Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Sähkölaitteet => 12 voltin järjestelmä => Aiheen aloitti: velnum - 22.04.2016 kello on 14:14
-
Fiat Ducato 90/ I alustainen. Kaksoisakkurele ja päävirtakytkin toteutus kammarin puolelle.Neuvoja kaipaisin toteutukseen :)
Liitän kuvan suunnitelmasta, lähemmin jos siinä on virheitä vois tehdä muutoksen ennen toteutusta,
sähköpuoli on vaan meikäläisellä heikko alue.
(http://karavaanari.org/kuvat/1461323630.jpg)
-
Järkevät vastaukset vaatisivat tuon avamista hieman tarkemmin. Siitä minkä verran
kuvasta saa selvää siinä voisi olla jotain toimivaa mutta tavoitteenasettelu jää
epäselväksi. Eli miten haluat systeemin toimivan...?
Siinä näkyy olevan kaksi asunto-osan apuakkua, "house"-akkua (1), niillä eri lataukset
joita ei yhdistetä..? eikä yhteiskäytetä... oletan?. Ulosotossa monivalinta.
Tässä tavoitellaan jotain erityistä käyttötapaa mutta minkälaista.
Auton alkuperäinen järjestelmä ei ilmeisesti vastaa toiveita, mutta tuleehan tämä
kuitenkin normaaliin asuntoautokäyttöön?
Tuo "solar traker" (tracker..?) on mielenkiintoinen kohta. Onko siis tulossa aurinkopaneelin
suuntausjärjestelmä?
(1) Ihan mielenkiintoinen nimitys, ainakin pätevämpi kuin "hupiakku". Minä kun en
usko hupiakkuihin, en edes sellaisten olemassaoloon.
-
:) tervehdys .Matkailuautoon LCM 566 /90v . Akku- 1 ( 120a agm ) Hous puolen latautuu tällä hetkellä toimii aurinkopaneelilla 90 W Lataussäädin on 20a EPsolar 12/20A MPPT .
Olisi tarkoitus laittaa toinen akku hous puolelle lisäksi 120A (happo suljettu, sopivasti löytyy lähes uusi sellainen ) erillisenä ,joko latautuisi moottorin käydessä ollessa starttiakkun (80A happosuljettu) ja House 2 akkun ,jotka olisi tarkoitus lataus erottaa toisistaan kaksoisakkurelellä startti akun varauksen varmistamiseksi. Ykkös ja kakkos House akkut taas olisi tarkoitus erottaa toisistaan. Ulosotossa monivalinta kytkimellä.(itsellä toteutustapa jäänne veneily puolelta)
-
:) tervehdys .Matkailuautoon LCM 566 /90v . Akku- 1 120a Hous puolen latautuu tällä hetkellä toimii aurinkopaneelilla 90 W Lataussäädin on 20a EPsolar 12/20A MPPT .
Olisi tarkoitus laittaa toinen akku hous puolelle lisäksi 120A erillisenä ,joko latautuisi moottorin käydessä ollessa starttiakku ja House 2 akku. Joka olisi tarkoitus lataus erottaa toisistaan kaksoisakkurele startti akun varauksen varmistamiseksi. Ykkös ja kakkos House akku taas olisi tarkoitus erottaa toisistaan. Ulosotossa monivalinta kytkimellä.
miksi useita huussiakkuja erillisellä käytöllä, miksi ei vain rinnan ja kaikki latautuu ja purkautuu yhtä aikaa huussi puolelell?
-
Auringopanelille on laitettu nyt agm 120a . Starttiakku 80A (happo) toi toinen asuntopuolen lataus ohjattu kaksoisakkurelellä 120a (happo) ajattelin toteuttaa näin. "Joku sanoi minulle joskus ettei agm ja happoakku ei olisi hyvä sotkea samaan lataukseen(kommenti lisätty 2404169)"
Mites onko miehet ylläoleva kytkentä kaavio oikein
-
Auringopanelille on laitettu nyt agm 120a . Starttiakku 80A (happo) toi toinen asuntopuolen lataus ohjattu kaksoisakkurelellä 120a (happo) ajattelin toteuttaa näin.
Mites onko miehet ylläoleva kytkentä kaavio oikein
jostoi oli vastaus mun kysymykseen ,niin sitt täytyy toimia ajutuksen mukaan eikäkysellä turhia... sorry liikaa vodkaa :D
-
Moi, Lähemmin ajattelin onko suunnitelma toteutus kelpoinen,ettei siinä ole selkeää kytkentä virhettä. Ajatuksena ja haen ettei siin oo mitään sellaista mokaa että savun hälvettyä tarkistamme kytkennät :D
-
Olenko ymmärtänyt oikein, että normaalisti startti ja asunto-osan akusto on kytketty niin, että kun starttiakku on täynnä, ei latausta tule enää muillekaan akuille?
Jos näin, niin mikä olisi ratkaisu, että tyhjäkäynnillä voisi maksimaalisti ladata asunto-osan akkuja?
-
Moi, kaksoiakkurele on tarkoitus mootorin käydessä ladata ja haistella molempien akkujen varaus tilaa näin samalla ohjata , starttiakkun ja toisen kammari akkun varausta ja tarvittaessa erottaa toisista jos jännite laskee liikaa kammari akulla. Näin turvata startti varaus tila .
Onhan siinä mahdollista jos tietysti laitaa erillisen
kytkin vaihtoehdon jolla voi ohjata tyhjäkäynillä lataus virran kammarin puolelle suoraan ohittaen kaksoiakkureleen.