Karavaanarin keskustelufoorumi

Tekniikkakeskustelut => Matkailuautot => Aiheen aloitti: Kaskei - 6.07.2016 kello on 12:30

Otsikko: Clou
Kirjoitti: Kaskei - 6.07.2016 kello on 12:30
Olen ostamassa vanhempaa niesman glou autoa fiatin alustalla.
Vm.92 kone 2.5 ei turboa oisko kenelläkään kertoa kokemuksia näistä.
Ja muutenkin niesman glou autoista kannttaako noin vanhan osto yleensä.
Kiitos jo etukäteen.
Otsikko: Vs: Clou
Kirjoitti: Turhan Höpöttäjä - 6.07.2016 kello on 12:48
Olen ostamassa vanhempaa niesman glou autoa fiatin alustalla.
Vm.92 kone 2.5 ei turboa oisko kenelläkään kertoa kokemuksia näistä.
Ja muutenkin niesman glou autoista kannttaako noin vanhan osto yleensä.
Kiitos jo etukäteen.
Kaikki autot on hinnallaan ostettavissa. Clou on laatu merkki. Ee muuta kun kaupan tekoon.  :D
Otsikko: Vs: Clou
Kirjoitti: Alan - 6.07.2016 kello on 13:04
Laatuauto, ja siksi ei varmasti keveimmästä päästä. Joskus tutustunut samanikuiseen.

Kiire ei saa olla tuolla koneella, se on varma.
Otsikko: Vs: Clou
Kirjoitti: Naussi - 6.07.2016 kello on 13:12
Noin vanhassa enään merkillä hirveästi väliä. Nenä kertoo, mille asunto-osa haisee.  Silmä kertoo sen yleiskunnon. 24-vuotta ikää, niin ei sillä priimaa saa. Moottori vie eteenpäin, kiirettä ei voi pitää. Vitonen kun on jo loikkari tulla moottorilla.
Otsikko: Vs: Clou
Kirjoitti: mjh48 - 6.07.2016 kello on 13:25
Noissa on ollut ongelmana etuosan paino, etupyörien laakereita on mennyt, kahdella kaverillani oli sellaiset.
Muuten kait ok auto.
Otsikko: Vs: Clou
Kirjoitti: velnum - 7.07.2016 kello on 10:49
Varmaan tarkoitit iveco alustainen sitä yleensä clou käyttää. Jos se on Iveco alustainen ni se on tosi hyvä sillä kestää hyvin ajoa ja loota on kestävä, hyvin muutenkin tehty matkailuauto.Toteut us alumiinipelti molemmin puolin  ja välissä
Finnfoam 50mm eristeellä  .
Otsikko: Vs: Clou
Kirjoitti: mjh48 - 7.07.2016 kello on 12:14
Ne pari joissa tiedän olleen etupyörien laakereiden kanssa ongelmia olivat Ducaton alustalla.
Otsikko: Vs: Clou
Kirjoitti: Turhan Höpöttäjä - 7.07.2016 kello on 12:18
Jos Kaskei laitat kuvan mahdollisesta ostoksestasi, niin ei tarvitse olla sokkosilla.  :D
Jospa se kuitenkin on tätä vastaava: http://www.nettikaravaani.com/flair/dukato-flair/1454944
Otsikko: Vs: Clou
Kirjoitti: Kaskei - 7.07.2016 kello on 15:49
Auto on tosiaan fiat ducaton alustalla ,eikä vielä yleisessä myynnissä menen ensi tiistaina kauppoja hieromaan.
Saan silloin varmaa kuvia.
Otsikko: Vs: Clou
Kirjoitti: Raksaus - 7.07.2016 kello on 18:07
Minulla on 1989 ducaton päällä oleva Clou 570e muistaakseni. Olen tykännyt kovasti. Suurin heikkous lienee tuo Ducato. Blogissani on jo aikalailla asiaa tuosta autosta ripoteltuna pitkin ja poiki. Linkki on tuossa signaturessa.

Yv:nä voi myös tiedustella. Autan minkä osaan.
Otsikko: Vs: Clou
Kirjoitti: Ruutiukko - 7.07.2016 kello on 22:34
Minulla on 1989 ducaton päällä oleva Clou 570e muistaakseni. Olen tykännyt kovasti.

Vastaavilla asuinosan ominaisuuksilla  olevaa m-autoa ei saa ainakaan alle 30 000 euron, mitä olen katsellut noita myynnissä olevia. Isot säiliöt (200+100+100), vesivessa sekä suihku, ja neljä henkilöä matkustaa ilman petijumppaa. Ei myöskään ole huolta että asuinosan koppa lahoaa kun rungossa ei ole puuta ja eriste on vettä läpäisemätöntä. Miinuksena matkatavaroiden säilytystilojen puute.
Eli jos on siisti ja koeajossa ei löydy huomautettavaa eikä kilometrejä ole tolkuttomasti, niin....
Toki täytyy muistaa että tuon ikäinen ei ole uusi ja jotain näprättävää ja korjattavaa löytyy varmasti jo pelkästään tuo iän takia vaikka sillä ei olisi ajettu paljonkaan. Myös varaosien saanti voi olla jo osin huonoa. Mutta jos "nakit" ei ole pelkästään lypsämistä varten ja tykkää näpertelystä ja ongelmien ratkaisusta, niin siitä vaan.  ;)
Tuo turbon puute on kyllä iso miinus.
Otsikko: Vs: Clou
Kirjoitti: Turhan Höpöttäjä - 7.07.2016 kello on 23:16
vesivessa

Onko vesivessa hyvä.  ::)  Mihin se tyhjennetään.  ::)  Kulkimessani on sellainen ollut, onneksi se on poistettu ja korvattu kasettivessalla.  :D
Otsikko: Vs: Clou
Kirjoitti: Ruutiukko - 7.07.2016 kello on 23:27
Onko vesivessa hyvä.  ::)  Mihin se tyhjennetään.  ::)

Pa*kakaivoon tietenkin  :o , mihinkä luulit? Ja kun säiliön tilavuus on 100 litraa ei tarvitse olla joka pysäkillä tyhjentämässä.
Eikä haise sisälle niin kuin nuo kasetit.  :D
Tuosta, millä nimellä tuollaista kiinteäsäiliöistä vessa virallisesti kutsutaan, en ole aivan varma, mutta vesivessaksi minä sellaista olen kutsunut.
Otsikko: Vs: Clou
Kirjoitti: Leader dog - 8.07.2016 kello on 07:49
Liekkö samantyyppinen kuin veneissä käytetyt vesivessat septitankilla?. Tyhjennys imulla suoraan säiliöstä säiliöön.
Otsikko: Vs: Clou
Kirjoitti: seppoko - 8.07.2016 kello on 08:03
Pa*kakaivoon tietenkin  :o , mihinkä luulit? Ja kun säiliön tilavuus on 100 litraa ei tarvitse olla joka pysäkillä tyhjentämässä.

Mulla oli 90-luvulla tuollainen auto. Lievää ongelmaa oli sen tyhjentämisen kanssa. Ei niitä tyhjentämismahdolli suuksiakaan ollut "joka pysäkillä". Uskon, että sen takia kasettivessat ovat yleistyneet. Niitä pystyy tyhjentää lähes joka paikassa.
Otsikko: Vs: Clou
Kirjoitti: Turhan Höpöttäjä - 8.07.2016 kello on 08:38
Mulla oli 90-luvulla tuollainen auto. Lievää ongelmaa oli sen tyhjentämisen kanssa. Ei niitä tyhjentämismahdolli suuksiakaan ollut "joka pysäkillä". Uskon, että sen takia kasettivessat ovat yleistyneet. Niitä pystyy tyhjentää lähes joka paikassa.

Aivan. Joskus olen katsellut niitä tyhjennyspaikkoja ja tullut siihen tulokseen että vesi vessaa kulkimessa ei tarvitse.  :D

Joku kirjoitti: Eikä haise sisälle niin kuin nuo kasetit.     ...Kasettivessa ei haise, kun tyhjennettäessä.  :D

Joku kirjoitti: Liekkö samantyyppinen kuin veneissä käytetyt vesivessat septitankilla?. Tyhjennys imulla suoraan säiliöstä säiliöön.     ...Höpö höpö, suoraan tyhjentävät mereen ja järveen.  ::)
Otsikko: Vs: Clou
Kirjoitti: Alan - 8.07.2016 kello on 08:40
En tiedä, onko noita erilaisia. Saksalaisen kanssa juttelin Garmischisissa tuosta, kertoi, että 20 min vie kun hiljakseen pulputtelee pytyn tyhjäksi. Erillinen letku oli mukana, jota säilytti alustassa, sen löi kiinni ja toinen pää aukkoon. 90 -luvun auto oli. Keski-Euroopassa tuo ei kai ole ongelma matkailuautossa, kun joka stellplatzilla on tyhjennyspaikat. Suomessa joutuu mietiskelemään?
Otsikko: Vs: Clou
Kirjoitti: Alan - 8.07.2016 kello on 08:42
Joku kirjoitti: Liekkö samantyyppinen kuin veneissä käytetyt vesivessat septitankilla?. Tyhjennys imulla suoraan säiliöstä säiliöön.     ...Höpö höpö, suoraan tyhjentävät mereen ja järveen.  ::)

Höpö itelles. On kielletty veneissä jo aikaa sitten järveen/mereen tyhjennys. Ostin 2006 veneen, jossa vielä veteenpumppaussyste emi. Oli silloin jo selvää, että käyttää ei saa vaan vaihdettava on.
Otsikko: Vs: Clou
Kirjoitti: Turhan Höpöttäjä - 8.07.2016 kello on 08:49
Höpö itelles. On kielletty veneissä jo aikaa sitten järveen/mereen tyhjennys. Ostin 2006 veneen, jossa vielä veteenpumppaussyste emi. Oli silloin jo selvää, että käyttää ei saa vaan vaihdettava on.

Maailma on kieltoja täynnä, joita honokit ei noudata. Eihän se paskan lurauttaminen vesistöön niin paha ole, kuin kieltojen noudattamatta jättäminen, niin että samalla tulee ruumiita.  :(
Otsikko: Vs: Clou
Kirjoitti: Ruutiukko - 8.07.2016 kello on 08:53
Liekkö samantyyppinen kuin veneissä käytetyt vesivessat septitankilla?. Tyhjennys imulla suoraan säiliöstä säiliöön.

Veneissähän tuo on pakko järjestää imulla, autossa se on vaivattomampaa. Ajetaan pa*kakaivon viereen, kansi pois ja autosta luistiventtiili auki, pari minuutia ja homma selvä. Helppoa ja siistiä. Sanooko ne noita tyhjenyspaikkoja ajokaivoiksi?
Otsikko: Vs: Clou
Kirjoitti: Leader dog - 8.07.2016 kello on 10:24
Käsittääkseni jostain vuodesta asti uusiin veneisiin ei silppuri pumppua enää saannut asentaa... joten ei vesistöön tyhjennys enää kaikilla onnistu .

Tosin yksi pariskunta piti tapanaan tyhjentää septinsä Päijännetunnelin imuaukon etteen, jotta hesalaiset saisivat vitamiininsa... pimeitä ihmisiä etenkin kun toinen heistä oli, on edelleenkin sairaanhoitaja. :o
Otsikko: Vs: Clou
Kirjoitti: velnum - 8.07.2016 kello on 12:02
Ainoa mikä on miinuksena noissa cloun matkailuautoissa on , vesijärjestelmän putkisto on integroituna seinän sisään.Niiden uusiminen äärettömän hankalaa. Näin ollen uusiminen on tehtävä pintavetona jos tulee ajan myötä tarvetta ::)
Otsikko: Vs: Clou
Kirjoitti: Ruutiukko - 8.07.2016 kello on 12:18
vesijärjestelmän putkisto on integroituna seinän sisään.Niiden uusiminen äärettömän hankalaa. Näin ollen uusiminen on tehtävä pintavetona  ::)

Onko noin? Seinäthän on tehty tuollaisesta elementistä jossa kahden alumiinilevyn väliin on ruiskutettu tuo eriste, uretani tai mikä lienee. Mielestäni ei olisi kovin järkevää lähteä tuota elementtiä rikkomaan vesiputkien takia, eikä siinä olisi järkeäkään. Mielestäni mitä olen katsellut noita niin kyllä ne kotelossa kulkevat. Voin tietenkin olla väärässäkin.
Otsikko: Vs: Clou
Kirjoitti: Catiska - 8.07.2016 kello on 14:19
Veneissähän tuo on pakko järjestää imulla, autossa se on vaivattomampaa. Ajetaan pa*kakaivon viereen, kansi pois ja autosta luistiventtiili auki, pari minuutia ja homma selvä. Helppoa ja siistiä. Sanooko ne noita tyhjenyspaikkoja ajokaivoiksi?

Kannattaa katsoa sen ajokaivon ohjeistusta. Kaikkialla ei ole sallittua laskea ruskeita vesiä ajokaivoon ja aivan ymmärrettävästä syystä. Ajokaivot kun on avoimia kaivoja ja paskan haju ei ihan kaikkia miellytä...
Otsikko: Vs: Clou
Kirjoitti: Ruutiukko - 8.07.2016 kello on 21:25
Nuohan pitäisi olla ihan itsestään selviä asioita, ainakin ihmiselle joka on jo kuudenkympin ja kuoleman välissä  :D. Eihän pa*koja voi laskea kaivoon jossa ei ole umpinaista kantta, tai joka ei ole sellaiseen tarkoitettu.
Jos on ohjeistustaulu niin ohjeita noudatetaan, jos ei ole, kysytään ohjeet. Omin päin ei tehdä mitään jonkun muun hallitsemalla alueella.
Otsikko: Vs: Clou
Kirjoitti: Turhan Höpöttäjä - 8.07.2016 kello on 22:15
Ei selvinnyt, onko se vesivessa kulkimessa hyvä, vai huono.  ::)
Otsikko: Vs: Clou
Kirjoitti: seppoko - 8.07.2016 kello on 23:06
Ei selvinnyt, onko se vesivessa kulkimessa hyvä, vai huono.  ::)

Minun 90-luvun kokemuksella huono.  ???
Otsikko: Vs: Clou
Kirjoitti: volvo - 8.07.2016 kello on 23:11
Minun 90-luvun kokemuksella huono.  ???
saisiko perustelut? tietenkin alle 3.5t autoon huono ratkaisu mutta oliko muita ongelmia?
Otsikko: Vs: Clou
Kirjoitti: seppoko - 8.07.2016 kello on 23:23
saisiko perustelut? tietenkin alle 3.5t autoon huono ratkaisu mutta oliko muita ongelmia?

Ainakin silloin (90-luvulla) suuri ongelma oli sen tyhjentäminen sallittuun paikkaan. Eikä se mikään hajutonkaan ollut.
Otsikko: Vs: Clou
Kirjoitti: volvo - 8.07.2016 kello on 23:47
samanlaisia p*ska laatikoita molemmat on, tyhjennys vaan tapahtuu eri tavalla. eikä sitten pidä seikoittaa viemäri putken päässä olevaa posliini vesivessaan:)
Otsikko: Vs: Clou
Kirjoitti: Raksaus - 8.07.2016 kello on 23:53
Katsotaan saanko kirjoiteltua mitään pidempää nyt kun ei tarvitse kännykällä näpertää.

Vesivessakeskustelu un on hieman vaikea ottaa vielä "vasta vuoden"  kokemuksella kantaa. Meillä kukaan ei ole laitosta vielä käyttänyt. Paitsi koemielessä testasin, että toimii. Vettä tulee ja vettä menee.  Viime kesän reissuilla kertaakaan ei ollut tarvis. Nyt olisi ollut jo käyttöä viime viikonloppuna, mutta sen verran hopulla lähdimme, että vesitankki on edelleen viime syksyltä tyhjä. "Yllättävä" ja äkillinen työtilanteen muutos pilasi kaikki kesälomasuunitelmat ja nyt ei ole kuin näitä viikonloppuja käytössä ja nekin paikoitellen hieman vajaita. Niin tuli vähän välivuosi tästä kesästä lomailun kannalta. Sen olen tosiaan huomannut että noita ajokaivoja ei ihan jokapaikassa ole. Joten vaatinee Suomessa vähän suunitelmallisuutta . Näitähän lienee pääasiassa kaikissa noissa busseissa tehdyissä matkailukulkimissa? Kun kysyin tyhjentämisestä viime vuonna Kunkulla niin siellä ihmeteltiin kovasti että missä autossa muka on moinen ratkaisu. Ei meinattu ensiksi uskoa. Sitten jonkun henkilökunnasta isällä oli samanmoinen kuulemma ja sitten alkoi uskomustakin löytyä. Eli oletan että hekin on monenlaista nähnyt harrastuksessa ja tuolla alueella pyöriessä ja siksi oletin että tämä olisi ihan normihomma kuitenkin isossa kaavassa. Mutta ilmeisesti hieman harvinaisempaa.  Toki et ole kauheasti laittanut tarkempia speksejä ehdokkaastasi, joten en tietenkään ihan satavarma voi olla koskeeko tämä autoasi.

Oma taustani on tosiaan se, että tämä on ensimmäinen asuntoautomme. Joten kauhean paljon ei ole vertailupohjaa. Mutta omalta kohdaltani kerkesin käydä katsomassa innolla useita autoja vajaan vuoden aikana sekä yksityisillä, että yrityksillä. Asunto-osan puolesta parhaita puolia mielestäni Cloussa oli yleinen laatuvaikutelma ja jonkinlainen jämäkkyys. Koko rakenne vaikuttaa jotenkin jämäkämmältä. Vähän samalla tavalla kun jos laitat mersun oven kiini verrattuna että laitat pienen Fiatin oven kiinni. Jotenkin autosta tulee itselleni sellainen vaikutelma, että se on lähes kokonaan insinöörien suunittelema. Esteetikot on pidetty kaukana suunnitteluosastost a ja kaikki muodot palvelevat mieluumin jotain funktiota kuin ulkonäöllisiä seikkoja. Ensialkuun kavahdin itse tuota ulkomuotoa, mutta se että auto ei haissut tupakalta, eikä siellä tiettävästi oltu pidetty koiria (Meillä vanhempi poika kovasti allerginen) autossa oli neljä valmista petiä aina valmiina ja yleinen ihan siisti, joskin vanhahtava fiilis saivat tekemään myönteisen ostopäätöksen. Paljon huonomman oloisista, joskin muutaman vuoden uudemmista olen nähnyt selvästi yli tuplahinnan pyydettävän ja jos pitäisi päittään vaihtaa niin harvaan tuplahintapyynnöllä olevaan olisin valmis vaihtamaan. Joten itse oln kyllä tyytyväinen ostokseen. Joskin Ducato aiheuttaa nykyään välillä hieman harmaita hiuksia käynnistymisongelmi llaan, jotka jo fikstattiin ja ilmestyivät takaisin uudestaan.

Sitten jotain mihin tietämätön olisi voinut kiinnittää enemmän huomiota. Meillä ainakin oikea paino kaatopaikan vaan mukaan on jotain ihan eri, kuin paperissa oleva paino. Eli jos reissaa paljon Ruotsissa tai muualla jossa huhujen mukaan punnitaan jollain frekvenssillä oikeasti näitä autoja ja on taipuvainen stressaamaan siitä, niin kannattaa käydä puntarilla ja miettiä etukäteen. Itse Ducaton Maxi runkohan vähän enemmän voisi kantaakin, mutta on rekistertöity 3490 kilolle. Takatallin puute on toinen selkeä puute. Tämä tosin on harvassa tämän ikäisessä ja hintaluokkaisessa yhtään paremmassa jamassa. Ja ainakin itsellä vaikuttaisi ihan toimivalta ratkaisulta tuo Carry All boksi. Näissä on useassa muuten jonkinlainen pyörä tai skootteriteline integrouitu takapuskuriin. Meillä ei ole, mutta useammassa myytävässä olen moisen huomannut. Voisi olla ihan näppärä.

Tuossa vielä linkki omaan .org uran alkuun jossa myös autostani jotain hätäistä juttua. https://karavaanari.org/index.php/topic,14000.0.html (https://karavaanari.org/index.php/topic,14000.0.html) Ja tosiaan http://asuntoautopaivakirjat.blogspot.fi/2015/04/the-big-bang.html  (http://asuntoautopaivakirjat.blogspot.fi/2015/04/the-big-bang.html) tuosta eteenpäin on aina välillä enemmän ja vähemmän pohdintaa autosta. Alunperin blogin piti olla ihan puhdas matkapäiväkirjatyyp inen blogi, mutta paljon on mennyt välillä aloittelevan harrastajan välinepohdiskeluksi ja välillä sitten joksikin ihan muuksi tajunnanvirraksi.

Kaikenkaikkiaan itse pidän Clousta oikeinkin paljon. Enemmän tällä hetkellä pelottaa se, josko joskus intoutuu vaihtamaan uudempaan ja kiiltävämpään ja päälisinpuolin mukavampaan. Kun näistä on tullut luettua useampiakin kauhutarinoita, kuinka se uusi ja kiiltävämpi kristallilaseineeen ei pohjimmiltaan olekaan ollut ihan yhtä hyvä kuin se vanha. Vaikka toki nykyautot kestävätkin varmasti eri tavalla kuin vielä 80 luvun autot. Mistä syystä huoltamojakaan ei enää samassa mittakaavassa tarvita kuin omassa lapsuudessa. Muistaakseni olen myös lukenut että Niessmann Bischoff tekee myös vanhoille Cloulle siirtoa uusille alustoille. Jonka järkevyyttä itse hieman ihmettelen. Kuten esim tämä, jossa jos Saksaa oikein luen on koppi vuodelta 1985 ja auto vuodelta 2007.

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=199555045&isSearchRequest=true&scopeId=MH&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&makeModelVariant1.m akeId=18600&makeModelVariant1.m odelDescription=clou&pageNumber=2 (http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=199555045&isSearchRequest=true&scopeId=MH&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&makeModelVariant1.makeId=18600&makeModelVariant1.modelDescription=clou&pageNumber=2)

Jos Saksa taipuu niin http://www.clou-freunde.de/ (http://www.clou-freunde.de/) löytyy jotain tietoa. Joskin webbisivut ovat ulkoiselta olemukseltaan ja tekniikaltaan lähes samaa ikäluokkaa kuin nämä Clout.

Itse siis lämpimästi kyllä suosittelen Clouta, mutta toki kaikki nämä tämän ikäiset nyt ainakin ovat yksilöitä.
Otsikko: Vs: Clou
Kirjoitti: Ruutiukko - 9.07.2016 kello on 23:01
Vesivessakeskusteluun on hieman vaikea ottaa vielä "vasta vuoden"  kokemuksella kantaa. Meillä kukaan ei ole laitosta vielä käyttänyt.

Miksi ihmeessä? Ennemmin nämä matkailuvärkkien laitteet hajoavat käyttämättömyyttään kuin käytettynä. Sadan litran säiliöllä heittää jo pidemmänkin matkan, ja jos asut omakotitalossa jossa on lokakaivo niin tyhjennyskään ei ole hankala homma.

On mielenkiintoista kuulla minkälaisen laitteen aloittaja on käynyt "katsastamassa", ja minkälainen mielikuva hänelle on autosta syntynyt. Sitä odotellessa.

Mielenkiintoista olisi myös kuulla minkälaisia ongelmia Seppoko:lla on kysesen vessan kanssa ollut ja onko merkki ollut sama, eli Clou.
Otsikko: Vs: Clou
Kirjoitti: Raksaus - 9.07.2016 kello on 23:27
Miksi ihmeessä? Ennemmin nämä matkailuvärkkien laitteet hajoavat käyttämättömyyttään kuin käytettynä. Sadan litran säiliöllä heittää jo pidemmänkin matkan, ja jos asut omakotitalossa jossa on lokakaivo niin tyhjennyskään ei ole hankala homma.

Osittain siksi että autossa oli aika paljon muutakin opeteltavaa. Ja kun aika paljon näistä käytännön asioista olen kysynyt täältä. Osittain siksi että teininä kun vanhempani lainasivat sukulaisten asuntovaunua niin minä olin ainoa joka köytti tuolloin tuota closettia, joka taisi olla tuollainen porta potta, niin jouduin sen sen jälkeen pesemään tyhjentämään ja pesemään. En tykännyt tuosta hommasta lainkaan. Mieluumin käytin julkisia joka joskus asetti jotain haasteita mutta yllättävän vähän kuitenkin vajaan kolmen viikon itämeren kiertoreissulla. Tältä reissulta ei ainakaan heti tule mieleen yhtään ainoata epämiellyttävää vessakokemusta. Siis sellaista että vessat olisi olleet jotenkin huonossa jamassa. Omalla mökillä puusee on jo lähtökohtaisesti nihkeämpi ja sitä on kuitenkin jo kohta neljäkymmentä vuotta käyttänyt. Tällä en toki sano sitä etteikö tuo olisi näppärä kun ottaisi haltuun. Ei vaan ole vielä tullut tehtyä.

Edelleen on muuten testaamatta tuo alden kaasulämmitys. Sitä en ole kertaakaan puolestani tarvinnut. Toki pitäisi kai kunnossapitämisrn takia joskus hieman sitäkin poltella.