Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Käyttö- ja jätevesi => Aiheen aloitti: porakone - 15.09.2016 kello on 20:56
-
Kuva:
(http://wonk.sytes.net/test/20160914_193333.jpg)
Toi punaisessa letkussa oleva venttiili. Koitin sitä jonkunlaisella voimalla operoida alaspäin mutta ei tapahtunut mitään, eikä kiertämiselläkään tuntunut olevan vaikutusta. Ropleem on että vedet ei tule hanasta vaan auton takaa, ja tuo keltaisen venttiilin sulkeminen (?) fiksaa ongelman osittain (hanasta rupea jo pikkuisen liruttamaan), mutta toi toinenhan lienee 'sama asia' punaiselle letkulle joten kai sitäkin pitäisi pystyä vekslaamaan.
Edit: korjattu kuva, Admin
-
Näyttäis vesisysteemin tyhjennysventtiilei ltä. Mulla noita keltaisia 2kpl, kylmälle ja kuumalle. Ilmeisesti toi sun punasen letkun hana on auki-asennossa ja valuttaa hanan sijasta maahan vedet. Koitappa kiertää kiinnipäin. ...
Jos kyse lämpimästä vedestä niin täyttänee ensin boilerin ja sitten vasta tulee hanalle asti....
-
Koitappa kiertää kiinnipäin. ...
Kaikki oikein, mutta ongelma olikin siinä etten nyt tajua miten se venttiili toimii :-) Koitin painaa ja vetää, ei liikkunut ainakaan sellasella voimalla mitä uskalsin käyttää. Sitten kiersin, pyöri kevyesti mutta musta se ei liikkunut tai sitten siinä on ihan tolkuttoman hieno jenga.
-
Tuohan on ihan normi on-off venttiili eli tuossa kuvan asennossa se on kiinni eikä päästä vettä ulos (alle). Kun vipu on pystyssä niin se päästää putkistossa olevan veden alleen. Jos homma ei toimi noin niin venttiilissä on vikaa. Sitä ei tarvi pyörittää vaan toiminta-asennot ovat joko vaakassa (virtaus siihen suuntaan eli putkistossa) tai pystyssä (virtaus alaspäin).
-
Ja tyhjennyksessä hanat auki. Ne suljetaan vasta seuraavassa vesijärjestelmän täytössä.
-
Olethan muistanut nostaa myös lämminvesivaraajan pakkassuoja-magneettiventtiilin ylös? (trumatic?)
ko. venttiili alhaalla vedet tulee myös auton alle ja hanasta tulee tällöin vain "pikkuliru", samalla kun auton alle tulee valtoimenaan vettä.
eikös tuo keltanen venttiili kirkkaassa letkussa ole jip59 mainitsema kylmässä vesilinjassa oleva tyhjennyshana?
-> nuppi pystyssä hana auki ja nupin pää letkunsuuntaisesti hana kiinni.
-
Tuohan on ihan normi on-off venttiili eli tuossa kuvan asennossa se on kiinni eikä päästä vettä ulos (alle). Kun vipu on pystyssä niin se päästää putkistossa olevan veden alleen. Jos homma ei toimi noin niin venttiilissä on vikaa. Sitä ei tarvi pyörittää vaan toiminta-asennot ovat joko vaakassa (virtaus siihen suuntaan eli putkistossa) tai pystyssä (virtaus alaspäin).
Aloituksessa kysyttiinkin PUNAISEN letkun venttiilistä Thumb
-
Joo, kaikki on kyllä reilassa, Trumaticin pakkasvahti ja muut, mutta tosiaan tossa punasessa letkussa olevan valkosen venttiilin käyttötapa (kierrä? paina? vedä?) on hukassa. Mut kai mä vaan kokeilen noita kaikkia metodeja suuremmalla voimalla ja ostan sitten uuden :-D
-
Mut kai mä vaan kokeilen noita kaikkia metodeja suuremmalla voimalla ja ostan sitten uuden :-D
Suosittelen tätä. -myös itse käytän usein :D
-
Eikös tuo ole aika normi tyhjennysventtiili. Jos se nyt on auki, niin se painuu pikkasen ja kierretään lopuksi kierteellä kiinni. Ja avaus luonnollisesti toisinpäin. Itsellä Detskussa vastaavat 2kpl (kuvassa vaaleat nupit) ja pelkkä kierteen aukaisu ei aiheuta kuin pienen lirun vaunun alle, mutta kiertämisen jälkeen kun nyppäsee ylöspäin, aukeaa venttiili kunnolla ja vedet lurahtaa ulos kuten tyhjennyksessä pitääkin Thumb
-
Eikös tuo ole aika normi tyhjennysventtiili. Jos se nyt on auki, niin se painuu pikkasen ja kierretään lopuksi kierteellä kiinni.
Kun se O-rengas vähän ahistaa, sitä pitää todella painaa ensin...
-
Eikös tuo ole aika normi tyhjennysventtiili. Jos se nyt on auki, niin se painuu pikkasen ja kierretään lopuksi kierteellä kiinni.
Joo, toi se ohje oli. Tosin selvitin asian ihan itse ropaamalla taas tänään ihan simonaan :-D
Nyt ekaa yötä autossa, tallin pihassa tosin ja aamulla sitte konepelti auki ja tutkimaan että hoituuko asiat kuntoon säätötoimin vai otetaanko kansikin ylös.