Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuautot => Kori ja alusta => Aiheen aloitti: velnum - 20.04.2016 kello on 19:59
-
;D Morjes, mites oliko se niin kun kytkinvaijeria alta kiristää niin poljin nousee ylemmäksi.Mittasin välyksen polkimesta oli näköjää pohjasta ylämitta vapaana 19cm .Oikea välys pitää olla polkimen liikematka näköjään 141cm ( toleranssilla voi olla +- 5 ).näiden yhteismitta Tuli loota remontin jälkeen kiristettyä vähän summittain.
21.00 Kytkinvaijerin säätö suoritettu , näköjään myötäpäivää poljin nousee ja vastaavasi vastapäivää laskee. 8)
Eipä ollut kummonen homma. Säätö välys mitataan yllä olevien ohjeiden mukaan ;D
-
Saa olla pitkäjalkainen kuski jos liikerata 141cm
-
"Eipä ollut kummonen homma. Säätö välys mitataan yllä olevien ohjeiden mukaan"
- Enpä tuota kutsuisi välykseksi, poljinhan "makaa" painollaan välyksen pois.
Kytkinasetelman vaihto kasvatti mulla liikelaajuuden niin ettei mikään näkemäni
säätöohje ollut käypä. Niinpä sitten viittasin niille kintaalla ja säädin
vaijerin niin lyhyelle että saatoin luottaa kytkimen irrottamiseen. Poljin
nousi sitten minkä nousi, polvi siinä samalla. Itselläni ei ihan rattiin
törmäile mutta sellaisestakin olen kuullut.
Tuolle mekanismille itselleen ei taida juuri olla merkitystä
sillä miten korkealle poljin nousee. Yksinkertaista ja toimivaa mutta
tuo liikelaajuus tekee kaksoispoljennasta "pienten joutsenten tanssia".
"Saa olla pitkäjalkainen kuski jos liikerata 141cm"
- Ainakin notkeus on suotavaa. Ja "välikaasua" lähteekin sitten terhakkaasti.
-
Morjes mjerica :D. Hyvä huomio miehet ja tosiaankin eiköhän nyt puhuta kuitenkin milleistä 141mm, -+ 5 sitä sit tekee kun vähän suheraa rapatessa roiskuu.Säädön ja koeajon jälkeen näyttää että kytkin irrottaa hyvin. Vaihteet menee ihan hyvin päälle pitämättä ääntä eikä ole pelkoa että alkaa kytkin luistaa , säädin kytkinpolkimen liikkeen pituus 150mm. Tosiaankin toi on aika suuntaan antava säätöohje, siis ihan tarkkaa sen mukaan siis ei näköjään voi mennä ainakaan minun kohdalla. Huomasin asentaessa että skf ja vaelon painelaakerissa on selvä pituus eroja . Kytkinasetelman ja painelaakerin valmistajan eroavuudet kyllä mielestäni varmastikin heijastuu kytkinpolkimen korkeuden ja liikkeen pituuden säätön väkisin.
Punainen Lanka tässä jutussa on se, että kytkin irrottaa tarpeeksi hyvin eikä rupea luistamaan. 8)
Loota näköjään toimii toistaiseksi moitteetta ,synkronointi renkaat 1,2,3.4 uudet ja runkolaakerit ja tietysti stefa ja tiivisteet. Thumb