttänyt kaksiakselirakennet ta vaan teliä.
Jep, mutta mulla ei ole teli vaan kaksiakselinen, eiks ni?Jos sulla on se yhdystanko akseleiden välissä, sulla on teli. Tarkempi nimitys olisi reaktiotankoteli.. ei se teli tarkoita yksinomaan keinuteliä.
Ongelmana vaikkapa se että kun paat kopin koukkuun, ja saat aisapainon kivaksi, niin sitte kun autoon tuleekin esim 4 ihmistä kyytiin niin aisapaino ei olekaan se mitä halusit kun koukku tuli alemmas. Ja aisapaino pieneni huomattavasti. Telissä ei näin käy.
Kaikilla noilla etunsa ja haittansa.
Oli tiedossa ;) ;)
(https://karavaanari.org/kuvat/1474911404.jpg)
Löytyy siltä se tanko.
Mulla kaksiakselinen ei nousevaa teliä,eikä vetävää teliä. :P
Ihan nyt uteliaisuudesta kysyn et millainen "teli" on dethleffs camper 740 tk :ssa vm 07
Sellainen kun on tulossa täs parin viikon päästä.
Mulla kaksiakselinen ei nousevaa teliä,eikä vetävää teliä. :Pälä nyt taas :
Mihin kausipaikalla tarvitaan kahta akselia?Aika hyvä Thumb
Mullakin Nivomatit mutta mielestäni perä painuu alas. Katsastuksessa kysyin että mistä tiedän että Nivot on rikki ja katsuri sanoi "Että kyllä meidän vehkeet näyttää jos ne on rikki ja nämä ovat kunnossa".
Ihan nyt uteliaisuudesta kysyn et millainen "teli" on dethleffs camper 740 tk :ssa vm 07
Sellainen kun on tulossa täs parin viikon päästä.
Off-Topic:[provo ;D ]Kauhia provo - jarruton, jousittamaton ja vielä väärin sidottu 8)
Tämä on neliakselinen ;)
(https://karavaanari.org/kuvat/1474961248.jpg)
[/provo ;D ]
Off-Topic:
Kauhia provo - jarruton, jousittamaton ja vielä väärin sidottu 8)
Tässä.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Teli
Onhan siinä oikein lehtijouset, sitten taas kun purkaa kuorman. ;D
Väärin meni tämäkin arvaus ;D
Lap-poni on oikeasti erillisjousitettu ;)
Näytti, että siinä olisi lehtijouset...
No matkailuvaunuista ei enää nykyään löydy yhtä toimivaa jousitusta ;D Joskus muistan jossain nähneeni kierrejousia alla.Astro teki johonkin malliin kierrejouset ja levyjarrut.
Kyllä siinä tsahkali oli oikeassa, että ei kuvan kuormalla jousissa ollut kuin ulosjoustovaraa :D
Soliferin Artic -sarjan yksiakselisissa oli ainakin 70/80 molemminpuolin erillisripustus ja kierrejouset (jopa säädettävä)
Kyllä siinä tsahkali oli oikeassa, että ei kuvan kuormalla jousissa ollut kuin ulosjoustovaraa :D
Soliferin Artic -sarjan yksiakselisissa oli ainakin 70/80 molemminpuolin erillisripustus ja kierrejouset (jopa säädettävä)
Astro teki johonkin malliin kierrejouset ja levyjarrut.
Paavo Rousku PRCaravanista mainitsi sitä toteutusta huonoksi. Eipä niitä usein ole näkynyt.
Varmaankin rakenteet hankalampia kuin vääntösauvoilla asuntovaunuissa.
Soliferin Artic -sarjan yksiakselisissa oli ainakin 70/80 molemminpuolin erillisripustus ja kierrejouset (jopa säädettävä)
Mulla 1-akselinen 2000 kg kokonaismassalla (koripituus 675 cm), en oo toista akselia osannu olla vailla. Veturi kun on semmonen ettei vaunu pääse reuhtomaan niin homma toimii.Eikä oo kitkapaloja vetokidassa?

Sehän riippuu siitä millä kokonaispainolla tuon rekkaa. Omapaino on alle 1500 kg ja kokonaispituus 818cm
http://www.dethleffs.de/modellseite/produkt/model/details/13412/camper/471406/
Nomandin omapaino on kyllä yli 1500kg. Ja ilman rekisteröintiä kakstonniseksi kantavuus on lähes olematon (155kg).Se oli kai Camper missä alle 1500 kg
Eikä oo kitkapaloja vetokidassa?Tottakai on kitkapää.
Onko vaunu vaihtunut nimimerkistä, vai onko 560 koripituus ja 675 kokonaispituus?
Kenties se auttaa 2.2tn omamassaista autoa viemään tuota 1-aks. vaunua suoraan - mitenhän, jos kitkavetopäätä ei olisi. ::) Se kait on tyyppitilanne 1-aks. tai vielä enempi 2-aks. vaunuissa..Tottakai on kitkapää.Mulla 1-akselinen 2000 kg kokonaismassalla (koripituus 675 cm), en oo toista akselia osannu olla vailla. Veturi kun on semmonen ettei vaunu pääse reuhtomaan niin homma toimii.Eikä oo kitkapaloja vetokidassa?
Onko vaunu vaihtunut nimimerkistä, vai onko 560 koripituus ja 675 kokonaispituus?
Ja vaunu on sama 560, kori 675 cm ja aisan kans yhteensä ton 818 cm.
Omamassa 1740 kg.
Minulla tämä kaksiakselinen matkakailu peräkärry tulee hyvin perässä Thumb
Minulla tämä kaksiakselinen matkakailu peräkärry tulee hyvin perässä Thumb
Joskus miettinyt, että miksi noihin pikkuvaunuihinkin niinkuin tiplomaatilla on lyöty teli-akselit.
Vaunu saadaan kevyemmäksi alustaltaan ja myös halvemmaksi.
Vaunu saadaan kevyemmäksi alustaltaan ja myös halvemmaksi.Aivan oikein Thumb Kaksi vuotta sitten Lahden mesuilla,kun kävin niin minun vaunu oli muuttunut 700 ja yksiakseliseksi ja ainut Polarin malli missä oli hinta tippunut.
Kun vaunun kokonaispaino jää pienemmäksi niin isompi määrä vetoautoja saa sen laillisesti peräänsä.
Vaunu saadaan kevyemmäksi alustaltaan ja myös halvemmaksi.
Kun vaunun kokonaispaino jää pienemmäksi niin isompi määrä vetoautoja saa sen laillisesti peräänsä.
Mihinkäs tämä viittaa?Tuohon ;)
Joskus miettinyt, että miksi noihin pikkuvaunuihinkin niinkuin tiplomaatilla on lyöty teli-akselit.
Polar telivaunu tuli sitten hankittua.Millainen ?
590 -98Onnea ;) Thumb
Minulla tämä kaksiakselinen matkakailu peräkärry tulee hyvin perässä ThumbSamoin mulla 2000 kg 1-akselinen, lupsakkaa menoo kun on autossa ilmajouset takana. Tällä pystyy tekeen U-käännösenkin sujuvasti, 2-akselista ilkee vetää sivulle. Muutamat uukkarit piti kesän Espanjan reissullakin tehä. ::)
Samoin mulla 2000 kg 1-akselinen, lupsakkaa menoo kun on autossa ilmajouset takana. Tällä pystyy tekeen U-käännösenkin sujuvasti, 2-akselista ilkee vetää sivulle. Muutamat uukkarit piti kesän Espanjan reissullakin tehä. ::)Ja miksei ilkeä?
Ja miksei ilkeä?Ilkeää kyllä, mut ilkeen eli väkinäisen näköistä, renkaat nyrjällään piirtää mustaa asfalttiin, äkkiä reunat sileenä jos enemmän harrastaa.
Samoin mulla 2000 kg 1-akselinen, lupsakkaa menoo kun on autossa ilmajouset takana. Tällä pystyy tekeen U-käännösenkin sujuvasti, 2-akselista ilkee vetää sivulle. Muutamat uukkarit piti kesän Espanjan reissullakin tehä. ::)Tähänkin propleemaan löytyy ratkaisu Thumb Luki häiriö >:(
Tähänkin propleemaan löytyy ratkaisu ThumbÖööö, mihin probleemaan? :o
Öööö, mihin probleemaan? :oTuli luki häiriö >:(
Ilkeää kyllä, mut ilkeen eli väkinäisen näköistä, renkaat nyrjällään piirtää mustaa asfalttiin, äkkiä reunat sileenä jos enemmän harrastaa.Näin vois ajatella mutta yhtäkään loppuun kulunutta vaunun rengasta ei ole meillä vaihdettu (isällä rengasliike ) ei 1 eikä 2 akseliseen :laugh: Ne renkaat halkeilee sivusta ennemmin ennenkuin kuluvat loppuun. Lisäksi aina välillä tulee näitä jossa on ajettu pyörä lukossa tai sitten naula tms. Menny läpi. Mut vuositasolla näihin tulee niin vähän kilsoja että ei ne kääntymällä loppuun kulu Thumb Hurjalta voi näyttää kun käännetään pienellä säteellä ympäri mutta ei se rengas siihen hajoa.
Ei se teli taida ollakkaan, kaksi erillistä akselia sieltä löytynee ?On se silti teli.
On se silti teli.
Tästä taitaa orgissa olla oma ketju tai ainakin pitkä keskustelu. Olikohan niin, että edesmenneen Dorotean Polarissa oli teli vaan yleensä ei ole? En muista enää. :D
Polar niitä harvoja vermeitä missä kaksiakselisuus oli tehty vipuvarsin toimimaan samallatapaa kuin teli toimii.Soliferin Artic sarjassa oli isoimmat myös noita reaktiotankotelejä. .
Teliakselisto puolittaa kuopat / patit mitä kaksiakselinen ei tee ja se erottaa teliakseliston kaksiakselisesta.
Kaksi rinnakkaista akselia ilman keskinäsitä vivustoa on kaksoisakselisto. Ei teli.nettifoorumin mielipiteitä, ei faktantarkituksteen sopivaa.
Tässä ketju.
https://karavaanari.org/index.php/topic,17589.msg339298.html#msg339298
Ikuisuuskysymys....
Jos laitteen alla on enempi kun yksi akseli, niin kyllä sitä aina teliksi kutsutaan.
Teliakselisto puolittaa kuopat / patit mitä kaksiakselinen ei tee ja se erottaa teliakseliston kaksiakselisesta.Tällä ei ole mitään merkitystä telin määritelmään.
Teli käsite syntyy vasta, kun kaksi akselia toimii yhtenä ryhmänä. :-*
Tikkakosken diplomaatti R.I.P sekoitti rekkahommia jo ihan tarpeeksi vaununvetoon. Joten pysytään pois siltä linjalta. Siinä pätee omat kriteerit.
Mikset mene kirjoittamaan tuonne wikipediaan miten asuntovaunun/-auton teli-määritelmä eroaa muista?Tartteeko kirjoittaa. Ainoastaan ajatella toiminta ja vaikka ajaa niin erottaa kaksiakselisesta. Eräs karavaanari ajeli 2 akselisella vaunulla ja se kulki vähän keula pystyssä korkean koukun takia. Rengas tuhannen päreiksi ja repi lattian auki sähköjohdot rullalle jne. Ei hauskaa. Kyllähän rekan ilmajousitettu telikin myötäilee pyörien eri korkeuksia. Kuten tämä kynkkäteli. Ps se Wikipedia ei ole mikään totuuden lähde kuten ei tekoälykään.
.Telillä tarkoitetaan sellaista kahden tai useamman akselin käsittävää akselistorakennetta, jossa akselien välinen kuormitus jakautuu määräsuhteessa ja jossa kahden peräkkäisen akselin välinen etäisyys on enintään 2,60 metriä
Kaksoisakselistolla tarkoitetaan sellaista etuvetoisen M 1 - ja N 1 -luokan ajoneuvon sekä O 1 - ja O 2 -luokan hinattavan ajoneuvon akselistorakennetta, jossa peräkkäisten akselien väli on enintään 1,00 metriä ja jossa akselien jousituksia ei ole kytketty toisiinsa akselien välisen kuormituksen tasaamiseksi. Kolmoisakselistona pidetään vastaavaa kolmiakselista O 1 - ja O 2 -luokan hinattavan ajoneuvon akselistorakennetta .