Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuvaunut => Projektit => Aiheen aloitti: timoa1 - 12.07.2016 kello on 18:26
-
Hei, tässä jo jonkin aikaa pyöritellyt päässä ajatusta hyvin yksinkertaisesta ja pienestä asuntovaunusta joka toimisi myös umpinaisena peräkärrynä. Sellainen nukkumiskoppi...
Taustaa:
Vaunuista ei ole käytännössä mitään kokemusta. Reissattua tulee kohtalaisen paljon ja käytännössä aina nukun teltassa jossain pusikossa. Telttaöitä tulee vuodesta riippuen 30-60 niin kesällä kuin talvellakin. Teltta on ihan kätevä ja toimiva, mutta aina se ei oikein tahdo riittää. Varsinkin jatkuva purkaminen/kasaaminen ja paikan etsiminen ärsyttää pidemmän päälle. Teltan kanssa ei myöskään yleensä viitsi olla ihan ihmisten ilmoilla kuten huoltoaseman parkkipaikalla. Myös työhommissa (eröopas) nukkumiskoppi tulisi hyödylliseksi. Välillä päivät venyy niin pitkiksi, että ei kannata lähteä työpaikalta minnekkään pitkälle.
Suunnitelma:
Kevytperävaunu jonka päälle tulee koppi jossa on muutama ovi ja ehkä ikkuna. Sen verran eristetty, että jos osuu töpselin äärelle niin voisi käyttää sähkölämmitystä. Mahdollisesti jokin irtonainen kaasu/spriilämmitin. Taitettava taso joka toimii myös sänkynä jonka alle saa ylimääräiset tavarat. Jonkinsorttinen taittopöytä lähinnä keitintä varten. Akku ja paneeli katolle läppärin, kännykän ja kameran akkujen latausta varten.
Mitat sen mukaan millaiseen runkoon päätyy, mutta noin suurinpiirtein P300xL160xK150. Seisomatilaa ei tarvitse. Sen verran murtovarma, että sisään ei pääse ilman työkaluja. Helpohko rakentaa (työkalut ja paikka puuttuu, mutta mahdollisesti lainattavissa). Kohtalaisen edullinen rakentaa.
Kysymys:
Kohtuu hyvä visio on kopin ideasta, mutta materiaalit mietityttää.
-Mikä olisi fiksu materiaali seiniksi?
-Vesivaneri olisi yksi kestävä vaihtoehto, mutta aika painava. Eristeiden liimaaminen paikoilleen saattaa olla haastavaa vai onko?
-Eristeenä voisi olla vaikka 1cm solumuovi tai vastaava.
-Mietin myös kennolevyä (sellaista kasvihuoneseinää) materiaaliksi joko kokonaan tai osittain. Valo pääsisi sisälle ja osan voisi peittää eristeellä ettei ihan kasvihuoneessa kökötä :) Kennolevyn kennot voisi myös täyttää eristeellä (polyuretaani tms.) jolloin sisä ja ulkoseinät olisi tasaista muovia. Ei tulisi ongelmaa homeen tai lian kanssa.
Jos on ideoita niin anna tulla vaan!
-
Miksi pitää pyörä keksiä uudelleen ?
Kun valmiita "aihioita on tyrkyllä paljonkin, esim. https://huutokaupat.com/fi/v/323931
Tai sitten eurowagonilta saa myös max 750 kg versioita muutamia malleja Thumb
-
Eikös tuohon kävisi valmis ,niin sanottu taukotupa !
-
Työkalujen ja paikan puute tuossa taitaa hankalin olla.
Tuossa tilanteessa varmaan hankkisin vanhan peräkärryn johon sitten tekisin kopin päälle laminoimalla liimalla ja alipaineella eps levyn molemmin puolin haluamaa pintamateriaalia, taikka tekemällä lasikuitukopin ja kopin sisään liimaten / ruiskuttaen eristeen kiinni.
Tuossa koppiperäkärryn tekoa.
http://kelkkalehti.com/keskustelu/index.php?topic=102774.0
ja tosiaan saahan edelleen jarruttomia / jarrullisia kärryjä tehtyä alusta loppuun rekisteriin, kunhan muistaa aisadirektiivin, ettei sitä tarvi hyväksyttää. Saa semmosen mitä haluaa / laki taipuu.
Teohydraulilta saa nykyään myös o1 luokan alustapaketteja
http://www.teohydrauli.fi/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=22120
-
Tekemisen ilon tuosta tietysti saisi, mutta valmiinakin saa eikä taida olla edes kalliimpi kuin omasta tekeleestä taitaisi tulla:
http://www.nettikaravaani.com/poksi/n126nt/1460479
Eikä ole katsastuskoukeroita ...
-
Poksiin on tullut tutustuttua, mutta se on aivan liian painava. Kantokykyä ei juurikaan ole. Toisaalta vetoautona toimii hilux.
Olen koittanut etsiä jos löytyisi valmiina sopiva seinämateriaali joka olisi sellaisenaan eristävä ja kevyt. Firmoja kyllä löytyy jossa voi teettää vaikka minkälaista paneelia, mutta tämän kokoisessa projektissa taitaa olla aika toivotonta ellei lyö rahaa tiskiin ihan tosissaan.
Työmaakopit, taukotilat yms. menee aika nopeasti taas samaan sarjaan kuin poksi.
-
minkä painoinen sen sitten pitäisi olla? jos poxi on liian painava.
-
Hurja ehdotus mutta mites vanhasta hevoskärrystä ? Joskus ihan ite vain tällaista mietin..
Puhdistus voi olla oma savottansa :D
-
minkä painoinen sen sitten pitäisi olla? jos poxi on liian painava.
En osaa sanoa mitään tiettyä painoa, mutta tarkoitus olisi käyttää vaunua myös tavaran roudaamiseen. Koottava kanootti, saunateltta, kamina, kota, fillari... Aika nopeasti kertyy painoa.
-
^
Eikö nuo roippeet menisi Hiluxin lavalla?
Koita löytää joku muu jarruton kuin Poksi, jos se ei käy. Vaikka joku retrovaunu, jonka voisi remontoida mieleiseksi.
Pitää olla todella kätevä käsistään, että tekee "tyhjästä" kärryn päälle paremman. Toki sellaisiakin kavereita on täällä nähty, joskaan en muista että kukaan olisi suoraan noin tehnyt.
-
Entäs jos vaihtaa hiluxin tilalle esim. sprinteristä tehdyn retkeilyauton? Siinä olisi tavaratilaa ja eristetty nukkumatila ja olis kohtuu murtovarmakin..
-
Hiluxia en vaihda :) Pitää päästä astetta huonommassakin paikassa etenemään. Kaikenlaiset vaihtoehdot on käyty mielessä läpi ja tällä hetkellä tuollainen kevyt eristetty vauno olisi fiksuin vaihtoehto.
Rakentaminen voi olla haastavaa, mutta tarkoitus olisi tehdä vain eristetty koppi jossa ovi ja ikkuna. Tietty ovi voi olla samalla ikkunakin. Muutama tuuletusaukko ja siinä se. Kaikki loppu on extraa tai irtonaista retkeilyvarustetta.
Itselläni isoin kysymys on materiaali joka olisi tarpeeksi jämäkkää ja eristävää tai kohtalaisen helposti eristettävissä.
-
(http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160713/1e27fa9e1e1640847078da58e740fe5f.png)
Kolme vuotta sitten tein vastaavan kuin olet suunnittelemassa. Alustana tuossa on -76 Muuli.
Sent from my iPad using Tapatalk
-
(http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160713/1e27fa9e1e1640847078da58e740fe5f.png)
Kolme vuotta sitten tein vastaavan kuin olet suunnittelemassa. Alustana tuossa on -76 Muuli.
Sent from my iPad using Tapatalk
Mahtavaa! Juuri tuon tyyppistä ajattelinkin. Voitko kertoa enemmän materiaaleista tai muuten rakentamisesta?
-
Huonekaluputkesta taivuttelin kopin päälle kaaret, jotka hitsasin runkoon kiinni. Koivuvanerista tein ulkovuorauksen, jonka kiinnitin popniiteillä putkirunkoon.
Edessä on avautuva tummennettu ikkuna ja takana on pariovet. Eristystä en ole tuohon tehnyt, koska käyttö ei ole minulla ympärivuotista. Kosteutta ei ole kerääntynyt sisälle.
Sähköt vedin sisälle, eli siellä on valaistus ja lämmitys tietenkin.
Tuuletus toimii hyvin tuon etuikkunan ja takaovien venttiileiden avulla.
Sent from my iPad using Tapatalk
-
Mahtavaa! Juuri tuon tyyppistä ajattelinkin. Voitko kertoa enemmän materiaaleista tai muuten rakentamisesta?
Jotkut vuokraamot myy määräajoin pois vanhan kalustonsa. Jos sattuu kohdalle sopiva muuttovaunu siitä on helppo toteuttaa vaikka mitä. Muistaakseni eräs orgilainen osti Shellin vuokraamosta tällaisen ja kuljetti siinä huonekaluja ja moottoripyöriä.
Lattiiaan tuloilma venttiili ja Valmiiksi eristettyihin seiniin ikkuna tai pari. Hengittävä kattoluukku poistoilman takia.
Tuollainen on isohko, mutta periaatteessa jo miltei valmis käyttöösi.
https://www.vuokravaunut.fi/pages/sr-vaunuluokka-01.php?vl=2&vm=7&vp=18#vm7 sivustolla myös vuokrakäytöstä poistuvia vaunuja.
-
Tai hakee ruåttista tämmösen, oisko toi euroissa noin 550€ ? Thumb
https://www.blocket.se/gavleborg/Husvagn_polar_300_67899440.htm?ca=1&w=3
-
Seinämateriaaliksi 1-2mm alumiinipelti alumiinipoppareilla kiinnitettynä ja massalla tiivistettynä. Peltisepänliike auttaa pokkausten teossa. Eristeeksi sisäpuolelle liimattu finnfoam. Sisäpuolelle voi liimata ohuen vanerin tarvittaessa.
Muista tuuletusaukot, varsinkin jos pidät tulta sisällä.
-
pistä youtubeen hakusana teardrop trailer homemade.
kerran näin myynnissäkin vastaavanlaisen teardropin joka oli tehty peräkärryn laitojen sisäpuolelle ja kiinnikkeet kuormaliinoille. sai kätevästi pois siitä kärryltä. oli itellä mielessä et tekis joku kerta moisen viritelmän kärryn päälle, et sais yöpyä joen varrella majavapassissa.. vaunulla kun ei pääse hankalista paikoista ilman kolhuja..
-
Muutamaan ideaan olen päätynyt. Joko ihan alusta alkaen rakentaminen tai puolivalmis.
Puolivalmiilla tarkoitan umpiperäkärrystä modaamista. Eli normi katettu kärry pariovilla (ei välttämätön). Kärryn kylkeen ovi josta mahtuu kulkemaan. Takana olevian pariovien taakse väliseinä joka on lähes kokonaan pleksiä. Leiriytyessä ovet auki ja on aika iso ikkuna käytössä :) Ikkunaan voisi rakentaa myös oven jos taidot riittää tai löytyy sopivia materiaaleja fiksusti. Tuohon väliseinään voisi rakentaa lähes kaikki tuuletusaukot, sähkön läpiviennit yms. joten itse katteeseen ei tarvi koskea juurikaan. Samalla kärry toimisi kärrynä kunhan tuon väliseinän ottaa irti.
-
No niin. Nyt löytyi kaupallinenkin vaunu joka olisi hyvin lähelle sitä mitä ajattelin: http://kipshelter.com/
-
(https://karavaanari.org/kuvat/1475640469.jpg)
(https://karavaanari.org/kuvat/1475640473.jpg)
Tämänhetkisen työnantajan pihassa seisoo tällainen. Olisi varmaan sopiva aloittajalle tällainen? En tiedä sitä että luopuisiko ta kärrystä.
-
On komia "puolipaku" painoa lienee enempi kuin esim poksilla? Entäs kantavuus?
-
Netissä ollu melkein samanlainen myynnissä
http://m.nettikone.com/muu-merkki/monivan/1536285
-
On komia "puolipaku" painoa lienee enempi kuin esim poksilla? Entäs kantavuus?
Paino ei oo mahdoton, kun ei ole eristetty kuin lattia ja jarruton kevyt akselisto - olisko ~400kg painoa
-
Paino ei oo mahdoton, kun ei ole eristetty kuin lattia ja jarruton kevyt akselisto - olisko ~400kg painoa
360, eristetty lattia.
-
Tässä yksi vaihtoehto:
http://www.nettikaravaani.com/muu-merkki/muu-malli/1464173 (http://www.nettikaravaani.com/muu-merkki/muu-malli/1464173)
ilmoituksessa myös linkki videoon, jossa kuvattu kärryn valmistusta.
-
Yksi versio www.nettikaravaani. com/savsjo/-/1433212
-
Yksi versio www.nettikaravaani. com/savsjo/-/1433212
Saattaa olla haastellinen saada Fin-kilpiin..
Sijainti Viro, Suomen ulkopuolell