Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuvaunut => Projektit => Aiheen aloitti: Petrooli - 3.08.2016 kello on 23:26
-
Selailin tekniikkakeskustelu ista matkailuvaunujen projekteja. Mekille pantavaa oli, että kosteusvauriokorjau ksista puolet oli Solifereita ja loput oli muita pohjoismaissa tehtyjä vaunuja. :-X
Tämä ei ole tarkoitettu miksikään provosoinniksi, mutta tulee mieleen, onko suomalaiset ja ruotsalaiset vaunut herkempiä märkänemään kuin muut vaunut? Vai onko syynä se, että märkiä sakemanneja ei käydä enää elvyttämään siinä vaiheessa kun kuolema jo kolkuttelee?
Monessa paikassa hehkutetaan kuinka lämpimiä vaunuja kotimaiset on, mutta onko tuo pakkasen varalle rakentaminen johtanut helposti märkäneviin rakenteisiin? Thumbd
-
Niin oli provo tai ei, jotain perää asiassa on.
Tietysti sellainen asia pitää ottaa huomioon, että varsinkin vuonna 1989-1992 ns uutta valkokylkistä soliferia myytiin kuin häkää. En muista numeroita, mutta tuhansia. Vastaavasti esim saksalaisia saatettiin myydä jotakin satoja suomessa, reilusti vähemmän kuin soliferia.
Esimerkiksi vuonna 1989, jolloin Suomessa rekisteröitiin 7209 uutta matkailuvaunua, nykyään ei edes 700 kpl.
Ja jos noista vaunuista esim 10 % mätänee niin Soliferin kohdalla puhutaan silloin sadoista vaunuista, kun saksalaisten kohdalla yksittäisistä kappaleista.
Oli niin taikka näin, niin kolme vm -87,90,91 soliferia omistaneena kaksi oli selvästi märkiä ja yksi ei. Ja taas kaksi saksalaista vm 90, ja 91 omistaneena kumpikaan ei ole ollut märkiä ja toinen on edelleen tallissa.
Mitä itse sitä asiaa olen tutkinut, niin kyllä se soliferin etukulma on riskialtis kostumiselle, verrattuna esim samanikäisiin saksalaisiin.
Tämä on siis omakohtainen kokemus k.o. asiasta.
-
Tuota vaunujen määrää epäilisin minäkin syyksi, soliferejäkun on paljon. Jokin osasyy voi olla myös varaosien saatavuus mutta tiedä tosta sit niin tarkkaan.
-
Itse kun projektia etsin niin solifer ja kafi oli lähinnä ajatuksissa. Osia saa hyvin ja rakenne helposti korjattavaa. Kauhulla katsonut kun esim. Kabe ja lmc ainakin tietyn ikäiset niin kalusteet on takapuolelta naulattu seiniin. Märkiä ne 80 luvun vehkeet on ellei mitään ole tehty
-
Älä huoli,märkänee muutkit merkit,jos ei pidä huolta...
-
Soliferia vastaan tulee eniten--mutu tuntumalta-- varsinkin talvella.
Kyllä tuo Englantilainenkin -81 on mädäntynyt, suunnittelu ja valmistus virheiden vuoksi.
-
No paljon on mätiä lmc:täkin olen nähnyt. Takapää vuotanut ja etupää vuotanut, joten ei tämäkään mikään murherton oo. Yks 720 lmc seinä pellit murtuneet ovien kohdalta ja seinä elementti väsähtäny. Kyllä niitä murheita löytyy kaikista merkeistä..
Nuo ennen lamaa kasatut vaunut on pätkitty kiireellä kasaan. Ja riittänyt että on tiivis kosteustakuun ajan. Tuon etupään saa tiiviiksi, kun oikeintekee ja täyttää massalla etunurkat. Se kaasukotelon saa puolessa tunnissa pois.. Toiseksi nuo lähes ja yli 30v vanhat vaunut saisi olla paalaamossa 15v sitten. Kuinka moni edes ajaa enää saman ikäisellä henkilö autolla. Että eiköhän nuo mädät saa ollakin jo ton ikäisissä vaunuissa. Ne kuuluu vuosikertaan.
-
Ilman provosointia tai halveksuntaa, mutta kun olen seurannut keskusteluja vaunujen kosteusongelmista, ei taida olla ainoatakaan kuivaa vaunua kun ikää alkaa olla päälle 10 vuotta.
Ongelma lienee aivan yksiselitteinen.(???)
Ensinnäkin vaunujen / autojen rakenne korien rakenne on "nurinpäin" johon pääsee kertymään kosteutta, lisämausteena saumojen vuotavuus.
-
Kyllä esim PR-caravanissa on ollut koko merkkikirjo kosteusvikojen takia korjattavana. On helppoa "ymmärtää" että Soliferit kastuu kun kirjoituksia lukee.
Mutta kun tilastoja alkaa katsomaan kauempaa -80 luvulta vuoteen -91 jolloin kauppa pysähtyi kuin seinään.. Niin suhdeluku on ollut esim, 2 Knausia vs 1000 Soliferia (ihan mutu) vuosittaisten rekisteröintien määrässä.
Nythän on uusin mätä merkki tämä Hobby ,minkä etuelementit happanevat ikkunan alta.
Meiltä on Kopparössä ollut näitä samoin vastapäinen LMC lähti maatumaan muualle, 2004 mallin Knaus on homeessa jne. Ja on myös Solifereja tietenkin näissä märissä.
Toki niitäkin on kuivina.
http://www.tekniikkatalous.fi/arkisto/2006-02-16/Suomen-matkailuvaunuteollisuuden-tarina-3272025.html
-
Näinhän se on matkailuautoissakin . Ducatoissa on paljon vikoja. Kun niitä on paljon, sopii vikojakin olemaan paljon.
-
Alustoissa ei paljon pääse valitsemaan... Jos katsot paljonko samoja kapineita ostetaan "vapaaehtoisesti" pakuina saa jo jotain käsitystä kompensoiko halpa hinta siellä muita ominaisuuksia riittävästi.
Mutta kyllä nuo myyntimäärät tällä tälläkin foorumilla hämää kuten aikaisemmin on mainitukin. Sama ilmiö näkyy jokaisella eri alan foorumilla, paljon myydyissä näyttäisi olevan paljon vikoja ja niissä harvinaisissa ei koskaan ;)
-
Toiseksi nuo lähes ja yli 30v vanhat vaunut saisi olla paalaamossa 15v sitten. Kuinka moni edes ajaa enää saman ikäisellä henkilö autolla. Että eiköhän nuo mädät saa ollakin jo ton ikäisissä vaunuissa. Ne kuuluu vuosikertaan.
Tätä ajatusta en ymmärrä ollenkaan. Minusta on hienoa kun näkee vanhan hyvinpidetyn/ hyvin korjatun vaunun tai auton. Tekniikka näissä helpompi ylläpitää kotikonstein ja osiakin saa.
-
Toiseksi nuo lähes ja yli 30v vanhat vaunut saisi olla paalaamossa 15v sitten. Kuinka moni edes ajaa enää saman ikäisellä henkilö autolla. Että eiköhän nuo mädät saa ollakin jo ton ikäisissä vaunuissa. Ne kuuluu vuosikertaan.
Hmm... Leonella ajoin 17v, olis varmaan pitänyt jättää se vielä nurkka-autoksi...
-
Tätä ajatusta en ymmärrä ollenkaan. Minusta on hienoa kun näkee vanhan hyvinpidetyn/ hyvin korjatun vaunun tai auton. Tekniikka näissä helpompi ylläpitää kotikonstein ja osiakin saa.
Näin minäkin ajattelen.
En kyllä osaa hävetä kun 30-vuotiasta Adriaa ulkoilutan😜.Koitan sen pitää kunnossa kun se on meille ja kukkarolle passeli!
-
Minäkin ajelen kesäisin 54 vuotta vanhalla volvo 544 eikä hävetä yhtään ;)
-
Ilman provosointia tai halveksuntaa, mutta kun olen seurannut keskusteluja vaunujen kosteusongelmista, ei taida olla ainoatakaan kuivaa vaunua kun ikää alkaa olla päälle 10 vuotta.
Vahvalla mutulla mennään - ilman tietoa, koska provosointi ei ole tarkoitus? Montakohan kuivaa yli kymmenvuotiasta tälläkin foorumilla on? Hyvin monta.
-
Neljä kertaa pitäs vielä käyttää vaunua kosteusmittauksessa,ja sitten vaihto jotta ei tule kosteus ongelmia ;) :D
-
Vahvalla mutulla mennään - ilman tietoa, koska provosointi ei ole tarkoitus? Montakohan kuivaa yli kymmenvuotiasta tälläkin foorumilla on? Hyvin monta.
Näinhän se on.
Ihmisten mielipiteet jakautuu ainakin kahteen haaraan.
Toiset tietää mistä puhuu
Toiset ei tiedä mistä puhuu
Tiedä häntä :laugh:
-
Neljä kertaa pitäs vielä käyttää vaunua kosteusmittauksessa,ja sitten vaihto jotta ei tule kosteus ongelmia ;) :D
Ja se mittausko ne ongelmat poistaa?? :o
Sanoisin, että hyvällä säkällä ongelmat voivat paljastua aiemmin mutta vuodessakin voi tapahtua paljon.
-
Ja se mittausko ne ongelmat poistaa?? :o
Sanoisin, että hyvällä säkällä ongelmat voivat paljastua aiemmin mutta vuodessakin voi tapahtua paljon.
Onpahan suuntaa antavaa tietoa ;) Thumb
-
Minkäverran 2009 ja uudemmissa hobby vaunuissa on ollut ongelmia? Tuollaista 650-720 mallia olen hamunnut seuraavaksi projektiksi. Kamala tauti tämä kun ei osaa olla jouten :-X ostopaikka siis avk tms. Olen lukenut etuseinän kastumisesta ja katon halkeamisista mutta minkä ikäisiä malleja nämä koskee?
-
Ei siinä mitään.. hyvä että liikkuu historian havinaa liikenteessä. Mutta se on vaan tosi että tuppaa tuo ikä hämärtymään ja ihme kyllä kun puuruuveeilla kasatut perässä rettuutettavat kopit liikkuu vielä 15 vuoden jälkeen ja osa vielä kuivia.
Paljon on tullut uusiin koppeihin hienoutta ja tekniikka pysynyt lähes samana.