Karavaanarin keskustelufoorumi
Matkailukeskustelut => Matkailu ulkomailla => Aiheen aloitti: Mattsonni - 7.05.2016 kello on 12:02
-
Tällainen löytyi Truman käyttöohjesivuilta. Pitääkö paikkansa, että vanhemmilla autoilla saa ajaa kaasut päällä ilman letkurikkoventtiili ä koko Euroopassa poislukien Ranska?
"Ajoneuvoja varten ei ole ennen rakennusvuotta 01/2007 mitään rajoituksia kaasulaitteen käytölle ajon aikana.* * Poikkeus Ranskaa varten: Ranskassa on kaasulaitteen käyttö ajon aikana sallittu vain tyyppihyväksytyissä ajoneuvoissa ensirekisteröinnist ä 01.01.2007 alkaen. Vanhemmissa ajoneuvoissa kaasulaitteen käyttö ajon aikana ei ole sallittua myöskään turvasulkulaitettak äytettäessä."
-
Autoliiton 'Autoillen Euroopassa' kirjasta:
' Keski- ja Etelä-Euroopassa, suurimmilta osin, on kaasun käyttö ajon aikana kielletty, jollei ajoneuvon kaasujärjestelmää ole varustettu ajoneuvon rakenteisiin kiinteästi asennetulla paineensäätimellä ja letkunrikkoventtiil illä'
-
Autolauttaan ajaessa olen kiertänyt kaasupullon kiinni.
Muutoin on jääkaappi kaasulla päällä matkan aikana.
Näin on mennyt monta vuotta ja en ole asiaa enempää pohtinut.
-
Kyllä minäkin olen entisillä autoilla aika huolettomasti ajellut jääkaappi kaasulla, nykyisen auton kaapissa on automatiikka joka vaihtaa tarpeen kaasu/12V tai 230V. Jostain olen katsonut videoita(youtube?) missä karavaanarin auto on liekeissä. Kyljestä puski liekit, olisiko ollut jääkaapin kohdalla....
-
Mitä tarkoittaa kiinteästi asennettu paineensäädin, letkunrikkoventtiil i ja turvasulkulaite...?
Mulla ei nyt ole tarvetta käyttää kaasua ajaessa, kun on vain 2kg pullo keittolevylle tarvittaessa. Pullossa on päältä painettava säädin. Onko se sitten kiinteästi asennettu?
Käsittääkseni säätimessä on jonkinlainen letkunrikkoventtiil i sisään rakennettuna. Ainakaan kaasua ei tule säätimestä, jos letku on irti.
Tuo turvasulkulaite ei oikein auennut. Hana hellan alla on, mutta sitä se tuskin tarkoittaa. Olisiko sitten liekinvarmistin kyseessä, vai mikä sen nimi nyt on?
-
Kyllä minäkin olen entisillä autoilla aika huolettomasti ajellut jääkaappi kaasulla, nykyisen auton kaapissa on automatiikka joka vaihtaa tarpeen kaasu/12V tai 230V. Jostain olen katsonut videoita(youtube?) missä karavaanarin auto on liekeissä. Kyljestä puski liekit, olisiko ollut jääkaapin kohdalla....
Aika usein se alkaa jääkaapin takaa ja yllätys yllätys 12 voltin sähköistä. Tahtoo liittimet siellä jääkaapin takana hapettua.
-
Mitä tarkoittaa kiinteästi asennettu paineensäädin, letkunrikkoventtiil i ja turvasulkulaite...?
Mulla ei nyt ole tarvetta käyttää kaasua ajaessa, kun on vain 2kg pullo keittolevylle tarvittaessa. Pullossa on päältä painettava säädin. Onko se sitten kiinteästi asennettu?
Käsittääkseni säätimessä on jonkinlainen letkunrikkoventtiil i sisään rakennettuna. Ainakaan kaasua ei tule säätimestä, jos letku on irti.
Tuo turvasulkulaite ei oikein auennut. Hana hellan alla on, mutta sitä se tuskin tarkoittaa. Olisiko sitten liekinvarmistin kyseessä, vai mikä sen nimi nyt on?
(https://karavaanari.org/kuvat/1462719253.jpg)
paineensäädin on tuolla auton seinässä kiinni ja tuo punaisessa letkussa oleva harmaa painettava venttiili lienee se letkurikkoventtiili
kertokaa viisaammat
-
(https://karavaanari.org/kuvat/1462719253.jpg)
paineensäädin on tuolla auton seinässä kiinni ja tuo punaisessa letkussa oleva harmaa painettava venttiili lienee se letkurikkoventtiili
kertokaa viisaammat
Noinhan ne itselläkin vaunussa.
-
(https://karavaanari.org/kuvat/1462719253.jpg)
paineensäädin on tuolla auton seinässä kiinni ja tuo punaisessa letkussa oleva harmaa painettava venttiili lienee se letkurikkoventtiili
kertokaa viisaammat
Hiukka selkis....
Saako tuon säännön mukaan sitten PV-säädintä käyttääkään. Sehän ei ole tavallaan kiinteä.
Toinen juttu sitten tuo letkurikkoventtiili . Mulla on ns. uuden sukupolven säädin, jossa on kaasunrajoitin. Ei siis puhuta letkurikkoventtiili stä, mutta vähän samaa asiaa ajava.
Tuo turvasulkulaite on vielä hakusessa. Mitäköhän tarkoittaa?
Tässä linkki PV-säätimeen, jossa kaasunrajoitin.
http://www.tulikulma.fi/grillaustarvikkeet/kaasusaatimet/rebel-premium-pv-saadinsarja-p-2275.html
-
letkunrikkoventtiil i vs kaasunrajoitin.
Rakkaalla lapsella monta nimeä.
Tuo venttiilihän estää holtittoman virtauksen, eli rajoittaa kaasuntuloa, kuten letkun rikkoutuessa.
-
(https://karavaanari.org/kuvat/1462719253.jpg)
paineensäädin on tuolla auton seinässä kiinni ja tuo punaisessa letkussa oleva harmaa painettava venttiili lienee se letkurikkoventtiili
kertokaa viisaammat
Maallikon kommentti;
..tarkoitat "harmaan pain. venttiilin" sijaan kuvassa olevaa vihreätä nappia?
Se on itse asiassa "paineviritin", varsinainen letkurikkoventtiili - idea tuossa (korkea)paineletkussa tuolla (vihreän) napin letkurikkoventtiili llä on se, että ko. letkussa pysyy virityspaine. Jos paine karkaa (letku rikkoontuu/poikkee), aukipitävä paine häviää -> pullon juuressa ollessaan kaasunvirtaus loppuu. Jotta käyttötilanteessa letkurikkoventtiili ei laukea, paineensäätimen läpi ei saa karata liian suuri tilavuus - näinhän ei normaalisto voi tapahtua. paitsi siinä tapauksessa, että pullo on just tyhjä..
Truma SecuMotion tai Mono/DuoControl CS (CrashSensor+Secumotion). On siis se varsinaisesti kaasunvirtausrajoit in, joka turvaa matalapaine 30mbar puolen putkia, letkuja, laitteita jne. mitä sen perässä on. Tässäkin on viritysnappi, joka pysyy auki ainoastaan, jos matalapaineputkessa riittää aukipitävää painetta. Idea on siis, että on olemassa 30mbar paineella sallittu maksimi virtaus, jonka jälkeen säädin sulkeutuu... Eli kolarissa jos kaasuaa karakaa yli sallitun - tulee loppu.. Jälkikäteen lisätty uuni, grillille ulosotto tms. samanaikaisesti käytettynä, voi ylittää sallitun vitaaman. CS:ssä Secumotionin lisäksi 3.5g kiihtyvyysanturi, joka sulkee kaasunvirtauksen ao tilanteessa.. Normaalisti kaasun loppuessa joutuu yleensä uudellevirittämään korkeapaineletkun letkurikon, mutta jos kaasun virtaus on ollut suurta (esim. hella), voi joutua virittämään lisäksi myös kaasuvirtausarajoit timen napinkin.
Eli esillä ollut pv-säädin ei vastaa sitä mitä 2007 alkaen on vaadittu. Ymmärtääkseni yo. letkurikoilla varustettuna voi ajella kaikissa eu-maissa kaasuvehkeet päällä.. esim. Saksassa aiemmin on ollut yksinmaan kielletty, mutta 07 tuli sallituksi noilla vehkeillä..
Korjatkaa jos ihan puutaheinää :)
-
No minun käsittääkseni letkunrikkoventtiil i riittää.
Laitampa mailin (viralliselle) asiantuntijalle ja palaan kun saan vastauksen.
-
No minun käsittääkseni letkunrikkoventtiil i riittää.
Laitampa mailin (viralliselle) asiantuntijalle ja palaan kun saan vastauksen.
No niin, SFC:n kaasuvastaava Paavo Rousku kertoi seuraavaa.
Tarvitaan :
*letkunrikkoventtiili mikä suoraan pulloon kytketty
*korkeapaineletku mikä menee suoraan letkunrikkoventtiil istä seuraavaan
*koriin kiinnitetty paineensäädin
Loput on markkinointipuheita jonkin merkin tai varusteen myymiseksi.
-
No niin, SFC:n kaasuvastaava Paavo Rousku kertoi seuraavaa.
Tarvitaan :
*letkunrikkoventtiili mikä suoraan pulloon kytketty
*korkeapaineletku mikä menee suoraan letkunrikkoventtiil istä seuraavaan
*koriin kiinnitetty paineensäädin
Loput on markkinointipuheita jonkin merkin tai varusteen myymiseksi.
KEV onko tossa mun vaunussa kaikki tarvittava,kaasun käytölle,kiitos jo etu käteen Thumb
-
Enpä ole nähnyt sitä.
-
Tämmönen...
(https://karavaanari.org/kuvat/1462798910.jpg)
-
Mikäli noitten letkujen pullonpuolipäässä on letkunrikkoventtiil it, silloin ok.
Tuo pullonvaihtajahan toimii paineensäätimenä. Alla olevassa kuvassa näkyy tuo laite , vihreä nappi.
Muuten kuvan laitteisto ei taida olla määräyksien mukainen, kiertääkö letku toisen pullon säätimen kautta ?
(https://karavaanari.org/kuvat/1462719253.jpg)
-
No niin, SFC:n kaasuvastaava Paavo Rousku kertoi seuraavaa.
Tarvitaan :
*letkunrikkoventtiili mikä suoraan pulloon kytketty
*korkeapaineletku mikä menee suoraan letkunrikkoventtiil istä seuraavaan
*koriin kiinnitetty paineensäädin
Loput on markkinointipuheita jonkin merkin tai varusteen myymiseksi.
Kertoiko tämä kaasuvastaava, saako käyttää....
- PV- säädintä, joka on suoraan pullon päällä
- sellaista PV- säädintä, jossa on automaattinen kaasun rajoitin letkun rikkoutuessa, vai vaatiiko aina koriin kiinnitetyn painensäätimen.
Mikä on tarkkaan ottaen korkeapaineletku. Matalapaine PV-säätimessä on 10mm halkaisijaltaan oleva letku, jonka olen perinteisesti ymmärtänyt matalapaineletkuksi . Korkeapainesäädin on sitten ohuemmalla ns. korkeapaineletkulla, mutta tarviiko autossa tai vaunussa korkeapainetta? Korkeapainesäädin on yleensä aina tohossa, tai vastaavassa.
-
Eikös selkeästi lukenut koriin kiinnitetty paineensäädin ts kiinteä asennus.
Tällöinhän se ei voi olla letkussa oleva pulloon kiinnitetty, vai ymmärsinkö väärin ?
Kirjoitin letkusta mitä hän sanoi ja KUN paineensäädin on korissa, tällöin letku kuuluu olla korkeapaineletkua ;)
Koska paine tulee kaasupullosta korkeapaineena ja paineensäädin vasta tiputtaa paineen.
-
Eikös selkeästi lukenut koriin kiinnitetty paineensäädin ts kiinteä asennus.
Tällöinhän se ei voi olla letkussa oleva pulloon kiinnitetty, vai ymmärsinkö väärin ?
Kirjoitin letkusta mitä hän sanoi ja KUN paineensäädin on korissa, tällöin letku kuuluu olla korkeapaineletkua ;)
Koska paine tulee kaasupullosta korkeapaineena ja paineensäädin vasta tiputtaa paineen.
Mistäköhän tuollaiset määräykset tulee? Lähde olisi hyvä mainita...
En löytänyt, kuin tällaisen vanhan "Kauppa- ja teollisuusministeri ön päätös nestekaasuasetuksen soveltamisesta"
Siinä ei tuollaisista yksityiskohdista ollut mainintaa. Vuodelta 1997
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1997/19970344#Pidm1699568
tai vuodelta 1993
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1993/19930711
Luulisi näiden pykälien jostain löytyvän, johon ohjeet perustuu. Liekö EU pykäliä sitten.
-
varmaankin niitä, voit kysyä paavo PISTE rousku AT Kolumbus . fi
tuskimpa nuo mainitsemasi linkit on relevantteja, uudempi on samalta vuodelta kun esim saksa vaihtoi kaasupaineet heidän kulkimiinsa.
Edit:
Olipa vaikeata löytää ;)
http://www.karavaanarit.fi/leirintamatkailu/matkalla-ulkomaille/tiedoksi/kaasun-kaytto/
Kaasun käyttö ajonaikana
Suomessa ja Skandinavian maissa kaasun käyttöä ajonaikana ei ole kielletty eikä rajoitettu. Keski- ja Etelä-Euroopassa, suurimmalta osin, on kaasunkäyttö ajon aikana kielletty, jollei ajoneuvon kaasujärjestelmää ole varustettu ajoneuvon rakenteisiin kiinteästi asennetulla paineen säätimellä ja letkunrikkoventtiil illä. Kyseisen järjestelmän asentaminen matkailuvaunuihin, ja vanhempiin matkailuautoihin huoltoliikkeessä on hyvin yksinkertaista, eikä maksa maltaita. Uusimmissa matkailuautoissahan järjestelmä on jo oltava vakiona.
Jostain kumman syystä tiedän että tähän tulee jatkojuttu
[/Eihän tuossa ole lakipykälää.......]