Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuautot => Kori ja alusta => Aiheen aloitti: rantaesa - 17.09.2016 kello on 14:33
-
Pikkuisen tuntuu kuin hymerin ohjaus ei palauttaisi kunnolla ja jää joskus kampeamaan ohjausta viimeksi käännettyyn suuntaan elikkä vaivana on vaimentimien yläpään laakerit , tämähän vaiva on fiateissa ollu riesana jo ties kuin pitkään. Vaihdettavaksi ne menee mutta tietääkö kukaan onko laakeripakettiin tullut mitään uutta suojausta tai muuta konstia millä ne sais kestämään vai laitetaanko sinne vaseliilina niinpaljon kuin saadaan ja toivotaan että kura ja vesi pysyis pois ? Lueskelin etuteltasta että jotkut olis onnistuneesti voidelleet kyseisiä laakereita kaatamalla hydrauliikka tai teräketjuöljyä sinne yläpään kuppiin josta sitä menis sitten laakeriin , liekkö perrää ?
-
Laakerit vaihtoon. Kaikenlaiset elvytysyritykset ovat turhaa. Rikki ovat.
-
No on sillä veivattu 130tkm että kyllä ne voi kuluneet olla
-
Niin on, fiatin laakerit on alimitoitteja kuten c vectran myös ja muissakin romuissa
-
Niin on, fiatin laakerit on alimitoitteja kuten c vectran myös ja muissakin romuissa
Melko vajavaisesti perusteltu yleistys?
-
Yhdet laakerit olen vaihtanut. Viottumisen syy vaikuttaisi olevan riittämätön suojaus.
-
Viime syksyllä vaihdoin yhteen -04 Ducatoon yhden muun rempan yhteydessä ja muistaakseni laakerin vastin pinta materiaali oli toisenlainen mitä alkuperäisessä. Muuta eroa en huomannut.
-
Melko vajavaisesti perusteltu yleistys?
Taitaa olla käytännön kokemus. Meikä on ollut autonasentajan hommissa liki 30v ja voisin kokemuksen perusteella lisätä listaan todella montakin muuta merkkiä.
(Meni offtopiciksi mutta en malttanut olla kommentoimatta).
-
Taitaa olla käytännön kokemus. Meikä on ollut autonasentajan hommissa liki 30v ja voisin kokemuksen perusteella lisätä listaan todella montakin muuta merkkiä.
(Meni offtopiciksi mutta en malttanut olla kommentoimatta).
No, onko merkkejä joita ei ko. listalta löydy?
-
No, onko merkkejä joita ei ko. listalta löydy?
Toyota ;D
-
Ei taida Fiat pakun etupäätä olla suunniteltu jatkuvalle 3500kg painolle.
Itse en ole tehnyt, mutta sen laakerin saa paikalleen myös niinpäin, ettei sitä kuppia jää sinne yläpuolelle vettä keräämään. Mutta jos sen saa 130 000 kestämään, niin onko sillä mitään väliä. ;)
-
Itsellä on nyt tähän Fiat Solkkuun (2000 mallinen) mun aikana uusittu laakerit kerran ( 200tkm - 300tkm välillä)
Peugeot 406:n on uusittu mulla kerran 0 - 500tkm välillä. Iskarit, kaikki pyöränlaakerit edelleen alkuperäiset.
Kaipa nämä molemmat on näitä romuja.
-
Kyl ne laakerit menee perus pakuistakin ja aikoinaan niitä fiatin alkuperäis rimpuloita vaihdettiin useinkin meidän -02vuotisesta työpakusta,kunnes käytiin laakeri kaupasta hakemassa vastaavanlaiset matalat painelaakerit. Seuraavaks ruostui vanhuuttaan ne jousen lautaset puhki,mut laakerit olivat kun uudet. :)
-
Ei taida Fiat pakun etupäätä olla suunniteltu jatkuvalle 3500kg painolle.
Suurin osa painosta on kuitenkin takapäällä, yleensä liian suuri osa.
-
Suurin osa painosta on kuitenkin takapäällä, yleensä liian suuri osa.
Mulla oli yhdesää punnitsemassani Fiatissa kok. paino n.3800, taka-akselilla n. 2200. Siis etuakselille jäi 1600. Liikaako, kun sallittu 1850, jos muistan oikein.
-
Yhdet laakerit olen vaihtanut. Viottumisen syy vaikuttaisi olevan riittämätön suojaus.
Yhdyn tähän.
Mulla yhdestä etuvetojenkistä hävisi useampi rulla ohjauslaakerista iskareitten ja jousten vaihdon yhteydessä. Aivan kuivat olivat, uusia "bolt-on"-laakereita ei saanut ja laitoin äkkiä takas kasaan ilman voiteluita ajatuksella että mietitään rauhassa parempi ratkasu. Viistoista vuotta on toiminu sitä parempaa ratkasua ootellessa.
Riippuu vähän laakerista mihin saa vähän ensiapua jotain esim. ATF:ää työntämällä.
-
Nonni , laakerit vaihdettu , sököthän ne oli ja ruostuneet . Nyt on kyllä herkkä ohjaus . Eiköhän tällä taas mennä mutkasta tietä näkymättömiin ^-^