Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Vetoautot => Aiheen aloitti: pamaus - 14.09.2016 kello on 11:37
-
On tämä maailma mennyt mallilleen, kun autojen älyavaimet pitäisi säilyttää jääkaapissa tai folion sisällä.
Tämä siksi, että avaimen koodia ei voida kopioida. Toiminta perustuu siihen, että auto lähettää avaimelle signaalin ja avain vastaa lukon lähettämään signaaliin. Ja tämä signaali voidaan kopioida ja auto käynnistää avaimesta kaapatun signaalin avulla.
http://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/poliisi-ylella-auton-avaimet-kannattaa-sailyttaa-jaakaapissa/738195/
-
Pieni korjaus: Tuossa ei kopioida tasan yhtään mitään yhtään mihinkään ::)
Eli ns. avaimettomassa käytössä se avain kommunikoi radiolla sen auton kanssa ja kun avain on auton tuottamassa heikossa kentässä, joka siis norm. kantaa vain siihen auton välittömään läheisyyteen, avain ja auto kättelevät keskenään ja ovet aukeaa vain kahvasta nyppäsemällä. Samaten auto myös käynnistyy vain nappia painamalla. Nyt jos avain on riittävän kaukana autosta, ovet on ja pysyy lukossa vaikka niitä kahvoista kuinka nyppisikin - ja siihen väliin iskee tämä laite. Kyseessä on siis ihan yksinkertainen radiovahvistin, joka vahvistimena "jatkaa" tuota auton radiokenttää huomattavasti laajemmalle ja jos se avain sattuu olemaan nyt tuo uuden, laajennetun kantaman piirissä, niin ne ovethan aukeaa ihan samalla tavalla kuin jos avain olisi auton vieressä :-X
Vaihtoehto II onkin sitten hieman monimutkaisempi tuosta. Tässä nuo vahvistimet ovat heikkotehoisempia, joista toinen asetetaan auton ja toinen avaimen lähelle. Mutta idea siis ihan sama, auton radiosignaali lähetetään noiden laitteiden muodostaman linkin välityksellä toiselle ja näin auto jälleen luulee avaimen olevan lähistöllä, kun se kerran saa siihen yhteyden :-X
Tuohon on olemassa myös oma radiosignaalin käpistelynsä jolla voidaan selvittää se aito etäisyys avaimeen, mutta tätä ei monikaan autovalmistaja (vielä) käytä avaimissaan ja siksi nuo dummyt radiovahvistimet toimivat murtautumisissa. Samaten käynnistyksessä auto tarkistaa vain sen avaimen olemassaolo sillä hetkellä, ei ajon aikana = kerran käynnistetyn auton voi ajaa avaimetta vaikka Kiinaan, kunhan ei sammuta sitä missään vaiheessa välillä. Tietenkään siellä "jemmassa" ei tuota avainta enää saada ulottuville millään vahtimellakaan = autoa ei saada uudelleen käyntiin, mutta auto on jo varkaiden hallussa, purettavana tai muutettavana s.e. se toimii siitä lähtien esim. jollain toisella avaimella. Varsinkin arvoautoissa tuo auton elektroniikan tai sen komponenttien vaihtaminen yleinen tapa saada auto uudelleen käyttökuntoiseksi, oli siinä sitten millainen ajonesto tms. alkujaan tahansa :-X
Mutta siis edelleenkin tämä koskee vain avaimettoman käytön autoja, autoja joissa riittää että omistajalla on avain mukana vaikka taskussaan tai käsilaukussaan ja autoa voi silti käyttää ihan normaalisti 8)
-
Tästä vähän neuvoja kuinka tuo käy ammattihenkilöltä.
http://www.automotiveimport.nl/import-nieuws/filmpje-hackers-stelen-bmw-x6-binnen-3-minuten
-
Sitä voi tietysti myös miettiä. mikä tuo etäisyys on ilman vahvistimia.
Riittääkö jos auto on kotona autokatoksessa ja avain sisällä alle 10m päässä?
Miten käy karavaanarin veturin, jos se on vaunun vieressä parkissa ja avain vaunussa 2m päässä?
-
Mitä itse olen noita käyttänyt niin pitää tulla auton viereen. Eihän mitään järkeä kauempaa tuota toteuttaa.
-
Mitä itse olen noita käyttänyt niin pitää tulla auton viereen. Eihän mitään järkeä kauempaa tuota toteuttaa.
Näin minäkin olen ymmärtänyt ja kokemuksia vain Volvon toteutuksesta tähänasti.
Volvoa ei ollut mainittu saksalaisten testissä, joten olisko se paremmin toteutettu kuin muut.
http://www.tuulilasi.fi/uutiset/adac-auton-avaimeton-kaynnistys-turvallisuusriski-varkaalle-helppo-tyo-vain-lahtea-ajamaan
-
Eräs orgilainen kirjoitti täällä autopesustaan (ei Ihaa) oli jättänyt takin jossa avain auton viereen kun pesu suoritettu ja ajanut tankille. Käveli sitten kotiin hakemaan avaimen.
-
2016 mallin Volvoista löytyy 'Volvo On Call'-toiminto/palvelu. Omistaja/haltij(o)illa älypuhelinsofta siihen. Puhelimella voidaan avata/sulkea auton ovet, käynnistää/sammuttaa auto. Vaatii vain internetyhteyden puhelimesta. Autossa jokin sat.puh. tai piilotettu sim-palikka (sim-korttipaikka kuitenki tyhjä :o), jolla tavoittaa, paikantaa (ja mittaa antureita) auton sekä autom ajopväkirja jne.. ainakin mistäpäin tahansa Suomea - 800km välimatkaa ja toimii :) Tietty siihen sisältyy autom. soitto häkeen, jos jokin turvalaite laukee ja kertoo paikannuksen kysymättä käyttäjältä mitään.
Ilmeisesti autolla pystyy jopa lainaamaan (ajamaan) "ilman avaimia", kunhan joku kontrolloi.. tuo täytyy testata, kunhan ei mene sammutamaan autoa napista :D
-
2016 mallin Volvoista löytyy 'Volvo On Call'-toiminto/palvelu. Omistaja/haltij(o)illa älypuhelinsofta siihen. Puhelimella voidaan avata/sulkea auton ovet, käynnistää/sammuttaa auto. Vaatii vain internetyhteyden puhelimesta. Autossa jokin sat.puh. tai piilotettu sim-palikka (sim-korttipaikka kuitenki tyhjä :o), jolla tavoittaa, paikantaa (ja mittaa antureita) auton sekä autom ajopväkirja jne.. ainakin mistäpäin tahansa Suomea - 800km välimatkaa ja toimii :) Tietty siihen sisältyy autom. soitto häkeen, jos jokin turvalaite laukee ja kertoo paikannuksen kysymättä käyttäjältä mitään.
Ilmeisesti autolla pystyy jopa lainaamaan (ajamaan) "ilman avaimia", kunhan joku kontrolloi.. tuo täytyy testata, kunhan ei mene sammutamaan autoa napista :D
pystyyhän matkapuhelimellakin soittaa hätänumeroon ilman sim korttia, niin miksei autokin pysty? vähän aikaa sitten testasivat jeepin (fiat) tuotteeseen kuinka helposti hakkerit pääsevät auton tietojärjestelmään käsiksi. ei edes ollut vaikeaa ohjata kaasua, valoja, jarruja, lukitusta, ainoa mihinkä ei pystyneet vaikuttaa oli ohjaus. ei muuta kuin innolla odottamaan itse ohjautuvia autoja, vähän on kyllä tekemistä jo nykyistenkin kanssa :)
-
Minkä automerkin mukana saa vakiovarusteena alumiinifoliorullan?
-
pystyyhän matkapuhelimellakin soittaa hätänumeroon ilman sim korttia, niin miksei autokin pysty?
..
Noissa volleissa tarttee olla jotain millä dataa voidaan välittää auton ja VolvoOnCall -palvelimen välillä..
http://www.volvocars.com/fi/palvelut/omistajalle/volvo-on-call
-
Selitäkääs nyt tyhmälle.
Eli kun noissa avaimissa on jokin siru. Niin sen ymmärrän, että ovet saadaan auki, jollakin singnaalilla. Mutta eikö auton ohjauslukko aukea vasta omalla avaimella >:D Vai onko kysymys jostakin viimehetken tekniikasta josta täällä metsässä ei vielä tiedetä mitään?
-
Vai onko kysymys jostakin viimehetken tekniikasta josta täällä metsässä ei vielä tiedetä mitään?
No "pikkasen" on tuo tiedon kulkeminen hidasta jos ei reilun 10v aikana moinen tieto metsää ole jo saavuttanut :D
Eli Renault Megane II (tuli Suomeen 2004) lienee niiden ekojen normaali ihmisten lompakolla ostettavia autoja, joissa tuli avainkortti ja Start-nappula. Perusmallissa tuon kortin joutui laittamaan kojelaudassa olevaan hahloon, pikkasen paremmin varustellussa oli jo tuo avaimeton käyttö. Perinteikästä avaimella käännettävää virtalukkoa ei siis ollut kummassakaan varustetasossa, vaan se oli korvattu auton itsensä ohjaamalla sähkösolkulla 8)
-
Kiitän tiedosta. Minä kun ajan aina vanhoilla autoilla näitä metsäteitä ;D
-
No "pikkasen" on tuo tiedon kulkeminen hidasta jos ei reilun 10v aikana moinen tieto metsää ole jo saavuttanut :D
Eli Renault Megane II (tuli Suomeen 2004) lienee niiden ekojen normaali ihmisten lompakolla ostettavia autoja, joissa tuli avainkortti ja Start-nappula. Perusmallissa tuon kortin joutui laittamaan kojelaudassa olevaan hahloon, pikkasen paremmin varustellussa oli jo tuo avaimeton käyttö. Perinteikästä avaimella käännettävää virtalukkoa ei siis ollut kummassakaan varustetasossa, vaan se oli korvattu auton itsensä ohjaamalla sähkösolkulla 8)
Mulla oli Laguna II vm. 2002 ja siinä tuo samainen kortti ja s/s nappula. Siinäkin oli hienompi versio, joka haisteli kortin taskusta (ja ovenkahvoissa ir-tunnistimet)
-
Ja kohta taivas putoaa....
-
Manuskassa taisi lukea että "avainta" ei tule säilyttää 5 metsiä lähempänä autoa, ettei avain "juttele" auton kanssa ja näin ollen tyhjennä "avaimen" paristoa ennen aikojaan.
-
Mulla oli Laguna II vm. 2002 ja siinä tuo samainen kortti ja s/s nappula.
Mutta Lagunahan olikin rahamiesten auto, ei tuon ikäisessä Meganessa vielä moisesta voitu kuin unelmoida = köyhän piti ootella Megane II saakka ennen kuin tuli tuo avainkortti ^-^
-
Olisiko tähän pakko lisätä, että jos kerran oikeasti välttämättä oli pakko Renaultissa pysyä. Tuonikäiset, mistä edellä puhuttu, taisi olla takuuajan jälkeen todellisia rahamiesten autoja. Tuttavalla oli Laguna ja Clio, ei ollut kauaa ja tappio uutena ostetuista hirmuinen.
-
No valitettavasti tuo Laguna II sen oikeastaan aloitti, keulan nivelten selkeä alimitoitus johti väistämättä niiden ennenaikaiseen kulumiseen ja edelleen katsastuksessa pomppaamisiin sekä jokavuotisiin korjauksiin. Ja kuin viimeistelläkseen tämän maineensa katoamisen, Renault kopioi nuo Lagunan ratkaisut sittemmin myös Megane II ja Scenic II, ongelmineen kaikkineen tietty => Renaultin kohtalo mm. Suomessa oli nyt sinetöity ja siellä kuopassa se on oikeastaan vieläkin, vaikka toki III- ja varsinkin nykyinen IV-sukupolvi ovatkin jo teknisesti huomattavasti kestävämpiä :-\
Mutta siis tuo avainkortti oli tuohon aikaan kova juttu ja sen avaimeton käyttö todella hieno ominaisuus. Tänä päivänä tuota sitten yhdistetään mm. sähköiseen peräkonttiin, avain taskussa huidot jalallasi auton perän alle ja kontti aukeaa. Ford lienee tämän ominaisuuden varsinainen aloittaja, jota muut ovat sittemmin kopioineet. Ja onhan tuo helppoa jos on kädet täynnä kantamuksia, ne saa suoraan laskettua kontin lattialle käyttämättä niitä maassa lainkaan Thumb
-
Jaa, mulla tais olla joku perjantaikappale (2.0 16v). Vajaa 2 vuotiaana sen ostin, reilun pari vuotta pidin ja ~60tkm. Liki saman hinnan sain hyvityksenä uuteen japskiin..
2 määräaikaishuoltoa maksoin ja uudet nastarenkaat (rengaspainevahti oli tarkka, mikä rengas mihinkin kulmaan kuului). Muuta huoltokuluja ei ollut, saati vikoja. Muistan, että taka-akselin rakenteessa laakeroinnista pelottelivat .. kesti ainakin vaihtoon saakka ;)
Sen jälkeen uudemmilla relluillakin ajellut kun ilmaissijaisautoksi saanut lankkua, megane ja clioa.. samaa tuttua kaikissa :D
-
Tuo HiYTecin mainitsemaa vikaa ei näy autotesteissä/vertailussa.
Kerrotaan monia vähemmän tärkeitä asioita, Jo pelkkä varsien ja kuulien halkaisijamittakin kertoisi jotain.
Olisi hyvää tuotetietoutta kuten myös maininnat tarkemmista huoltoa kaipaavista kohteista. Luotetaan että edustajan huollossa tehdään kaikki. Varmaan tehdäänkin takuuajan aikana mutta autoa käytetään myös sen jälkeen ja silloin ko huollot ovat suhteettoman kalliita auton arvoon nähden. Yksi huolto saattaa maksaa 10 % auton hinnasta pienine korjauksineen.
-
Tuo HiYTecin mainitsemaa vikaa ei näy autotesteissä/vertailussa.
Ei näy, koska testien autot ovat aina uusia. Vaan sen verran monta vuotta jo noiden Rellujenkin kanssa tässä pulannut että moiset rt.päiden tai alapallojen vaihdot menee jo rutiinilla. Megane/Scenic II ei tartte enää vaihtaa koko ohjausvaihdetta, kiitos erään puolalaisen omatarve-nikkaroijan joka myy noita muovipuslia eBayssa irtokpl, osia joita virallinen taho ei koskaan myyntiin tuonut, jne. Eli puuhastelua noissa on ja osatkaan ei enää ole kalliita, mutta jos on näpsä käsistään niin no probs. Vaan jos huollattaa pitää niin saattaa käydä nuo tuntihinnat lompakon päälle :-\
Jonkinlainen Ranskalainen perversio kun sitä on itselläkin ja nytkin kun tuolle C5 katsellaan korvaajaa, on se uusikin (ainakin osaksi) Rellun tekeleitä. On avaimettomuudet ja paaaljon muutakin pikkunäpsää kiwaa ... niin kauan ainakin kun ne toimii ^-^