Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Sähkölaitteet => 12 voltin järjestelmä => Aiheen aloitti: Catiska - 1.08.2016 kello on 14:26
-
Keskuslukituksen ongelmaa touhutessani ruuvari osui vieressä (ahtaassa paikassa paksulle miehelle) olevaan sähkön jakotukkiin. Sulakkeenhan se tietty poltti.
Katon valot ei toimi eikä kaasu-uuni. Ja ollaan reissussa....
Ongelmana on etten löydä sulaketta mistään, ainakaan palanutta sellaista.
Electroblockilta olen tarkastanut kaikki sulakkeet enkä löydä palanutta sulaketta. Vaihdoinkin vielä kaikki sulakkeet jos jossain olisi kuitenkin vikaa. Ei vaikutusta.
Mikä neuvoksi? Olisi kiva saada edes pari kattovaloa toimimaan ja pizzatkin emäntä haluaisi paistaa.
-
Jotain muita kuitenki toimii tupapuolella?
Ettei ole automaatteja vielä värkissä lauenneena..
-
Tupapuolella toimii kaikki muut. Toimvia on WC pönttö, WC valo, liesituuletin, liesituulettimen valo, vesijärjestelmä, ikkunoiden yläpuolella olevat valot jääkaappi, hallintapaneeli, lämmitin, keskuslukitus ja telkkari.
Vain siis kattovalojen, uunin ja kaasupullon vaihtimen näyttöpaneeli on pimeänä.
-
Mikä EBL on kyseessä? Toimiiko ein/ aus-kytkin?
-
Jos sulla on siinä autossa kaksi hupiakkua, niin tsekkaisin niiden hupiakkujen luota löytyskö sulakkeita. Meillä ainakin on kuskin penkin alla akun kaverina aika piilossa akun pääsulake ja muutama muukin, sekä pullovaihtajalla on myös oma sulake akun kupeessa sekä akun pääsulake. Meillä on tuo auto tosin alkovimalli, mutta ihan silleen aikas pitkälle alkuperäisessä Hymerin tehdaskunnossa, eli jos siittä jotain suuntaa olis noitten sulakkeiden sijaintia ajatellen.
-
Olikohan EBL 99 ja ein/aus kytkin toimii.
Hupiakkuja on kaksi ja niiden luona on 50A maxi sulake. Akut on omassa kotelossaan ruokailuryhmän sohvan alla. Kuskin penkin alla on EBL ja mersun oma sulake-/relerehmä.
Näissä MB alustaisissa sulakkeet yms on hyvin eri tavalla toteutettu kuin Fiat alustaisissa.
Kävin ostamassa yleismittarin niin huomenna päivänvalossa alan mittailemaan mitä EBL:n lähdöistä lähtee.
-
Olikohan EBL 99 ja ein/aus kytkin toimii.
Hupiakkuja on kaksi ja niiden luona on 50A maxi sulake. Akut on omassa kotelossaan ruokailuryhmän sohvan alla. Kuskin penkin alla on EBL ja mersun oma sulake-/relerehmä.
Näissä MB alustaisissa sulakkeet yms on hyvin eri tavalla toteutettu kuin Fiat alustaisissa.
Kävin ostamassa yleismittarin niin huomenna päivänvalossa alan mittailemaan mitä EBL:n lähdöistä lähtee.
Tässä kytkentäkuva.
(https://karavaanari.org/kuvat/1470075747.jpg)
-
Kiitos! Tuo taisi olla manuaalissakin mutta ei väreissä. Eikä Suomeksi :)
-
Olikohan EBL 99 ja ein/aus kytkin toimii.
Hupiakkuja on kaksi ja niiden luona on 50A maxi sulake. Akut on omassa kotelossaan ruokailuryhmän sohvan alla. Kuskin penkin alla on EBL ja mersun oma sulake-/relerehmä.
Näissä MB alustaisissa sulakkeet yms on hyvin eri tavalla toteutettu kuin Fiat alustaisissa.
Kävin ostamassa yleismittarin niin huomenna päivänvalossa alan mittailemaan mitä EBL:n lähdöistä lähtee.
Ai niin, sullahan olikin se mese tosiaan....Hämää välillä kun on noita integroituja Hymereitä ducatonkin pohjilla ei tule se mese heti ekana mieleen. :-X
-
Pullonvaihtaja toimii taas. Sen sulake näytti ehjältä mutta kun sen yli mittasi niin ei ollut ehjä.
Muiden sulake ei ole selvinnyt vieläkään mutta pärjään reissun yli kytkemällä ne toisen piirin rinnalle.
Nykyisin kun kaikki valot on ledejä niin niiden aiheuttama kuorma on aika olematon. Eli yhdistin jakotukeilta ne viereiseen piiriin ja sain kaikki toimimaan.
Tutkin sitten kotosalla asiaa tarkemmin.
Kiitos avusta!!
-
Nyt kun homma jotenkin pelittää, niin voin heittää jatkokysymyksen asiantuntijoille. Itselläni ei pala Hymerissä, joka myös Mersun alustalla oikealla puolella ulkona äärivalot(ne keltaiset alhaalla kyljissä), sekä saman puolen takavalo. Ei löydy sulaketta, ei. :'(
Katsastusmies kirjoitti korjausmääräyksen rekisteriotteeseen ja antoi viikon aikaa laittaa kuntoon. Ei tarvitse tulla näyttämään, mutta katsastuksesta on jo kuukausi aikaa.
-
Nyt kun homma jotenkin pelittää, niin voin heittää jatkokysymyksen asiantuntijoille. Itselläni ei pala Hymerissä, joka myös Mersun alustalla oikealla puolella ulkona äärivalot(ne keltaiset alhaalla kyljissä), sekä saman puolen takavalo. Ei löydy sulaketta, ei. :'(
Katsastusmies kirjoitti korjausmääräyksen rekisteriotteeseen ja antoi viikon aikaa laittaa kuntoon. Ei tarvitse tulla näyttämään, mutta katsastuksesta on jo kuukausi aikaa.
Ootko mitannu, puuttuuko siltä oikeasti jännite vai maa?
No takavalolla tietysti pitäisi olla sama maa myös muilla valoilla ja jos ne toimii, taitaa mennä ongelma sulakepuolelle.
-
Takavalolla toimii saman kopan alla jarruvalot ym.
-
Takavalolla toimii saman kopan alla jarruvalot ym.
Näinpä päättelin jo tuota kirjoittaessa, jos katsastus ok muiden osalta.
Tyhmä kysymys vielä, Takavalon parkkipolttimo on todettu/kokeiltu ehjäksi?
Sivuvalot on vissiin muovihelmassa, joten ne tarvii myös kunnon maadoituksen. Voiko takavalolla ja sivuvaloilla olla eri vika?
-
Vain siis kattovalojen, uunin ja kaasupullon vaihtimen näyttöpaneeli on pimeänä.
Sulakkeita on joskus omituisissa paikoissa, kuten keittiön laatikoiden takana, vaatekaapissa..... Missä milloinkin.
-
Minulla oli Haimerissa molemmat takaäärivalot pimeänä. Vika: valoihin menevissä johtimissa katkos, joka johtui siitä, että pohjan alla oli paljas liitos kuralle ja vedelle alttiina. Johdin syöpynyt poikki. Tällaistakin kannattanee tutkia.
-
Näinpä päättelin jo tuota kirjoittaessa, jos katsastus ok muiden osalta.
Tyhmä kysymys vielä, Takavalon parkkipolttimo on todettu/kokeiltu ehjäksi?
Sivuvalot on vissiin muovihelmassa, joten ne tarvii myös kunnon maadoituksen. Voiko takavalolla ja sivuvaloilla olla eri vika?
Takavalo on testattu vaihtamalla polttimoita puolelta toiselle. Lähdin montulla ollessa seuraamaan pohjassa kulkevia johtoja. Äärivalojen johdot tulevat takasängyn kohdilta pohjasta läpi. Pohjassa oli myös muovinen valkoinen jakorasia, jonka odotin aukaistessa olevan mutaista velliä puolillaan. Yllätys oli, että rasia oli sisältä kuin uusi. Siellä oli paljon johtoja ja mittasin yleismittarilla, että ainoastaan yhteen napaan tulee jännite. Tästä rasiasta johdot matkasivat äärivaloille, joihin ei tietenkään virtaa tullut.
Kovasti mielestäni vaikuttaisi sulakeongelmalta. Toinen takavalo olisi saman nallin perässä.
-
Minulla oli Haimerissa molemmat takaäärivalot pimeänä. Vika: valoihin menevissä johtimissa katkos, joka johtui siitä, että pohjan alla oli paljas liitos kuralle ja vedelle alttiina. Johdin syöpynyt poikki. Tällaistakin kannattanee tutkia.
Kulkineen vasemmalla sivulla oli kaikki johtimet syöpyneet poikki, jotka korjasin ja hyvin pelaa. Muistaakseni korjasin yhden johtimen myös oikealta puolelta. Mietin, että jospa kaikki sähkö menisi sen kautta, mutta yksikään ei syttynyt.
-
Jatkoa tähän Hymerin äärivalovikaan.
Sulakkeet löytyi. Vasemmalle ja oikealle on oma sulakkeensa ratin alla. Yksi sulake ohjaa etuparkkivaloa, sivu/äärivaloja ja takavaloa. Vasemman puolen sulakkeen kun irroittaa, niin kaikki vasemman puolen edellä mainitut valot pimenivät, mutta kummaa oli, että oikealla puolen palaa se etuparkkivalo, mutta ei mitään muita.
Auton alla takana on kummankin puolen valoille oma jakorasiansa. Piruuttani kokeilin ja vetäisin piuhan vasemmalta rasialta oikealle ja kaikki valot paloivat moitteetta. Jos tähän ei ala muuta ratkaisua löytymään, niin taidan jättää sen piuhan paikoilleen. Pitäisi auto käyttää kohta katsastuksessa.