Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Sekalaiset => Aiheen aloitti: taavi - 1.09.2016 kello on 09:33
-
Halogenpolttimoiden markkinointi muistuttaa tiskiaineiden markkinointia, valotehoa 30% 60% 120% 130% enemmän kuin...?
Pimeä tulee ja olisi tarkoitus laittaa lisävalot ja siinä samalla uusia ajovalopolttimot saman värisiksi, joten onko orggilaisilla kokemukseen perustuvia suosituksia hyvistä halogenpolttimoista?
-
Philips x-treme vision +130% on oman kokemuksen mukaan hyvä.
-
Oma vuosien kokemus oman auton polttimoista on se että, kun +% valotehoa luvataan niin
sen lyhyempi ikäinen on poltin. Ja minulla on ihan normaali linssitekniikka autossa.
Pisimpään on palanut ja valotehoakin on ollut riittävästi Lidlen polttimissa :)
-
Philips x-treme vision +130% on oman kokemuksen mukaan hyvä.
Tuo on hyvä poltin mutta kuten totesin, minulla liian lyhytikäinen.
-
Ihan tavallisia halvimpia minä käytän. Kaikki vastaan tulevat ei käytä. ;)
-
Olen käyttänyt vuosia näitä "parempia", Pääasiassa käteen on sattunut Osramin valmisteita.
Polttimot kestää yleensä sen puolivuotta näillä mun kilometreillä - n. 25-30tkm/v. Vaihdan paremmat syksyllä iltojen pimetessä ja sitten keväällä "tavalliset" halvat kesäkäyttöön kun nuot kärvähtää.
Viime talvi oli positiivinen yllätys, kun Osramin +130% polttimot kesti lokakuusta touko-kesäkuun vaihteeseen. Tasaista laatua voi noissa Osrameissa kehua, palavat aina molemmat viikon sisään - viimeksi meni 2pv väliä ja en ollut edes ekaa kerennyt vaihtaa kun oli koko keula pimeänä ;D
Nyt meni toinen noista kesäpolttimoista, jotka siis on ollu keulalla useamman kesän. Vaihdossa sinne meni molemmille puolille Philipsin +100%, kun sain halvalla - 21,25/pari. +130% Philipsit olis ollu mulle noin 28e/pari.
Jospa noilla taas näkisi - näillä vuosilla valoa ei ole koskaan liikaa. Nämä on kuitenkin ihan laillisia valovirityksiä, eikä haittaa vastaantulijoita niinkuin laittomat tapaukset.
-
Kummasti valojen teho on alkanut tässä viime vuosina itteä kiinnostamaan, pakko myöntää että hämäränäkö on huonontunut. :( Ihan vaikka kaupungissa ajellessa kun vettä sataa, asfaltti pikimusta ja valoja vilkkuu joka puolella, ihmisiä singahtelee mustissa kamppeissa suojateille, puhumattakaan fillaroitsijoista ilman valoja, niin ei näy kuten ennen.
Noi premiumlamput on noin 30-40% kalliimpia kuin tavalliset, ja varmaan se niiden keston lyhyys suurentaa vielä hintaeroa, toisaalta paremmasta valotehosta, -jos sitä on- ,oon valmis kyllä edellä mainituista syistä maksamaankin, 10 vuotta sitten en ollut.
-
Oiskohan nuo jotkut osramit tai Boschit H4 en nyt muista kun ei ole tarvinnut vaihtaa niin tiuhaan.
-
Tässä mitattuja testituloksia parinvuodentakaa muistaakseni h7 polttimoista , tulokset kertovat valonmäärää.
Minulla ollut käytössä Osramin silverstar+60, kun tokmanni myy syksyisin näitä tarjouksella suht edullisesti (jotain 2kpl /10€?)
Nämä ovat olleet selvästi kirkkaammat kun vakiolamput, mutta kesto jää noin 18 tkm, mutta hinta laatusuhde mielestäni ok.
(https://karavaanari.org/kuvat/1472718635.jpg)
Miksiköhän tuo kuva tulee kyljelleen, vaikka mun koneella se on pystyssä ?
-
*JariS*
Thumb Kyllähän tuosta taulukosta voi jo jonkinlaisia johtopäätöksiä vetää.
-
*JariS*
Thumb Kyllähän tuosta taulukosta voi jo jonkinlaisia johtopäätöksiä vetää.
Jep,tuo testi oli muistaakseni Tuulilasi-lehdessä, mut taitaa olla jo kolmevuotta aikaa....kirjastoss a olen tuon kuvan napannut, joten muistitietojen varassa mennään ;)
-
Omien yritys ja erehdys -kokeilujen jälkeen olen päätynyt käyttämään joko Phillipsin +130 Extremejä tai GE:n +120 Ultria aina lokakuun pimeltä alkaen. Valoteho on selkeästi peruspolttimoita parempi ja kestävät yleensä seuraavaan kesään, noin 15000 km.
Loppukesä ja alkusyksy mennään peruspolttimoilla, jotka kestävät vuosikausia.
Osram Night Breakereita olen kokeillut, mutta laatuvaihtelut ovat olleet luvattoman suuria. Joillain polttimoyksilöillä ei valoteho tunnu olevan normaalia isompi, jotkut eivät kestä 10 000 kilometriäkään. Osramilta kerrottiin, että normaali vaihteluväli on +-10%. Ilmeisesti epänormaali, mutta muutaman kerran itselle osunut vaihteluväli on huomattavasti suurempi. Perusvaloteho ja erittäin lyhyt käyttöikä.
-
Tein joskus testin: https://karavaanari.org/index.php/topic,2581.msg32520.html#msg32520
-
Omien yritys ja erehdys -kokeilujen jälkeen olen päätynyt käyttämään joko Phillipsin +130 Extremejä tai GE:n +120 Ultria aina lokakuun pimeltä alkaen. Valoteho on selkeästi peruspolttimoita parempi ja kestävät yleensä seuraavaan kesään, noin 15000 km.
Loppukesä ja alkusyksy mennään peruspolttimoilla, jotka kestävät vuosikausia.
Osram Night Breakereita olen kokeillut, mutta laatuvaihtelut ovat olleet luvattoman suuria. Joillain polttimoyksilöillä ei valoteho tunnu olevan normaalia isompi, jotkut eivät kestä 10 000 kilometriäkään. Osramilta kerrottiin, että normaali vaihteluväli on +-10%. Ilmeisesti epänormaali, mutta muutaman kerran itselle osunut vaihteluväli on huomattavasti suurempi. Perusvaloteho ja erittäin lyhyt käyttöikä.
Jotakuinkin noin itsekin toimin...
Lokakuun aikana asennan Philipsin +130 Extremet. Ne kestävät päivittäisessä ajossa kevääseen. Sitten kun ne simahtaa, niin saatan jopa laittaa edelliskesän vakio halogenit takaisin. Kyllä ne yleensä ainakin pari kesää kestää.
-
Taitaa olla ihan fysiikan lakien mukaista lamppujen kestävyys. Kun samalla wattimäärällä mainostetaan isoa valotehoa niin ne on rakennettu toimimaan alijännitteellä esim. 9-11 volttia. Hieman vanhemmissa autoissa oli johdotukset ohuet tai ilman releitä ja häviöitä valojen virtapiirissä sen verran että jännite oli juurikin tuo. Silloin sai sillä jännitteellä täyden valotehon käyttöönsä. Nykyään kun noihin häviöihin on paneuduttu valmistajankin puolesta paremmin ja "viisaammissa" autoissa on jännitteen syöttö hakkuripowerin kautta jolloin kaikissa olosuhteissa jännite on optimi.
Kun eteen sattuu auto jossa tulee riittävä jännite ajovaloille kaikissa olosuhteissa niin nuo tehopolttimot ovat auttamatta lyhytikäisiä kun palavat koko ajan ylijännitteellä.
Mulla oli muinoin 2-kopan Golf jossa ei ollut releitä ja ohuet johdot valoille. Lamppujen jännite oli 10 volttia joten laitoin +130% tehoiset ja valot olivat hyvät. Jossain vaiheessa totesin että tuo ei ole oikea tapa kun valokatkaisin suli koska järjestelmässä ei ollut releitä. Releistin ajovalot ottaen syötön suoraan laturin päästä ja sitten vasta valot olivatkin kirkkaat. Mutta vain pari viikkoa kun molemmat "tehopolttimot" paloivat. Ostinpa sitten tilalle halvimmat mahdolliset joista ei sanallakaan ollut mainosta suuresta tehosta. Nuo "tehottomat" halpiksetkin antoivat erittäin kelvollisen valotehon kun saivat riittävän toimintajännitteen ja kestävyyttä riitti vuosiksi.
-
Sori oikeasti mutta on pakko avautua että olkaapa tarkkana sen polttimon vaihtamisen kanssa .
Justiin tulin sadan kilsan päästä pimeällä ja kyllä tuli paljon autoja vastaa missä oli varmaan ihan ite vaihdettu polttimo ja se näytti päin persettä siis eikun anteeksi, kohti taivasta ja häikäisi niin vietävästi.
Tarkastakaa vaikka seinää vasten että ne puolikkaat näyttää yhtä korkealle vaihdon jälkeen.
Valotehon kanssa kannattaa muistella myös että kuinka vanhat on ne umpiot.
Silmällä ei lasin läpi eroittanut mitään mutta valokuvio alkoi hajota Mersussa ,sanoi katsastusmies ja kun laitoin halvimmat uudet umpiot tilalle niin johan muuten kirkastui valoteho huomattavasti vaikka edelliset olivatkin vasta toistakymmentä vuotta vanhat :-\
Ja se jännite . Sinne tavallisen halogeenin kantaa pitäisi saada tulemaan yli 13,1V.
-
Sori oikeasti mutta on pakko avautua että olkaapa tarkkana sen polttimon vaihtamisen kanssa .
Justiin tulin sadan kilsan päästä pimeällä ja kyllä tuli paljon autoja vastaa missä oli varmaan ihan ite vaihdettu polttimo ja se näytti päin persettä siis eikun anteeksi, kohti taivasta ja häikäisi niin vietävästi.
Tarkastakaa vaikka seinää vasten että ne puolikkaat näyttää yhtä korkealle vaihdon jälkeen.
Saman olen huomannut - ongelma lienee H7 polttimoiden huonossa asennuksessa. H4 polttimoilla ei ollut koskaan vastaavaa ongelmaa.
Omassa näyttää nyt olevan vasen kuvio pielessä, vaikka aina katson seinää vasten sen että poltin menee oikein paikoilleen - likeltä näytti hyvältä, mutta muutaman metrin päästä kuvio on liian ylhäällä eikä ole tarkkaa reunaa. Täytyy asetella paremmin.
-
Vähiten valoteho-ongelmia on ollut siihen aikaan, kun polttimoina oli H4:t ja umpiot eivät olleet menettäneet kokoaan ja muotoaan täysin ilmanvastuksen minimoinnin ja viirusilmämuodin alttarille, mutta onneksi vielä voi valita eri polttimoista. Mahdolliset liian ohuet sähköjohdot taisivat lähinnä olla tuolla aikakaudella joidenkin automallien ongelma, lieneekö enää?
Eivät näytä xenon-lamputkaan olevan valoteholtaan muuttumattomia, saa nähdä miten led-valojen kanssa käy.
Ei ole ihan halpaa touhua vaihtaa tavallista himmennyttä umpiota, xenoneista ja ledeistä puhumattakaan.
-
Saman olen huomannut - ongelma lienee H7 polttimoiden huonossa asennuksessa. H4 polttimoilla ei ollut koskaan vastaavaa ongelmaa.
Mitä halvempi polttimo, sitä todennäköisemmin löytyy valmistusvikoja, ongelma ei siis ole pelkästään asennuksessa.
-
Ja se jännite . Sinne tavallisen halogeenin kantaa pitäisi saada tulemaan yli 13,1V.
Jep, vanhemmissa laitteissa valojen releytys (tarpeeksi paksuilla johdoilla) auttaa huomattavasti ajoneuvon merkkiin katsomatta.
-
Releiden laitto lamppujen viereen ja paksut kaapelit nosti Transitin valojännitettä miltei 1.5v ero entiseen oli huomattava.
-
Releiden laitto lamppujen viereen ja paksut kaapelit nosti Transitin valojännitettä miltei 1.5v ero entiseen oli huomattava.
Oho, yli 10%. Tarvii mitata noita jännitteitä omastakin kun asennusinspiraatio aiheen tiimoilta iskee.
-
Mitä halvempi polttimo, sitä todennäköisemmin löytyy valmistusvikoja, ongelma ei siis ole pelkästään asennuksessa.
No voi kili....
Juuri kun ostin H7 polttimoita mielestäni halvalla Honkkarista. 1,99€ kipale.
http://www.hongkong.fi/fi/tyokalut-ja-nikkarointi/autotarvikkeet/autosahko/ajovalopolttimot-ja-muut-polttimot/bosch-h7-55-w-ajovalopolttimo/p/2670183/
-
No voi kili....
Juuri kun ostin H7 polttimoita mielestäni halvalla Honkkarista. 1,99€ kipale.
http://www.hongkong.fi/fi/tyokalut-ja-nikkarointi/autotarvikkeet/autosahko/ajovalopolttimot-ja-muut-polttimot/bosch-h7-55-w-ajovalopolttimo/p/2670183/
Samoja kiinan valmisteita ostin kanssa 2 kpl varalampuiksi autoon.
http://www.hongkong.fi/fi/tyokalut-ja-nikkarointi/autotarvikkeet/autosahko/ajovalopolttimot-ja-muut-polttimot/osram-ultra-life-h7-polttimopari/p/1184057/
Tuollaisia 3 vuoden? takuun sisältäviä lammpuja olen laittanut kokeeksi käyttöön. Saa myös yksittäis pakattuna. Tulevaisuus näyttää, kauanko kestävät käytössä, ennen loppuun palamista.
-
Osramin tavallisetkin polttimot kestävät vuosikausia, miksei siis long-lifet, jotka käytännössä on suunniteltu kestämään suurempia jännitteitä valotehosta tinkimällä, kestäisi pitkään?
Pitää vain olla suuret ja muutoinkin ensiluokkaiset umpiot, jotta syysöisin pysyy tiellä. :D
Vaikka vanha Volvo uusilla alkuperäisumpiolla. 8)
-
Osramin tavallisetkin polttimot kestävät vuosikausia, miksei siis long-lifet, jotka käytännössä on suunniteltu kestämään suurempia jännitteitä valotehosta tinkimällä, kestäisi pitkään?
...
Varsinkin kun käyttää huomiovaloja.
Minulla on ollut jo kolme vuotta samat +30% polttimot (merkkiä en muista) hlö-autossa. Ajan 5-7 tkm/v. Suurin osa ajamistani teillä on valaistu, joten nuo valot riittävät kirkkauden puolesta.
-
Tuppaa vaan kestoikä kärsimään noissa missä on valomuisti, ku ne menee heti päälle kun laittaa virran päälle ja sit sammuu kun starttaa ja taas syttyy kun käynnistyy!
-
Vai onko kuitenkin ylijännite se joka lamput tappaa. Normi verkkovirta lampuissa 5% ylijännite lyhentää lampun ikää 50% mutta vastaavasti alijännite ei pidennä samassa suhteessa.
-
Vaikka vanha Volvo uusilla alkuperäisumpiolla. 8)
Se olikin mielenkiintoinen vertailu: Volvon kuustuumanen vastaan nykytuikut....
-
Vai onko kuitenkin ylijännite se joka lamput tappaa. Normi verkkovirta lampuissa 5% ylijännite lyhentää lampun ikää 50% mutta vastaavasti alijännite ei pidennä samassa suhteessa.
Kyllä se samoin menee autolamppujenkin kanssa. Ja vielä tärinä päälle.
-
Meillä töissä on nuita romanian ihmeitä, niissä menee aivan tolkuttomasti halogeenejä oli ne minkä merkkisiä tahansa. Pahinmoilleen päivässä on kärähtäneet. Enpä tiiä onko syyllinen ylijännite, tärinä vai mikä, eipä olla tutkittu vaan vaiheltu vaan polttimoita. Kyllähän entinen sitikkakin rikkoi polttimoita,siinä kun aina kun joku härveli käynnisty niin valot välkähti ja se merkkihuollon mukaan oli liikaa polttimoille.
-
Varsinkin kun käyttää huomiovaloja.
Minulla on ollut jo kolme vuotta samat +30% polttimot (merkkiä en muista) hlö-autossa. Ajan 5-7 tkm/v. Suurin osa ajamistani teillä on valaistu, joten nuo valot riittävät kirkkauden puolesta.
Ainakin kolme vuotta ja 60 000 km kestivät alkuperäiset Osramit autossa, jossa ei ollut erillisiä päivä-, tai huomiovaloja. Valotehossa ei hurraamista ja sitten siirryin muutamaksi vuodeksi Night Breakereihin, jotka yksilöstä riippuen kestivät kolmesta kuukaudesta puoleen vuoteen. Osa niistä selkeästi peruspolttimoita kirkkaampia, muutama ei silminnähden ollenkaan. Toleranssien sisällä väittivät Osramilla.
Alkuperäiset jäivät kesäkäyttöön vuosikausiksi +130% ja +120% Phillipsien ja GE:n kavereiksi.
-
Ketjun kokemusten pohjalta taidan laittaa matkakulkineeseen nämä philipsiläiset. Sittenhän sen näkee että näkeekö. Tarvii myös mittailla nää jännitteet, siinä samalla kun selviää että onko mun transamissa semmoinen vika vai ominaisuus, että valoautomatiikan ollessa päällä ajovalot palaa vähän himmeemmin. Ero ei ole suuri mutta silmin huomattava. Jos se on vika, niin toivottavasti ei korjaannu kun alan polttimoiden kanssa räpeltämään. ;D