Karavaanarin keskustelufoorumi
Tekniikkakeskustelut => Matkailuautot => Kori ja alusta => Aiheen aloitti: tapsa12345 - 18.04.2016 kello on 16:31
-
Talven seisonut Hymer/Peugeot J 5 otettu liikenteeseen. Koelenkillä lämmettyään alkoi ääntelemään, lähinnä ääntä voisi kuvailla valittavaksi tai kuivan narisevaksi. Kuuluu kaikilla vaihteilla, myös vapaalla rullatessa. Silti veto/moottorijarrutus vaikuttaa äänen sävyyn. Tunkkasin etupyörät ylös puoli kerrallaan ja ääni kuuluu pyörää pyöritellessä, vetoakselin juuren tienoilta. Kokeillessa vaihde tietysti vapaalla....
Pitäsikö huolestua vai jatkaa ajoa ja odottaa lisäoireita?
-
Vapaalla siellä pyörii tasauspyörästö ja laatikon sivuakseli. Siinä mihin tulee vetoakselit on tasauspyörästön laakerit.
Joko tasauspyörästön tai sivuakselin laakerit ääntelee.
Onko laatikossa tarpeeksi öljyä?
-
On, öljyt katsoin ennen ajoon lähtöä. Viime vuonna vaihdetut redlinet, vähän vaille 2 litraa.
-
"Koelenkillä lämmettyään alkoi ääntelemään,"
- Tarkoittanee: alkoi äännellä/ääntää....? (lähin suomenkielinen vastine..?)
Eli koeajo alkoi ilman tuota ääntä. Ja sellaista ei myöskään ollut koskaan aiemmin esiintynyt.
"Silti veto/moottorijarrutus vaikuttaa äänen sävyyn."
- Tämä kyllä sulkisi pois nopeusmittarin vaijerin äänen lähteenä mutta kysyn vielä varmuudeksi:
kuuluihan ääni siis myös oikean puolen pyörän ollessa pysähtyneenä?
Eli edellämainittujen ollessa voimassa.... seuraava toimi olisi ottaa molemmat etupyörät
koholle ja pyöritellä vaihteen ollessa kytkettynä. Silloin pysähtyy toisioakseli ja
vetopyörä. Liikkumaan jäävät vain tasauspyörästö ja ulostulon akselit/laakerit.
Jos ääni kuuluu edelleen niin viittaus vetopyörästön ulostulon laakereihin on selvä.
Kun auto on luotettavasti tuettu niin seuraavaksi tunnustelemaan/kuulostelemaan alle niin
että painelet murrosnivelien kupeista radiaalisuunnissa kun joku pyörittää pyöriä.
Samallahan tunnet myös jos on suuria välyksiä. Vastakkaisilla kartiorullalaakerei lla välys
poistuu kun vastakkaista puolta painetaan voimakkaasti sisäänpäin. Välys ei siis ole
erityisesti kummallakaan puolella, värinää synnyttävän laakerikehän paikallistaminen on se
tärkeä asia.
Sitten vaan toivomaan että se olisi vasen puoli, siitä selviää helpommalla.
Näkymä vetopyörästöön löytyy ketjustani:
Remonttikuvia Ducato voimansiirto / Opus 2 Vastaus #32
-
mulla tuli kyllä tuosta alku kertomuksesta mieleen heti pyörönlaakeri, toi vetoakselin juuristoon hieman epäselvä onko se vaihde lootassa vai rattaan vieressä?
-
Tuliko koeajossa tehtyä pientä kaarrosta molempiin suuntiin vedossa, rullatessa ja moottorijarrun kera?
Jos ääni muuttuu oleellisesti, nii pyöränlaakeri todennäköisesti. .
-
Itse kyllä tarkistasin ensimmäiseksi laahaako jarrut, jos ääni ei kuulunu ennen seisontaan laittoa niin laakerivika tuntuu epätoden näköseltä
-
Aikoinaan oma J5 teki vähän samanmoisen jutun kun jouduin jarruttamaan vähän tiukemmasti,satulassa on kaksi sylinteriä joista
toinen ei palautunutkaan ,aiheutti aikamoisen "kitkutuksen"
-
"Tunkkasin etupyörät ylös puoli kerrallaan ja ääni kuuluu pyörää pyöritellessä"
- Tulkitsin tämän niin että ääni kuuluu kumpaa puolta tahansa pyöritettäessä,
toinen puoli liikkumattomana. Jos se kuuluikin vain toiselta puolelta niin
diagnoosi muuttuu täysin.... tuollaisia ääniä on syntynyt siitäkin kun kivi on
löytänyt tiensä jarrulevyn ja suojapellin väliin ja kiilaantunut sopivaan(?)
paikkaan.
-
Noniin, nyt on kevään eka reissu ajettu. Ja ääntely loppui ajon aikana.... Siinä ajellessa muistinkin että viime vuonna oli käyttöön oton jälkeen ihan samat oireet, silloinkin hävisivät ajamalla.
Voi olla että se pyörät ylhäällä paikallaan aikaan saatu ääni onkin ihan eri perua. Ajossa esiintynyttä vois kuvailla vouvaamiseksi, vähän kuin kiimaisen kissan mouruamista.....
Ajot jatkuu, uusia ääniä odotellessa kiitos kaikille arvauksista Thumb