Karavaanarin keskustelufoorumi

Tekniikkakeskustelut => Kaasulaitteet => Aiheen aloitti: JK - 16.08.2016 kello on 20:55

Otsikko: Nestekaasun tai jonkun muun ylimääräisyydet?
Kirjoitti: JK - 16.08.2016 kello on 20:55
Ottipa tuossa ja solikan jääkaappi kieltäytyi toimimasta kaasulla. Tutkitaan asiaa ja käy ilmi että palopäässä on roskaa, paineilmaa läpi puhaltaessa sieltä tulee jotain ihme mustaa möhjää. Osat takasin paikalleen ja kaappi toimii mukavasti.

Jäin miettimään että mistähän se musta möhjä on sinne tullut. Voihan nestekaasun mukana tulla öljyä, roskia pullosta, jne...
Toki voihan pakoputkestakin tippua jotain.

Onkohan nämä ongelmat kovinkin yleisiä, iso arvaus olisi että nestekaasun mukana on tullut jotain, kerta se oli kosteaa möhjää eikä kuivaa.
Otsikko: Vs: Nestekaasun tai jonkun muun ylimääräisyydet?
Kirjoitti: Turhan Höpöttäjä - 16.08.2016 kello on 20:59
Mistä, mihin sitä möhjää tuli.
Otsikko: Vs: Nestekaasun tai jonkun muun ylimääräisyydet?
Kirjoitti: LMC-91 - 16.08.2016 kello on 21:06
Oisko joku ruutaillu vettä pakoputkeen ja nokivesi valuu palopäähän? ::)
Otsikko: Vs: Nestekaasun tai jonkun muun ylimääräisyydet?
Kirjoitti: JK - 16.08.2016 kello on 21:09
Niin siis tämä itse musta möhjä, tuli ihan sieltä palopäästä, liekintunnistimen ja kipinäkärjen alta.

Ja sitten toi vesi, en ole ainakaan itse sinne mitään vetta ruiskinu, pakoputkikin on niin suojassa että en oikein usko tohon vesi juttuun.
Otsikko: Vs: Nestekaasun tai jonkun muun ylimmääräisyydet
Kirjoitti: HiTec - 16.08.2016 kello on 21:17
Kaasun mukana pullosta tuskin mitään tulee, painesäätimessä kun on filsu noiden varalta. Ja eräs "hieman" kokeneempi kaasupullojen käyttäjä (mm. trukeissa) myös vinkkasi että kannattaisi laittaa kaasupullon pohjaan magneetti, joka keräisi nuo mahd. teräspullon sisäpinnasta irtoavat hituset, eikä ne pääsisi tuota painesäätimen filsua tukkimaan. Kuulemma pahimmillaan se ei ole kuin puolen tusinaa pulloja ja "jo" on filsu tukossa = painesäätimen vaihto edessä :-X
Otsikko: Vs: Nestekaasun tai jonkun muun ylimääräisyydet?
Kirjoitti: JK - 16.08.2016 kello on 21:21
Niin tuo kaasun mukana tuleva, se varmaan sotkis sitten pannun ja liedenkin, ei niissä ole mitään ongelmaa.
Itse jääkaappi on nuohottu tossa kevättalvella, en ollut itse näkemässä miten tämä tehtiin.

Voisiko se olla niin että vuosien saatossa pakoputkesta on tippunu nokea ja sitten kun tää saa kosteutta, soppa valmis.
Vaunukin satttuu olee vuosimallia -01
Otsikko: Vs: Nestekaasun tai jonkun muun ylimääräisyydet?
Kirjoitti: Turhan Höpöttäjä - 16.08.2016 kello on 21:25

Voisiko se olla niin että vuosien saatossa pakoputkesta on tippunu nokea ja sitten kun tää saa kosteutta, soppa valmis.
Vaunukin satttuu olee vuosimallia -01

Aivan.  :)
Otsikko: Vs: Nestekaasun tai jonkun muun ylimääräisyydet?
Kirjoitti: honkte - 16.08.2016 kello on 21:27
Minun tietääkseni trukkipullo on erillainen, eikös kaasu tule trukkipullosta nesteenä joten pullossa uiskenteleva möhnä saattaakin päästä suodattimelle asti. Normaalista kaasupullosta kaasu tulee kaasuuntuneena joten siinähän nuo ruostehiukkaset eivät uiskentele.

Honkte
Otsikko: Vs: Nestekaasun tai jonkun muun ylimääräisyydet?
Kirjoitti: JK - 16.08.2016 kello on 21:36
Trukkipullosta tulee tosiaan nesteenä se kaasu, itse trukissa on sitten se kaasun höyrystin.
Eihän tossa trukkipullossa ole muuta eroa kun että siellä itse pullon sisällä on putki hanalta pullon pohjalle ja tietty letkua varten kierre vähän eroaa ettei tule sekaantumisia.
Paino ja sivuventtiilipulloi stahan se tulee kaasuna, tai no tulee sieltäkin nestettä jos käännät sen pullon ylösalasin.

Muutenhan se itse kaasu on sitä ihan samaa propaania. Ulkomaat sit asia erikseen niissä voi olla butaanikin.
Otsikko: Vs: Nestekaasun tai jonkun muun ylimääräisyydet?
Kirjoitti: lahelju - 16.08.2016 kello on 21:38
Moottorikaasupullos sa kaulus on punainen, muutoin se on sama kuin normaali pullo ulkoisesti. Sisällä on putki, joka antaa kaasun aina nestemäisenä. Rautapulloissa on ruosteongelmia, mutta vaihto alumiinipulloon lopettaa nämä ruosteongelmat moottorikaasussa.
Moottorikaasua ei pidä käyttää missään tapauksessa normaaleissa kaasulaitteissa, koska niissä ei ole höyrystintä.
Otsikko: Vs: Nestekaasun tai jonkun muun ylimääräisyydet?
Kirjoitti: seppoko - 16.08.2016 kello on 21:56
Tuosta linkistä http://www.teboil.fi/tuotteet/nestekaasu/yritykset/teboil-pullokaasu-yritys--ja-ammattikayttoon/ näkee, minkälainen on moottorikaasupullon kaulus.
Otsikko: Vs: Nestekaasun tai jonkun muun ylimääräisyydet?
Kirjoitti: Aakku - 16.08.2016 kello on 23:10
Mulla ainakin oli trukkipullon jälkeen letkun välissä magneettisuodatin, kun muutin bensa-auton kaasukäyttöiseksi.. .
Otsikko: Vs: Nestekaasun tai jonkun muun ylimääräisyydet?
Kirjoitti: JK - 16.08.2016 kello on 23:11
Kuinkas se keskustelu nyt kääntyikään moottorikaasupulloo ihin tai trukkikaasuun, miten nyt kukin haluaa asian ilmaista.
Noita pulloja sitten ei todellakaan laiteta matkailuvehkeisiin, tulee palokunta käymään.

Olen itse nähnyt lavastetun tilaisuuden missä sivuventtiilipullo käännettiin ylösalaisin ja kaasuhan tulee nesteenä, hurjaa jälkeä, valuvaa palavaa nestekaasua ja komeita liekkejä.
Otsikko: Vs: Nestekaasun tai jonkun muun ylimääräisyydet?
Kirjoitti: Aakku - 16.08.2016 kello on 23:20
^
Nestekaasu on aika ihmeellistä...

Trukkipullon, kun kääntää ylösalaisin, niin saattaapi tullakin kaasumaisena ulos.
Täyttölaitoksella ihmettelin, kun kaasupullon venttiili kierretään auki, niin se kaasu pysyi pullossa. Sitä saattoi varovasti jopa ämpärillä kaataa. Hiukka kun heilautti, niin kohahti ja pöllähti. Nestekaasuhan on ilmaa raskaampaa.
Otsikko: Vs: Nestekaasun tai jonkun muun ylimääräisyydet?
Kirjoitti: HiTec - 17.08.2016 kello on 08:53
Nestekaasuhan on ilmaa raskaampaa.
Noitten värittömien, ilmaa raskaampien kaasujen kanssa on välillä ihan kiwakin leikkiä kun vaan pitää sen järjen päässä ettei satu taas Teroa leukaan 8)

Mutta juu, tuota itsekin kaverin jutuissa ihmettelin ja ajattelin juurikin tuota pullosta poistumaa, ei sen kaasun joukossa nyt kovin paljoa kaasumaisena niitä hippusia pitäs kyllä olla :D Josta tietty edelleen tuli mieleen AutoGas matkailuauto. Samasta pullosta syöttö niin moottoriin kuin as.osaankin, toki asianmukaisine höyrystimineen ja paineenalennusventt iileineen varusttuna. Vaan kun Suomessa tuon LPG:n käyttö liikenteessä on hieman ... sanoisinko jotta kallista, kiitos Gasumin kovan lobbauksen >:D

Tuli tuossa myös ihan henk.koht. mieleen nuo jääkaapin palokaasut. Meillä kun on vaunussa Trumalle kyllä oma piippu katolle, mutta jääkaappi pöhistelee ne pakokaasunsa tuonne yläritiläänsä, niin joskos tuota hieman modaisi ja vetelisi jääkaapinkin samaan "hormiin" tuon Truman kanssa. Näin voisi etuteltankin kanssa käytellä jääkaappia huoleti. Työnäkään tuo ei kummoinen olisi, laitteet kun ovat vierekkäin, joten tuon "hormin" haarotuskin olisi pala kakkua roikkuvien kaapin nurkassa ???
Otsikko: Vs: Nestekaasun tai jonkun muun ylimääräisyydet?
Kirjoitti: Ossi66 - 17.08.2016 kello on 10:16
Noitten värittömien, ilmaa raskaampien kaasujen kanssa on välillä ihan kiwakin leikkiä kun vaan pitää sen järjen päässä ettei satu taas Teroa leukaan 8)

Mutta juu, tuota itsekin kaverin jutuissa ihmettelin ja ajattelin juurikin tuota pullosta poistumaa, ei sen kaasun joukossa nyt kovin paljoa kaasumaisena niitä hippusia pitäs kyllä olla :D Josta tietty edelleen tuli mieleen AutoGas matkailuauto. Samasta pullosta syöttö niin moottoriin kuin as.osaankin, toki asianmukaisine höyrystimineen ja paineenalennusventt iileineen varusttuna. Vaan kun Suomessa tuon LPG:n käyttö liikenteessä on hieman ... sanoisinko jotta kallista, kiitos Gasumin kovan lobbauksen >:D

Tuli tuossa myös ihan henk.koht. mieleen nuo jääkaapin palokaasut. Meillä kun on vaunussa Trumalle kyllä oma piippu katolle, mutta jääkaappi pöhistelee ne pakokaasunsa tuonne yläritiläänsä, niin joskos tuota hieman modaisi ja vetelisi jääkaapinkin samaan "hormiin" tuon Truman kanssa. Näin voisi etuteltankin kanssa käytellä jääkaappia huoleti. Työnäkään tuo ei kummoinen olisi, laitteet kun ovat vierekkäin, joten tuon "hormin" haarotuskin olisi pala kakkua roikkuvien kaapin nurkassa ???

Jääkaapin puhdas "palokaasu" on vesihöyryä ja hiilidioksidia. Sillä määrällä mitä jääkaapista sitä tulee, ei ole etuteltassa mitään merkitystä.

Onko tuo truman putki pelkkä pakoputki? Epäilen ettei ole.
Aldessa paloilma otetaan katolta tuota putkea pitkin. Ilma kulkee alas putken ulkokehää ja palokaasut poistuu keskellä sisällä olevaa putkea katolla.
Otsikko: Vs: Nestekaasun tai jonkun muun ylimääräisyydet?
Kirjoitti: HiTec - 17.08.2016 kello on 10:58
Jääkaapin puhdas "palokaasu" on vesihöyryä ja hiilidioksidia. Sillä määrällä mitä jääkaapista sitä tulee, ei ole etuteltassa mitään merkitystä.
Olettaen että vehkeet toimii kuten pitääkin, vaan jos palaminen onkin epäpuhdasta jne. Ei ole 1 eikä 2 retkeilijääkin jotka ovat tappaneet itsensä pitämällä nestekaasulämmitint ä teltassaan :( Eli tässä nyt pelataan ajatuksella ettei olisi pienintäkään mahdollisuutta, edes teoriassa.

Aldessa paloilma otetaan katolta tuota putkea pitkin. Ilma kulkee alas putken ulkokehää ja palokaasut poistuu keskellä sisällä olevaa putkea katolla.
Meidän Truma on ns. läpi lattian asennus. Eli tuon Truman pohja on vaunun alla, vapaassa ulkoilmassa, jossa on myös sen kaasuliitäntä, kaasuputket kun kulkevat myös vaunun alla. Tällöin se Truma ottaa luonnollisesti myös sen paloilmansa tuolta vaunun alta kun sitä on siellä helpoiten myös tarjolla 8)
Otsikko: Vs: Nestekaasun tai jonkun muun ylimääräisyydet?
Kirjoitti: Haapaniemen Paroni - 17.08.2016 kello on 11:08
Mullakin teltta lämmitin ja hengissä ollaan,sen verran teltassa vaihtuu ilma ei pinintäkään mahdollisuutta minkäänlaisiin myrkytyksiin..
https://www.savenmaa.fi/tuote/thermal-plus-kaasulammitin-4-1-kw/6430033332917/
Otsikko: Vs: Nestekaasun tai jonkun muun ylimääräisyydet?
Kirjoitti: kimi - 17.08.2016 kello on 11:10
Miten saat kaasun palamaan epäpuhtaasti. Palamatonta kaasua tuskin pystyy jäämään mitenkään. Toki teltassa maataan maatasossa ja jos poltin on korkealla niin kaasua voi kerääntyä lattialle mikäli on vuotoa
Otsikko: Vs: Nestekaasun tai jonkun muun ylimääräisyydet?
Kirjoitti: HiTec - 17.08.2016 kello on 11:49
No joku syyhän siihen on miksi muistaakseni Dethleffsin manuskassa tuosta kaasukäytöstä on kielto mainittuna etuteltan kanssa :-X Tunnollinen omistajahan lukee ensin kaikki saatavilla olevan kirjallisuuden läpi, innokkaimmat jopa ennen kuin ovat varsinaista vaunuaan vielä nähneetkään :D Ja kun itse tuota lähdin ajattelemaan jotta miksi moinen, niin nuo pakukaasut tuli ekana mieleen. Kaasun kulutushan on aika minimaalista ja tuo kaappi jopa sammuttaa liekin kokonaankin jos toteaa ettei sitä turhaan tartte poltella kaapin ollessa jo riittävän kylmä = tuo pakokaasun tuottokin lienee siis tosiaan melko vähäistä vaikka sieltä sitten tulisi mitä mömmöjä tahansa. Liekin sammuessahan se sulkee kaasuhanan autom. joten sitä kaasua ei sieltä karkuunkaan pääse 8)

Ja taas toisaalta tuo kaapin takaosa on aidosti ulkoilmassa, kaapin takana kulkee jopa ihan tiivistenauha sen varmistamassa että tuolta ei ole mitään yhteyttä vaunun sisäilmaan. Liittyisiköhän tuo etuteltta-juttu myös tähän varmistukseen jollain tavalla? ???
Otsikko: Vs: Nestekaasun tai jonkun muun ylimääräisyydet?
Kirjoitti: Ossi66 - 17.08.2016 kello on 12:20

Meidän Truma on ns. läpi lattian asennus. Eli tuon Truman pohja on vaunun alla, vapaassa ulkoilmassa, jossa on myös sen kaasuliitäntä, kaasuputket kun kulkevat myös vaunun alla. Tällöin se Truma ottaa luonnollisesti myös sen paloilmansa tuolta vaunun alta kun sitä on siellä helpoiten myös tarjolla 8)

No sitten vaan värkkäämään  ;D  Muista kuitenkin, se jääkaapin pakoputki on T-kappale ja se jatkettu hormi ei saa haitata virtausta ;D   Kannattaa varmaan käyttää vastaavaa "jaloteräsputkea" kuin Trumassa, ettei tuu lämpöongelmia.  Ilmeisesti siihen Truman pakoputkeen ei kuitenkaan ole tyyppihyväksyttyä T-kappaletta.  ;)
Otsikko: Vs: Nestekaasun tai jonkun muun ylimääräisyydet?
Kirjoitti: "Masi" - 17.08.2016 kello on 12:42
Ja kannattaa ottaa huomioon piipun koko kun liittää siihen lisää pakokaasuja.
Kun truma hönkäisee täysillä kaapin kera saattaa tulla patopaine piippuun ja sitten kutsutaankin jo palo- auto paikalle. Yleesä missään ei liitetä kahta palopesää samaan hormiin. Eli unohda moiset duunaukset.
Ja jos pelkää häkää niin kannattaa tehdä myös liesi semmoiseksi että sen voi nostaa ulos käytön ajaksi.
Otsikko: Vs: Nestekaasun tai jonkun muun ylimääräisyydet?
Kirjoitti: HiTec - 17.08.2016 kello on 13:50
Ja jos pelkää häkää niin kannattaa tehdä myös liesi semmoiseksi että sen voi nostaa ulos käytön ajaksi.

Sehän meillä jo onkin, sitä kutsutaan kaasugrilliksi ^-^