Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuvaunut => Kori ja alusta => Aiheen aloitti: Teukka-74 - 6.05.2016 kello on 21:54
-
Tuossa kun nippoihin ammuin rasvaa niin heräsi kysymys että
kuinkahan paljon niihin yleensäkkin rasvaa tungetaan? Nyt menee ihan
mutu tuntumalla. Onko jollakin tällä foorumilla asiaan parempaa tietoa?
-
Mullakaan ei ole kuin "mututuntumaa" mutta jos hankkisin "uuden" (käytetyn) jonka huollosta ei olisi havaintoa niin painaisin n.10 kertaa painallusta rasvaprässillä ensi kerralla. Sen jälkeen vuosittain 3-5 painallusta. Ellei siis ennen tuota ala pursuamaan jostain raosta ulos. Liika rasvahan ei mitään riko.
-
Noilla määrillä olen kuta kuinkin mennyt. Ehkö 5 painallusta nippaa kohden.
Aisalla ylimääräisen rasvan näkee kun se tunkeutuu ulos mutta akseleilla hankalampaa.
-
Aika outoa kun ei täällä ole tähän tietoa :o
Raskaankaluston osaajia kuitenkin useita ja rasvanippoja on varmasti porukka
rasvailut. No, ei voi mitään. Pitää käydä vaikka Wetteri Powerilla juttelemassa.
-
iroita pyörän akselin suojakuppi niin näet rasvamäärän ,täynnä se ei kuulu olla ,lämpiää tarpeettomasti,tarkista laakerin välys samalla että on oikea ,mieluummin löysä ,ei ainakaan tiukka .
-
Koneita kun rasvaillaan niin ohjeena on, jotta niinkauan pumpataan kun rasva näkyy.
Lähetetty minun Che2-L11 laitteesta Tapatalkilla
-
Jes, kiitos näistä kommenteista Thumb Ja sorry kun piti provota keskustelu käyntiin ;)
Tuosta "kun rasva näkyy" jutusta mä oikeastaan jinkin pohtimaan tuota rasvan määrää.
Kun vaikka kuinka pumppaa niin ei akselilta saanut rasva näkymään. Ja vuosittain olen ne
rasvannut. Pitää käyttää laakerikuppi auki ja tsekata rasvat. Sinne olen laittanut kuumakesto
vaseliinia.
-
pyörän laakeripesä ei kuulu olla vaseliiniä täynnä ,muut rasvaus kohteet on asia eri
-
Juuri siksi minäkin tuota mututuntumaa ehdotin että akselilla ei vältämättä näe ulospäin pumpatun vaseliinin määrää. Se ylimääräinen voi vaikka rakenteesta riipuen jäädä akseliputken sisälle mistä ei ole mitään hyötyä.
Tuo mun "mututuntuma" perustuu vuosikymmenien autonasentajan kokemukseen ja myös lukuisten perävaunujen akselien huoltoon/korjaukseen. Siis tärkeintä on että voitelu on säännöllistä käyttöön nähden mutta ylenpalttisella rasvan pumppaamisella ei saavuteta mitään ylimääräistä hyvää.
-
^
Hienoa , kiitti Thumb
-
Siis tärkeintä on että voitelu on säännöllistä käyttöön nähden mutta ylenpalttisella rasvan pumppaamisella ei saavuteta mitään ylimääräistä hyvää.
Sepä se... Jotenkin vaan pitäisi päästä toteamaan, että rasvaa menee myös sinne, mihin pitäisi. Jos laakerin läpi ei mitään tule, lienee aika purkaa ja puhdistaa.
-
Tuollaisesta umprakentteesta en osaa sanoa...
Yleensä rasvaan wanhat kalustot niin, että vanhaa rasvaa alkaa purkautua välistä ulos. Ajatus on siinä, että vanha rasva kovettuu ja kerää rakenteisiinsa vettä. Uusi rasva ikään kuin työntää vanhan ulos.
Laakerirasvauksessa ei ole kokemusta kuin kevytkärrystä. Siitä otan laakerikupit auki ja kaavin pinnasta ja kupista vanhat kovettuneet rasvat pois. Sitten laakeripesän päälle uutta rasvaa ja jonkin verran kuppiin. Ajatus siinä olisi se, että tuore rasva painuisi laakeriin. Toki parasta olisi ottaa laakerit irti, pestä ja rasvata uudelleen. En ole katsonut sitä niin ison työn arvoiseksi.
-
Katsastuksessa havaittiin toisessa pyörässä päittäisvälystä
ja katsuri kehoitti laittamaan rasvaa , jolloin välys heittää pois.
Siellä oli tosiaan heti renkaan takana nippa, jota en ollut havainut.
Nyt iskin molemmille puolille sen 10 prässin runttausta mutta ei ainakaan
sillä määrällä mistään turvonnut rasvaa. Silloin jäin miettimään tuota määrää
ja minne rasva painuu. Pitää vielä muutama täräys antaa sille nipalle.
-
miksi et ota laakeri kuppia auki ja totea rasvan määrä ,ja samalla laittaa laakeri välys kuntoon,koska rasvalla ei ylisuuria välyksiä kuulu korjata
-
miksi et ota laakeri kuppia auki ja totea rasvan määrä ,ja samalla laittaa laakeri välys kuntoon,koska rasvalla ei ylisuuria välyksiä kuulu korjata
Laakerikuppiin tuskin laitetaan nippojen kautta rasvaa. Kysyjä ihmettelee montako painallusta vääntövarsien rasvaukseen tarvitaan minun mielestä. Itse olen vastoin partempaa tietämystä pumpannut puolen kymmentä kertaa prässiä, seuraten vanhan vaseliinin tuloa ulos.
-
Laakerikuppiin tuskin laitetaan nippojen kautta rasvaa. Kysyjä ihmettelee montako painallusta vääntövarsien rasvaukseen tarvitaan minun mielestä. Itse olen vastoin partempaa tietämystä pumpannut puolen kymmentä kertaa prässiä, seuraten vanhan vaseliinin tuloa ulos.
Juuri näin. En puhu pyöränlaakerista, se on eri juttu ja eri rasvat. Sen välyksen kyllä hanskaan
mutta vääntövarressa on hieman välystä ja sen voi saada jossain määrin pienemmäksi rasvauksella.
Tuo 5 kertaa nippaan on minustakin hyvä ohje. Täytyy vielä tunkea rasvaa siten että näkisi sen tulevan jostain
ulos, kuten aisassa.
-
Juuri näin. En puhu pyöränlaakerista, se on eri juttu ja eri rasvat. Sen välyksen kyllä hanskaan
mutta vääntövarressa on hieman välystä ja sen voi saada jossain määrin pienemmäksi rasvauksella.
Tuo 5 kertaa nippaan on minustakin hyvä ohje. Täytyy vielä tunkea rasvaa siten että näkisi sen tulevan jostain
ulos, kuten aisassa.
saattaa mennä muutama tuubi jott akseliputki eka täyttyy :D
-
Ei se rasvaus välystä pienennä kuin eka kymmenen metrin ajomatkan ajaksi. Mutta hidastaa lisäkulumista kyllä.
-
^
Ennen vanhaan käytettiin sahanpurua välysten poistoon joka paikassa ennen katsastusta....
-
Aikoinaan isä neuvo että senaikaa lisätä vaseliiniä että alkaa pursuamaan vanha pois ja uutta näkyy (mm maatalouskoneissa). Ulompien nippojen vaseliini pääsee tuleen ulos mutta sisempi menee akselin sisälle eli mutu menetelmällä sisemmät nipat.
-
No en uskokkaan että rasva metallivälyksen poistaa mutta hidastaa kulumista
Sahanpurua laitoin minäkin ekan autoni ohjausniveliin. Helppo oli laittaa kun metallipannalla oli kumi kiinni
.
Lähetetty minun GT-I9295 laitteesta Tapatalkilla
-
AL-KO alustaisiin akseleihin, missä on rasvanipat akselin päissä jarrukilven takana. Näihin painetaan rasvaa niin kauan kunnes tuntuu pumpatessa selvää vastusta +2 pumppausta. Viimeksi huollossa pumppasivat käsiprässillä vasemmalle puolelle 14 pumppausta, ja oikealle puolelle 12 pumppaus kertaa.
-
Kiitos Vaeltaj
Lähetetty minun GT-I9295 laitteesta Tapatalkilla