Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuvaunut => Kori ja alusta => Aiheen aloitti: Muumuupapa - 15.07.2016 kello on 13:42
-
Katsastusmies huomautti, että työntöjarru ottaa kiinni ihan lopussa ja sitä pitäisi säätää. Korjauskehotus kuuluu: "Työntöjarru. Jäännösliikevara vähemmän kuin 1/4 kokonaisliikevarast a".
Alustana Al-Ko vm 1996.
Kysymys kuuluu, säädetäänkö liikevara tangosta vai jarrurummuilta?
-
JOS rummuissa on säätö, säädä ensin 'lähelle' ja sitten tangosta.
-
Sama homma mulla vaunussa.Käytin kokonaan rummut auki kun vaunu on mulle vielä outo,vaihdoin samalla laakereihin uudet rasvat.
Säätimet putsasin ja rasvasin jarruista.
Säädön aloitin pyöristä,ensin sieltä hihnat lähelle,ja sitten vasta säätö tangosta.
Netistä löytyy kyllä tuohon ohjeitakin.
-
Ryhdyin oikein tutkimaan tuota mekanismia. Näyttää siltä, että tangon etupäässä olevassa vivustossa olisi väljää. Nivel suorastaan roikkuu. Työntöjarru painuu ensin jonkin verran, ennen kuin jarrumekanismin takaosa kohtaa tankoa liikuttavan vivuston. Sitten menee vielä vähän matkaa, kunnes vivustossa olevat roikkuvat löysät on otettu pois. Tämä ongelma poistuu pelkästään tankoa kiristämällä. Eli vanttiruuvin lukitusmutteri auki ja tankoa kierretään kireämmälle papukaijapihdeillä. Samalla käsijarrun liikerata lyhenee viidestä naksusta kolmeen naksuun.
Toimenpide ei kiristä jarruvaijereita mutta lyhentää työntöjarrun ja käsijarrun liikerataa.
Toivottavasti en tehnyt mitään typerää.
-
Samalla periaatteella minäkin värkkäsin jarrujen kanssa. Ensin pahimmat löysät pois jarrutangosta n pari senttiä. Sitten velä kenkien säätö jotta ottavat yhtä aikaa. Loppui vaunun "päälle tulo". Thumb
Aiemmin siis tuntui turhan selvästi milloin jarrut rupesivat ottamaan, kun autoa nytkäytti jarruttaessa ja kurttu oli melkein kokonaan rutussa. Thumbd Tästäkin olisi voinut kuvallisen selostuksen tehdä muttei tullut asia värkätessä mieleenkään.
Vielä pitäisi vetopään putki rasvata.
-
En uskaltanut kajota jarrukenkiin, koska dynamometritulos oli erinomainen. Molemmissa pyörissä tasan 3,0 kN, ero 0%. Käsijarru molemmissa pyörissä 2,2 kN, ero 0%, yhteensä 4,4kN (sallittu 2,5kN).
-
En uskaltanut kajota jarrukenkiin, koska dynamometritulos oli erinomainen. Molemmissa pyörissä tasan 3,0 kN, ero 0%. Käsijarru molemmissa pyörissä 2,2 kN, ero 0%, yhteensä 4,4kN (sallittu 2,5kN).
Noh tässähän saa kohta itekki jännittää. Vaunun sais leimalle kuskata jos sopiva väli aikatauluun ilmaantuu. Johan sitä tuli jo ensimmäiset tuhat km täyteen, jotenka uskoisin niitten jo jollainlailla asettuneen.
-
Tangossa välystä ja kengät säädetään ja sitten tanko.
-
Tangossa välystä ja kengät säädetään ja sitten tanko.
Miksi kenkiin pitäisi kajota jos ongelma on pelkästään työntöjarrun liikeradassa?
-
Miksi kenkiin pitäisi kajota jos ongelma on pelkästään työntöjarrun liikeradassa?
Tuo kannattaa varmistaa sillä, että kiristää työntötangon niin, että juuri ja juuri kiristyy. Jos silloin vielä on pitkä liikerata/ jarrukahva nousee monta napsautusta kannattaa kengät säätää
-
Jos työntötanko liian kireällä ,vaunun peruuttaminen ei onnistu Thumb
-
Tuo kannattaa varmistaa sillä, että kiristää työntötangon niin, että juuri ja juuri kiristyy. Jos silloin vielä on pitkä liikerata/ jarrukahva nousee monta napsautusta kannattaa kengät säätää
Juurikin näin. Takana siis vaijerit ns vapaa asennossa eli mekanismi ei ole vaijereiden osalta vedätyksessä. Siitä sitten työntötangosta välykset pois jolloin työntötanko ei heilu vapaana ja ei ole tyhjiä välejä edessä eikä takana, mutta vaijerit jarruihin eivät ole vedätyksellä jarrujen jousia vasten. silloin on tanko oikein säädetty.
Vaijereiden tasaus tapahtuu tangon puoli päässä jolloin liitinrima on kohtisuora tankoon nähden, ei vinossa.
Jarrupalojen säätöön näillä toimilla ei ole merkitystä.
Lyhyesti siis jarruvaijerit tangon jälkeen eivät ole jarrujen jousien varassa jarrujen ollessa vapaalla, mutta työntötangosta on väljät otettu pois. Esim milli tms välystä ei haittaa.
Tällä tavalla itse asian ajattelisin
Jarrupalojen säätöön olen soveltanut oppia jonka sain Volvon käsijarrun säädöstä. Jarrut ruuvista jumiin (Pyörii vielä käsin jotenkuten muuten menee säätö jumiin) ja pari napsausta takaisin jolloin pyörii vapaasti. Thumb
https://www.youtube.com/watch?v=8ncB63Q30ZU
Videolla aika yksiselitteinen ohje.
Jos työntötanko liian kireällä ,vaunun peruuttaminen ei onnistu Thumb
Kyllä ainakin minulla vaunu liikkui taaksepäin moitteetta peruuttaessa. Peruutusautomatiikk a taitaa olla nykyvaunuissa vakiovaruste. Jonkinlainen vastus on olemassa muttei mitään peruuttamista haittaavaa. Ja kyllä pyörät menevät lukkoon asti jos esim soralla jarruttaa tehokkaasti.
Peruutusautomatiika n vuoksi vaunua ei saisi irrottaa suoraan peruutuksesta vaan pitäisi nykäistä hieman eteenpäin, jotta käsijarru toimisi oikein.
-
Juurikin näin. Takana siis vaijerit ns vapaa asennossa eli mekanismi ei ole vaijereiden osalta vedätyksessä. Siitä sitten työntötangosta välykset pois jolloin työntötanko ei heilu vapaana ja ei ole tyhjiä välejä edessä eikä takana, mutta vaijerit jarruihin eivät ole vedätyksellä jarrujen jousia vasten. silloin on tanko oikein säädetty.
Näin minäkin asian ajattelin. Työntöjarrun liike= jarrukenkien liike+ vivuston välyksellisyyden sallima liike. Jos työntöjarrun liikkeestä poistetaan välyksellisyyden liike ja sillä saadaan työntöjarrun liike ohjearvoihin, ei ole syytä puuttua enää jarrukenkien liikkeeseen. Varsinkaan silloin, kun kengät ottavat täydellisen tasaisesti kiinni.
-
Peruutusautomatiika n vuoksi vaunua ei saisi irrottaa suoraan peruutuksesta vaan pitäisi nykäistä hieman eteenpäin, jotta käsijarru toimisi oikein.
Koko käsijarru on vähän epäillyttävä vehje. Moni kärry on lähtenyt omille teilleen, kun nokka ylämäkeen on jätetty käsijarrun varaan...
-
Jatketaanpa tähän ketjuun uutta ongelmaa.
Minulla vaunu on dethfless -05 ja samanlainen BPW:n jarru systeemi kuin tuossa aikasemmassa youtube pätkässä. Vaunu on alku kesästä katsastettu ja jarrut pelasivat mainiosti. Työntöjarru ja käsijarru ovat toimineet koko kesän aivan normaalisti. Nyt vaunu oli lainassa ja käsijarru ei enää pitänytkään. Eli käsijarrua vedettäessä vipu menee aivan selälleen eikä vedä jarruja ollenkaan kiinni. Minkälainen mekaaninen rakenne jarruissa on käsijarrun puoli päässä? Olisiko kenelläkään havainnolistavaa kuvaa, kun en oikein löytänyt mistään. Luulisi olevan jonkin yksinkertaisen vian, kun nuin äkkiä muutos tapahtui.
-
Jatketaanpa tähän ketjuun uutta ongelmaa.
Minulla vaunu on dethfless -05 ja samanlainen BPW:n jarru systeemi kuin tuossa aikasemmassa youtube pätkässä. Vaunu on alku kesästä katsastettu ja jarrut pelasivat mainiosti. Työntöjarru ja käsijarru ovat toimineet koko kesän aivan normaalisti. Nyt vaunu oli lainassa ja käsijarru ei enää pitänytkään. Eli käsijarrua vedettäessä vipu menee aivan selälleen eikä vedä jarruja ollenkaan kiinni. Minkälainen mekaaninen rakenne jarruissa on käsijarrun puoli päässä? Olisiko kenelläkään havainnolistavaa kuvaa, kun en oikein löytänyt mistään. Luulisi olevan jonkin yksinkertaisen vian, kun nuin äkkiä muutos tapahtui.
Hyvin yksinkertainen rakenne, katso sinne käsijarrukahvan alapäähän, käyttää sitä samaa jarrutankoa kuin työntöjarru.
Olisko lainaaja unohtanut käsijarrun päälle ja kiskonut kengät loppuun. Vaatii kyllä voimaa, että onnistuu.
Huoltona voi kokeilla löytyykö navoista säätövaraa... Jos tanko tulee liikaa eteen ei siitä kannata alkaa säätään.
-
Heti pitää kysyä, jotta toimiiko se jarru muuten, eli auton perässä?
-
Omasta mielestään ei ole ajanut käsijarru päällä. Jarruile menevässä tangossa on todella paljon löysää. Vedettäessä käsijarru selälleen tanko kiristyy vain juuri sen verran että tanko ei liiku enää käsin. Pitää tutkia tänään tarkemmin kun saan vaunun nosturille.
-
Kun jarrujärjestelmään on tullut lappia, se tulee kuluvista osista. Toisin sanoen jarrukengistä.
Jarrun kehintäautomaatti voi jumittua vanhemmiten. Varsinkin märullä sorateillä ajettaessa.
Vaijerien / vetotankojen säädöt eivät muutu, jos lukitusmutterit ovat kiinni.
Jarrukengän pientä laahaamista ei huomaa helposti ainakaan vieraalla kalustolla. Kädellä tarkistamalla tuntee levypyörän lämmenneen, hajusta enemmän lämmenneen, vinkuminen voi kuulua avoimesta ikkunasta ja viimeisenä huomaa savuamisen taustapeilistä.
-
Kun jarrujärjestelmään on tullut lappia, se tulee kuluvista osista. Toisin sanoen jarrukengistä.
Enää uusilla vaunun omalla esim. AL-KO ESC:llä tuo ei enää välttämättä pidäkään paikkaansa kun välissä on tällöin myös sähköisiä komponentteja ???
-
Kenkien säätö tai pinta karannut. Veikkaan että kengästä kitkapinta veks näkee jarrukilven reijästä..
-
No niin nyt on jarrut purettu ja pinnathan sieltä oli pois :( Voiko nuo pinnat irrota muuten kuin jarrut päällä ajaessa? Vaikka minusta ne oli kyllä vaan kuluneet pois, mutta kun ei kuulemma ole vedetty käsijarru päällä?
Nyt täytyy tilata uudet jarrukenkäsarjat ja toivoo että tulisivat mahdollisimman nopeasti alkuviikosta. Torstai-iltana pitäisi päästä lähtemään pohjoista kohti.
Jos jollakin olisi hyviä asennusohjeita ja -kuvia niin niistä olisi apua.
-
Nauhat voi irrota wanhuuttaan, vaan sillon ne pitäis löytyä sieltä sisältä.
Ja harvoin kaikki irtoaa yhtaikaa...
Yleensä käy vielä niin, että se irronnut jumittaa koko jarrun.
-
No niin nyt on jarrut purettu ja pinnathan sieltä oli pois :( Voiko nuo pinnat irrota muuten kuin jarrut päällä ajaessa? Vaikka minusta ne oli kyllä vaan kuluneet pois, mutta kun ei kuulemma ole vedetty käsijarru päällä?
Nyt täytyy tilata uudet jarrukenkäsarjat ja toivoo että tulisivat mahdollisimman nopeasti alkuviikosta. Torstai-iltana pitäisi päästä lähtemään pohjoista kohti.
Jos jollakin olisi hyviä asennusohjeita ja -kuvia niin niistä olisi apua.
Eikös sinne saa liimattua uusia kitkapintoja?
http://www.kitkaliimaus.fi/
-
Nyt on jarrukengät, jouset ja laakerit vaihdettu molemmille puolen. Vaihto oli melko helppo suorittaa. Iso peukku menee teohydrauliikalle, jolta sai jarrukenkäsarjan vuorokaudessa tilauksesta kotiovelle.
Testiajolla huomasin, että tanko oli liian tiukalla ja jarrut laahasivat ja kuumenivat voimakkaasti. Löysäsin sitä ja työntöjarru alkoi pelaamaan hyvin ja selvästi huomasi milloin jarru tarttui ja vapautui. Kävin uudella lenkillä kun rumpujen kuumeneminen jäi mietityttämään. Edelleen jarrut kuumenee jonkin matkaa ajettua niin, että sormea kärsii pitää rummulla vain muutaman sekunnin. Matkaa jatkaessa rumpu ei kuitenkaan kuumentunut enempää vaan pysyi saman lämpöisenä. Eli lämpiääkö rumpu aina ajaessa, kun ei ole tullut asiaa ennen noin tarkasti tarkasteltua vai onko jokin säätö edelleen pielessä?
Kengät säädin niinkuin aikasemmin on ollut puhetta eli ensin säädöstä pyörä jumiin ja sitten pari kierrosta auki päin. Pyöräyttäessä rengasta rengas pyörii pari kierrosta eli hieman kengät ottavat rumpuun.
-
Ne ovat liian kireällä edelleen.
-
Outo juttu, sillä testimielessä löysäsin säätöruuvia useita kierroksia eikä sillä ollut oikein mitään vaikutusta renkaan pyörimisherkkyyteen . Onko sitten vaan uutuuden tiukat ne jarrukengät? ;)
-
Eihän laakeria ole kiristetty hampaat irvessä ::)
-
Eihän laakeria ole kiristetty hampaat irvessä ::)
280 nm, momenttiavaimella niinkuin ohjeessa käskettiin. Melko lujallehan sen sai kääntää.
Mutta kysymys kuulukin, että pysyykö tuollainen rumpujarru yleensä viileänä ajonaikana?
-
280 nm, momenttiavaimella niinkuin ohjeessa käskettiin. Melko lujallehan sen sai kääntää.
Mutta kysymys kuulukin, että pysyykö tuollainen rumpujarru yleensä viileänä ajonaikana?
Jos kyseessä on viisto rulla/kuula laakeri, älä aja metriäkään ennenkuin olet säätänyt sen.
-
Mutta kysymys kuulukin, että pysyykö tuollainen rumpujarru yleensä viileänä ajonaikana?
Ei se saisi sormea polttaa...
Hiukan voipi lämmitä, kun äkäsemmin pysäyttää.
-
Täytyy seurailla lämpöjä rummussa kun päästään liikenteeseen kunnolla. Uskoisin kuitenkin, että uusilla kengillä menee hetki ennenkuin ne muotoutuu täysin vanhaan rumpuun sopiviksi.
-
Nostaa tunkille puoli kerrallaan ja kokeilee jääkö laahaan, välillä vetää jarrua ja taas kokeilee laahaako.
-
Jos kyseessä on viisto rulla/kuula laakeri, älä aja metriäkään ennenkuin olet säätänyt sen.
taas suurella tietämättömyydellä lausuttuja varotuksia Thumbd, alkohan käyttää nimen omaan vinokuula laakeri pakettia joka todellakin kiristetään kyseuseen momenttiin... juuri tänään kiristin omani ja aion vetää seuraavat elin vuotineni (edelliset kesti kakskyt viis vuotta ja samalla momentilla) :D
-
taas suurella tietämättömyydellä lausuttuja varotuksia Thumbd, alkohan käyttää nimen omaan vinokuula laakeri pakettia joka todellakin kiristetään kyseuseen momenttiin... juuri tänään kiristin omani ja aion vetää seuraavat elin vuotineni (edelliset kesti kakskyt viis vuotta ja samalla momentilla) :D
Ne viisto/kartiolaakerit mitä olen vaihtanut on säädetty välyksen mukaan. Lukitus hoidetaan kruunulla ja sokalla tai krymppäämällä. Ei momentilla.
Rivilaakerilla on momentti. Ei vaikuta laakerin välykseen.
Jotain on pielessä. Tavallisessa ajossa ei pyörännavan pitäisi lämmetä.
Vaunukokemus kahdelta kesältä kertoi että hiljaisessa jarrutuksessa vaunu ei jarruttanut. Toki näissä lienee eroja.
-
Laakerit oli kompaktilaakerit, jossa on kaksi kuula kierrosta samalla ulkokoolilla ja rummussa oli teksti, että kiristetään kyseiseen momenttiin. Kehin jarrut vielä uudestaan äsken ja ne on nyt ssädetty kaikkien taiteen oppien mukaan, että jos ne vielä lämpenevät niin sitten ne vaan hakevat paikkaansa ;D
Huomenna se selviää kun lähetään kohti kilpisjärveä.
-
Kengät haki aluksi muotoaan kun lämpesivät. Nyt toimivat hyvin ja koe ajettiin ne n. 800 km Kilpisjärvelle. Thumb
-
Paljonko porukka on ottanu pakkia siitä kun rumpu menee jumiin kehintää tehdessä ja ei enää vapaudu vaikka käy käsijarrua nykäsemässä päälle pois? kyseessä AL-KO AE 150V alusta vuodelta 2000 ja jarrutyyppi 2051 manuaalisella kehinnällä.
Oireena päälle ryntäävä vaunu ja jympsähtävä jarrutus, jonka vuoksi vaihdoin vetopään iskarin ja nyt jarruhuolto menossa. Iskari oli osasyy ja toinen syy kehinnän puute. uutta ja vanhaa iskaria testaillessa ero oli huomattava kun yritti painaa niitä kasaan eli vanha oli kuoleutunut..