Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Lämmitys ja ilmastointi => Truma => Aiheen aloitti: wilsson1980 - 1.09.2016 kello on 17:12
-
punanen valo syttyy ja mitään ei tapahdu. Paloilmapuhallin uusittu vanhasta oli piirilevy palanut mutta vieläkään ei tapahdu mitään. kaikki sulakkeet ehjät piirikortissa ja autossa. Ohjainkortti näyttää ehjältä. Oisko kellää mitää ideaa mikä tossa vois olla?
-
Sama vika tuntuu ettei näissä lämmittimissä muuta olekkaan kuin vikoja. Siis Trumatis C6002 kysymys. 2-vuotta toimi ok sitten pikku hiljaa rupes kaikki asunnon puolella reistaan meni pimiäksi koko asunnon puoli no tutkittua tilannetta. Ihan sattumalta löysin aiheittajan. Vänkärin penkin alla iso keskus ja vähän pienempi poksi vika löytyi sieltä. Valot ja kaikki muu pelaa mutta rumatic ei. syttyy aluksi mutta sitten sammuu. On jotain hajua noista elekroonikasta mutta ei paljon. Lukenut olen näitä sivuja paljon ja kokeillut ja tutkinut kaikki vaihtoehdot mitä vikoja on ollut muillakin mutta ei auta mikään. ei ole enää varmaan mota vaihto ehtoa. Meinaan ottaa rumatikin irti ja kääntää ylös alaisin ja tutkia loput mitä sieltä löytyy.
-
Sama vika tuntuu ettei näissä lämmittimissä muuta olekkaan kuin vikoja. Siis Trumatis C6002 kysymys. 2-vuotta toimi ok sitten pikku hiljaa rupes kaikki asunnon puolella reistaan meni pimiäksi koko asunnon puoli no tutkittua tilannetta. Ihan sattumalta löysin aiheittajan. Vänkärin penkin alla iso keskus ja vähän pienempi poksi vika löytyi sieltä. Valot ja kaikki muu pelaa mutta rumatic ei. syttyy aluksi mutta sitten sammuu. On jotain hajua noista elekroonikasta mutta ei paljon. Lukenut olen näitä sivuja paljon ja kokeillut ja tutkinut kaikki vaihtoehdot mitä vikoja on ollut muillakin mutta ei auta mikään. ei ole enää varmaan mota vaihto ehtoa. Meinaan ottaa rumatikin irti ja kääntää ylös alaisin ja tutkia loput mitä sieltä löytyy.
Oletko todennut, että varmasti syttyy? Oletko kokeillut vedenlämmitysasenno ssa? Kuuntele, että antaako kipinää. Käynnistyksestä noin 18 sekuntia, vetää kaasuventtiili ja antaa kipinää.
-
On se jännä tuo ihmismieli...
Vaikka johonkin tulis vika kerran 20 vuodessa, niin vehje on heti 'täys p*ska'!
-
On se jännä tuo ihmismieli...
Vaikka johonkin tulis vika kerran 20 vuodessa, niin vehje on heti 'täys p*ska'!
Kaikissa lämmittimissä on vikaa, oli se merkki mikä hyvänsä. ;)
-
Oletko todennut, että varmasti syttyy? Oletko kokeillut vedenlämmitysasenno ssa? Kuuntele, että antaako kipinää. Käynnistyksestä noin 18 sekuntia, vetää kaasuventtiili ja antaa kipinää.
Moikka. Kaikki asennot on kokeiltu, palolevyn/termostaatinkin vaihtanut, ja sisätila anturinkin. Vika vain jatkuu, nollannut muistinkin laitteelta, ventiinit käyttäny pois toimivat. Syttyy koska lämpöputkistakin tulee lämmintä. Johdotkin mitannut päästä päähän. kaikki liittimen tarkistanut ovat puhtaat ja kunnossa. niinkuin kerroin olen kokeillut miltei kaiken mitä on näillä keskusteu palstoilla ollut. Alkaa keinot olla vähissä. 2-asiaa joita ihmettelen on kumminkin tullut ilmi ihmeteltäessä ja kuunnellessa laitetta pakoputken päästä ulkoa kuunnellessa kuuluu sirinä niinkuin sytytin olisi kuitekin koko ajan päällä. Toinen on nyt kun ilmatkin kylmempiä, laite sammuu ja yrittää useampaan otteeseen käynnistää sitä. ::)
-
Oletko kokkeillut toisella kaasupullolla?
Mulle sattu keväällä huono kaasupullo (aga)
ostin pullon keväällä ja käyttöön otin sen syksyllä kun toinen käytössä ollut pullo tyhjeni.
Truma, sama ku sulla sytty jos sytty ja paloi sen aikaa kun paloi kunnes sammui punasen valon saattelemana. kaikki poppaskonstit
testailtiin ja vika vain toistu ja toistui... :o
Viimeisenä vaihtoehtona ostin sitten uuden pullon Kilpisjärven Nesteeltä (tehokaasu) ja kytkin sen suoraan käyttöön ja kuin taikaiskusta
kaikki toimi sen jälkeen aivan normaalisti Thumb
-
Mulla oli kerran myös semmoinen kaasupullo, jossa sulkuventtiili oli niin herkkä kiertymään, että ilmeisesti ajon aikana tärinästä kiertyi itsekseen kiinni. Sai siinä vikaa ehtiä.
-
Moikka. Kaikki asennot on kokeiltu, palolevyn/termostaatinkin vaihtanut, ja sisätila anturinkin. Vika vain jatkuu, nollannut muistinkin laitteelta, ventiinit käyttäny pois toimivat. Syttyy koska lämpöputkistakin tulee lämmintä. Johdotkin mitannut päästä päähän. kaikki liittimen tarkistanut ovat puhtaat ja kunnossa. niinkuin kerroin olen kokeillut miltei kaiken mitä on näillä keskusteu palstoilla ollut. Alkaa keinot olla vähissä. 2-asiaa joita ihmettelen on kumminkin tullut ilmi ihmeteltäessä ja kuunnellessa laitetta pakoputken päästä ulkoa kuunnellessa kuuluu sirinä niinkuin sytytin olisi kuitekin koko ajan päällä. Toinen on nyt kun ilmatkin kylmempiä, laite sammuu ja yrittää useampaan otteeseen käynnistää sitä. ::)
Kun paloilmapuhallin hajosi se on tehnyt jotain vikaa paloilmapuhaltimen ohjaukselle eli vika on ilmeisesti piirilevyssä. Tämä ei ole faktaa vaan epäilys.
-
Muistanko oikein jos sanon että tuossa versiossa on ollutkin aika paljon vikoja, voin tosin muistaa väärin tyyppinumeron
-
Muistanko oikein jos sanon että tuossa versiossa on ollutkin aika paljon vikoja, voin tosin muistaa väärin tyyppinumeron
Kerro tarkemmin kun nyt ei auennut. Tuossa tyypissä on ohjauspiirilevyja paljon erinlaisia, ehkä noin 20, mutta toi oli arvaus, paljon kuitenkin.
-
Arvaus se oli, tietysti mutta oli tuossa muutamia kavereita että just tuossa pelissä on ollut vikoja, sinä tiedät ohjainpiirilevyistä mutta osaan minäkin jotain korjata elektroniikan alalta. Hmm taisin neuvoa ne täältä kysymään, joten oot jo ehkä neuvonut, mutta kyllä ne joku kuustuhattasarjan truma olikin jo en väärin muista, korjaa jos oon väärässä
-
Arvaus se oli, tietysti mutta oli tuossa muutamia kavereita että just tuossa pelissä on ollut vikoja, sinä tiedät ohjainpiirilevyistä mutta osaan minäkin jotain korjata elektroniikan alalta. Hmm taisin neuvoa ne täältä kysymään, joten oot jo ehkä neuvonut, mutta kyllä ne joku kuustuhattasarjan truma olikin jo en väärin muista, korjaa jos oon väärässä
Vanhempi malli 3400 ja 6000. Uudempi malli 3402 ja 6002 sekä 4002. Uudemmassa piirilevyvaihtoehto ja niin paljon, etten minäkään ole kaikista selvillä. Kiertoilmapuhallin määrää, että mitkä piirilevyt käyvät keskenään.
-
Vielä kysyn että onko tuo 6002 missä on ollut luvattoman paljon vikoja, kun minultakin siitä on kysytty, ja ihan turhaan, primus on jotenkin tuttu
-
Vielä kysyn että onko tuo 6002 missä on ollut luvattoman paljon vikoja, kun minultakin siitä on kysytty, ja ihan turhaan, primus on jotenkin tuttu
Ei minun mielestä noissa ole sen enempää vikoja kuin muissakaan lämmitintyypeissä. Truma 3402, 6002 ja 4002 on lämmittimen osalta samoja, piirilevyissä ja kiertoilmapuhaltimi ssa erot on.
-
Kun paloilmapuhallin hajosi se on tehnyt jotain vikaa paloilmapuhaltimen ohjaukselle eli vika on ilmeisesti piirilevyssä. Tämä ei ole faktaa vaan epäilys.
Minun lämmittimestä ei palanut paloilmapuhallin. sekin on toiminut koko ajan. Nyt olen reissun päällä ulkona -10 auton asutopuolella +24 säätöpaneelin asento 4:lla. purin koko lämppärin ihan joka mutterin ja komponentin käytin pois ja mittasin ja tutkin no johan se vikakin paljastui. lämmitin on tällä hetkellä uusissa puissa, laitoin uuteen uskoon koko vehkeen. Uusin miltei kaiken. uusin sellaisiakin osia mitä ei olisi tarvinnut. mut ajattelin että nyt viimmeisen päälle kuntoon. No kustannukset toista tuhatta euroa. eipähän nikottele mulle ainakaan vähään aikaan. Mitkään laitteet ei ole ikuisia. jos joku tarvii esim... Piirilevyä löytyy muttei lähde kovin halvalla oli kaikkein kallein osa mutta vika ei ollut siinä se löytyi palopesästä. :D
-
^ Näinhän siinä käy kun mennään tekemään toisen aloitukseen oma aloitus.
-
Truma C6002EH ei aina käynnisty
Meillä auto Hymer Van 562 vm 2008 jossa ko lämmitin toiminut kohtuu hyvin 6 vuotta. Ainoastaa lämmityspuhaltimen olen vaihtanut pari vuotta sitten kun alkoi kitisemään. Nyt kokeilin miten lämmitys toimisi +10 asteen kelillä ilman verkkovirtaa. Toimi 7h normaalisti pitäen 22 ast lämpötilaa, mutta sitten puhallin ja poltin alkoi käydä isoilla kierroksilla ja lämpö nousi 27 jolloin katkaisin lämmityksen ja kytkin verkkovirran. Truma on myös pysähtynyt muutamia kertoja ajon aikana tai 1h pysähdyksissä. Elekroniikkakortti on CEH/3. Vikaa en ole myöskään saanut paikallistettua valintakytkimiin, enkä säätöpotikkaan. Olisko jotain vinkkejä miten edetä.
-
Truma C6002EH ei aina käynnisty
Meillä auto Hymer Van 562 vm 2008 jossa ko lämmitin toiminut kohtuu hyvin 6 vuotta. Ainoastaa lämmityspuhaltimen olen vaihtanut pari vuotta sitten kun alkoi kitisemään. Nyt kokeilin miten lämmitys toimisi +10 asteen kelillä ilman verkkovirtaa. Toimi 7h normaalisti pitäen 22 ast lämpötilaa, mutta sitten puhallin ja poltin alkoi käydä isoilla kierroksilla ja lämpö nousi 27 jolloin katkaisin lämmityksen ja kytkin verkkovirran. Truma on myös pysähtynyt muutamia kertoja ajon aikana tai 1h pysähdyksissä. Elekroniikkakortti on CEH/3. Vikaa en ole myöskään saanut paikallistettua valintakytkimiin, enkä säätöpotikkaan. Olisko jotain vinkkejä miten edetä.
Kokeilisin ensimmäisenä sisätila tunnistin anturia. Mutta kaikki anturit ei näy passaavan toisiinsa. Helppo kokeilla olisiko jollain tutulla samaa lämmitintä.
-
Mulla on ollut jo 5 vuotta kaks tuntoelintä, jälkiasennettu on yläkaapin allapinnassa 30cm ulkoseinästä ja noin 0,5m polvien yläpuolella sängyn kohdalla. Valinta tehdään vaihtokytkimellä. Jos piiri katkee menee lämmitys täysille. Tämä osa piiristä mielestäni toimii. Olen hankkinut uuden ohjauspaneelin 34000-59000 vaikken siitä vikaa löytänyt. Ohjauskortin releet oli tarkoitus vaihtaa, irroitin vasta tänään kortin ja siellähän olikin yks erilainen rele. Sattuiskohan jollakulla olemaan kotona tätä DS2E-S-DC12V-1C. Voisin ostaa pois. Muut releet minulla jo on. Kiitos vastauksista.
-
Mulla on ollut jo 5 vuotta kaks tuntoelintä, jälkiasennettu on yläkaapin allapinnassa 30cm ulkoseinästä ja noin 0,5m polvien yläpuolella sängyn kohdalla. Valinta tehdään vaihtokytkimellä. Jos piiri katkee menee lämmitys täysille. Tämä osa piiristä mielestäni toimii. Olen hankkinut uuden ohjauspaneelin 34000-59000 vaikken siitä vikaa löytänyt. Ohjauskortin releet oli tarkoitus vaihtaa, irroitin vasta tänään kortin ja siellähän olikin yks erilainen rele. Sattuiskohan jollakulla olemaan kotona tätä DS2E-S-DC12V-1C. Voisin ostaa pois. Muut releet minulla jo on. Kiitos vastauksista.
Mikähän mahdollisesti sen eri releleen tyyppi on ja missä kohtaa se on. Kuva kertoo paljon.
-
Ko rele on ensimmäinen sulakkeilta päin. Nämä 4muuta relettä ovat tyyppiä DS2Y-S-DC12V.
(https://karavaanari.org/kuvat/1480015894.jpg)
-
Ko rele on ensimmäinen sulakkeilta päin. Nämä 4muuta relettä ovat tyyppiä DS2Y-S-DC12V.
(https://karavaanari.org/kuvat/1480015894.jpg)
Ei kannata tehdä turhaa remonttia vain kokeilumielessä, tulee vaan enemmän vikoja. Puhdista mieluummin harmaa liitin kunnolla.
-
Tässä ”ennakkohuollossa” löytyi ainakin yksi todennäköinen häiriöiden aiheuttaja. Nämä huonetuntoelimen johdon päässä olevat erittäin löysät abikoliittimet CEH/3 kortille. Samaa ongelmaa näytti olevan tuolla toisessakin ketjussa C 60 E/1 kortilla. Minulla oli myös tilanteita joissa lämmitin ei totellut säätöpotikkaa. Tästä johtuen hankin uuden ohjauspaneelin. Nyt olen tehnyt testejä eri tilanteissa, toistaiseksi kaikki on toiminut. Kiitän kaikkia neuvojen antajia.