Karavaanarin keskustelufoorumi

Tekniikkakeskustelut => Matkailuvaunut => Kori ja alusta => Aiheen aloitti: Teukka-74 - 6.05.2016 kello on 21:54

Otsikko: Akselien rasvaus
Kirjoitti: Teukka-74 - 6.05.2016 kello on 21:54
Tuossa kun nippoihin ammuin rasvaa niin heräsi kysymys että
kuinkahan paljon niihin yleensäkkin rasvaa tungetaan? Nyt menee ihan
mutu tuntumalla. Onko jollakin tällä foorumilla asiaan parempaa tietoa?
Otsikko: Vs: Akselien rasvaus
Kirjoitti: jip59 - 6.05.2016 kello on 22:26
Mullakaan ei ole kuin "mututuntumaa" mutta jos hankkisin "uuden" (käytetyn) jonka huollosta ei olisi havaintoa niin painaisin n.10 kertaa painallusta rasvaprässillä ensi kerralla. Sen jälkeen vuosittain 3-5 painallusta. Ellei siis ennen tuota ala pursuamaan jostain raosta ulos. Liika rasvahan ei mitään riko.
Otsikko: Vs: Akselien rasvaus
Kirjoitti: Teukka-74 - 7.05.2016 kello on 08:51
Noilla määrillä olen kuta kuinkin mennyt. Ehkö 5 painallusta nippaa kohden.
Aisalla ylimääräisen rasvan näkee kun se tunkeutuu ulos mutta akseleilla hankalampaa.
Otsikko: Vs: Akselien rasvaus
Kirjoitti: Teukka-74 - 7.05.2016 kello on 17:03
Aika outoa kun ei täällä ole tähän tietoa  :o
Raskaankaluston osaajia kuitenkin useita ja rasvanippoja on varmasti porukka
rasvailut. No, ei voi mitään. Pitää käydä vaikka Wetteri Powerilla juttelemassa.
Otsikko: Vs: Akselien rasvaus
Kirjoitti: uppotukki - 7.05.2016 kello on 17:33
iroita pyörän akselin suojakuppi niin näet rasvamäärän ,täynnä se ei kuulu olla ,lämpiää tarpeettomasti,tarkista laakerin välys samalla että on oikea ,mieluummin löysä ,ei ainakaan tiukka .
Otsikko: Vs: Akselien rasvaus
Kirjoitti: eura665 - 7.05.2016 kello on 17:33
Koneita kun rasvaillaan niin ohjeena on, jotta niinkauan pumpataan kun rasva näkyy.

Lähetetty minun Che2-L11 laitteesta Tapatalkilla

Otsikko: Vs: Akselien rasvaus
Kirjoitti: Teukka-74 - 7.05.2016 kello on 17:43
Jes, kiitos näistä kommenteista  Thumb Ja sorry kun piti provota keskustelu käyntiin  ;)
Tuosta "kun rasva näkyy" jutusta mä oikeastaan jinkin pohtimaan tuota rasvan määrää.
Kun vaikka kuinka pumppaa niin ei akselilta saanut rasva näkymään. Ja vuosittain olen ne
rasvannut. Pitää käyttää laakerikuppi auki ja tsekata rasvat. Sinne olen laittanut kuumakesto
vaseliinia.
Otsikko: Vs: Akselien rasvaus
Kirjoitti: uppotukki - 7.05.2016 kello on 17:53
pyörän laakeripesä ei kuulu olla vaseliiniä täynnä ,muut rasvaus kohteet on asia eri
Otsikko: Vs: Akselien rasvaus
Kirjoitti: jip59 - 7.05.2016 kello on 23:32
Juuri siksi minäkin tuota mututuntumaa ehdotin että akselilla ei vältämättä näe ulospäin pumpatun vaseliinin määrää. Se ylimääräinen voi vaikka rakenteesta riipuen jäädä akseliputken sisälle mistä ei ole mitään hyötyä.
 
Tuo mun "mututuntuma" perustuu vuosikymmenien autonasentajan kokemukseen ja myös lukuisten perävaunujen akselien huoltoon/korjaukseen. Siis tärkeintä on että voitelu on säännöllistä käyttöön nähden mutta ylenpalttisella rasvan pumppaamisella ei saavuteta mitään ylimääräistä hyvää.
Otsikko: Vs: Akselien rasvaus
Kirjoitti: Teukka-74 - 8.05.2016 kello on 10:09
^
Hienoa , kiitti  Thumb
Otsikko: Vs: Akselien rasvaus
Kirjoitti: tsahkali - 8.05.2016 kello on 10:45
Siis tärkeintä on että voitelu on säännöllistä käyttöön nähden mutta ylenpalttisella rasvan pumppaamisella ei saavuteta mitään ylimääräistä hyvää.

Sepä se...  Jotenkin vaan pitäisi päästä toteamaan, että rasvaa menee myös sinne, mihin pitäisi.  Jos laakerin läpi ei mitään tule, lienee aika purkaa ja puhdistaa.
Otsikko: Vs: Akselien rasvaus
Kirjoitti: Aakku - 8.05.2016 kello on 14:34
Tuollaisesta umprakentteesta en osaa sanoa...

Yleensä rasvaan wanhat kalustot niin, että vanhaa rasvaa alkaa purkautua välistä ulos. Ajatus on siinä, että vanha rasva kovettuu ja kerää rakenteisiinsa vettä. Uusi rasva ikään kuin työntää vanhan ulos.
Laakerirasvauksessa ei ole kokemusta kuin kevytkärrystä. Siitä otan laakerikupit auki ja kaavin pinnasta ja kupista vanhat kovettuneet rasvat pois. Sitten laakeripesän päälle uutta rasvaa ja jonkin verran kuppiin. Ajatus siinä olisi se, että tuore rasva painuisi laakeriin. Toki parasta olisi ottaa laakerit irti, pestä ja rasvata uudelleen. En ole katsonut sitä niin ison työn arvoiseksi.
Otsikko: Vs: Akselien rasvaus
Kirjoitti: Teukka-74 - 8.05.2016 kello on 14:58
Katsastuksessa havaittiin toisessa pyörässä päittäisvälystä
ja katsuri kehoitti laittamaan rasvaa , jolloin välys heittää pois.
Siellä oli tosiaan heti renkaan takana nippa, jota en ollut havainut.
Nyt iskin molemmille puolille sen 10 prässin runttausta mutta ei ainakaan
sillä määrällä mistään turvonnut rasvaa. Silloin jäin miettimään tuota määrää
ja minne rasva painuu. Pitää vielä muutama täräys antaa sille nipalle.
Otsikko: Vs: Akselien rasvaus
Kirjoitti: uppotukki - 8.05.2016 kello on 22:05
miksi et ota laakeri kuppia auki ja totea rasvan määrä ,ja samalla laittaa laakeri välys kuntoon,koska rasvalla ei ylisuuria välyksiä kuulu korjata
Otsikko: Vs: Akselien rasvaus
Kirjoitti: T-Cat - 8.05.2016 kello on 22:10
miksi et ota laakeri kuppia auki ja totea rasvan määrä ,ja samalla laittaa laakeri välys kuntoon,koska rasvalla ei ylisuuria välyksiä kuulu korjata

Laakerikuppiin tuskin laitetaan nippojen kautta rasvaa. Kysyjä ihmettelee montako painallusta vääntövarsien rasvaukseen tarvitaan minun mielestä. Itse olen vastoin partempaa tietämystä pumpannut puolen kymmentä kertaa prässiä, seuraten vanhan vaseliinin tuloa ulos.
Otsikko: Vs: Akselien rasvaus
Kirjoitti: Teukka-74 - 9.05.2016 kello on 08:55
Laakerikuppiin tuskin laitetaan nippojen kautta rasvaa. Kysyjä ihmettelee montako painallusta vääntövarsien rasvaukseen tarvitaan minun mielestä. Itse olen vastoin partempaa tietämystä pumpannut puolen kymmentä kertaa prässiä, seuraten vanhan vaseliinin tuloa ulos.
Juuri näin. En puhu pyöränlaakerista, se on eri juttu ja eri rasvat. Sen välyksen kyllä hanskaan
mutta vääntövarressa on hieman välystä ja sen voi saada jossain määrin pienemmäksi rasvauksella.
Tuo 5 kertaa nippaan on minustakin hyvä ohje. Täytyy vielä tunkea rasvaa siten että näkisi sen tulevan jostain
ulos, kuten aisassa.
Otsikko: Vs: Akselien rasvaus
Kirjoitti: Rölli - 9.05.2016 kello on 15:39
Juuri näin. En puhu pyöränlaakerista, se on eri juttu ja eri rasvat. Sen välyksen kyllä hanskaan
mutta vääntövarressa on hieman välystä ja sen voi saada jossain määrin pienemmäksi rasvauksella.
Tuo 5 kertaa nippaan on minustakin hyvä ohje. Täytyy vielä tunkea rasvaa siten että näkisi sen tulevan jostain
ulos, kuten aisassa.
saattaa mennä muutama tuubi jott akseliputki eka täyttyy :D
Otsikko: Vs: Akselien rasvaus
Kirjoitti: Catiska - 9.05.2016 kello on 16:05
 Ei se rasvaus välystä pienennä kuin eka kymmenen metrin ajomatkan ajaksi. Mutta hidastaa lisäkulumista kyllä.
Otsikko: Vs: Akselien rasvaus
Kirjoitti: Aakku - 9.05.2016 kello on 17:19
^
Ennen vanhaan käytettiin sahanpurua välysten poistoon joka paikassa ennen katsastusta....
Otsikko: Vs: Akselien rasvaus
Kirjoitti: 0yxxy0 - 9.05.2016 kello on 17:30
Aikoinaan isä neuvo että senaikaa lisätä vaseliiniä että alkaa pursuamaan vanha pois ja uutta näkyy (mm maatalouskoneissa). Ulompien nippojen vaseliini pääsee tuleen ulos mutta sisempi menee akselin sisälle eli mutu menetelmällä sisemmät nipat.
Otsikko: Vs: Akselien rasvaus
Kirjoitti: Teukka-74 - 9.05.2016 kello on 18:02
No en uskokkaan että rasva metallivälyksen poistaa mutta hidastaa kulumista   Sahanpurua laitoin minäkin ekan autoni ohjausniveliin. Helppo oli laittaa kun metallipannalla oli kumi kiinni .

Lähetetty minun GT-I9295 laitteesta Tapatalkilla

Otsikko: Vs: Akselien rasvaus
Kirjoitti: Vaeltaja - 10.05.2016 kello on 01:41
AL-KO alustaisiin akseleihin, missä on rasvanipat akselin päissä jarrukilven takana. Näihin painetaan rasvaa niin kauan kunnes tuntuu pumpatessa selvää vastusta +2 pumppausta. Viimeksi huollossa pumppasivat käsiprässillä vasemmalle puolelle 14 pumppausta, ja oikealle puolelle 12 pumppaus kertaa.
Otsikko: Vs: Akselien rasvaus
Kirjoitti: Teukka-74 - 10.05.2016 kello on 07:59
Kiitos Vaeltaj

Lähetetty minun GT-I9295 laitteesta Tapatalkilla