Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Vetoautot => Aiheen aloitti: Matkalainen - 7.09.2016 kello on 07:26
-
Auton, vm. 2008 3 litran diesel ja ajettu 220000 km. Kun tarkasti kuuntelee konepelti avoinna moottorin ääntä, sieltä kuuluu sellainen korkeataajuuksinen "hilinä". Ei siis kilinä tai nakutus. Ääni ei voimistu kaasua painettaessa tai sitä ei enää kuule. Onko se joku ominaisuus kyseiselle autolle?
-
Auton, vm. 2008 3 litran diesel ja ajettu 220000 km. Kun tarkasti kuuntelee konepelti avoinna moottorin ääntä, sieltä kuuluu sellainen korkeataajuuksinen "hilinä". Ei siis kilinä tai nakutus. Ääni ei voimistu kaasua painettaessa tai sitä ei enää kuule. Onko se joku ominaisuus kyseiselle autolle?
Autoja harrastaneena noiden tietojen perusteella en olisi huolissani. Joku varmaan tietää kertoa tarkkaan mikä on totuus?
-
Puhelin videoimaan ja sitten kiertää sillä konetta ympäriinsä eri koloissa, videolta saattaa kuulla missä ääni on voimakkain ;)
-
Erilaisia hälyääniä on tarkasti kuulosteltaessa kuultavissa melkein missä tahansa koneessa.
Pienikin ääni saattaa joskus, kerran korvaan tartuttuaan, kiusata omaa mieltä ihan turhaan.
Yleensä äänet, jotka kertovat olennaisesta ja korjausta vaativasta viasta, alkavat hyvinkin nopeasti ja kuuluvat selkeästi maantienopeudella tavallisen radiokuuntelun yli.
Parasta on, mikäli käy jonkin kyseisen auton tai autotekniikkaa yleensä tuntevan luona ja pyytää kuuntelemaan ääntä. Paikallinen merkkiliikekin on usein hyvä diagnoosin tekijä, ellei sitten korjaamon asiakaspalvelija yritä tehdä "tyhmällä" asiakkaalla isoa tiliä.
Vastaukseksi tulee yleensä, että ihan tavallista ja siinä tapauksessa että kerrotaan isosta ja kalliista viasta, kannattaa hakea toinen diagnoosi muualta.
Puhelimen kautta hälyäänien tulkitseminen netin välityksellä lienee aika haastavaa oikean lopputuloksen hahmottamiseksi.
-
Puhelimen kautta hälyäänien tulkitseminen netin välityksellä lienee aika haastavaa oikean lopputuloksen hahmottamiseksi.
En tarkoittanut videon lataamista tänne/nettiin, vaan itse sen äänen lähteen paikallistamista jos se häiritsee. Puhelimen mikrofoni ottaa paremmin juuri noita korkeita ääniä ;)
-
Onko siinä kaksoismassa vauhtipyörä..
Kilisee kivasti kun huonona..
-
En tarkoittanut videon lataamista tänne/nettiin, vaan itse sen äänen lähteen paikallistamista jos se häiritsee. Puhelimen mikrofoni ottaa paremmin juuri noita korkeita ääniä ;)
Ok, kerran eräällä nettisivustolla porukka yritti paikallistaa videoleikkeen avulla pientä sirinää.
Lopputuloksena neuvoa kysynyt käytti mitä ilmeisimmin satoja ja satoja euroja, sekä kymmeniä työtunteja "varmojen" äänenaiheuttajien eliminoimiseksi.
En ole ihan varma lopputuloksesta, mutta muistelen, että niin kauan kun keskustelua seurasin ääni pysyi.
Stetoskooppi, vaikka lasten mallia, tai ihan yksinkertaisesti ruuvimeisseli tai ohut metallitanko käy kuunteluapuna äänen lähdettä paikallistettaessa.
-
onko ilmastointi päällä?
-
Auton, vm. 2008 3 litran diesel ja ajettu 220000 km. Kun tarkasti kuuntelee konepelti avoinna moottorin ääntä, sieltä kuuluu sellainen korkeataajuuksinen "hilinä". Ei siis kilinä tai nakutus. Ääni ei voimistu kaasua painettaessa tai sitä ei enää kuule. Onko se joku ominaisuus kyseiselle autolle?
On tää nettiarvailu haastavaa ;D En osaa mieltää mitä on hilinä, eri kuin helinä? olisko synonyymiä..
Hmm.. jos ääni ei kerta voimistu kierrosten mukaan, muuttuuko taajuus (matala>korkea) tai tiheys (toistuvuus) tms?
Jos ääni kaikilta osin pysyy samana, voi se ollakin jonkin apulaitteen ääni. Periaatteessa sähköinen, jos kerta moottorin kierrokset eivät vaikuta - polttoaineen siirtopumppu, lämppäripuolen lisäkiertopumppu tms.
Kuuluuko ääni esim. konepellin ollessa kiinni, etupyöräaukosta selvemmin - monesti moottorin sylinterimölinä hukkaa alleen äänet voimakkuudellaan, jolloin parempi lisäääniä metsästää konepellin ollessa kiinni, ellei lähde ole se itse moottori..
-
Onko siinä kaksoismassa vauhtipyörä..
Kilisee kivasti kun huonona..
Se on automaatti joten ei kai siinä kaksoismassa vauhtipyörää ole. Vai onko?
-
Hukkaportin ylipainekello.(jos on Turbo) Kun antaa kaasua, pakokaasut lisääntyvät ja venttiili avautuu enemmän ja siksi ääntä ei kuulu silloin. Kun kierrokset laskee pakokaasut vähenevät ja venttiili alkaa "läpättämään". Vaan arvaus. ::)
-
^
Se taitaa olla nykydsleissä (tämä oli '08) toistepäin - eli alipainekello.. map-anturi mittaa ahdot, ja pcm sanoo milloin ahdoista luovutaan> alipainesolenoidi ottaa hukkaportin alipainekalvolta pidon pois..
E: ja 3.0 D-4D taitaa olla VNT turbo, ilman hukkaporttia. Johdinsiivet sähkömek. säädöllä.
-
Se on automaatti joten ei kai siinä kaksoismassa vauhtipyörää ole. Vai onko?
No ei, eikä vars. vauhtipyörääkään jos turbiinillinen ;D
-
Ok. Tuo "hilinä" kuten tuo aloittaja kuvasi, tois tosiaan mieleen vain jonkinlaisen venttiilin. Mulla kävi ensten mielessä venttiili jota paine saa avattua. Mulla mondeossa on sellanen. Jousikuormitteinen metalli venttiili, olikohan se nyt sitten EGR sydeemissä ::) Kun siittä meni se kierrejousi vanhuuttaan löysäksi. Se kilisi kuin tiuku siellä kunnes vaihdoin sen uuteen ja katsos vain "tinker bell" otti siivet selkäänsä ja ääni hävisi. Vaan mahtaasko tuossa aloittajan autossa olla sellasta...en tiedä.. :-X
SORRY :-\ Korjaan kyse olikin siis huohottimen venttiilistä. Tsekkasin tuon vanhan huoltokirjan
Eli tämmööttinen..
http://www.hepetrading.fi/product_pictures/big/3546-9466-6760474-1.jpg
Pikkunen pillerirasia, mutta ärsyttävä läpi moottorin äänen kuuluva just sellanen "hilinä". Välillä häipys ja tuli taas uudestaan kun kävi tyhjää vähän aikaa.