Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuvaunut => Kori ja alusta => Aiheen aloitti: Kisällimatkaaja - 8.09.2016 kello on 20:46
-
(https://karavaanari.org/kuvat/1473356186.jpg)
Kyseisen vetopään kumin vahto. Olisko kokemuksia täälä, ettei tulis turhaa työtä tehtyä. Olen tuollaisen Soliferi 450 kunnostanut vuosimallia -83 ja nyt olis tuota vaille valmis. Yhden 3päivän reissun olen sillä tehnyt ja senjälkeen jarrut säätänyt ja viä tarvs se suojakumi vaihtaa kun reissussa revennyt.
Olen tällä karavaanialalla uusi tulokas. Juttuja kyllä on tullut täältä paljon kunnostuksen yhteydessä lukenut mutta kyseiseen asiaan en ole löytänyt vastausta. 8)
-
Tuossa vaimon Spritessä on lähes samanlainen. Kumiaa en oo vaihtanut, mutta kerran purkanut, siinä onkin haitarikumi.
Mukavin tehdä, kun ottaa sen irti ja käntää ylösalaisin, siellä on iso mutteri joka pitää sitä liukuvaa akselia paikoillaan, se irti niin purkautuu---muistaakseni?
Ellet uusi kiinnitys pultteja ja muttereita (nylok), laita kunnon kierrelukitetta. Samoin se iso mutteri satavarmasti kiinni. Äläkä hukkaa pidempien pulttien putkia.
-
Kiitti ohjeista. Nyt varrotaan vain kumin saapumista. :)
-
(https://karavaanari.org/kuvat/1473356186.jpg)
Kyseisen vetopään kumin vahto. Olisko kokemuksia täälä, ettei tulis turhaa työtä tehtyä. Olen tuollaisen Soliferi 450 kunnostanut vuosimallia -83 ja nyt olis tuota vaille valmis. Yhden 3päivän reissun olen sillä tehnyt ja senjälkeen jarrut säätänyt ja viä tarvs se suojakumi vaihtaa kun reissussa revennyt.
Olen tällä karavaanialalla uusi tulokas. Juttuja kyllä on tullut täältä paljon kunnostuksen yhteydessä lukenut mutta kyseiseen asiaan en ole löytänyt vastausta. 8)
Kahva irti ja kumin veto nupin yli.
-
Kahva irti ja kumin veto nupin yli.
Näinhän se oli tehtävä kun tuo vetopää on niittisokalla kiinni että sitä ei saa pois kuin poraamalla.
-
Mullahan on ihan samanlainen... B&B.. mistä sä ostanu suojakumi? Laita lisää kuvia sitten Thumb
-
Matkailuvaunuhuolto Esa Caravaan Kässälänkatu 5 Tampere. Toimii kai viekä, mutta on harkinnut eläkkeelle jäämistä. Erittäin monipuolinen valikoima "vanhoinkin" kulkimiin.
Kumin voi vaihtaa purkamalla vetopään jos yli vetäminen ei tunnu mukavalta.
Kannattaa irrittaa koko vetopää aisasta. 4pulttia irti ja käsijarrurauta sekä iskunvaimennin. Senjälkeen pöydälle nurinpäin ja siitä murikasta jossa iskari oli kiinni takaosasta "rikka" irti 6mm pultti niin sen rikan pitämänä on toinen rikka tai vähän niinkuin seekerirengas joka on akselin urassa 2 osassa ne pois niin murikkan saa siirrettyä taaksepäin ja etpuolella upotusrikan puolikkaat pois niin akselin voi vetää pois ja on helpo vaihtaa kumi. Älä hukkaa niitä rikkoja ovat pieniä siellä rasvan seassa.
Toivottavasti tuli jotenkin ymmärrettävästi.
-
Hei! Noviisi kysyy, mahtaako olla normaalia, että kyseisen mallisen vetopään akseli, jossa kuulakytkin on kiiinni, pyörii esteettömästi ympäri? Kuulakytkin ei myöskään pysy ajossa keskitettynä vetokuulan "päällä" vaan jää kallistuneena sivulle. Tee-se-itse, huoltoon vai vetopää vaihtoon?
-
Hei! Noviisi kysyy, mahtaako olla normaalia, että kyseisen mallisen vetopään akseli, jossa kuulakytkin on kiiinni, pyörii esteettömästi ympäri? Kuulakytkin ei myöskään pysy ajossa keskitettynä vetokuulan "päällä" vaan jää kallistuneena sivulle. Tee-se-itse, huoltoon vai vetopää vaihtoon?
Samanlainen vetopää myös minulla vaunussa ja käyttäytynyt esittämälläsi tavalla koko sen ajan mitä vaunu on ollut minulla, eli n. 30 vuotta.
-
Asiasta varsinaisesti tietämättä arvelen, että "pyörivä vetopää" on jotenkin vaurioitunut, minulla oli ainakin samanlainen ekavaunussa. Jos päädyt irroittamaan vetopään, muista kuvata joka työvaihe ja liitä kuvat sitten tänne muillekin opiksi! Jos ujostuttaa, ei aikeesta tarvitse raportoida etukäteen, sitten vasta kun homma hoidettu. Enpä usko tuolta mitään täysin yllättävää löytyvän, normaalia ajoneuvotekniikkaa vain.
-
Asiasta varsinaisesti tietämättä arvelen, että "pyörivä vetopää" on jotenkin vaurioitunut, minulla oli ainakin samanlainen ekavaunussa.
Kun on kyse tekniikasta, älä arvele....
-
Kuulakytkin ei myöskään pysy ajossa keskitettynä vetokuulan "päällä" vaan jää kallistuneena sivulle.
Pää vinossa meilläkin kulkenut n. 35 tkm.
Hyvässä rasvassa pyörii kevyesti ympäri, ja menee hitaasti painamalla sisäänpäin.
-
Huojentavaa kuulla, ettei ole välttämättä kyse mistään katastrofista. Kiitos kaikille kommenteista.