Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Sähkölaitteet => 12 voltin järjestelmä => Aiheen aloitti: Ossi66 - 29.05.2016 kello on 22:59
-
Vaunussa on kuvan mukainen laturi.
(https://karavaanari.org/kuvat/1464551551.jpg)
Huomasin akun kiehuvan ja nestepinta oli kennoissa laskenut jonkin verran.
Laturin ledi on oranssi eli uskoo akun olevan vielä vajaa. Kotona ei ollut riittävästi akkuvettä, jotta olisin saanut pinnat merkkiin saakka.
Laturin paneelin mukaan ledin pitäisi olla vihreä jos akun jännite 13.7V kun irrottaa laturin ja mittaa, akun jännite on 13.9V. Laturin ladattaessa 14.3V
Onkohan tuon mallin laturin jännitettä mahdollista säätää?
-
Laturin paneelin mukaan ledin pitäisi olla vihreä jos akun jännite 13.7V kun irrottaa laturin ja mittaa, akun jännite on 13.9V. Laturin ladattaessa 14.3V
Ei, vaan laturi näyttää vihreää kun se on ylläpitolatauksessa (eli akku on täynnä) jolloin akun jännite on 13,7V. Jos akku on vajaa, latausjännite on 14,7V kunnes latausvirta notkahtaa jonka jälkeen laturi menee ylläpitolataukseen.
Todennäköisesti laturi on ehjä, mutta akku ei (se ei täyty niin että latausvirta notkahtaisi).
Mikä on akun jännite puolentunnin jälkeen (ilman latausta)?
-
Sama ongelma oli itelläkin pari vuotta sitten, vaihdoin akun jonka jälkeen ongelma poistui.
-
Kiitti vinkeistä.
Pitää hakea lisää vettä ja huoltaa akku vielä kerran, josko siitä saisi vielä elävän. Yksi vara-akku pitäisi olla ok kunnossa, joten sillä pystyy testaamaan laturin kunnon.
Lepojännitettä ei tullut mitattua kuin heti latauksesta irrotettuna, mutta korjataan sekin tilanne illalla. Nyt akussa on kiinni elvyttävä älylaturi. Keväällä 4kk seisonnan jälkeen akussa oli 12.9V jännite.
-
Laturissa on saatö, mutta siihen ei kannata koskea ennenkuin on aivan varma ylilatauksesta. Ikinä en ole säätöön joutunut koskemaan ( muuta kuin testimielessä ),kun olen noita korjaillut.
-
No nyt on tehty huoltaja ja mittauksia.
Akkuun piti lisätä noin 4dl vettä, jotta kaikki keinot on merkissä.
Älylaturi oli huoltamassa akkua pari yötä. Sen latauksen jäljiltä akussa oli lepojännite muutaman tunnin jälkeen 12.8V. Jääkaappi oli akulla ilman laturia puolituntia, jännite laski 12.3volttiin.
Sen jälkeen laitoin Mascotin takaisin kiinni ja se lähti lataamaan täyttä 25A (pun. ledi). Muuaman minuutin jälkeen meni oranssiksi. Noin vuorokauden jälkeen oli vihreä ledi ja jännite 13.3V.
Kaikki siis kunnossa eli oli vaan huollon puutetta.
Nesteet lisäsin viimeksi viime kesänä ja kun keväällä oli talven jäljiltä 12.9V, jäi pinnat tarkastamatta. Pitää laittaa tarkastus kuukausihuoltoihin. ;)
-
^ Oliko mittari kiinni akun navoissa kun latasit ja seurasitko tapahtumaa. Jotenkin tuntuu, että 0,5 volttia puuttuu loppujännitteestä eli ylläpitolatauksesta . Täytyypä testata asia kun en muista.
-
^ Oliko mittari kiinni akun navoissa kun latasit ja seurasitko tapahtumaa. Jotenkin tuntuu, että 0,5 volttia puuttuu loppujännitteestä eli ylläpitolatauksesta . Täytyypä testata asia kun en muista.
En ole ollut vieressä seuraamassa, mittauksia aina välillä. Mittarina on toiminut älylaturi, jossa on jännitteen näyttö - tämä tietysti standby tilassa, ettei vaikuta Mascotin toimintaan. Ja tuo loppulukema oli Mascotin oltua vuorokauden taas kiinni. Aamulla hain vaunusta tavaraa, niin Mascot näytti vihreää, joten ei nyt ainakaan ylilataa/kiehuta turhaan.
Tuo akku oli vaunussa ostaessa, joten voi olla vaikka alkuperäinen - mitään valmistusaikaa en siitä löytänyt näkyviltä osilta. Excide, vapaa-ajan malli kaasunpoistolla.
Pitänee jossainvaiheessa vaihtaa akku uuteen kun käy sopivan hankintapaikan lähellä - Motonetissa olisi ainakin Bosch 75Ah kaheksaan kymppiin. Isompaa ei mahdu nykyiseen akkulaatikkoon ( P<=275)
https://www.motonet.fi/fi/tuote/900075/Bosch-L4027-75Ah-vapaa-ajan-akku-P260xL175xK225--