Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Lämmitys ja ilmastointi => Truma => Aiheen aloitti: Turhan Höpöttäjä - 7.09.2016 kello on 20:29
-
Mikä, tai millainen Truma on se joka hoitaa nestekiertoisen lattialämmityksen ja patterit.
(https://karavaanari.org/kuvat/1473271255.jpg)
-
Truman lämminvesivaraaja B10 tai B14? Itsellä käynyt sama visio mielessä josko boilerista tekisi lämmönlähteen nestekiertoiselle lattialämmitykselle .
Boileri löytyy jo, joten ainoa lisähomma olisi putket lattiaan ja kiertovesipumpun asennus.
EDIT: Tuo valkoinen mööpeli kyljessä josta lähtee musta putki on pakoputki.
LISÄEDITTIÄ: Niin, se unohtui että Trumallahan ei ole mallia joka olisi oikeasti tarkoitettu nestekiertoiseen lämmitykseen. On vain ilmalämmitys, boileri ja nämä yhdessä combi-malleissa. Noilla ei ole kuitenkaan tarkoitus lämmittää kuin käyttövesi.
-
Ja samalla periaatteella myös Thermen voi kytkeä lattiapiiriin. Itse asiassa se saattaisi olla parempikin kun ottaa lämpönsä puhalluskanavasta - ei siten ehkä kuumenna glykolivettä liikaa, varsinki jos puhalluslämpöteho ei riitä kaikkeen.. saati vaadi uutta kaasuasennusta/hormistoa.
B10/14 vaatii shuntin kun eihän lattiaan voi tunkea 55/70 C vettä :o Thermessä voi jäädä 30C kantturoihin..
Glykolia/pakkasnestettähän piiriin on pakkotunkea, joten hanavedet tehtävä muulla, tai vaihdin väliin - tiettu kombipannusta saa sillä yhtälailla lämmintäkiertovettä .
Tämän "trumakeitin lattiaa lämmittämässä" olen jollakin palstalla (tällä?) lukenut olevan jonkun auton talvioptio.. ::)
-
Onkos nuilla mahdollisuus lämmittäää myös sähköllä?
-
Ja samalla periaatteella myös Thermen voi kytkeä lattiapiiriin. Itse asiassa se saattaisi olla parempikin kun ottaa lämpönsä puhalluskanavasta - ei siten ehkä kuumenna glykolivettä liikaa, varsinki jos puhalluslämpöteho ei riitä kaikkeen.. saati vaadi uutta kaasuasennusta/hormistoa.
B10/14 vaatii shuntin kun eihän lattiaan voi tunkea 55/70 C vettä :o Thermessä voi jäädä 30C kantturoihin..
Glykolia/pakkasnestettähän piiriin on pakkotunkea, joten hanavedet tehtävä muulla, tai vaihdin väliin - tiettu kombipannusta saa sillä yhtälailla lämmintäkiertovettä .
Tämän "trumakeitin lattiaa lämmittämässä" olen jollakin palstalla (tällä?) lukenut olevan jonkun auton talvioptio.. ::)
Itselläni on vanhahko auto(vm.89) ja sitä kautta vanhahkot laitteet. Oman B10-boilerin säätimessä saa säätää termaria välillä 30-70 celsius-astetta.
Termaria tosin voi huijata/muokata esim. lisäämällä huonetermostaatin, varokytkin lähtölinjaan yms. Termarin hystereesi ensimmäisenä ongelmana tulee mieleen ettei alkaisi hakkaamaan poltinta päälle-pois-päälle-pois.
Autossa on trumatic SL5002 ilmalämmitys ja sen teho (Muistaakseni n.6kw) riittää kyllä täysin pitämään auton lämpimänä pikku pakkaskelilläkin.
Ideana itsellä oli lähinnä pellepelottomuus ja lattiaa nyt muutenkin joutuu talven aikana uusimaan niin samalla sinne laittaisi putkea ja lämmönjakolevyä.
Pointtina siis että jos kysytään että miksi? Niin vastaan, miksi ei? :laugh:
Järkevin linja toteuttaa kätevyyden ja kaasunkulutuksen kannalta lienee laittamalla alde, primus jne. mutta sitä en ainakaan omalla kohdalla ole hakemassa.
Onkos nuilla mahdollisuus lämmittäää myös sähköllä?
On noista boilereista sähkövastus-mallejakin olemassa. Ainakin uudemmista.
-
Onkos nuilla mahdollisuus lämmittäää myös sähköllä?
Truma Boiler 10 tai 14 L malleja on myös sähkövastuksellisia eli tyyppi on BN10 tai 14 tuolloin.
Myös Thermessä taitaa olla 230V vastus vakiona..
http://www.atstuonti.fi/download.asp?id=43
-
Itselläni on vanhahko auto(vm.89) ja sitä kautta vanhahkot laitteet. Oman B10-boilerin säätimessä saa säätää termaria välillä 30-70 celsius-astetta.
..
"Vanhassa vara parempi" - vai miten ne vanhat sanoo :D Uudemmissa vain valintakytkin off/55/70c
-
LISÄEDITTIÄ: Niin, se unohtui että Trumallahan ei ole mallia joka olisi oikeasti tarkoitettu nestekiertoiseen lämmitykseen. On vain ilmalämmitys, boileri ja nämä yhdessä combi-malleissa. Noilla ei ole kuitenkaan tarkoitus lämmittää kuin käyttövesi.
Aivan. Mutta Hymerissä oli se ensi asennuksena. Elikkä tuo Truma lämmitti lattian ja pari patteria ohjaamossa. Sitten oli normaali "ilmatruma" ja vielä ohjaammoon oma Truma. Sitä en tarkistanut, mikä niistä lämmitti käyttöveden. Auto oli rakennettu yhden miehen hotellihuoneeksi, yksi valmis sänky (90cm) ja isot WC/suihkutilat ja komia olohuone. :D
-
Eiköhän se takaosan truma hoitanut käyttöveden. Näin ainakin meitillä. Keulan truma on pelkkä 2,4kW lämmitin.
Sent from my iPad using Tapatalk Pro
-
Onhan noita ollut truman nestelattialämmitys malleja myös LMC:lä aivan alkuperäisenä ja jokunen myyti-ilmoituskin on suomessa näkynyt. Eihän se ettei suomesta jotain saa tarkoita etteikö maailmalta saa.
;)