Karavaanarin keskustelufoorumi

Tekniikkakeskustelut => Matkailuvaunut => Aiheen aloitti: Dorotea - 19.06.2011 kello on 17:43

Otsikko: Nokkapyörän tuki.
Kirjoitti: Dorotea - 19.06.2011 kello on 17:43
Moniko käyttää nokkapyörän alla tukipuuta tms. vai onko aisa suoraan pyörän varassa maata vasten?
Otsikko: Vs: Nokkapyörän tuki.
Kirjoitti: mjo33400 - 19.06.2011 kello on 17:58
Minulla on pyörän varassa, laiska kun olen. ;)
Otsikko: Vs: Nokkapyörän tuki.
Kirjoitti: winemaker - 19.06.2011 kello on 18:00
Moniko käyttää nokkapyörän alla tukipuuta tms. vai onko aisa suoraan pyörän varassa maata vasten?
Nii, mitäs etua tosta sitten on!
Otsikko: Vs: Nokkapyörän tuki.
Kirjoitti: Dorotea - 19.06.2011 kello on 18:04
Nii, mitäs etua tosta sitten on!

Mun mielestäni vakavampi aisa ja paino kohdistuu suoraan alas. Jää vipuvarsivoimat pois.
Otsikko: Vs: Nokkapyörän tuki.
Kirjoitti: mjo33400 - 19.06.2011 kello on 18:06
Mun mielestäni vakavampi aisa ja paino kohdistuu suoraan alas. Jää vipuvarsivoimat pois.

Niin, mutta minulla on tallat alhaalla. ;D
Otsikko: Vs: Nokkapyörän tuki.
Kirjoitti: vesako - 19.06.2011 kello on 18:08
Jostain syystä, en tiedä miksi. olen aina nostanut
pyörän ylös.

Mutta tuohan antaa lisää vakautta ja tukevuutta.

Täytyypäs vastaisuudessa ottaa käyttöön.
Otsikko: Vs: Nokkapyörän tuki.
Kirjoitti: Dorotea - 19.06.2011 kello on 18:13
Niin, mutta minulla on tallat alhaalla. ;D

Niin mullakin kuten myös kaikki pyörät. ;D
Otsikko: Vs: Nokkapyörän tuki.
Kirjoitti: Kare - 19.06.2011 kello on 19:30
Terve!

Varsinkin kausipaikalla pidän palikoita em. tavalla edellä sanotuista syistä.

Myös peräkärryn ja venekärryn nokka pyörän alla sekä renkaiden alla on puut pidemmässä seisonnassa, koska kumikin päästää kosteutta läpi ja renkaat pakkaa lahoamaan.
Otsikko: Vs: Nokkapyörän tuki.
Kirjoitti: 99 - 19.06.2011 kello on 19:34
Moniko käyttää nokkapyörän alla tukipuuta

Kyllähän tuommoista tulee käytettyä, lähes aina.
Otsikko: Vs: Nokkapyörän tuki.
Kirjoitti: mjo33400 - 19.06.2011 kello on 19:43
Kannattaa käyttää jotain pientä harkkoa kun puu mätänee ja rupeaa keräämään murahaisia ainakin kausipaikalla.
Otsikko: Vs: Nokkapyörän tuki.
Kirjoitti: iso-juuso - 19.06.2011 kello on 20:24
Olen ihmetellyt noita puukalikoita. Joissain (vanhemmissa?) vaunuissa on ilmatäytteinen aisapyörä, jolloin osa ylläolevista perusteluista pätee. Uusissa vaunuissa on aisapyörä kovaa muovia, ehkä ohut kumi/muovimassa hieman pehmentämässä, se tuskin kovin paljon joustaa saati että pääsisi tussahtamaan? ;)

No anyway, vastauksena kysymykseen, en ole käyttänyt mitään tukipuuta aisan tukena, vaan pyörän varassa on ollut. Kerran uteliaisuuttani kokeilin tekisikö puukalikka jotain, kun tässä pefletissä on hieman nitku tuo alusta, mutta eihän se mitään havaittavaa tehnyt! Toisaalta vaunu on varsin paljon liikkeellä.
Otsikko: Vs: Nokkapyörän tuki.
Kirjoitti: seppoko - 19.06.2011 kello on 20:47
En ymmärrä mitä hyötyä on nokkapyörän pitämisestä maassa, jos kaikki nurkkatuet jo kantavat vaunun?

Aikoinaan kun vaunuilin, nin  yhden yön tilapäisparkissa tottakai nokkapyörä oli maassa, kun tallat olivat laiskuuttani ylhäällä. Ja merkiksi, etten aio tehdä leiriä siihen.
Otsikko: Vs: Nokkapyörän tuki.
Kirjoitti: Dorotea - 19.06.2011 kello on 21:01
En ymmärrä mitä hyötyä on nokkapyörän pitämisestä maassa, jos kaikki nurkkatuet jo kantavat vaunun?


Eikö seppoko vielä(kään) ole oppinut, että vaunun painoa ei saa laittaa nurkkatukien varaan. Niillä ainoastaan tuetaan vaunu suoraan, ei nosteta niiden varaan lepäämään.

Ilmankos onkin vaunuja, joista paikat ovat antaneet periksi noin menetellen. Usein kulmatuet ovat suoraan lattian pohjalevyssä kiinni, ei runkopalkeissa.
Otsikko: Vs: Nokkapyörän tuki.
Kirjoitti: Ossi66 - 19.06.2011 kello on 21:20
Pakkohan niille kulmille on senverran painoa ottaa, ettei vaunu heilu, silloin nokkapyörä on ilmassa. . Pääpaino on kuitenkin pyörillä.
Jos nokkapyörälle ottaa painoa, etutassut on ilmassa ja takatassuille tulee kuitenkin kova rasitus.

Otsikko: Vs: Nokkapyörän tuki.
Kirjoitti: Dorotea - 19.06.2011 kello on 21:25
Pakkohan niille kulmille on senverran painoa ottaa, ettei vaunu heilu, silloin nokkapyörä on ilmassa. . Pääpaino on kuitenkin pyörillä.
Jos nokkapyörälle ottaa painoa, etutassut on ilmassa ja takatassuille tulee kuitenkin kova rasitus.



Ilman muuta, mutta joskus näkee vaunuja, joista renkaat ovat miltein tyhjän päällä ja paino lepää tukijalkojen varassa.
Otsikko: Vs: Nokkapyörän tuki.
Kirjoitti: Alan - 19.06.2011 kello on 21:45
Ei olisi tullut mieleenkään nostaa nokkapyörää ylös ja jättää vaunua vain tukijalkojen varaan...

Kuten Iso-Juuso, en näe tarvetta nokkapyörän tukemiseen.

Knausin lattia notkuu myös luonnostaan jonkin verran, on niitä harvoja vaunun "vikoja", mutta se on taas ihan toinen juttu. Eikä lattia edes notkuisi 60-kiloisen alla.
Otsikko: Vs: Nokkapyörän tuki.
Kirjoitti: seppoko - 19.06.2011 kello on 21:56
Eikö seppoko vielä(kään) ole oppinut, että vaunun painoa ei saa laittaa nurkkatukien varaan. Niillä ainoastaan tuetaan vaunu suoraan, ei nosteta niiden varaan lepäämään.

Ilmankos onkin vaunuja, joista paikat ovat antaneet periksi noin menetellen. Usein kulmatuet ovat suoraan lattian pohjalevyssä kiinni, ei runkopalkeissa.
Olisi ehkä pitänyt laittaa kantavat sanan tilalle tukevat.  Tai vastaava.

Toki tiedän, ettei painoa laiteta nurkkatukien varaan.
Otsikko: Vs: Nokkapyörän tuki.
Kirjoitti: Dorotea - 19.06.2011 kello on 21:59
Olisi ehkä pitänyt laittaa kantavat sanan tilalle tukevat.  Tai vastaava.

Toki tiedän, ettei painoa laiteta nurkkatukien varaan.

Näin arvelinkin, mutta piti vähän lohkasta! ;D
Otsikko: Vs: Nokkapyörän tuki.
Kirjoitti: perho-ukko - 20.06.2011 kello on 19:37
 Poijaat..poijaat;; Vaunulla liikkuessa on oltava tarkkana,jos yöpyy niin sanotulla levikkeellä,jos vaunu on kiinni veturissa,ja tossut ei ole maassa,ei ole leiriytymistä !!  ;D ;D
Otsikko: Vs: Nokkapyörän tuki.
Kirjoitti: Ossi66 - 20.06.2011 kello on 19:58
Poijaat..poijaat;; Vaunulla liikkuessa on oltava tarkkana,jos yöpyy niin sanotulla levikkeellä,jos vaunu on kiinni veturissa,ja tossut ei ole maassa,ei ole leiriytymistä !!  ;D ;D

Vaikka laittaa levikkeellä yöpyessään tassut maahan, ei se ole leiriytymistä ;)
Otsikko: Vs: Nokkapyörän tuki.
Kirjoitti: perho-ukko - 20.06.2011 kello on 20:05
Vaikka laittaa levikkeellä yöpyessään tassut maahan, ei se ole leiriytymistä ;)
  Mutta.. vetoauto pitää olla kytkettynä !!
   
Otsikko: Vs: Nokkapyörän tuki.
Kirjoitti: seppoko - 20.06.2011 kello on 20:19
Näin arvelinkin, mutta piti vähän lohkasta! ;D

 ;D  :D  ;D
Otsikko: Vs: Nokkapyörän tuki.
Kirjoitti: Turhan Höpöttäjä - 20.06.2011 kello on 20:24
Knausin lattia notkuu myös luonnostaan jonkin verran, on niitä harvoja vaunun "vikoja", mutta se on taas ihan toinen juttu.

Ja tuo riippuu taas siitä, mitä siellä lattialla "puuhastelee".  :D ;D


Edit: lainaus korjattu, admin
Otsikko: Vs: Nokkapyörän tuki.
Kirjoitti: perho-ukko - 20.06.2011 kello on 20:39
  Minulla on vanhassa Wokkelossa takana isot ja tukevat tossut,mutta en ruuvaa niitä alas,kuin pitkää paikalla ollessa !!!
Otsikko: Vs: Nokkapyörän tuki.
Kirjoitti: Alan - 20.06.2011 kello on 21:38

Ja tuo riippuu taas siitä, mitä siellä lattialla "puuhastelee".  :D ;D

Parempi puuhastella muualla kuin lattialla.  ;D

Siellä muualla ei nyt niin hirveästi notku, mutta kieltämättä aion vaihtaa sälepohjan jäykempään, jos pidän Knausia pidempään. Harkinta on menossa...
Otsikko: Vs: Nokkapyörän tuki.
Kirjoitti: ihaa - 20.06.2011 kello on 21:54
  Minulla on vanhassa Wokkelossa takana isot ja tukevat tossut,mutta en ruuvaa niitä alas,kuin pitkää paikalla ollessa !!!
Vaikka Adriassa on yllättävän tukeva alusta leveämmän takaraidevälin ansiosta niin noiden takatukien hyöty on myös matkailuautoissa kiistaton, on vaan nykyään monessa autossa ruksattava autoa tilatessa tai sitten myöhemmin hankittava erikseen, Adriassakin niistä joutuu nykyään maksamaan 170 euroa kun -08 vielä kuului varusteisiin.
Otsikko: Vs: Nokkapyörän tuki.
Kirjoitti: perho-ukko - 20.06.2011 kello on 22:03
Vaikka Adriassa on yllättävän tukeva alusta leveämmän takaraidevälin ansiosta niin noiden takatukien hyöty on myös matkailuautoissa kiistaton, on vaan nykyään monessa autossa ruksattava autoa tilatessa tai sitten myöhemmin hankittava erikseen, Adriassakin niistä joutuu nykyään maksamaan 170 euroa kun -08 vielä kuului varusteisiin.
  Niimpä,mutta ne nykyiset takatassut on rimpuloita,toki niillä voi tukea autoa,mutta tuossa Wokkelossa on sellaiset,voi nostaa niillä auton takapään ilmaan !!  ;D
Otsikko: Vs: Nokkapyörän tuki.
Kirjoitti: Ossi66 - 21.06.2011 kello on 06:53
  Mutta.. vetoauto pitää olla kytkettynä !!

Mun mielestä se ei muuta tilannetta leiriytymiseksi, vaikka vaunun irroittaa koukusta levähtämisen ajaksi. Autoa ei kylläkään saa siirtää pois vaunun edestä, koska se alkaa olla jo leiriytymistä ;).

Leirintäopas sanoo sivulla 73:
"Saako levähdyspaikalla yöpyä?
Tienvieren levähdyspaikat on tarkoitettu lepäämiseen.
Lepäämisen jälkeen matkaa on jatkettava. Levähdyspaikoil-
la voi siis jopa yöpyä tarvittaessa, mutta leiriytyminen on
kielletty. Mm. katoksia ja pihakalusteita ei saa asetella
vaunun vierustalle edes levähdettäessä.
Otsikko: Vs: Nokkapyörän tuki.
Kirjoitti: perho-ukko - 21.06.2011 kello on 08:04
Mun mielestä se ei muuta tilannetta leiriytymiseksi, vaikka vaunun irroittaa koukusta levähtämisen ajaksi. Autoa ei kylläkään saa siirtää pois vaunun edestä, koska se alkaa olla jo leiriytymistä ;).

Leirintäopas sanoo sivulla 73:
"Saako levähdyspaikalla yöpyä?
Tienvieren levähdyspaikat on tarkoitettu lepäämiseen.
Lepäämisen jälkeen matkaa on jatkettava. Levähdyspaikoil-
la voi siis jopa yöpyä tarvittaessa, mutta leiriytyminen on
kielletty. Mm. katoksia ja pihakalusteita ei saa asetella
vaunun vierustalle edes levähdettäessä.
  Tätä minä juuri tarkoitin,on vähän "veteen piirretty viiva ",!!  ;D