Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuvaunut => Kori ja alusta => Aiheen aloitti: SilSam - 14.07.2016 kello on 21:31
-
Olen nyt vetänyt minulle uutta vaunua reilu 2000 km ja todennut että yhdistelmä ei ole vakauden puolesta miellyttävä ajaa, yhdistelmä luikertelee herkästi.
Käyttöohjekirjan ja rekisteriotteen mukaan vaunussa pitäisi olla renkaina 175/70 R13 mutta vaunussa on renkaina 165/80 R13.
Käyttöohjekirjan/rekisteriotteen mukaisella renkaalla halkaisija olisi 57,5 cm ja nyt alle olevalla halkaisija on 59,4 cm eli 19 mm enemmän kuin vaunun valmistaja on ajatellut. Onko 19 mm korkeampi rengas liian löysä 1800 kiloiseen vaunuuni? Renkainen painoluokka muuten on 83. Samalla jos saan vaunua noin 10 mm alemmaksi niin se on hieman sopusuhtaisemmassa asennossa autoon nähden, nyt vaunun perä on korkealla ja aisa alhaalla. Aisapaino on jossain 60 kg:n paikkeilla.
Aikomukseni on hankkia uudet renkaat jotka ovat valmistajan ilmoittamaa kokoa ja kaiken lisäksi C -renkaina. Mitä itse tekisitte?
-
Ensin katsoisin renkaiden kunnon ja sitten onko niitä tasapainotettu tahi onko vanteen sisäpuolelle savea/hiekkaa. näin aluksi
-
Omien kokemusten mukaan se 10 milliäkin leveydessä tuntuu, vielä kun pakun renkaat pistät, ja ilmaa riittävästi, pitäisi tulla perässä.
-
Onko tarpeeksi aisapainoa?
-
Noitten renkaiden kantavuus on luokkaa 1950kg eli reilusti pitäisi riittää.
Millaista painetta pidät renkaissa, korkeaprofiilinen luikertelee jos paine liian matala. Usein max paine on merkitty renkaaseen, laita paineet lähelle tätä.
-
Noitten renkaiden kantavuus on luokkaa 1950kg eli reilusti pitäisi riittää.
Millaista painetta pidät renkaissa, korkeaprofiilinen luikertelee jos paine liian matala. Usein max paine on merkitty renkaaseen, laita paineet lähelle tätä.
Renkaiden maks paine on 35 psi eli 2,4 bar ja taisin laittaa jo tuon yli reippaasti.
-
Matalalta kuullostaa. C rengas on tukevampi ja profiilia madaltamalla kulku saattaa hyvinkin muuttua.
Oletko katsonut saako tuohon 14 tuumaiset järkevällä korkeudella
-
Niitteen orggis kumien li onkin alempi, 82..
Mutta tosiaa ajossa kapeampi ja korkeampi on huojakampi. Asia korostuu kun mennää vielä enempi etummaisen akselin päällä..
83=974kg vrt 1800/2=900kg eli aika rajoilla mennään. Suositteleln tarkkailemaan renkaan lämpötiloja (1 .aks. vs 2. aks.) - vetelä rengas lämpenee selvästi..
Vajaan sentin lisääminen akseleille ei kyllä minusta näkyvää muutosta tuo nenällään olevaan vaunuun - siellä auton koukun päästä se korkeus pitäisi tarkastaa.
-
Hyvä huomio toi että jos vaunu on nokillaan niin paino on enemmän etuakselilla.
Mulla on vetoautona Volvo v70 jossa automaattinen tasonsäätö. Tasonsäätö ei varmaan ole ihan täydellisessä kunnossa ja lisäksi Volvoissa joissa on tasonsäätö, käytetään hieman korkeudeltaan lyhyempää vetokoukkua. Vaunui siis kulkee nokkaa alhaalla.
Edessä siis jotakin näistä:
- Vaunun uudelleenrengastaus, tehtävä joka tapauksessa koska nykyisey renkaat on jo yhdeksän vuotta vanhat.
- Uudet Nivomatit (1600 eur) tai tavalliset iskarit
- Auton vaihto, tosin kun vedin vaunua Vitolla niin sama huinaus alkoi korkeammassa nopeudessa.
-
Eikö Nivomatit toimi kunnes kerrasta alkaa vuotamaan? En todellakaan ole varma tästä.
En kyllä Nivomaatteja vaihtaisi pois jos ei ole pakko, jos koukku on irrotettavaa mallia eti normijousituksen pää ja kokeile sillä.
-
Paljonko mahtaa olla koukun korkeus maasta vaunulla ja ilman vaunua?
Entä se aisapaino? Pitkällä kärryllä (vaunu tai muu) ei kannatta harrastaa isoja aisapainoja - huijaa vain itteään. Maantiellä tuollainen kiikkulauta tanssii sitten etu<->taka-akseli -tangoa..
Nyky pitkäaisaiset alusta ovat vielä vielä niin notkuja, että on rajoitettu vetoauton massa riittävän alas, jottei aisaliitokset petä kun iso-raskas auto ei suostu samaan tanssii ;D
-
Minulla michelin maxi ice van c-renkaat kitkat vaunussa, vaikuttavat tukevalta.
Ja tavalliset iskarit v70 perässä. Ei ongelmia.
-
Eikö Nivomatit toimi kunnes kerrasta alkaa vuotamaan? En todellakaan ole varma tästä.
En kyllä Nivomaatteja vaihtaisi pois jos ei ole pakko, jos koukku on irrotettavaa mallia eti normijousituksen pää ja kokeile sillä.
Näin minäkin olen ajatellut ja vuotoja ei ole. Mutta eivät ne kyllä perään ihan tasakorkeudella pidä, ainakaan paikalla ollessa. Ajaessa en ole ehtinyt vierelle katsomaan.
Tarvii mittailla koukun korkeus kun seuraavan kerran laitan kiinni.
-
Ajaessa niitten pitääkin toimia, ei parkissa ollessa.
-
Kiemurtaako myös vasta uusitulla tienpinnoitteella? Suomen tiet ovat niin pahoin kuluneet urille että jos raideväli ei osu omaan ajotapaan millä kohtaa tietä ajelee, kontra tiehen niin johan autokin pyrkii hakemaan omia polkujaan ainakin vanhemmilla renkailla.
-
Meidän Polar 620 vm. 2011 -vaunussa on originaalit 165C-80 renkaat, joissa 4,5 kiloo painetta ja veturina Volvo V70 Nivomatilla varustettuna --> ei mitään ongelmia.
Ainoastaan kovan puuskittaisen sivutuulen tuntee hieman ratissa / ohjaustuntumassa, mutta silloinkaan ei voi puhua huojumisesta.
-
Kannattaa laittaa täydet rengaspaineet vetoauton takarenkaisiin, rauhoittaa kummasti.
-
Päivitystä asiaan:
Tänään vaihdettu vaunuun 155/80 R13C renkaat ja rengaspaineiksi laitettu 3bar typpeä. Polarin käyttöohjekirja ei kerro kuinka paljon painetta tulee laittaa. Pitänee vielä käydä maanantaina lisäämässä paineet 3,5 bariin. Rengasasentajan mukaan venttiilille luvataan 4 barin kesto. Koeajoon en oikein ehtinyt mutta ensituntumalta ajotuntuma parani jonkin verran.
Autossa takana 3 baria.
-
Vielä tarkennuksena se, että Volvon takapään kuormaus vaikuttaa jonkin verran ajotuntumaan. Kun tankki on melko täynnä ja takaboksissa tavaraa niin on hieman vakaampi kuin tyhjällä tankilla. Ero ei ole suuri, mutta sen huomaa erityisesti jos on puuskittainen sivutuuli.
Vaunussa meillä on yleensä aina ajossa reilusti aisapainoa kun vesitankki täytetään aina lähtiessä siirtymätaipaleelle ja vastaavasti jätevesisäiliö tyhjennetään. En ole aisapainoa hirveesti seurannut, mutta voipi olla lähempänä 75 kg.
Vetoauton takapyörissä en ole yli 2,5 kilon painetta pitänyt.
-
Vetoauton takapyörissä en ole yli 2,5 kilon painetta pitänyt.
Aika vähän. Itsellä normiajossakin tuon 2,5 verran (edessä 2,2).
-
Aikoinaan laitoin 550 Soliferiin renkaiksi 195/65 15 renkaat, joissa riitti painoluokka, ei siis C-renkaat. Profiili mataleni hieman, ajotuntuma muuttui valtavasti. vanhoilla 13" renkailla jäi heilumaan vastaantulevan rekan jäljiltä, uusien renkaiden myötä teki heilahduksen kerran ja rauhoittui sitten. Nykyisessä vaunussa renkaat 185/65 15, painoluokka 92 ja nopeusluokka H, eli kaikki ovat riittäviä. Tämän vaunun originaalirenkaat on 14", mutta mielestäni 15" renkaita löytyy helpommin ja saa pikkuisen pienemmäksi tuota profiilia. Ei tietenkään mitään ratarenkaita.
Vetoauton rengastus vaikuttaa valtavasti tuohon luikerteluun, edellisillä vetoauton renkailla ei ollut sivuheiluntaa juuri nimeksikään, mutta edestakaista keinulautailua jonkin verran. Nykyisillä renkailla keinulautailu katosi lähes kokonaan, mutta tilalle tuli sivuheilunta, varsinkin jos pakettiauto ohittaa minut tai minä ohitan rekan tai asuntoauton. Vastaantulevasta liikenteestä ei ole vaikutusta.
-
Vetoauton takapyörissä en ole yli 2,5 kilon painetta pitänyt.
Aika vähän. Itsellä normiajossakin tuon 2,5 verran (edessä 2,2).
Mä olen kyllä nostanut aina vaunun vedossa yli 3 barin..